Val av hästtrailer??!!

Chlo

Trådstartare
Frågan är vilken hästtransport man ska välja? Det jag är ute efter är en ganska enkel transport, absolut ingen lyxversion, för jag kör väldigt sällan långa sträckor. Jag är nog heller inte direkt intresserad av att betala mycket mer än 50 000 kr.

Jag har en häst som är 175, men inte speciellt lång i kroppen. Problemet är att bilen bara får dra 1400 kg. Därför vill jag köpa en transport med högsta möjliga lastvikt på ca 1300-1400 kg:s totalvikt. Jag är inne på att det ska vara en enaxlad, för på en sådan kan jag lasta mer i förhållande till totalvikten.

Jag har hittills varit inställd på en Dalavagn, eftersom man kan lasta 700 kg i en 1300 kg:s.

Idag har jag kommit på att Boj Bravo 113 eller 115 kanske skulle vara ännu bättre. Jag är främst inne på Bravon 113 för den behöver jag inte typa om. Den har totalvikt på 1360 och en lastvikt på 730 kg har jag för mig.

Är det någon som kan berätta lite för- och nackdelar med Boj-vagnarna, gärna då Boj Bravo 113 (och 115)??

Vilken transport ska jag välja, eller har ni kanske rent av något ännu bättre förslag??

Nu kör jag min stora valack i en Dalavagn, typ en sån som jag nämnde ovan, och det funkar bra. Han är visserligen så lättlastad och snäll så han åker i alla vagnar.

Tacksam för svar!

Mvh Lotta
 
Dalavagn är väl inte direkt känd för nån kvalitet...

Jag har haft en Boj Bravo i alla år och har precis bytt upp mig till en nyare likadan så jag är mycket nöjd med min vagn. Den äldre har jag dessutom till salu om du är intresserad (totalvikt 1250 kg, lastvikt 720 kg).
 
Boj är bra. Sen eftersom jag roat mig med att kika på Henra så har jag ju ganska bra koll för dem, och är kan du få BÅDE lastvikt och boogie.

på 1350 kg, boogie, så lastar Henras enhästars Amazone 690 kg.

Henra Amazone enhästars och Boj Bravo var de två transporter jag hittade som hade lägst tomvikt. (jag vill ha lastkapacitet på minst 550 kg och en totalvikt på max 1200 kg så jag har letat länge). VärmlandsVagnen har låg tomvikt med, men jag gillar inte dem.

Sen vore ju idealet att hitta något som mitt Trane (gammalt). 1200 kg totalvikt och lastar 740 kg =)
 
Nej Dalavagnen är väl kanske inte känd för sin kvalitet, jag har ju en -01 med fruktansvärt dålig ventilation att jämföra med så jag vet inte varför jag fått för mig att jag skulle ha en sådan. Det var väl priset...

Nu är jag mer sugen på en Boj Bravo. Den där öppningsbara takluckan verkar helt suverän!? (det är väl för att jag har hakat upp mig på ventilationen)

Det jag var ute efter var en något nyare transport eftersom jag inte har någon "bilmekaniker" till karl. Jag tycker också att det är bra med tvåhästars. Inte för att jag har två hästar, men jag har endå tänkt att ha transporten i några år och då vet man aldrig hur det ser ut i framtiden...

Värmlandsvagnen hade jag i tankarna först också, men jag har hört så oerhört mycket negativt om denna vagn här på Buke, så jag får erkänna att jag faktiskt blivit avskräckt.

Tackar för svaren!

Lotta
 
Den jag har till salu (Boj BRAVO) är en tvåhästars med taklucka... Alla förslitningsdelar är bytta så nån bilmekaniker till karl är inte nödvändigt.
 
Jag är nog ganska skyldig till att tala illa om VV..men jag AVSKYR dem, rakt igenom.

Men låter som Boj Bravo är vettigast för dig ja =) Är du rik/har du tur kan du ju se om du hittar ett helt i aluminium. Då pratar vi låg tomvikt =) Och dyra pengar.

Det jag sett av Boj har varit positivt, men jag snöade in på Henran före Boj, men det är av anledningar som inte är applicerbara på dig =)
 
Dessvärre är det lite långt till Örebro om jag bara ska kika på transport. Jag bor nämligen i Kalmartrakten, Småland. Samtidigt är jag fortfarande i "funderingsstadiet" så jag har lite svårt för att bestämma mig.

Lotta
 
Vilka tillverkar aluminiumtransporter? Det är ju helt klart intressant.
 
Innan jag köpte mitt första bojsläp lånade jag och hyrde alla möjliga sorters släp. Jag har lånat andra släp när mitt varit på rep. Det är en stor skillnad.
Senast lånade jag ett nytt släp, enaxlad av ett otroligt populärt märke och den vinglade hela tiden, kände varje hovförflyttning hästen gjorde. En bekant lånade samma släp lite senare, hon har en större bil och hon sa att det var det hemskaste hon hade kört med. Mitt enaxlade gamla boj är stadigare på vägen än flera av de nya boggiesläpen samt det är tyst och inte skramlar som många av de nya.
 
Det vore drömmen att ha ett Boj Classic i endast aluminium. Tyvärr har man inte 100 000 kr att spendera...

Samtidigt gör det inte så jättestor skillnad för min del viktmässigt. Typar jag ner den till 1400 kg så får jag lasta 800 kg.

Nej, det lutar nog åt Bravon 113, där jag får lasta 730 kg och kostar ca 50 000 kr mindre. Tyvärr finns det inte helt många ute på begagnatmarknaden som endast är ett par år gamla.

Lotta
 

Liknande trådar

Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 000
Senast: Jeps
·
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 363
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Blev stoppad igår när jag kom körande med mitt enaxlade boj-släp (o 850)..på väg hem från djursjukhuset med "monstret" som stått där i 4...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
18 289
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp