Val av hundras

Dammtuss

Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och detta blir vår första egna hund....

Vi söker inte hund fören om ca 1-2 år, men vi vill vara ute i god tid, vi kommer inte stressa in i något, bara för att vi längtar efter en till fyrfota familjemedlem.

Vi är en familj på fyra, jag och min fästman, vår dotter på 3 år och en katt. Jag studerar på distans och har 3,5 år kvar.. Min fästman arbetar kväll/natt så det är alltså inte mycket vi är borta men om det skulle bli så att vi inte löser det så har vi en dagmatte som gärna ställer upp. Detta gäller också efter att jag har avslutat mina studier.

Jag växte upp med en rottweiler som min allra bästa vän, hon gick dock bort när jag var 5 år. Hundar är min passion och har alltid varit. När jag var 8 köpte jag min första hundbok för mina surt förvärvade veckopengar och den har jag fortfarande kvar, alldeles sliten...

På gymnasiet läste jag djurkunskap, djursjukvård, etologi och hund. Jag har lite erfarenhet av olika raser och är inte helt ovan när det gäller lite mer krävande hundar. Jag är dock mycket ödmjuk gällande min kunskapsnivå (jämfört med många av er så är jag ju en riktig novis) men jag är alltid sugen på att lära mig mer!

Min mamma skaffade en utställningslabrador, Ruffe, för snart 2 1/2 år sedan och vi har haft honom en hel del, särskilt när hon har rest iväg på semester. Jag har gått några kurser i lydnad och NW med honom men pga en skada kommer jag aldrig aldrig att kunna träna ordentligt med honom. Han är dock helt underbar och vi kommer att fortsätta träna på ett sätt som passar honom och hans förutsättningar. Han är dock ganska trög om jag kan uttrycka mig så, inget riktigt go i honom, vilket blir tråkigt .. Han vill mest äta, bada och nosa efter tikar.. ;)

Min fästman har inte någon större erfarenhet av hundar men är inte heller helt ovan.
Vår dotter har vuxit upp med Ruffe, hon var 8 månader när han köptes. Hon vet att man måste respektera djuren och även om hon är väldigt busig och vild med oss, är hon försiktig och mycket mån om alla djur... Självklart kommer inte hon och hunden vara ensamma!

Vi tycker mycket om att vara ute i naturen, vi bor i en lägenhet i Malmö men åker ofta ut i skogen och vandrar tillsammans.

Vi är ute efter en lagom stor hund som är med på allt och älskar att vara med. Jag vill träna och även tävla i lydnad och spår, vill ha en aktiv och rolig hund med lite humor.. Är också intresserad av nosework och eventuellt utställning om det passar..
Min fästman vill gärna ha en hund som kan följa med ut i löparspåret och är en mysig kompis där hemma.
Mentaliteten är viktig, inga större problem med rädslor eller aggressivitet. Kommer vara mycket noga med mentalbeskrivning på valpens föräldrar och gärna i fler led. Gärna en hyfsat frisk ras..

  • En lagom stor hund mellan 35-60 cm i mankhöjd..
  • En tränings/tävlingskompis till mig i spår/lydnad
  • Mentalt stabil
  • Bra av/påknapp
  • Glad och pigg som gillar att leka och gillar barn
  • Lättlärd
Tack på förhand!
 
Alltså.. Om du vill tävla spår/lydnad och vill ha en hund med lite mer fart i, kanske en schäfer skulle passa? Det beror ju såklart på hur mycket du vill träna och hur mycket fart du vill ha i hunden, en bra schäfer är ju inte en hund som det bara "råkar fungera" att träna med utan den behöver få träna på en nivå som ger den utmaning regelbundet.

Annars kanske pudel eller sheltie? Bra sådana brukar vara pigga, glada och samarbetsvilliga.
 
Jag kom direkt att tänka på Staffe, Boxer och Russell.
Staffordshire Bullterrier är underbart gosiga, barnvänliga hundar som även funkar fint att träna med. En uppfödare jag bodde granne med tävlade agility med sina samt lät dem följa med på ridturerna (fixar dem att springa med en häst i full fart borde dem ju klara av fästmannens joggingturer). Så kolla upp den rasen men var noggrann med att välja friska linjer!
Boxer är av lite mer aktion-mentalitet än Staffen. Intensiva och energiska hundar som med rätt träning och stimulans garanterat joggar med fästmannen, tränar lydnad med dig och ligger och gosar med din dotter. Du borde läsa på mer om Staffen resp. Boxern. Jag upplever dem som ganska lika men att Boxern är intensivare och behöver lite mer träning. Var noga med att kolla upp föräldrars och släktingars hälsa, mycket sjukdomar förekommer tyvärr.
Jack/Parson Russell Terrier är liten men fruktansvärt aktiv och kan hänga med på allt! Jag har en liten Russelldam och hon är verkligen en allt-i-allo hund. Hon älskar att följa med på ridturerna och hakar på hästarna i full galopp. Hon åker gärna till brukshundklubben och tränar lydnad, spår och agility. Hon kan ta långa sovmorgnar om man har en sån dag. Mycket hund i liten förpackning! :)
 
Jag har en fallenhet för schnauzrar i de här storlekarna som det säkert går att utläsa från flera trådar. Och det ska även tilläggas att i princip hela min (begränsade) hunderfarenhet är av schnauzrar. Men jag tycker de är fantastiska om man inte vill ha en sån stor hund, men ändå en som är tålig, inte monumentalt krävande men ändå går att göra väldigt mycket med!

Dessutom väldigt bra hälsa, och fäller inte (lite säkrare kort om man har barn tycker jag, även om det inte är 100% så funkar de ju ofta bättre med allergiker, tänker om barnet mot förmodan skulle utveckla nån sån allergi!).

Så har man ju valet om storlek med, antingen dvärg eller mellan i det omfånget du tänker på! En Riesen går ju med förstås för dig som verkar vilja ha en hund att träna mycket med, men de är ju snäppet större än vad du ville ha? Du som vill vara ute mycket i skog och mark kanske kan uppskatta en hund som är rejält tålig med, och det är även dvärgarna kan jag lova (kanske lite för mycket för sitt eget bästa ibland)!

Just det, de är jäkligt konditionsstarka också, även de små..

För mig personligen är dvärg och mellansch, för små för min smak, och vill testa en annan ras än Riesen, men jag rekommenderar dem varmt till alla andra att fundera på!

Själv kollar jag på bland annat Briard, och det är väl en hund som skulle funka för dig med om du ville ha en lite större hund och gillar deras mentalitet (har lite rykte om sig att vara något goofy, men beror ju såklart på individ med). Eller kanske Beauceron om du gillar korthåriga mer, de har jag dock inte läst på lika mycket om då jag helst inte vill ha en fällande ras. Men detta är ju större hundar förstås!
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och detta blir vår första egna hund....

Vi söker inte hund fören om ca 1-2 år, men vi vill vara ute i god tid, vi kommer inte stressa in i något, bara för att vi längtar efter en till fyrfota familjemedlem.

Vi är en familj på fyra, jag och min fästman, vår dotter på 3 år och en katt. Jag studerar på distans och har 3,5 år kvar.. Min fästman arbetar kväll/natt så det är alltså inte mycket vi är borta men om det skulle bli så att vi inte löser det så har vi en dagmatte som gärna ställer upp. Detta gäller också efter att jag har avslutat mina studier.

Jag växte upp med en rottweiler som min allra bästa vän, hon gick dock bort när jag var 5 år. Hundar är min passion och har alltid varit. När jag var 8 köpte jag min första hundbok för mina surt förvärvade veckopengar och den har jag fortfarande kvar, alldeles sliten...

På gymnasiet läste jag djurkunskap, djursjukvård, etologi och hund. Jag har lite erfarenhet av olika raser och är inte helt ovan när det gäller lite mer krävande hundar. Jag är dock mycket ödmjuk gällande min kunskapsnivå (jämfört med många av er så är jag ju en riktig novis) men jag är alltid sugen på att lära mig mer!

Min mamma skaffade en utställningslabrador, Ruffe, för snart 2 1/2 år sedan och vi har haft honom en hel del, särskilt när hon har rest iväg på semester. Jag har gått några kurser i lydnad och NW med honom men pga en skada kommer jag aldrig aldrig att kunna träna ordentligt med honom. Han är dock helt underbar och vi kommer att fortsätta träna på ett sätt som passar honom och hans förutsättningar. Han är dock ganska trög om jag kan uttrycka mig så, inget riktigt go i honom, vilket blir tråkigt .. Han vill mest äta, bada och nosa efter tikar.. ;)

Min fästman har inte någon större erfarenhet av hundar men är inte heller helt ovan.
Vår dotter har vuxit upp med Ruffe, hon var 8 månader när han köptes. Hon vet att man måste respektera djuren och även om hon är väldigt busig och vild med oss, är hon försiktig och mycket mån om alla djur... Självklart kommer inte hon och hunden vara ensamma!

Vi tycker mycket om att vara ute i naturen, vi bor i en lägenhet i Malmö men åker ofta ut i skogen och vandrar tillsammans.

Vi är ute efter en lagom stor hund som är med på allt och älskar att vara med. Jag vill träna och även tävla i lydnad och spår, vill ha en aktiv och rolig hund med lite humor.. Är också intresserad av nosework och eventuellt utställning om det passar..
Min fästman vill gärna ha en hund som kan följa med ut i löparspåret och är en mysig kompis där hemma.
Mentaliteten är viktig, inga större problem med rädslor eller aggressivitet. Kommer vara mycket noga med mentalbeskrivning på valpens föräldrar och gärna i fler led. Gärna en hyfsat frisk ras..

  • En lagom stor hund mellan 35-60 cm i mankhöjd..
  • En tränings/tävlingskompis till mig i spår/lydnad
  • Mentalt stabil
  • Bra av/påknapp
  • Glad och pigg som gillar att leka och gillar barn
  • Lättlärd
Tack på förhand!
Kanske kan en kelpie från Sandskogens kennel passa er? De är enligt min erfarenhet något lugnare än snittet och de jag har träffat har varit stabila mentalt. Kenneln finns i Skåne så det är värt ett besök tycker jag.

Annars kanske korthårig collie från Gemdales? Det finns kanske andra kennlar som är bra, jag är inte så insatt.

Jag hade undvikit raser som skäller mycket pga lägenhet och vaktande raser pga att ni har barn (snart kommer kompisarna att vilja hälsa på).
 
Jag tänker på flatcoated retriever när jag läser din text. Tyvärr är förekomsten av cancer inte helt ovanlig i rasen, men hur utbrett det är vågar jag inte uttala mig om.
 
Beroende på vad du själv trivs med för personlighet på hundar så tycker jag att förslagen från @Milosari är väldigt vettiga! Gillar du lite mer flamsiga typer än de raserna så kanske en spaniel, förslagsvis welshen, skulle kunna vara ett väldigt bra alternativ. Eller en pudel - de pudlar som har tillgängliga och bra föräldrar från bra uppfödare tycker jag är himla trevliga och roliga hundar.

Sen tänker jag att "gillar barn" är ett rätt märkligt kriterium för en ras. Jag förstår såklart att ni vill att det ska fungera när ni får hem er nya familjemedlem, men jag tänker att det handlar mycket om vana/träning och att välja en tillgänglig och framåt individ/ras :) Jag tänker att bara för att en har en "familjehund" så innebär det ju inte att den automatiskt är bra med barn - är de varna av att barn runt sig sedan födseln är det kanske en fördel, men det kommer ju ändå krävas träning iom att valpar inte föds till att gilla barn :) Så jag tror mest på att hitta en stabil och tillgänglig individ från en ras som känns rätt för er och med bra uppfödare (men det här är såklart färgat av att jag själv har en Golden som inte alls gillar barn, trots att alla försöker hävda att goldens minsann är så bra med barn. :grin: - han står ut men tycker mest att barn upp till typ 10 är obehagliga. Men så har han inte heller utsatts för så många hundvana och trevliga barn som valp och nu är han som han är. Jag har inte heller något behov av att han ska älska barn så vi har det bra ihop - men jag tror att en kan göra sig en björntjänst om en skaffar en ras och tror att den ska vara barnvänlig) :)

Sen tror jag säkert att såväl Golden som Labbe skulle kunna fungera jättebra i er familj också - men då är det ju visst letande för att hitta den där kenneln som har rätt typ för er. Ni lär ju inte vilja ha en extremt utställningsavlad typ, för de allra flesta är rätt så sega, men samtidigt så är det ju inte heller en extremt jaktavlad typ ni ska ha tänker jag. Så kanske en DP labbe eller en Golden från någon kennel som arbetar mycket med sina hundar men som inte bara riktat in sig på apporterande jakthundar?
 
Vill bara säga tack för alla bra svar! Kommer gå igenom dom lite noggrannare till helgen och även komma med lite frågor osv.. Har en monstertenta på fredag, så kan inte hundsurfa för mycket just nu... ;)
 
Nu äntligen är jag färdig med denna kursen och kan unna mig lite hundsurf.. Avelsdata är min bästa vän! :p

Tack för er input, det är så värdefullt (vi har plockat bort storleksrestriktionen nu, vi ska köpa ny bil :))!

Tänkte beskriva vår vardag lite (utifrån när vi passar mammas labbe då).. Först morgonkiss när sambon kommer hem vid 5.. Sedan blir det ca 45 min promenad på morgonen när dottern är lämnad på fsk vid 8.. Brukar ofta ha några korta träningspass på promenaderna, alltså vardagslydnad (han är lite ouppfostrad) eller något litet uppletande.. Sedan ett joggingpass (varannan dag ungefär) alt 1 timmes promenad med sambon, runt lunch. Promenad 45 min och hämta dottern på fsk och sedan gå till lekplatsen eller hem.
På em/kvällen blir det rastning och träning antingen på klubben eller i egen regi.. Just nu tränar vi på lite rallylydnad och lite spår.. Sedan kvällskiss 30 min.. Han är helt slut efter att ha varit här...
Helgerna är lite annorlunda då vi är mycket i skogen, men aktiveringsnivån under dagen är dock ungefär lika stor..

Vi vill ju ha en hund med mer driv i.. Visst går mammas labbe att träna med men att tävla tror jag blir svårt.. Han är ganska trög om jag får säga så, men underbart snäll och go!

Jag var på en föreläsning om NW/specialsök som var väldigt intressant och kan tänka mig att ha det som extra aktivering speciellt vid sjukdomsperioder eller dåligt väder..
 
Delade upp texten.. Såg att det blev en vägg av text annars! O_o

Som sagt, vill gärna kunna prova på lite olika bruksgrenar (inte skydd eller patrull dock), rallylydnad, lydnad eller kanske agility.. Kanske ställa ut lite, men inget större intresse av det..

Jag vet att det är ett konstigt kriterium att skriva "gilla barn".. Det jag var ute efter att beskriva var att hunden gärna ska vara lekfull och kan få vara lite busig.. Dottern vill gärna gosa, leka och kasta bollar med hunden (med stöttning av oss vuxna och under övervakning så klart!!!!). :)

Schäfer har jag faktiskt inte funderat så mycket på, ska titta lite mer på dom faktiskt, kräver inte de väldigt mycket? Pappas sambo hade en fin schäfer men det var länge sedan..

Som jag har uppfattat det har många boxrar problem med hälsan.. Även med andningen? Någon som vet? Annars är de ju ganska roliga hundar!
Staffarna är intressanta, absolut! Funderar på sjukdomar ex. allergier.. Såg att det stod en del om det på deras rasklubbshemsida..

Schnauzer har jag faktiskt inte ens funderat på, har alltid tänkt att de är väldigt envisa och inte alltid så samarbetsvilliga.. Sorry för mina fördomar, ska läsa på lite!

Kelpie har jag inte heller tittat på särskilt mycket, har alltid tänkt på att de kräver mer än vi kan ge.. Men får kika lite på dom.. Var inne på sandskogens kennel och ska slå dom en signal.. Tack för tipset!

JRT är väl lite för liten kan jag känna.. Men de är härliga hundar, min morbror jagar med sin..

Hur är det med skällandet med den finska lapphunden? Tänker på att de är en spets och att vi bor i en lägenhet.. Hur är annars mentaliteten på dom, nervösa eller rädda?

Flatten går tyvärr bort pga att så många i jag känner med flat har förlorat dom till cancer.. :(

De raser som vi har tittat på är:
Welsh springer spaniel (inget vidare mentalitetstänk hos en del uppfödare, mer än "Han är glad och trevlig" ev rädslor..)
Dalmatiner (mentalitet?)
KH Collie (mentalitiet?)
Curly coated retriever
Beauceron (kräver de för mycket?)
Mellan/storpudel (Pälsvård?! O_o)
DP Golden Retriever (hur blir en dp? Få uppfödare..)
DP Labrador Retriever (hur blir en dp? Har hört att de inte duger till mycket, blir liksom mer "mellanmjölk"..)

Vad tror ni? Vi ska titta på de nya raserna som ni föreslog också!
 
Jag måste ju säga att allt ditt passar in på Kromfohrländer (den hoppande busen till vänster är en sådan). Lång kötid för att få valp. Frisk ras och många av dem skäller inte alls. Springer och är med ute, lugna inne. Väldigt spänstiga och hoppar gärna hinder även av sig själva som en grässträng på en grusväg eller ett dike bredvid vägen. Högbent och orkar massor.
 
Jag har storpudel. Tycker de är hemskt roliga allroundhundar, man kan syssla med lite vad som helst med dom utan att de egentligen kräver så himla mycket. De flesta jag känner tävlar med sina storpudlar i en eller några sporter, men de verkar fungera fint som aktiva sällskapshundar också med långa promenader och lite hjärngympa emellanåt. Pälsvård är det ju, men håller man dom kortklippta är det inte alls speciellt ansträngande :)
 
Beauceron (kräver de för mycket?)

Beauceronen är förvisso en brukshund men den aktivering ni kan ge hunden räcker utan problem.

Klipper in vad jag skrev i en annan tråd här på Buke:

"Vi börjar få ganska många beauceronägare som kör drag (både skidor etc och barmarksdrag) och de är riktigt framgångsrika.

Är ju en brukshund så de behöver aktiveras mentalt också men spårträning oavsett om man ska tävla eller inte är ju utmärkt, likaså är det ju relativt enkelt att jobba med föremålsuppletande både inne och ute utan att man har något som helst sikte på att tävla. Jag tränar inte mina flera timmar om dagen, men visst behöver de aktivering.

Överlag är det roliga, glada, clowniga och hyfsat föriga/lyhörda hundar som gärna leker och busar långt upp i åldern. Smidiga för sin storlek är de också. Generellt en riktigt trevlig ras, jag har svårt att tänka mig något annat numera (har tidigare haft schäfer, golden, rottis, hh)."

Inga större hälsoproblem, man röntgar höfter och armbågar och det förekommer HD/ED men annars en frisk ras.
 
Visst kan den finska lapphunden låta lite, men som jag har uppfattat det så är det individuellt. Den lapphunden jag har varit mycket hundvakt till är en rätt ljudlig liten herre. Han är visserligen fortfarande under året och har definitivt blivit bättre på senare tid. Han skäller dock inte i tid och otid utan endast när någon rör sig i trapphuset och när han är ute och leker med andra hundar.

Många andra lapphundar jag har träffat har varit rätt tysta, vissa käftar glappar lite mer. Verkligen något individuellt. Alla spetsraser är ju inte skälliga, verkligen tråkigt att folk alltid tror det. Jag själv ska köpa mig en Eurasier och de är en tyst spetsras som är avlade för att vara sällskapshundar.
 
Haha! Roligt med fler förslag, tack för tipset om kromfohrländer @Madick !

Vi har kollat lite på storpudel men hur är mentaliteten? Med rädslor och så? Något du känner till @NadjaW ?

@Åsa A Tack för ditt svar! Det är en väldigt intressant ras.. Vad gjorde att du gick ifrån dina tidigare raser? Såg en beauceron på Veterinärerna på tv4 i veckan, vilken underbaring! Har du sett det? Är han representativ för rasen isf?

@machafuko Menade inte att verka negativ, är absolut intresserad! Det står ju på SKK att "Den kan ge ifrån sig en rad olika ljud.".. Så jag tänkte mest om dom rent generellt har lätt till skall.. :)
 
Hej!
Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och detta blir vår första egna hund....

Vi söker inte hund fören om ca 1-2 år, men vi vill vara ute i god tid, vi kommer inte stressa in i något, bara för att vi längtar efter en till fyrfota familjemedlem.

Vi är en familj på fyra, jag och min fästman, vår dotter på 3 år och en katt. Jag studerar på distans och har 3,5 år kvar.. Min fästman arbetar kväll/natt så det är alltså inte mycket vi är borta men om det skulle bli så att vi inte löser det så har vi en dagmatte som gärna ställer upp. Detta gäller också efter att jag har avslutat mina studier.

Jag växte upp med en rottweiler som min allra bästa vän, hon gick dock bort när jag var 5 år. Hundar är min passion och har alltid varit. När jag var 8 köpte jag min första hundbok för mina surt förvärvade veckopengar och den har jag fortfarande kvar, alldeles sliten...

På gymnasiet läste jag djurkunskap, djursjukvård, etologi och hund. Jag har lite erfarenhet av olika raser och är inte helt ovan när det gäller lite mer krävande hundar. Jag är dock mycket ödmjuk gällande min kunskapsnivå (jämfört med många av er så är jag ju en riktig novis) men jag är alltid sugen på att lära mig mer!

Min mamma skaffade en utställningslabrador, Ruffe, för snart 2 1/2 år sedan och vi har haft honom en hel del, särskilt när hon har rest iväg på semester. Jag har gått några kurser i lydnad och NW med honom men pga en skada kommer jag aldrig aldrig att kunna träna ordentligt med honom. Han är dock helt underbar och vi kommer att fortsätta träna på ett sätt som passar honom och hans förutsättningar. Han är dock ganska trög om jag kan uttrycka mig så, inget riktigt go i honom, vilket blir tråkigt .. Han vill mest äta, bada och nosa efter tikar.. ;)

Min fästman har inte någon större erfarenhet av hundar men är inte heller helt ovan.
Vår dotter har vuxit upp med Ruffe, hon var 8 månader när han köptes. Hon vet att man måste respektera djuren och även om hon är väldigt busig och vild med oss, är hon försiktig och mycket mån om alla djur... Självklart kommer inte hon och hunden vara ensamma!

Vi tycker mycket om att vara ute i naturen, vi bor i en lägenhet i Malmö men åker ofta ut i skogen och vandrar tillsammans.

Vi är ute efter en lagom stor hund som är med på allt och älskar att vara med. Jag vill träna och även tävla i lydnad och spår, vill ha en aktiv och rolig hund med lite humor.. Är också intresserad av nosework och eventuellt utställning om det passar..
Min fästman vill gärna ha en hund som kan följa med ut i löparspåret och är en mysig kompis där hemma.
Mentaliteten är viktig, inga större problem med rädslor eller aggressivitet. Kommer vara mycket noga med mentalbeskrivning på valpens föräldrar och gärna i fler led. Gärna en hyfsat frisk ras..

  • En lagom stor hund mellan 35-60 cm i mankhöjd..
  • En tränings/tävlingskompis till mig i spår/lydnad
  • Mentalt stabil
  • Bra av/påknapp
  • Glad och pigg som gillar att leka och gillar barn
  • Lättlärd
Tack på förhand!
Det låter som en mellanpudel tycker jag :)
 
@Åsa A Tack för ditt svar! Det är en väldigt intressant ras.. Vad gjorde att du gick ifrån dina tidigare raser? Såg en beauceron på Veterinärerna på tv4 i veckan, vilken underbaring! Har du sett det? Är han representativ för rasen isf?

Haha, underbaringen ligger här på golvet bredvid mig och tuggar på en kalkonhals.... :D Jo, det var jag och min Indigo som var med i det programmet. Du ser honom också på min avatar här till vänster.

Han är ganska representativ för rasen skulle jag nog säga, han är dock ganska mycket av allt - mycket motor, mycket kärlek till allt och alla, mycket avkopplad när inget händer. En kanontrevlig hund helt enkelt, lätt den bästa jag nånsin haft. Jag hoppas bara han kan bli bra i sitt knä, han drog tyvärr upp det "lagade" området lite genom ett oförsiktigt språng ut i en plöjd åker under rehabtiden, så han är tyvärr inte bra utan kommer förmodligen att behöva ytterligare en operation. :(

Att jag bytte ras (det är framför allt schäfer jag haft, de övriga raserna har mer varit lite "tillfälliga bekantskaper" då jag tagit hand om en del omplaceringar) var mycket pga hälsan - alla mina schäfrar var sjuka på ett eller flera vis och jag orkade inte med fler sjuka hundar.

Jag hade blivit intresserad av beauceronen när rasen presenterades i tidningen Brukshunden... tror det var.. hm.. början av 90-talet. Läste artikeln och sa direkt "En sån ska jag ha nån gång!" Följde rasen i många år, höll koll på statistik etc men det dröjde ända till 2001 innan jag skaffade min första, men sen var jag fast. :love:

Totalt 6 stycken har jag haft, en var dock en äldre omplacering som tyvärr bara levde ett halvår efter att hon kom till oss (dog pga sviter av ormbett) men mina två första blev båda drygt 13 år.

Har idag två bröder på snart 9 år (en är en omplacering och ett litet specialfall, han är INTE representativ för rasen) och så då ljuvliga underbara Indigo som är allt jag önskat mig av en hund. Han är också min första import, jag hämtade honom i Frankrike när han var 10 veckor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 426
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 247
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp