Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

B

Brandy_

Finns det någon som är sugen på att ge mig lite tips på vilken hingst som skulle passa mitt sto? Jag är helt grön vad gäller halvblodsavel och känner därför att det kan vara lite bra att få lite hjälp på den fronten innan man väljer hingst ;)

Mitt sto är e Amiral och ue. Stove Friend xx
http://www.blup.se/en-us/horses/109227-hekla-f-5-swb
Kan egentligen inget om hennes stofamilj heller så om någon kan lite om stofamilj 5 vore det intressant.
Har inga bilder på henne just nu men hon är en sto biffig sak av den äldre modellen så att säga.
Jag har egentligen inga krav på om det ska vara av dressyrkaraktär eller hopp karaktär på hingsten då jag inte ska behålla fölet själv.
Vet ju som sagt inte om hon har något direkt avelsvärde så man kanske skulle kunna sälja fölet lättare om man betäckte med en annan ras?
Har nämligen funderat på att kanske betäcka med någon annan ras också men vet inte riktigt vad som skulle passa. Så alla tips välkomnas :)
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Halvblodskorsningar har förhållande lågt värde så ska avkomman säljas är renrasigt att föredra. Lämpligast vore väl en dressyrhingst med tanke på stammen på ditt sto.
Hingsttips överlåter jag till nån annan då jag är mer insatt i hoppaveln. :)
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag ska inte komma med några råd för val av hingst, men kan misstänka att Amiral ihop med fullblodet gör att du bör tänka på att välja en hingst med lagom mycket nerv kanske - och helt klart dressyr med Amiral som pappa tycker jag!

Mödernet kan jag inte låta bli att kommentera och Görel blir väl lyrisk när hon hittar hit.
Det är i alla fall en stostam som funnits på Flyinge, som du säkert redan sett.
Mormors mor Hilaria blev mor till inte mindre än tre godkända hingstar, nämligen Jarramas, Muskot och Cecil - kul!
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Stofamiljen heter F.5 där F står för Flyinge. Det finns även en familj som heter 5, Hoby-stammen.

F.5 stammar från stoet Hillevi som var född -29 på Flyinge e Ingraban - Non Plus - Mikadon - Canter - Athos xx, en helsvensk familj. De flesta andra brukar stamma från ett importerat sto.

DEn mest kända hästen idag från stofamiljen är Madick.

Återkommer med mera info, måste åka till stallet nu innan det börjar snöa igen!
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Trodde nästan att det var renrasigt som ni skulle rekomendera :) visste dock inte äns om hon hade hopp eller dressyrstam så så pass dåligt insatt är jag haha.
Visste att stofamilj 5 kallades för hobby familjen. Men just därför trodde jag att det kanske inte direkt var något man föredrar att avla på, själva namnet i sig låter ju väldigt "alldagligt". Så därför trodde jag att det kanske var ett säkrare kort med korsning, om man kollar på tex PRE eller frieser korsningar verkar ju inte någon ligga under 25 iprencip. Men det är ju mycket roligare att avla renrasigt.

Men vilka hingstar skulle ni rekomendera då? som inte kostar extremt mycket. och vad tror ni att man kan ta för ett föl efter respective hingst om man nu har så pass tur att det bli en rättställd liten krabat om det äns går att säga något ungefärligt pris?
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Familj 5 heter inte Hobby utan Hoby efter den plats i Skåne som familjen stammar från. Den har lämnat internationella dressyrstjärnor som Gaspari och Piaff.
Men den familjen har ingenting med ditt sto att göra, hon är från Hillevi-familjen F.5.

Just nu är det svårt att sälja hästar men man vet inte när det vänder så därför går det inte att uttala sig om hur marknaden ser ut när du försöker sälja ditt föl. Det kostar mer än 25' att föda upp ett föl.

Jag skulle titta på en hingst som är dubbeltalang eftersom ditt sto har mest dressyr på fädernet men mycket hopp på mödernet. Lucky Point är modern i typen och kan både röra sig och hoppa.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Haha Hobbyfamiljen, du var mig en rolig en :p

Du verkar väldigt okunnig måste jag säg, inte för att vara elak utan mer för att du måste nog läsa på en hel del. Och varför ska du betäcka, du vill inte behålla fölet själv om jag förstod det rätt?
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

hehe ja jag läste lite fel där men nu är jag med.
Görel vet du hur Lucky point och hans avkommor är i humöret?

Japp sassiball mycket okunnigare människa angående halvblod kan du nog inte hitta, men man måste ju börja någonstanns? :P
Men på frågan om varför jag vill betäcka är det ganska enkelt. Jag gillar uppfödning och att vara med från början. :)
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag har sett avkommor till Lucky Point men inte hanterat dem så tyvärr kan jag inte uttala mig om deras temperament.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Javisst måste man det, helt rätt! :)
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Din häst har ju 3st avkommor. En bra ide är att kontakta ägare / uppfödare och höra hur de är. Kanske hon lämnat mycket bra med en av hingstarna så det är en tanke att göra om samma.
// Linda
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

En annan bra idé är kanske att gå den webbavelskurs som erbjuds genom bl a asvh oh flera andra organisationer?
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Jag skulle titta på en hingst som är dubbeltalang eftersom ditt sto har mest dressyr på fädernet men mycket hopp på mödernet.

De två senaste avkommorna till stoet är efter Corlensky G och Ludwigs Champion, så uppenbarligen har förra ägarna tänkt i de dubbelbegåvningsbanorna också.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Ni verkar ganska enade om att satsa på en dubbeltalang och det är ju skönt att höra :P
Precis som fredag trodde så har hon ganska mycket nerver så har ni några tips på dubbeltalanger som ni vet brukar lämna ett hyggligt temperament är det bara att slänga hit dom :P

Och tack ranunkel ska klicka runt lite och se vad jag hittar, eller rättare sagt tack allihopa som kommer med input som hjälper mig att komma igång:p

Funderade på en sak till har jag kanske har förstått det helt knasigt men det vore ju inte första gången i så fall ;). Nu förtiden avlar man väl oftast för att få en allt nättare och nättare avkomma både inom dressyr och hoppning? så när man pratar om hingstar som är förädlare är det främst exteriört eller rörelsemässigt man menar då eller något helt annat?
Till och med jag ser att mitt sto inte direkt är av den nätta typen så man kanske borde satsa på en hingst som är lite lättare?
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Hur har hennes tidigare avkommor blivit?
På dem kan du få en aning om vad hon lämnar. T ex så är Ludwigs Champion en grövre hingst än Corlensky G.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

En fantastisk dubbeltalang som också brukar ge mycket gott temprament är Nobel. Två nya förmågor som bör ge dubbeltalanger är Cohiba och JJ RayBan.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Ojoj de va länge sen jag va online här, tiden flyter verkligen på.
Dom senaste dagarna har jag suttit med hingstar upp över öronen och kollat runt. Vet inte om det har gjort mig mycket klockare ;)
Har väl typ 5 favoriter.

Men förutom dom ni redan har nämt ( har framförallt fastnat för Rayban) så undrar jag lite vad ni har fått för intryck av Rausin? Han ska väl också också kunna vara lite av en multitalang? och jag tycker han ser väldigt trevlig ut. + att han fick 10 i karaktär och temperament kan ju aldrig vara fel heller :)
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Har du fått veta något om hennes tidigare avkommor? Det är viktigare att veta vad hon har lämnat, än hur hon själv ser ut. För att kunna ge några råd.
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Finns det någon som är sugen på att ge mig lite tips på vilken hingst som skulle passa mitt sto? Jag är helt grön vad gäller halvblodsavel och känner därför att det kan vara lite bra att få lite hjälp på den fronten innan man väljer hingst ;)

Mitt sto är e Amiral och ue. Stove Friend xx
http://www.blup.se/en-us/horses/109227-hekla-f-5-swb
Kan egentligen inget om hennes stofamilj heller så om någon kan lite om stofamilj 5 vore det intressant.
Har inga bilder på henne just nu men hon är en sto biffig sak av den äldre modellen så att säga.
Jag har egentligen inga krav på om det ska vara av dressyrkaraktär eller hopp karaktär på hingsten då jag inte ska behålla fölet själv.
Vet ju som sagt inte om hon har något direkt avelsvärde så man kanske skulle kunna sälja fölet lättare om man betäckte med en annan ras?
Har nämligen funderat på att kanske betäcka med någon annan ras också men vet inte riktigt vad som skulle passa. Så alla tips välkomnas :)

Har jag fel hästan är inte Avelsvärderad?
Som det inte rör sig om Eget Bruk för Eget Sifftet?
Jag vet det har verka negative, men jag kan inte förstå att man ska betäcka bara för att man äger ett sto!!
 
Sv: Val av hingst, renrasig eller korsning? och vilken hingst om man går på renrasigt

Vilken häst skulle inte vara "avelsvärderad"?
Pappan är Elitpremierad med massor av tävlingsmeriter och mödernet välmeriterat i avel (i alla fall längre bak).
Stoet själv är visat på 3-årstest med goda resultat.
 

Liknande trådar

Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Görel
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 056
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: janna
·
Avel Har lite tankar kring detta då jag nästa år tänkte lägga en dyrare hingst på mitt ena sto. Hur resonerar ni om ni lägger ca 20-30 tusen...
Svar
12
· Visningar
2 416
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp