Val av hingst!

Monifa

Trådstartare
Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?!

Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer år dressyrhållet och vill därför även betäcka med en dressyrhingst men som hemskt gärna får vara multitalang.

Tankarna ligger väll lite på Come Back II men har hört att hans temperament är skarpt och har en tendens till att nedärvas (vilket inte är aktuellt då tösen redan har temperament så det räcker)
Sen funderade jag lite på Briar men vill inte ha en grov avkomma. Dock är ju fadern Magini en inte så stor herre.

Vill ha en hingst med bra skritt då det är något jag isf skulle vilja avla upp.

img_5839_140668412.jpg

Lite exteriör kan ju vara okej att se :) Här som treåring så hon är långt ifrån färdigmusklad.
Hon har bra trav och galopp, framåt i skallen och smart. 163 cm i manken Skimmel (otippat med camaro och tolstoy :angel: )

3 bästa egenskaper:
Gångarter
Tempo
Temperament

3 sämsta egenskaperna:
Skritten
Temperamentet (har en dålig sida så inga hingstar med dålig skalle)
Svårt för samling (självklart är hon ung och omusklad - men hon har aningen svårare att sätta under sig naturligt)

Mvh A
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst!

Jag kan tycka tvärtom! Där är inte många hingstar som faller mig i smaken.

Vi har avlat i många år och något som vi värdesätter otroligt mycket är hur hingsten är i temperamentet, den behöver inte ha dom flashigaste gångarterna för det är inte toppryttarna som ska rida dom. Utan avkommorna ska vara bra i hanteringen.

Har två hingstar som jag kan tipsa dig om den ena är Hesslegårds Rubin, lämnar trevliga avkommor som rör sig bra. Har själv betäckt ett sto med honom i år. En underbar hingst i all hantering!

Den andra är Lambourghini. Även han lämnar trevliga avkommor som kan både hoppa och röra sig bra. Super snäll i hanteringen.
 
Sv: Val av hingst!

Det är ingen hingst som har allt men många har något som jag skulle vilja ha och sen är ju frågan vad man kan välja bort för att möjligen få med det där gottiga :P

Självklart är temperamentet otroligt viktigt! Det är något som jag värdesätter högt men å andra sidan ska avkomman senare gå att tävla och prestera bra och då sätter även de övriga egenskaperna in (som jag inte tvivlar på att du är medveten om efter flera år med avelsarbete) Men gångarterna är viktiga - dressyrhäst utan steg (eller hopphäst utan teknik) är inget jag vill ha fram. Avkomman är planerad att säljas senare desutom.

1. Temperament
2. Exteriör
3. Gångarter
4. Teknik

ang: Hesslegårds Rubin, läcker. Exteriört var det väll kanske inte 100%, hittade inte så himla mycket info om honom dock men han såg trevlig ut :)
Lika så Lambourghini, han föll mig dock en aning mer i smaken.
Men hoppningen är dock inte det viktigaste som jag tidigare nämnde utan gångarterna som jag vill avla upp (dock ska det ju kunna hoppa)

hiiimla svååårt
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst!

Vore jag dig skulle jag titta efter en häst som är avlad för hoppning, men som har bra gångarter också. Just med avseende på att den ska säljas. Jag skulle alltså inte lägga en ren gångarthingst på ett Camaro M sto

Till exempel Canterbury, Bravour, Chico's Boy eller Sandro Gold. Come Back II är ett jättebra förslag, men jag tror att du måste köra stoet till Danmark för att betäcka med honom.
 
Sv: Val av hingst!

Rubin nedärver det extriöra super bra! Man kan ta en ful märr och ut kommer en super snygg unge som är snygg extriört. Rubin har ju lättare blod bakom sig. Har själv betäckt ett sto med honom och har en super snygg tvåring efter honom.
Har även två föl efter Lamborghini, rör sig trevligt. Fördelen med honom är att han har bra gångarter och hoppar bra!
 
Sv: Val av hingst!

Briar står inte i Sverige detta året. Han har ju sonen Biggles 1015 om det kan vara av intresse?
 
Sv: Val av hingst!

Jag har en uppfödning efter Lambourghini och vakar just nu på helsyskonet.

Stoet är ädelt och långlinjerat, med en riktigt bra skritt, okej trav och en galopp som är markbunden och vägvinnande. Avkomman är idag tre år och är ädel men modern i tyoen. Han har tre taktmässiga, bäriga, välbalanserade och luftiga gångarter och jag har sett flera avkommor till Lambo med samma luft i steget. Han är korrekt i benen fast hans mamma inte är det. Till temperamentet är han vaken och lite försiktig men aldrig dum. Hans mamma kan se spöken, vara mycket envis och man måste peka med hela handen åt henne. Han har ingenting av det utan är stabil, och ovanpå det extremt lättlärd.

Jag är så förtjust i honom att jag gjort ett helsyskon!
 
Sv: Val av hingst!

Vill ju inte ha en ren gångartshingst heller, vill ha en händig man! ;) Sen förstår jag absolut att jag om jag är smart lägger en hopp hingst på henne i just försäljnings syfte men jag vill ju inte ha en ren hopp avkomma utan en blandad kompott.
Det går inte att importera sperma heller eller? Dock är det väll inget problem att köra till Danmark (vet inte hur det ligger till med sjukdomar och lagar där dock) om jag visste att risken för att det ploppar ut en argbigga var lika med noll...

Mea: Okej, där ser man! Lambo är väll mer intressant isf.

Görel: Ja det verkar vara en fin hingst, får ta en sen fredag kväll med att försöka fundera ut hur kombinationen skulle bli. För han verkar rätt bra
 
Sv: Val av hingst!

Ska du sälja eller ska du behålla avkomman ?

Om du ska ha kvar avkomman kan du ju ta vilken hingst som helst ! Men ska du sälja så skulle iallafall jag inte se mig om efter en med ren gångartspappa om stoet är efter Camaro M. Risken med den sortens avel är att det blir varken eller. Inte både ock.
 
Sv: Val av hingst!

Ja, det är ju den stora frågan. Dock börjar jag väll inse att jag säljer avkomman och då väljer en ren hopp hingst.
Så nu har jag funderat ut ett par hopp hingstar, någon som kanske sätt avkommor efter dessa eller övrig information.
- Cuper e. Chambertin (svår hoppning) ue. Landgraf I
- Orlando e. Heartbreaker (högt hoppindex i belgien och holland) ue. Darco (kom bla 6a i VM i Stockholm) semin
- Nonstop R e. Lux Z (framgångsrik tävlingshäst i svår hoppning) ue. Amor (ingen aningen om vem detta är)

övriga förslag?
 
Sv: Val av hingst!

Av de tre skulle jag tagit Orlando.
Men det finns ju grymt många hopphingstar at välja på, varför har du kokat ner till dessa tre ?
 
Sv: Val av hingst!

Det vet jag faktiskt inte :D Var många år sedan jag höll på med hoppning och håller på att läser ifatt vilka hopp hingstar som kan tänka sig fungera.
Cardento är också en hingst jag tycker är läcker. Men dressyrhingstar är för mig något som jag tycker är lättare att finna vad jag söker så har du förslag så kom gärna med det :)
 
Sv: Val av hingst!

Non Stop R har jag för mig är tagen ur avel. Har sett en handfull avkommor till honom och de har sett ut som taxar, d v s varit kortbenta.

På sprangrulla.se hittar du alla hingstar som löst licens i år, ta dig tid och gå igenom dem ordentligt.
 
Sv: Val av hingst!

Jag tror inte att det är helt fel tänk att lägga en ren gångartshingst på ditt sto. I synnerhet inte eftersom hon har Tolstoy i andrled. Tror dessutom att dressyrnissarna inte stör sig så mycket på att det ligger en hoppehäst i andraled. Camaro M lämnar väl dessutom hyfsad gång?

Fast om du skulle ha en hopphingst hade jag kollat på Corlensky G el Bravour. Fina killar med bra gång och mycket hoppning. Bravour verkar dessutom ha ett mycket bra psyke:).

Sen är jag förstås insnöad på Damino SD, han bör förbättra grundgångarter, typ och i synnerhet ge en bra front. Han älskar dessutom att hoppa även om han kanske gör det hellre än fantastiskt;).
 
Sv: Val av hingst!

Både Bravour och Corlensky G såg väldigt trevliga ut och om man stirrar sig blind på BLUPet såg det ju också väldigt trevligt ut. Plus i kanten för att det är skimlar haha. Detta är två hingstar som absolut bör betänkas. Tack!

Ang. dressyr i morfar och camaro i pappa så vet jag inte hur folk tänker. Jag har ju köpt henne som blivande dressyrhäst efter som att jag tycker att hon har trevlig gång och bra bakbens aktivitet. Och om hon som möderne har trevliga gångarter anser jag iallfall att hon borde fungera om man lägger en dressyr hingst men sedan är det ju det också - avkomman ska säljas. Min egna avkomma vill jag ha om något år när hon är tävlad och jag vet lite mer vad jag behöver avla på. Denna tänka betäckning kommer att ske hösten 2012 då jag sätt vad hon presterade på kvalitén - jag är ute o god tid ;)

Görel: Tack! Det underlättade :)
 
Sv: Val av hingst!

Niveau är också en trevlig hingst. Sålde ett föl efter honom förra året som dressyrhäst. Som drssyrryttare stirrar jag mig inte blind på härstamningen, se på unghästen Isak som Minna red som bar efter hiphop. Hade jag varit som du hade jag valt en hopphingst som har bra gångarter=lättare att sälja.
 
Sv: Val av hingst!

Fast är det verkligen lättare att sälja hoppstammat? Jag tror nämligen att det är lättare att sälja gångartsstammat-men då ska ungen förstås röra sig bra också.
 
Sv: Val av hingst!

Stirra sig blind är väll möjligen fel men stammen är onekligen viktig i försäljnings synpunkt och efter som att ungen ska säljas sen så är det för mig iallafall, viktigt. Smaken är som baken, samma sak som att ha en hopp häst som dressyr häst. Rätt komponenter kan skapa otroliga hästar oavsett om det är en dressyr eller hopp fäderne/möderne och jag är absolut inte främmande med tanken att välja en dressyr hingst men som jag skrivit i första inlägget ska den kunna hoppa också just ur försäljnings synpunkt.

Fiorano: Fast är det verkligen så? ;) Jag är inte hoppryttare så jag har väll lite svårt att säga hur viktigt det är med just hoppstam men jag hade nog inte köpt tösan om hon var ren hopp dels ur avelssynpunkt (en vacker dag ska hon trycka ut en bebis efter en bra gångarts hingst :D ) och för att jag inte kommer ta tillvara på hopp egenskaperna mer än på hobby nivå.
Att lägga ren gångarts hingst på henne kan vara bra men vågar jag chansa?
 
Sv: Val av hingst!

Tja, jag har själv ett hoppstammat sto (e Quite Easy) som förra året fick föl e Damino SD. Han visades med 8or rakt igenom på gången och jag sålde honom till en dressyrryttare med meriter i msv. Marknaden svämmar över av hoppstammade ungar då det är flest hoppston som betäcks. Gångartsstammade föl som rör sig bra är ovanligare och verkar vara lättare att sälja.
 
Sv: Val av hingst!

Okej, ja om du säger det så :) Det är ju en onekligen vacker hingst. Hur hoppade han?
 

Liknande trådar

Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 646
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 176
Senast: sorbifolia
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 737
Senast: Karoliten
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp