Val av hundras: skolhund och bruks

Hej!
Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål:
* hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna utbildas till skolhund
* tillräckligt tränings- och arbetsvillig och uthållig för att ta sig lite högre inom spår, lydnad och nosework.
* Frisk
* Helst inte större än 50 cm.
* Helst inte för mycket pälsvård. Jag har hellre en hund som exempelvis trimmas några gånger per år än en hund som måste badas varje vecka
* I övrigt vara en trevlig medlem i en aktiv familj som hänger med på fjället, i skogen, fisketurer, k9 biathlon osv. Hundvana i familjen sedan tidigare av olika raser men det blir den första seriösa tävlingshunden.

Raser jag överväger och varför jag ändå är osäker:
* Mellanpudel - för mycket pälsvård?
* Golden retriever, Labrador retriever - för stora. Annars är kanske en retriever det säkraste kortet?
* Engelsk springer spaniel - gillar inte alls utseendet och vad aveln har gjort med ögonen, öronen och kroppen. Ser så klumpigt ut….förutom jaktspanieln. Kan en jaktspaniel trivas med livet beskrivet ovan och passa som skolhund om man lägger till apportering?
* Kelpie - passar inte som skolhund, för mycket skärpa?
* Labradoodle - blandras, är det verkligen seriös avel osv? Kennlarna trycker mycket just på att detta är den ultimata rasen för vårdhundar och liknande.
* Dansk svensk gårdshund - osäkert kort som skolhund?


Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter och tankar!

Jag hade valt en Kelpie. Mångsidiga, roliga hundar i bra storlek och sådär jättemycket skärpa har jag inte stött på. Jag upplever att de har lagom mycket av allt och hade jag inte velat syssla med skyddssporter hade jag nog valt Kelpie istället för Schäfer. Dock ska det sägas att jag har erfarenhet av exakt 1 uppfödare och dennes hundar/avkommor, så min erfarenhet av rasen som helhet är begränsad.
 
Senast ändrad:
Klart den inte måste badas varje vecka?
Bada den vid behov när den är smutsig 🙃
Ahh, sökte på hur ofta en pudel måste bada. Fick inte upp så mycket, men det jag hittade stod 1 gång/vecka. Exempelvis Agria: Pudel behöver oftast badas ungefär var 4-10 dag för att inte bli alltför trasslig.
Men vad bra att det inte stämmer för då känns ju inte en pudel så övermäktigt trots allt!
 
Jag har träffat många käcka, glada kelpies men de är också ganska intensiva. Jag är inte säker på vad som krävs av en skolhund men pudel ich pumi har jag upplevt som glada men lite mindre och oftast lite mindre bulldozer 😁. Även de jaktgoldens jag träffat har varit rejält intensiva och glada I folk men kanske är det bättre med nåt lite mindre och nättare? Sen är ju många brukshundar intensiva med mycket motor, jag vet inte hur väl det matchar egenskaperna hos en skolhund?
Har en hund hemma som följer med mig till jobbet ibland och hon är glad i folk utan att vara för intensiv, lugn, trygg, bra kroppskontroll och liten storlek som de flesta är bekväma med. Hon är en sällskapsmix utan särskilt mycket arbetsegenskaper men som skulle passa utmärkt som vårdhund. Bara menar att egenskaperna för en skolhund och en bruks/lydnadshund på högre nivå kanske inte går helt hand i hand?
De andra två är mindre lämpliga att ta med till jobbet, den yngre bcn pga sin storlek, intensitet och brist på kroppskontroll även om han på sikt kanske blir bättre. Den äldre bcn pga att han är lite mer reserverad och framdörallt inte trygg med folk som beter sig "konstigt".
Där gäller det ju inte ras utan olika individer av olika ras kan ju vara olika lämpade, även inom samma kull kan det skilja sig.
Är det viktigt med egenskaper som skolhund så skulle jag överväga att kika på en lite äldre omplacering där man mer vet vad man får då en valp alltid är lite av ett oskrivet blad. Det finns ju mellan varven riktigt bra omplaceringar ute pga brist i personkemi, pga oharmoni i hundflocken eller att hunden inte besitter de egenskaper som behövs (tex en vallhund som inte vallar) fast det är bra hundar.

Köper du en valp skulle jag se mer på föräldrarnas och släktingars egenskaper än ras och att träffa dom ordentligt då inte allt syns på bph/MH samt att försöka hitta rätt individ i kullen.
Tack! Jag ska ta det under övervägande. Har också funderat på att jag kanske söker efter 2 hundar i 1. Kanske får ha 1 lugn, social skolhund och en brukshund xD
Men jag har nog landat i att kolla upp mycket mer om pudel. För att hitta en bra kanske jag får släppa lite på storlekskravet och även överväga storpudel.
 
Jag hade valt en Kelpie. Mångsidiga, roliga hundar i bra storlek och sådär jättemycket skärpa har jag inte stött på. Jag upplever att de har lagom mycket av allt och hade jag inte velat syssla med skyddssporter hade jag nog valt Kelpie istället för Schäfer. Dock ska det sägas att jag har erfarenhet av exakt 1 uppfödare och dennes hundar/avkommor, så min erfarenhet av rasen som helhet är begränsad.

De kelpies jag känner är oftast FÖR glada för människor och är hoppiga och rätt burdusa i sin glädje. Men de har en bra av och på knapp om de fått jobba tillräckligt.
 
Ahh, sökte på hur ofta en pudel måste bada. Fick inte upp så mycket, men det jag hittade stod 1 gång/vecka. Exempelvis Agria: Pudel behöver oftast badas ungefär var 4-10 dag för att inte bli alltför trasslig.
Men vad bra att det inte stämmer för då känns ju inte en pudel så övermäktigt trots allt!
Utställningsfolket som talar antar jag. En sportklippt pudel behöver du inte göra så mycket mer med än att bada när den är smutsig och bortsa igenom någon gång i veckan beroende på längd på pälsen :)
 
Jag känner flera tollare som är skol-/vårdhundar. De tränas och tävlas till viss del även i rallylydnad, lydnad, viltspår, personspår samt för tollarens jaktprov. Finns många riktigt trevliga arbetsindivider hos tollaren och numer tycker jag aveln har gått åt rätt håll igen. Eller så träffar jag mest de som funkar för träning och tävling, för det är i de kretsarna jag rör mig?
 
Tack! Jag ska ta det under övervägande. Har också funderat på att jag kanske söker efter 2 hundar i 1. Kanske får ha 1 lugn, social skolhund och en brukshund xD
Men jag har nog landat i att kolla upp mycket mer om pudel. För att hitta en bra kanske jag får släppa lite på storlekskravet och även överväga storpudel.

Jag har träffat en hel del fräsiga mellanpudlar, dock i agility sammanhang. Träffat några storpudlar också och upplever överlag dom som snäppet lugnare kanske för att de träffar jag mest i lydnads sammanhang.
 
Jag har en jaktgolden, hon är 51 cm nu som snart två år, så hon lär inte bli större. Inte jättemycket över din storleksgräns om man håller lite koll på vilka linjer som är åt det nättare hållet. Tycker det är en rolig ras, glad vad man än hittar på :) Jag kör framför allt rally med min, men även nosework och lydnad. Andra kullsyskon kör bland annat jakt, agility, patrullhund, freestyle med mera. Alla hundarna verkar jubla oavsett vilken uppgift de ställs inför.
Svarar gärna på frågor om gyllene jaktisar om du undrar något :)
 
Hej!
Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål:
* hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna utbildas till skolhund
* tillräckligt tränings- och arbetsvillig och uthållig för att ta sig lite högre inom spår, lydnad och nosework.
* Frisk
* Helst inte större än 50 cm.
* Helst inte för mycket pälsvård. Jag har hellre en hund som exempelvis trimmas några gånger per år än en hund som måste badas varje vecka
* I övrigt vara en trevlig medlem i en aktiv familj som hänger med på fjället, i skogen, fisketurer, k9 biathlon osv. Hundvana i familjen sedan tidigare av olika raser men det blir den första seriösa tävlingshunden.

Raser jag överväger och varför jag ändå är osäker:
* Mellanpudel - för mycket pälsvård?
* Golden retriever, Labrador retriever - för stora. Annars är kanske en retriever det säkraste kortet?
* Engelsk springer spaniel - gillar inte alls utseendet och vad aveln har gjort med ögonen, öronen och kroppen. Ser så klumpigt ut….förutom jaktspanieln. Kan en jaktspaniel trivas med livet beskrivet ovan och passa som skolhund om man lägger till apportering?
* Kelpie - passar inte som skolhund, för mycket skärpa?
* Labradoodle - blandras, är det verkligen seriös avel osv? Kennlarna trycker mycket just på att detta är den ultimata rasen för vårdhundar och liknande.
* Dansk svensk gårdshund - osäkert kort som skolhund?


Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter och tankar!
Jag tänkte säga att du beskrev kooikern innan jag googlade vad en skolhund jobbar med.... Någon typ av spaniel skulle jag kika på.
 
Nu när jag inser mer exakt vad skolhund är kom jag på att jag känner en som har utbildat sina två kelpies till det så det går absolut. Hon själv rekommenderar inte rasen till det pga. deras intensitet dock. Jag tror det går med rätt hund och rätt förare. Det måste verkligen vara en mentalt balanserad hund och en förare som lägger goda vanor från dag ett.

Vet en hel del spaniels och retrivers som absolut har samma energi som kelpies men ofta sämre impulskontroll. Mentalitet är oerhört viktig oavsett vilken ras man väljer.
 
Jag är inte helt övertygad om att samma hund som kan tävlas i högre klasser inom lydnad och bruks är en bra skolhund. Min engelske springer spaniel hade nog fungerat fint som skolhund och är i största allmänhet nöjd så länge han får vara med. Inga problem med fysisk aktivitet. Däremot har han inte den arbetslust som krävs för att leverera på en appellplan. Vi kämpar på, men får nog vara nöjda med om vi klarar de lägsta klasserna.
 
Vet du om en kortklippt pudel måste badas varje vecka? Eller hur ofta blir det då?
Nej, absolut inte. Väldigt mycket av pudelns pälsvård handlar om hur lång man låter pälsen bli. Vill man ha den i riktigt lång päls måste den badas och fönas med 1-2 veckors mellanrum annars tovar den. Har man den mellanlång kan man bada med 2-4 veckors mellanrum och en kortklippt pudel behöver inte alls bada ofta. Jag sköter pälsen själv på min pudel och tycker inte det är svårt men eftersom hon har lite halvlång päls måste jag borsta ofta för att inte få tovor. Kardan ligger på soffbordet så jag borstar ofta några minuter varje kväll när vi sitter i soffan ihop.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 526
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 678
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 270
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp