Val av hundras: skolhund och bruks

Kooikerfnatt

Trådstartare
Hej!
Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål:
* hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna utbildas till skolhund
* tillräckligt tränings- och arbetsvillig och uthållig för att ta sig lite högre inom spår, lydnad och nosework.
* Frisk
* Helst inte större än 50 cm.
* Helst inte för mycket pälsvård. Jag har hellre en hund som exempelvis trimmas några gånger per år än en hund som måste badas varje vecka
* I övrigt vara en trevlig medlem i en aktiv familj som hänger med på fjället, i skogen, fisketurer, k9 biathlon osv. Hundvana i familjen sedan tidigare av olika raser men det blir den första seriösa tävlingshunden.

Raser jag överväger och varför jag ändå är osäker:
* Mellanpudel - för mycket pälsvård?
* Golden retriever, Labrador retriever - för stora. Annars är kanske en retriever det säkraste kortet?
* Engelsk springer spaniel - gillar inte alls utseendet och vad aveln har gjort med ögonen, öronen och kroppen. Ser så klumpigt ut….förutom jaktspanieln. Kan en jaktspaniel trivas med livet beskrivet ovan och passa som skolhund om man lägger till apportering?
* Kelpie - passar inte som skolhund, för mycket skärpa?
* Labradoodle - blandras, är det verkligen seriös avel osv? Kennlarna trycker mycket just på att detta är den ultimata rasen för vårdhundar och liknande.
* Dansk svensk gårdshund - osäkert kort som skolhund?


Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter och tankar!
 
Senast ändrad:
Pumi! En av våra valpar från förra året har precis klarat första steget till skolhund med bravur. Pappan till nuvarande valpar är lydnadschampion och rallylydnadschampion. Möjligen pälsvården då, hålla efter tovor och klippa var 4-6 vecka. Det gör du själv på en halvtimme. En väldigt rolig hund att arbeta med 😊 Hanarna 43-46 cm, ca 15 kg, tikarna något mindre.
 
Mellanpudel ifrån en kennel som satsar på arbetande hundar är ett jättebra val. Det finns kennlar som har mycket meriterade hundar inom rally, lydnad, agility och även bruks.Hur mycket pälsvård som behövs beror mest på hur lång du låter pälsen bli, en kortklippt pudel innebär inte mycket pälsvård alls. Jag arbetar inom palliativ vård och vi har flera vårdhundar på mitt jobb, de är alla Labradoodles. Vad jag kan bedöma kommer de hundarna ifrån en kennel som verkar seriös när det gäller hur valparna och valpköparna tas om hand. Eftersom jag är arbetskamrat med dem så vet jag att åtminstone de tre är väldigt trevliga och klarar av sitt jobb på ett bra sätt. Vad jag har fattat hade en ras som fäller inte fått vara vårdhund på vår enhet så det utesluter ju retriever. Jag vet inte om det är samma krav på skolhundar?? Annars tror jag också att labrador hade varit ett väldigt bra val.
 
Hej!
Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål:
* hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna utbildas till skolhund
* tillräckligt tränings- och arbetsvillig och uthållig för att ta sig lite högre inom spår, lydnad och nosework.
* Frisk
* Helst inte större än 50 cm.
* Helst inte för mycket pälsvård. Jag har hellre en hund som exempelvis trimmas några gånger per år än en hund som måste badas varje vecka
* I övrigt vara en trevlig medlem i en aktiv familj som hänger med på fjället, i skogen, fisketurer, k9 biathlon osv. Hundvana i familjen sedan tidigare av olika raser men det blir den första seriösa tävlingshunden.

Raser jag överväger och varför jag ändå är osäker:
* Mellanpudel - för mycket pälsvård?
* Golden retriever, Labrador retriever - för stora. Annars är kanske en retriever det säkraste kortet?
* Engelsk springer spaniel - gillar inte alls utseendet och vad aveln har gjort med ögonen, öronen och kroppen. Ser så klumpigt ut….förutom jaktspanieln. Kan en jaktspaniel trivas med livet beskrivet ovan och passa som skolhund om man lägger till apportering?
* Kelpie - passar inte som skolhund, för mycket skärpa?
* Labradoodle - blandras, är det verkligen seriös avel osv? Kennlarna trycker mycket just på att detta är den ultimata rasen för vårdhundar och liknande.
* Dansk svensk gårdshund - osäkert kort som skolhund?


Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter och tankar!
Jag skulle inte välja labradoodle. Jag har inget emot blandrashundar men blandrasaveln är mycket sällan seriös. Seriös avel förutsättningar bla att aveln har ett tydligt mål som följs upp och där hälsa och mentalitet sätts främst. "Doodle aveln" har inga offentliga register över hälsotester etc., och någon uppföljning av aveln kan jag inte se. Det finns en begränsad avel bland blandraser som är seriös men ingen doodle avel faller in där.

Sen vet du inte heller vad du får med en blandras vilket jag skulle säga är mkt viktigt sett till ditt syfte.
 
Blandraser kan inte tävla i spår så vill du göra det är någon form av *doodle* inte ett alternativ.

Vad krävs av en skolhund?

Jag har kelpies och de varierar en del i mentaliteten. De är runt 50 cm eller strax under. Absolut ingen pälsvård. En mentalt stabil kelpie är nog ett bra alternativ.

Träningsmässigt så tror jag jaktgolden eller kelpie är de säkrare korten av dessa raser.
 
Apportering är en väldigt liten del av en jaktspaniels arbete, ca 10%. Det är en hund som framförallt jobbar före skottet, snarare än efter - dess huvudsakliga uppgift är att söka och finna vilt som kan skjutas. Därefter brukar en retriever ta över, även om en spaniel ska klara att apportera och dirigeras.
Jag tycker inte att det är en lämplig jakthund att ha, utan att träna inför jakt med den.

En retriever kan i regel hållas nöjd med att bara apportera dummies, så det tycker jag nog är ett bättre val i så fall.
En jaktgolden kanske?
 
Apportering är en väldigt liten del av en jaktspaniels arbete, ca 10%. Det är en hund som framförallt jobbar före skottet, snarare än efter - dess huvudsakliga uppgift är att söka och finna vilt som kan skjutas. Därefter brukar en retriever ta över, även om en spaniel ska klara att apportera och dirigeras.
Jag tycker inte att det är en lämplig jakthund att ha, utan att träna inför jakt med den.

En retriever kan i regel hållas nöjd med att bara apportera dummies, så det tycker jag nog är ett bättre val i så fall.
En jaktgolden kanske?
Tack så jättemycket för informationen! Hade aktivt träna och tävla i spår och nosework varit tillräckligt för jaktspanieln eller det är jaktgolden som passar bäst ändå?
 
Blandraser kan inte tävla i spår så vill du göra det är någon form av *doodle* inte ett alternativ.

Vad krävs av en skolhund?

Jag har kelpies och de varierar en del i mentaliteten. De är runt 50 cm eller strax under. Absolut ingen pälsvård. En mentalt stabil kelpie är nog ett bra alternativ.

Träningsmässigt så tror jag jaktgolden eller kelpie är de säkrare korten av dessa raser.
Hoppsan, det visste jag faktiskt inte! Då är doodle definitivt inte ett alternativ. Jag vill verkligen träna och tävla med nästa hund. Var väldigt osäker från början med tanke på blandras och pälsen.

Jag kommer behöva en social hund med mycket god förmåga att ta det lugnt även om det är spring, rörelse och ljud runt omkring. Öppen för nya människor direkt, ingen reservation. Samtidigt kunna fokusera på mig och göra det jag ber om när det är dags att jobba.
 
Jag skulle inte välja labradoodle. Jag har inget emot blandrashundar men blandrasaveln är mycket sällan seriös. Seriös avel förutsättningar bla att aveln har ett tydligt mål som följs upp och där hälsa och mentalitet sätts främst. "Doodle aveln" har inga offentliga register över hälsotester etc., och någon uppföljning av aveln kan jag inte se. Det finns en begränsad avel bland blandraser som är seriös men ingen doodle avel faller in där.

Sen vet du inte heller vad du får med en blandras vilket jag skulle säga är mkt viktigt sett till ditt syfte.
Ja det är exakt detta som bekymrat mig. Har tagit bort den också i och med att jag vill kunna tävla i spår med nästa hund.
 
Mellanpudel ifrån en kennel som satsar på arbetande hundar är ett jättebra val. Det finns kennlar som har mycket meriterade hundar inom rally, lydnad, agility och även bruks.Hur mycket pälsvård som behövs beror mest på hur lång du låter pälsen bli, en kortklippt pudel innebär inte mycket pälsvård alls. Jag arbetar inom palliativ vård och vi har flera vårdhundar på mitt jobb, de är alla Labradoodles. Vad jag kan bedöma kommer de hundarna ifrån en kennel som verkar seriös när det gäller hur valparna och valpköparna tas om hand. Eftersom jag är arbetskamrat med dem så vet jag att åtminstone de tre är väldigt trevliga och klarar av sitt jobb på ett bra sätt. Vad jag har fattat hade en ras som fäller inte fått vara vårdhund på vår enhet så det utesluter ju retriever. Jag vet inte om det är samma krav på skolhundar?? Annars tror jag också att labrador hade varit ett väldigt bra val.
Vet du om en kortklippt pudel måste badas varje vecka? Eller hur ofta blir det då?
 
Pumi! En av våra valpar från förra året har precis klarat första steget till skolhund med bravur. Pappan till nuvarande valpar är lydnadschampion och rallylydnadschampion. Möjligen pälsvården då, hålla efter tovor och klippa var 4-6 vecka. Det gör du själv på en halvtimme. En väldigt rolig hund att arbeta med 😊 Hanarna 43-46 cm, ca 15 kg, tikarna något mindre.
Vad kul med en pumi som skolhund!! En av anledningarna till att jag först valt bort den är faktiskt pga utseendet.... inte för att jag tycker illa om den , utan för att jag helt enkelt tänkt att den skulle väcka lite för mycket skratt/kommentarer etc från lite väl många barn.. 🤪
 
Hoppsan, det visste jag faktiskt inte! Då är doodle definitivt inte ett alternativ. Jag vill verkligen träna och tävla med nästa hund. Var väldigt osäker från början med tanke på blandras och pälsen.

Jag kommer behöva en social hund med mycket god förmåga att ta det lugnt även om det är spring, rörelse och ljud runt omkring. Öppen för nya människor direkt, ingen reservation. Samtidigt kunna fokusera på mig och göra det jag ber om när det är dags att jobba.

Det låter precis som mina kelpies jag har nu. De är sociala och öppna för kontakt men går inte upp i stress i sociala möten med främmande. De kan alltid fokusera på mig oavsett miljö.

Det finns social osäkerhet i rasen så det gäller att vara noga med mentaliteten hos både föräldradjur och deras kullsyskon föräldrar mm. Inte all social osäkerhet fångas upp på MH tyvärr så det är bra att träffa och klämma och känna på tilltänka föräldradjur. Min första kelpie hade social osäkerhet och skärpa vilket var rätt besvärligt.

Vill du tävla i bruks (spår) och lydnad så hitta en uppfödare som själv tävlar i någon av grenarna oavsett vilken ras du väljer. Uppfödare som inte själva tävlar med sina hundar i dessa grenar kan ha lite svårt att förstå vad som krävs av hunden är min upplevelse.
 
Vad kul med en pumi som skolhund!! En av anledningarna till att jag först valt bort den är faktiskt pga utseendet.... inte för att jag tycker illa om den , utan för att jag helt enkelt tänkt att den skulle väcka lite för mycket skratt/kommentarer etc från lite väl många barn.. 🤪
Det är ju det som är bra, folk ler och blir glada när de ser en pumi med sina vippiga öron och glada uppsyn 🥰
84ECE560-0CD6-462C-A13F-FB7895FB9CFF.jpeg
 
Jag har träffat många käcka, glada kelpies men de är också ganska intensiva. Jag är inte säker på vad som krävs av en skolhund men pudel ich pumi har jag upplevt som glada men lite mindre och oftast lite mindre bulldozer 😁. Även de jaktgoldens jag träffat har varit rejält intensiva och glada I folk men kanske är det bättre med nåt lite mindre och nättare? Sen är ju många brukshundar intensiva med mycket motor, jag vet inte hur väl det matchar egenskaperna hos en skolhund?
Har en hund hemma som följer med mig till jobbet ibland och hon är glad i folk utan att vara för intensiv, lugn, trygg, bra kroppskontroll och liten storlek som de flesta är bekväma med. Hon är en sällskapsmix utan särskilt mycket arbetsegenskaper men som skulle passa utmärkt som vårdhund. Bara menar att egenskaperna för en skolhund och en bruks/lydnadshund på högre nivå kanske inte går helt hand i hand?
De andra två är mindre lämpliga att ta med till jobbet, den yngre bcn pga sin storlek, intensitet och brist på kroppskontroll även om han på sikt kanske blir bättre. Den äldre bcn pga att han är lite mer reserverad och framdörallt inte trygg med folk som beter sig "konstigt".
Där gäller det ju inte ras utan olika individer av olika ras kan ju vara olika lämpade, även inom samma kull kan det skilja sig.
Är det viktigt med egenskaper som skolhund så skulle jag överväga att kika på en lite äldre omplacering där man mer vet vad man får då en valp alltid är lite av ett oskrivet blad. Det finns ju mellan varven riktigt bra omplaceringar ute pga brist i personkemi, pga oharmoni i hundflocken eller att hunden inte besitter de egenskaper som behövs (tex en vallhund som inte vallar) fast det är bra hundar.

Köper du en valp skulle jag se mer på föräldrarnas och släktingars egenskaper än ras och att träffa dom ordentligt då inte allt syns på bph/MH samt att försöka hitta rätt individ i kullen.
 
Vad kul med en pumi som skolhund!! En av anledningarna till att jag först valt bort den är faktiskt pga utseendet.... inte för att jag tycker illa om den , utan för att jag helt enkelt tänkt att den skulle väcka lite för mycket skratt/kommentarer etc från lite väl många barn.. 🤪
Jag kommer behöva en social hund med mycket god förmåga att ta det lugnt även om det är spring, rörelse och ljud runt omkring. Öppen för nya människor direkt, ingen reservation. Samtidigt kunna fokusera på mig och göra det jag ber om när det är dags att jobba.
Även Pumi är ojämna mentalt. Jag hade inte valt den som skolhund. (Jobbar på gymnasium med hundstall). Det du ber om i andra citatet är inte vad jag sätter i samband med en Pumi.
 
Boxer är lite större och den har ju sina sjukdomar, men känner flera som har haft eller håller på att utbilda boxer till olika sorters vårdhund. Man tror ju att de med sin glädje och energi ska vara för mycket men de kan vara riktigt inkännande och är ju otroligt sociala och glada i människor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 548
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 691
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp