Val av hingst till silversto

janna

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt transportavstånd och de som finns på semin. När jag läser hingstannonser så står det i princip aldrig om hingsten bär på silvergen eller ej (tex skmhingstar eller andra "färgade" hingstar) så min fråga är vilka färger som är "säkra" att använda? En bra häst har ju ingen färg, men jag kan inte låta bli att fastna för skimmelhingstar... Bär dessa "alltid" på silvergen? (Jag väljer såklart inte hingst enbart baserat på färg, naturligtvis ska det vara en hingst jag tror passar mitt sto och färgen är sekundär) Haha känner mig lite dum, men jag skulle tycka att det vore lite kul med en rolig färg på fölet även om det egentligen inte spelar ngn som helst roll. Mitt stos pappa var/är skimmel, mamman hittar jag inga uppgifter om vilken färg hon var.
Så... Vilka färger är "säkra"? :)
 
Enda färgerna där en silvergen inte syns är väl fux och skimmel (även om silvergenen ju syns på fölens grundfärg, om det inte råkar vara fux då...) så alla andra färger bör vara säkra. Sen finns det ju vissa färger som gör att silver blir lite svårt att se (typ i kombination med en gulgen ibland) men då brukar hingstägare gentesta.

Om du fastnar för en skimmelhingst är väl det lättaste att maila och fråga hingstägaren om hingsten kan bära på silvergen. Jag skulle dock tro att många hade skrivit ut en sådan sak i annonsen eftersom många ser chans till silver som ett plus.
 
Egentligen bara svart och brun som är säkra. Men ring och fråga om de hingstar du är intresserad av.
 
Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt transportavstånd och de som finns på semin. När jag läser hingstannonser så står det i princip aldrig om hingsten bär på silvergen eller ej (tex skmhingstar eller andra "färgade" hingstar) så min fråga är vilka färger som är "säkra" att använda? En bra häst har ju ingen färg, men jag kan inte låta bli att fastna för skimmelhingstar... Bär dessa "alltid" på silvergen? (Jag väljer såklart inte hingst enbart baserat på färg, naturligtvis ska det vara en hingst jag tror passar mitt sto och färgen är sekundär) Haha känner mig lite dum, men jag skulle tycka att det vore lite kul med en rolig färg på fölet även om det egentligen inte spelar ngn som helst roll. Mitt stos pappa var/är skimmel, mamman hittar jag inga uppgifter om vilken färg hon var.
Så... Vilka färger är "säkra"? :)


Svarta+ bruna är säkra inklusive skäckar med de färgerna. Förutom det kan du kolla stammen på hingsten, har den bruna och/eller svarta föräldrar så är den också säker. Du kan också kolla på avkommor tillsammans med bruna och svara ston, finns det silverfärgade där så är det också säkert, det bör finnas 50% om hingsten bär silveranlag.

Det går att se eller gissa att det förekommer silver på alla färger utom de baserade på rött men det kan vara vanskligt, stamtavlan och närmsta släkten ger starka indikationer.
 
Svarta+ bruna är säkra inklusive skäckar med de färgerna. Förutom det kan du kolla stammen på hingsten, har den bruna och/eller svarta föräldrar så är den också säker. Du kan också kolla på avkommor tillsammans med bruna och svara ston, finns det silverfärgade där så är det också säkert, det bör finnas 50% om hingsten bär silveranlag.

Det går att se eller gissa att det förekommer silver på alla färger utom de baserade på rött men det kan vara vanskligt, stamtavlan och närmsta släkten ger starka indikationer.
Oups, det saknas vist ett inte, det borde vara "Du kan också kolla på avkommor tillsammans med bruna och svara ston, finns det inte silverfärgade där så är det också säkert, det bör finnas 50% om hingsten bär silveranlag."

För säkerhet bör det finnas ganska många avkommor, ju fler dess bättre säkerhet.
 

Liknande trådar

Islandshäst jag funderar på o betäcka mitt sto till sommaren men alla hingstar jag faller för bär silvergen... mitt sto är silvergulsvart skäck där...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 550
Senast: Fenja
·
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Jealle
·
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 000
Senast: chm
·
S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp