val av hingst till detta sto

P

Prestige_

Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar.

Lite om stoet.
e: Artist ue: Robin z - Maraton
158 cm
plac upp till 120 hoppning, kap för mer.
16 år fick föl senast som 6 åring.
Hon har mycket framåtanda men är ändå stabil i psyket. Medelmässiga gångarter, med skritten som bästa gångart. Har en enorm hoppvilja. starka senor, välbenad, bra hovkvalitet. Ngt överbyggd bak.

Lite bilder på henne:
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_30/26240000-26249999/640x480/26242783.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_30/16700000-16709999/640x480/16708589.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_30/26240000-26249999/640x480/26242780.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_30/26240000-26249999/640x480/26242856.jpg?0


Hingsten jag söker med tanke på stoets egenskaper: En hopphingst med ett god hoppförmåga som nedärver storlek och bra gallop och ridbarhet. Får gärna vara åt det högställda hållet byggd i uppförsbacke. Sen spelar förstås priset roll också. Med tanke på att hon inte har fått föl de närmaste åren vill man inte slå på "stort" nu första gången.. Målet är att få fram en trevlig hopphäst som jag i första hand är intresserad av att behålla sjäv.

Hingstar jag funderat på:

Aerline h - Är väldigt förtjust i hans avkommor.
Corlensky g - En hingst jag inte vet så mkt om men det lilla jag vet gör att det låter som en mkt passande hingst
Camaro m

onej det måste absolut inte vara en skimmel! :grin:

Lucky point - Inte direkt en hingst jag fastnat för, men jag tror han skulle kunna passa.

Vad tror ni skulle kunna passa?
 
Sv: val av hingst till detta sto

Jaguar Mail?
Ger både storlek och hoppförmåga.

Corlensky G är återexporterad och finns bara på fryst.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Jaguar Mail tänkte jag också på, att det kanske kunde vara bra med något lite långlinjerat.

Med tanke på hennes exteriör tror jag nog att Corlensky G kunde vara ett bra alternativ, han verkar ju typa sina avkommor rätt rejält, och har ju själv en utmärkt galopp (som kanske också kunde förbättras på ditt sto om skritten är hennes bästa gångart).

Funderade på Okeanos eller Briar också? För att förbättra gångarter (framförallt galoppen), typ och storlek, men samtidigt behålla hoppningen. (om du vågar dig på lite linjeavel på Maraton, men det blir ju i så fall 4+3 i fölungen)

Camaro ger ju mycket stort, och de avkommor jag har sett har varit stora, snygga allroundbegåvade hästar med mest fallenhet för hoppning, inga mesar psykiskt utan hästar för duktiga tävlingsryttare.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Jag har funderat tidigare på JM. Ett stort plus är ju hans storlek. Och med tanke på att hon har Robin z i sig så är väll inte fullblod till sin nackdel.. Men hur är han gångartsmässigt i gallopen? Och är han inte lite byggd i framvikt?


Det va ju synd att Corlensky var borta från sverige, det visste jag inte. Men om han har bra spermakvalle kanske man vågar ändå..

Okeanos vet jag inte mkt om. Han har inte en stam som tilltalar mig direkt..
 
Sv: val av hingst till detta sto

Har funderat lite på briar. Har faktiskt sett många trevliga hoppindiver efter honom. Men han är ju ganska dyr :cool:
 
Sv: val av hingst till detta sto

Jag har funderat tidigare på JM. Ett stort plus är ju hans storlek. Och med tanke på att hon har Robin z i sig så är väll inte fullblod till sin nackdel.. Men hur är han gångartsmässigt i gallopen? Och är han inte lite byggd i framvikt?

Med Jaguar Mail på ett sto med Robin Z i stammen, bör man komma ihåg att efter de två xx hingstarna hos JM, är mödernet sedan i stort sett identiskt hos dessa två hingstar. Tycker också att JM är i framvikt.
Vågar du titta på något nytt som godkändes i år, Baltimore, Colman-sonen som är väldigt stor men snygg typ, är du ultradjärv tar du Common Sense och får både Contendro och Cardento i ett elegant paket. Frågetecken bara för vad som händer nästa år, ingen garanti på att 3 åringar går igenom när de visas igen.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Jag kan varmt rek. Aerline, har ett fint sto född -07 efter honom.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Okeanos och Briar har samma far och mödrarna är helsystrar så stammen är identisk:angel:.
Jag gillar typen på Okeanos bättre fast jag hade nog inte lagt någon av dom på ditt sto.
Varför inte Colman som någon innan föreslog han hade fin modell och bra stam. Annars verkar många vara mkt nöjda med temperamentet på Niveu avkommorna.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Conte Bellini är ju efter samma hingst som Corlensky G. Dock vet jag inte riktigt hur stor han är och hur staora hans avkommor blir.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Men om du gillar Briar så kan väl inte stammen vara problemet med Okeanos? De har ju i princip identisk stam.

Visst, men om jag skulle välja Briar så är det inte för hans stam s skull, utan då är det andra egenskaper som gör han intressant i mina ögon. Okeanos vet jag ju inte mera om.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Iom att jag ska behålla avkomman själv så vågar jag ju chansa lite.. Baltimore är nog tyvärr inte rätt i typen för mitt sto. Långlinjerad - sänkt rygg, sluttande kors. Påminner mkt om stoet själv.

Colmar låter helt klart intressant! Omdömena låter positivt med tanke på att han är hela 175 som 5 åring. Vet nån var man kan få mer information om honom?

Common Sense låter väldigt lovande tycker jag. Intressant stam dessutom. Men 164 cm, och ingen aning om hur han förärver sig. Hm.. så djärv är jag nog inte..
 
Sv: val av hingst till detta sto

Visst, men om jag skulle välja Briar så är det inte för hans stam s skull, utan då är det andra egenskaper som gör han intressant i mina ögon. Okeanos vet jag ju inte mera om.

Ska du välja Briar är det väl rimligen på grund av vad han lämnar, hur är själv är ju inte så intressant ur avelssynpunkt, det är ju vad han nedärver som spelar roll? Och gillar man vad Briar nedärver, så finns det ju anledning att tro att man kommer gilla vad Okeanos nedärver också, eftersom de har så lika stam. Sen tycker jag du resonerar lite konstigt om du inte tycker att hingstens stam spelar någon roll - det är ju just eftersom Briar (och Okeanos) har en hoppbetonad stam (egenskaper som han uppenbarligen nedärver) som han kan passa för hoppavel.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Conte Bellini är ju efter samma hingst som Corlensky G. Dock vet jag inte riktigt hur stor han är och hur staora hans avkommor blir.

Han är ju bara sex, så det är väl ingen som vet hur stora avkommorna blir än, eftersom de inte är fullvuxna än.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Ska du välja Briar är det väl rimligen på grund av vad han lämnar, hur är själv är ju inte så intressant ur avelssynpunkt, det är ju vad han nedärver som spelar roll? Och gillar man vad Briar nedärver, så finns det ju anledning att tro att man kommer gilla vad Okeanos nedärver också, eftersom de har så lika stam. Sen tycker jag du resonerar lite konstigt om du inte tycker att hingstens stam spelar någon roll - det är ju just eftersom Briar (och Okeanos) har en hoppbetonad stam (egenskaper som han uppenbarligen nedärver) som han kan passa för hoppavel.

Ja, det är vad han nedärver som är spelar störst roll. Och jag har INTE sagt att hingstens stam INTE spelar någon roll. Sagt tidigare att jag inget visste om Okeanos avkommor (eller okeanos själv) medans jag sett ett flertal hopphästar efter Briar, och gillade det jag såg utan att då ens veta om hans hoppbetonade stam. Men nu när jag läst på lite om Okeanos känns han ju nästan strået vassare. Kan hända att de nedärver identiskt med så lika stam, vem vet? Men jag kommer förmodligen varken välja Okeanos eller Briar.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Iom att jag ska behålla avkomman själv så vågar jag ju chansa lite.. Baltimore är nog tyvärr inte rätt i typen för mitt sto. Långlinjerad - sänkt rygg, sluttande kors. Påminner mkt om stoet själv.

Colmar låter helt klart intressant! Omdömena låter positivt med tanke på att han är hela 175 som 5 åring. Vet nån var man kan få mer information om honom?

Common Sense låter väldigt lovande tycker jag. Intressant stam dessutom. Men 164 cm, och ingen aning om hur han förärver sig. Hm.. så djärv är jag nog inte..

En sak man måste hålla i minnet är vid vilken ålder hingstarna har mätts, Common Sense är bara 3 vid mättillfället, jag tror inte han blir 175 cm men han kan nog lägga på 3-4 cm till. Contendro hästar blir väl inte enorma, och Cardento avkommor är väl snarast något sent utvecklade, men en del till växer Common Sense säkert.
Om man tittar på de 3-åringar som visades så var det bara 3 som mättes in till över 165 cm, de flesta var 163 cm.
Styrkan med Artist och hans avkommor är väl just, spänst, kvickhet, hoppvilja. Kombinerar du det med en jätte med stort hopp, men långsam, så förlorar du ev. ditt stos fördelar.
 
Sv: val av hingst till detta sto

Styrkan med Artist och hans avkommor är väl just, spänst, kvickhet, hoppvilja. Kombinerar du det med en jätte med stort hopp, men långsam, så förlorar du ev. ditt stos fördelar.

Det har du rätt i, tänkvärt verkligen.. Och jag ska tillägga att jag inte är ute efter att få en jättehäst. 163 räcker gott åt mig :angel:

Det finns inget videoklipp att se på common sense och colmar?
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 680
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 463
Avel Jag har letat som en galning på nätet efter en hingst jag tror passar mitt sto . Finns aldelles för många bra. Mitt stos svagheter är...
Svar
12
· Visningar
1 486
Senast: xDollyx
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp