Val av hundras

Pmax

Trådstartare
Hej där!
Nu vill jag hitta min framtida kompis. Någon som vill följa med mig på mina skogspromenader och som vill njuta av mys i lägenheten. Det där med raser dock, herregud va svårt det är. Jag har inte haft en egen hund, men har haft en japansk spets med familjen jag växt upp med. Med henne pysslade vi endast med enkel lydnad.

Jag gillar både stora & små hundar.

Jag gillar hundar med egna personligheter, men som ändå går att träna lydnad med. Däremot så har jag inga ambitioner på att tävla i det utan endast på hobbynivå.

Jag gillar hundar som tycker om att umgås med sin ägare men som också kan lämnas själva.

Jag är öppen för mycket pälsvård

Jag vill ha en hund som kan följa med på långa promenader men som ska vara lugn inne. Behöver inte en hund som kelar, men som vill vara nära.



Vill ha en hund som skäller så lite som möjligt pga jag bor i lägenhet. Min hund ska göra kunna bo med katter eftersom att det finns två i mitt hem.

När det kommer till vilken träning jag ska göra med hunden har jag inte bestämt. Är öppen för allt. Jag kommer bo ett stenkast från skog & hav så vill ha en kompis som kan följa med på mina promenader & kanske även ett dopp i vattnet. Det finns även olika rastställen runtom mitt område där jag tänkt ta med hunden i framtiden.

Jag jobbar oregelbundna tider, men har familj som bor 5 minuters gång från mig som kommer umgås med nästan varje dag & de kommer även ha hunden när jag jobbar. De har en hund sen innan som kommer hålla hunden sällskap på många promenader. Om det skulle va så att familjen inte skulle kunna ha hunden så har jag nära vänner som också kommer ställa upp.
Eftersom att jag är van vid en japansk spets så uppskattar jag fluff, men gillar det mesta. Haha
Någon som har något alternativ?
Annars fortsätter jag söka runt på alla dessa hundraser som finns

Tack!
 
Hej där!
Nu vill jag hitta min framtida kompis. Någon som vill följa med mig på mina skogspromenader och som vill njuta av mys i lägenheten. Det där med raser dock, herregud va svårt det är. Jag har inte haft en egen hund, men har haft en japansk spets med familjen jag växt upp med. Med henne pysslade vi endast med enkel lydnad.

Jag gillar både stora & små hundar.

Jag gillar hundar med egna personligheter, men som ändå går att träna lydnad med. Däremot så har jag inga ambitioner på att tävla i det utan endast på hobbynivå.

Jag gillar hundar som tycker om att umgås med sin ägare men som också kan lämnas själva.

Jag är öppen för mycket pälsvård

Jag vill ha en hund som kan följa med på långa promenader men som ska vara lugn inne. Behöver inte en hund som kelar, men som vill vara nära.



Vill ha en hund som skäller så lite som möjligt pga jag bor i lägenhet. Min hund ska göra kunna bo med katter eftersom att det finns två i mitt hem.

När det kommer till vilken träning jag ska göra med hunden har jag inte bestämt. Är öppen för allt. Jag kommer bo ett stenkast från skog & hav så vill ha en kompis som kan följa med på mina promenader & kanske även ett dopp i vattnet. Det finns även olika rastställen runtom mitt område där jag tänkt ta med hunden i framtiden.

Jag jobbar oregelbundna tider, men har familj som bor 5 minuters gång från mig som kommer umgås med nästan varje dag & de kommer även ha hunden när jag jobbar. De har en hund sen innan som kommer hålla hunden sällskap på många promenader. Om det skulle va så att familjen inte skulle kunna ha hunden så har jag nära vänner som också kommer ställa upp.
Eftersom att jag är van vid en japansk spets så uppskattar jag fluff, men gillar det mesta. Haha
Någon som har något alternativ?
Annars fortsätter jag söka runt på alla dessa hundraser som finns

Tack!

Jag slår ett slag för Papillon, som jag har sen snart 30 år. Det är en glad, social och frisk ras. De orkar hänga med på mycket. Men de kan absolut hålla sig nöjda på långpromenader, lite lydnad etc. Är man sjuk några dagar är det inga problem att de får ta det lugnare.
De är intelligenta och väldigt lätta att forma så som man vill ha dem med att inte skälla etc. De vill göra rätt och gillar det mesta.
De är helt enkelt pigga, glada och roliga små kompisar som man kan ha en enkel och positiv relation med varje dag.
 
Mängder av raser passar in. Stora, mittimellan och små.
Men eftersom du kan tänka dig pälsvård så tipsar jag om Dvärgschnauzer. Robusta hundar som orkar mycket ute och gärna trynar i soffan inne. Enkla att göra med och de flesta funkar utmärkt med andra hundar osv. De trimmas så det är lite pälsvård men i gengälld fäller de inte och pälsen är praktisk utomhus.
IMG_20170720_225304_108.jpg
 
Så fin. Deras utseende är annars inte min favorit men när de ser ut som små rara farbröder, då smälter jag. Och det gör farbror Frasse. :)

Jag har inte typisk "Schnauzerklippning" i ansiktet utan väljer mer praktiskt kortare skägg och två ögonbryn isf ett lååångt.
 
Vill man ha en tyst hund som älskar fysisk motion, är lugn inne och som går att göra lite allt möjligt med på hobbynivå så passar ju även de flesta vinthundsraser. Där har man dock stark jaktlust att handskas med också. Att ha vinthund och innekatt är sällan/aldrig några som helst problem, men ute kan det lätt bli en helt annan grej och att ha vinthund lös där det kan dyka upp vilt är för det mesta en usel idé, samtidigt som de har ett stort behov av att springa just lösa.

De olika vinthundsraserna skiljer sig både fysiskt och mentalt, men generellt sett älskar de att ligga nära och mysa med "sina" människor, är måttligt intresserade av främlingar men accepterar det mesta och blir därför väldigt enkla att ha. Det finns allt från små, korthåriga raser som italiensk vinthund till enorma hundar med mer päls som borzoi och skotsk hjorthund. Däremellan finns tex greyhound, saluki och whippet. Bland vinthundsraserna får man nog se italienska vinthunden och whippet som de mest lätt-tränade och "hundiga" raserna. De övriga är lite mer som katt i hundförpackning.
 
Min sealyham hade passat in perfekt. Dock tror jag det är olika hur skälliga dom är. Min skäller i princip aldrig, vi bor på landet men när vi besöker min mamma som bor i lägenhet så såger han inte ens pip ens om folk väsnas i trappen. Han gillar att träna men det är inte på tävlingsnivå. Han är lättsam och funkar med allt och alla. Det är mycket pälsvård om man vill, de flesta rakar sina

Min väger ca 11 kg, dom är inte så höga men väldigt rejäla, tikar brukar va ganska mycket mindre
40524738_2423446981006740_8435771065942147072_n.jpg
 
Jag förstår att det blir svårt att välja när man har så ospecifika krav att alla sällskapsraser funkar! :D
Det är ingen kritik, vill jag förtydliga.

Just att du inte har några högre mål med träningen, inga specifika pälskrav och ingen egentlig önskan om specifik storlek gör ju att en rejäl mängd raser skulle passa. Jag skulle ha helt galen beslutsångest!

Skällandet är väl det som ställer till det litegrann, men egentligen kan man inte säga så mycket där heller. Många spetsraser är generellt skälligare men det är fortfarande individuellt. Alla pudlar jag träffat hamnar i en av två kategorier, de som inte kan hålla klaffen en enda sekund och de som inte gör ett ljud ifrån sig. Aldrig nåt däremellan.

Hur är det med pälsens funktion? Alltså, det är ju inte bara pälsvården som skiljer mellan krullpälsar, trimpälsar, korthåriga och fluff, utan det är ju också helt olika hur mycket skräp hunden drar in och påverkar hur bra de klarar och tycker om kyla/värme. Jag tycker att mina bedlingtonterrier är lättskötta mellan klippningarna, de drar inte in mycket skit alls och behöver bara kardas en snabbis när vi varit i skogen. Men de är inte minsta förtjusta i blåst, lillen hatar regn och de behöver täcken för att inte bli genomblöta på två sekunder vid i princip minsta nederbörd. Så länge det inte regnar så är kyla ingen fara dock, utan de lallar glatt runt i snön i -30 grader.
 
Träffa olika raser för vad människor än säger om olika raser så är vi alla olika och klickar irl med olika raser/individer.
Läs om olika raser och träffa dom so intresserar dig.
 
Storpudel? En nerklippt (om du inte verkligen älskar päls...). Eller Mellanpudel. Trodde aldrig jag skulle vurma för Pudel men har träffat flera nu som varit helt gudomliga. Som typ har allt! (Förutom vakt, möjligtvis.)
Jag kommer skaffa pudel . Stor ,någon gång.
Dom känns förprogrammerade att lyda och bara vara enkla och trevliga.
 
Varför inte en australisk terrier? Lämplig som förstagångshund enligt min åsikt efter + 20 års erfarenhet av rasen.

De är robusta små gynnare som hänger med på allt, pigga, glada, lättlärda och försvinner i princip aldrig långt bort från ägaren. Jaktlusten är så gott som obefintlig.
Pälsvården är inte direkt avancerad, de behöver borstas igenom nån gång ibland, plockas några gånger/år (svans, öron och tassar kan man ta däremellan, så de inte "gror igen") om man bara vill ha dem i vardagspäls.

43880232_1843435385777057_4519137814025076736_n.jpg


Min för närvarande nertrimmade fröken efter att ha hängt med på en förmiddag i skogen idag, vilket hon kommer kunna göra utan problem även när hon kommit i full päls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 677
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp