Bukefalos 28 år!

Val av foder

Katur

Trådstartare
Min katt har hittills ätit mjau burkmat och royal canin pediatric growth (kattungefoder). Skulle vilja byta torrfodret mot något som är bättre för kastrerade katter men samtidigt milt för känsliga magar och innehåller mycket energi, med tanke på att han fortfarande äter kattungefoder och håller sig bra i hullet. Han är slank och fin. Har fritillgång på mat och fångar mycket gott ute, flera st per dag. Avmaskas regelbundet, senaste gången i Juli. Fyller 2 år i November och hade problem med magen som liten med diareér och tog flera månader att hitta ett foder han klarade av.

För min del kan han fortsätta äta som han gör då det fungerar bra men är rädd för urinsten.

Kan såklart fråga min veterinär också men vet att det finns många här med mycket kunskap :)
 
Varför inte ge bara blötmat av någon bra sort? Borde vara lättaste och bästa sättet att få i katten bra mat och dessutom lär det minska risken för urinsten då katten får i sig bra med vatten genom maten.
 
Min katt har hittills ätit mjau burkmat och royal canin pediatric growth (kattungefoder). Skulle vilja byta torrfodret mot något som är bättre för kastrerade katter men samtidigt milt för känsliga magar och innehåller mycket energi, med tanke på att han fortfarande äter kattungefoder och håller sig bra i hullet. Han är slank och fin. Har fritillgång på mat och fångar mycket gott ute, flera st per dag. Avmaskas regelbundet, senaste gången i Juli. Fyller 2 år i November och hade problem med magen som liten med diareér och tog flera månader att hitta ett foder han klarade av.

För min del kan han fortsätta äta som han gör då det fungerar bra men är rädd för urinsten.

Kan såklart fråga min veterinär också men vet att det finns många här med mycket kunskap :)

1. Mat för kastrerad katt som innehåller mycket energi går inte ihop. Alla foder just för kastrerade katter är låga på just fett för att kastrerade katters energibehov är ungefär 35% lägre än en okastrerad katt.
2. Avmaskar du katten när du ser mask eller gör du det per automatik? En katt ska aldrig avmaskas om man själv inte ser en mask eller liknande. Är det så att katten tunnar ut och man misstänker mask så ska det göras ett avföringsprov för att se om det kan finnas mask och inte bara avmaska bara för att.
3. Varför är du rädd för urinsten? Det bästa i så fall är att helt sluta med torrfoder och bara ge mat med vätska, dvs blötmat eller BARF.
4. Bara för att din veterinär är en veterinär så är det inte alls säkert att denne är särskilt bra på foder. Oftast är de partiska åt ett håll eftersom de ofta bara säljer något specifikt märke på sin veterinärstation.

Eftersom katten fungerat på Royal Canin och tycker om det så kan du ju testa deras foder som heter Outdoor som är gjort just för utekatter.
Du kan testa att ge katten Mjaus tetror istället, egentligen helst Bozita (Lantmännen gör dem båda), de är spannmålsfria men Bozita är snäppet bättre.
 
Det skulle kunna vara ett alternativ. Öka
Varför inte ge bara blötmat av någon bra sort? Borde vara lättaste och bästa sättet att få i katten bra mat och dessutom lär det minska risken för urinsten då katten får i sig bra med vatten genom maten.

Ja det är också ett alternativ men rädd att hans mage börjar krångla igen. Eller förmänskligar jag honom? Tänker som för oss människor hjälper vätska för hårda magar och han behöver inte fart på magen :) Just för urinstenen är det nog det bästa kan jag tänka mig.
 
1. Mat för kastrerad katt som innehåller mycket energi går inte ihop. Alla foder just för kastrerade katter är låga på just fett för att kastrerade katters energibehov är ungefär 35% lägre än en okastrerad katt.
2. Avmaskar du katten när du ser mask eller gör du det per automatik? En katt ska aldrig avmaskas om man själv inte ser en mask eller liknande. Är det så att katten tunnar ut och man misstänker mask så ska det göras ett avföringsprov för att se om det kan finnas mask och inte bara avmaska bara för att.
3. Varför är du rädd för urinsten? Det bästa i så fall är att helt sluta med torrfoder och bara ge mat med vätska, dvs blötmat eller BARF.
4. Bara för att din veterinär är en veterinär så är det inte alls säkert att denne är särskilt bra på foder. Oftast är de partiska åt ett håll eftersom de ofta bara säljer något specifikt märke på sin veterinärstation.

Eftersom katten fungerat på Royal Canin och tycker om det så kan du ju testa deras foder som heter Outdoor som är gjort just för utekatter.
Du kan testa att ge katten Mjaus tetror istället, egentligen helst Bozita (Lantmännen gör dem båda), de är spannmålsfria men Bozita är snäppet bättre.

1. Det har jag märkt att det inte går att få båda två i en eftersom jag letat och letat utan att hitta.
2. Nu sist vi avmaskade var det för han kräktes mask. Inte sett något i lådan eller i baken utan helt plötsligt kräktes han upp 2 olika sorter. Kommer inte ihåg vilka men ringde vet. och hon skrev ut avmaskningsmedel utefter vad jag berättade. Var i flytande form, vitt, skulle ges 3 dgr i rad. Tycker du jag ska ta avföringsprov nu innan jag ger en kur igen eller ska jag ge honom eftersom han hade så mycket mask sist? Inte sett några maskar sen senaste avmaskningen.
3. Ja varför är jag rädd? Jag är rädd att han ska få stopp i urinröret och att vi inte hinner in eller att han inte kommer hem och han dör för att det blivit stopp. Tänker att går det att förhindra med foder så gör jag gärna det.
4. Okej, ska tänka på det :)

Kan gärna ge blötmat, behöver inte vara torrfoder bara det passar hans mage och energiförbrukning. Ska titta efter Bozita nästa gång jag köper hästfoder.
 
Det skulle kunna vara ett alternativ. Öka (vet inte vart öka kom från men försent att redigera nu)


Ja det är också ett alternativ men rädd att hans mage börjar krångla igen. Eller förmänskligar jag honom? Tänker som för oss människor hjälper vätska för hårda magar och han behöver inte fart på magen :) Just för urinstenen är det nog det bästa kan jag tänka mig.
 
Det skulle kunna vara ett alternativ. Öka


Ja det är också ett alternativ men rädd att hans mage börjar krångla igen. Eller förmänskligar jag honom? Tänker som för oss människor hjälper vätska för hårda magar och han behöver inte fart på magen :) Just för urinstenen är det nog det bästa kan jag tänka mig.

Hundar och katter som äter blötmat/rå mat brukar ha betydligt hårdare avföring än de som äter torrfoder ;) Anledningen är enkel, nämligen att torrfoder innehåller mycket som djuren inte kan ta åt sig utan som åker rakt genom kroppen. Blötmat/rå mat är betydligt lättare att ta upp näring från och innehåller oftast mindre "skräp". Av den anledningen är det också oftast (jag vill säga alltid, men då kommer säkert någon och muttrar om att jag har fel :p ) det absolut bästa att ge till katter/hundar med känsliga magar.
 
Hur får man dem att välja det blöta då? Säger jag utan att vilja kapa tråden. Bara som fråga.

Mina väljer helt klart torrfodret, om det finns. De smaskar lite på blötfodret och äter, men inga större mängder. Jag provade att ta bort torrisarna helt i två dygn men de åt ändå inte så mycket blötfoder. Tillslut vågade jag inte vänta ut dem längre (kattungar som växer massor) och gav tillbaka det torra...

De får bozita kitten nu. Både blött och torrt. Det enda blöta som de vräker i sig är vanlig tonfisk i vatten. En sån burk försvinner på två röda...
 
@Lager Jag hade för det första tagit bort Bozita torrfodret, innehållsförteckningen är hemsk när man tänker ur näringssynpunkt för en katt som är köttätare. Försöka iså fall ge ett foder med högt köttinnehåll, t.ex. Orijen (80%), Acana (tror det är 70%), Applaws, James Wellbeloves, Taste of the Wild osv.

Tonfisk är faktiskt hör och häpna giftigt för katter i större mängder så jag hade börjat ta bort det från deras kost helt och hållet.
Jag köpte igår blötmat från Applaws som är ren kyckling, det var supergott tyckte de!
Du får göra blötmatsmåltiderna mer eftertraktade. Jag ropar på mina ett ord som de känner igen och de kommer skjutna som ur en kanon och är helt lyriska och äter upp allt. Vi ger inte så mycket varje gång, runt 30 gram per gång så det blir aldrig för mycket för dem att de skulle tröttna.

Har du testat ge något liknande BARF?
 
3. Ja varför är jag rädd? Jag är rädd att han ska få stopp i urinröret och att vi inte hinner in eller att han inte kommer hem och han dör för att det blivit stopp. Tänker att går det att förhindra med foder så gör jag gärna det.
Som de andra säger, blötmat. Om inte Bozita eller Mjau funkar kan du ju testa andra blötmatssorter, tills du hittar något lämpligt. Annars BARFa eller ge färskfoder?

@Lager Det tog minst ett halvår innan blötmat var helt accepterat att äta för mina. Får de chansen vill de ha torrfoder. Jag måste dessutom byta blötmatssorter ofta, annars tröttnar dom.

Ha torrfodret kvar, men minska mängden långsamt och ha blötmat vid sidan av? Som Sorbe säger, du kan ju även testa färskfoder/BARF och se om det är något de kan tycka om?
 
Nej - jag har inte BARFat, men kan absolut testa i framtiden.

Just nu får de bozita för att uppfödaren rekommenderade det och båda är uppfödda på det, men jag kan ju byta mot något annat när detta är uppätet.

Ge mindre blött kan jag absolut, kitten-portionerna ser ju snåla ut med för en liten kattungemage så blir det för mycket ändå... Jag vågar bara inte ta bort det torra och minska blötmaten samtidigt. Eller så är jag mest sjåpig kanske. När jag tog bort det torra sist så åt de bara inte.
 
@Lager Jag menar att du ska minska torrfodermängden successivt. Så du serverar både torrfoder och blötmat, och långsamt avvänjer dom från torrfodret. Ha tålamod. Kattungar är väl lättare att "lära om" än vuxna katter, men det kan ju ta tid ändå.

Tänk på att inte byta blötmat tvärt om du ska testa något nytt, utan blanda i lite i Bozitan varje dag så att de vänjer sig.

Färskfoder kan du ju också testa, eller introducera dom till BARF redan nu (som sagt lättare att vänja kattungar än vuxna) med kycklingvingar då och då, osv.
 
Kort liten uppdatering - då jag var bortrest två dagar gav kattvakten dem bara torrfoder och ingen blötmat alls. Nu plötsligt försvann all blötmat direkt vid servering... man saknar inte kon förrän båset är tomt minsann! :devil:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Nikan
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
769
Senast: Sol
·
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 459
Senast: Fille
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 457
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp