Val av hundras

Dammtuss

Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och detta blir vår första egna hund....

Vi söker inte hund fören om ca 1-2 år, men vi vill vara ute i god tid, vi kommer inte stressa in i något, bara för att vi längtar efter en till fyrfota familjemedlem.

Vi är en familj på fyra, jag och min fästman, vår dotter på 3 år och en katt. Jag studerar på distans och har 3,5 år kvar.. Min fästman arbetar kväll/natt så det är alltså inte mycket vi är borta men om det skulle bli så att vi inte löser det så har vi en dagmatte som gärna ställer upp. Detta gäller också efter att jag har avslutat mina studier.

Jag växte upp med en rottweiler som min allra bästa vän, hon gick dock bort när jag var 5 år. Hundar är min passion och har alltid varit. När jag var 8 köpte jag min första hundbok för mina surt förvärvade veckopengar och den har jag fortfarande kvar, alldeles sliten...

På gymnasiet läste jag djurkunskap, djursjukvård, etologi och hund. Jag har lite erfarenhet av olika raser och är inte helt ovan när det gäller lite mer krävande hundar. Jag är dock mycket ödmjuk gällande min kunskapsnivå (jämfört med många av er så är jag ju en riktig novis) men jag är alltid sugen på att lära mig mer!

Min mamma skaffade en utställningslabrador, Ruffe, för snart 2 1/2 år sedan och vi har haft honom en hel del, särskilt när hon har rest iväg på semester. Jag har gått några kurser i lydnad och NW med honom men pga en skada kommer jag aldrig aldrig att kunna träna ordentligt med honom. Han är dock helt underbar och vi kommer att fortsätta träna på ett sätt som passar honom och hans förutsättningar. Han är dock ganska trög om jag kan uttrycka mig så, inget riktigt go i honom, vilket blir tråkigt .. Han vill mest äta, bada och nosa efter tikar.. ;)

Min fästman har inte någon större erfarenhet av hundar men är inte heller helt ovan.