Val av klubb

Quinny

Trådstartare
Jag är en sån där som börjat tävla på "äldre dagar" och är inne på mitt tredje år som tävlingsryttare och har bytt ridklubb varje år eftersom jag inte känt att klubben jag tävlat för passar mig som vuxen.
Tycker själv att jag är ambitiös och vill gärna lära mig massor.
Jag har precis skaffat en ny häst (har haft honom i ca 3 månader), som har massa potential, dock väldigt grön.
Letar för fullt efter bra träningar, framförallt mot hopp.

Det finns två alternativ för mig:

1. Hitta en klubb att tävla för som bedriver bra träningar.
2. Hitta en privat tränare och tävla för random klubb.

Alternativ 1 har jag letat efter för fullt dom senast åren, men det är skitsvårt att komma in i en ny klubb. Grupperna är fulla etc.

Alternativ 2 känns så trist för jag vill gärna ha hela paketet - jag vill bli engagerad i klubben liksom.

Va tusan ska man göra...??

(Behövde nog bara skriva av mig.)
 
Sv: Val av klubb

Jag tror att jag är i samma sits som dig. Jag har tävlat för olika klubbar de senaste åren men känner att klubbarna kräver mer än vad man får ut av det. Det viktiga för mig är att hitta en klubb med bra tränare för att man ska känna sig delaktig i gemenskapen och där med vilja hjälpa till. Eftersom jag tävlar både hopp och dressyr så vill jag ha tränarna samlade på samma ställen så att man inte behöver åka så långt osv.
 
Sv: Val av klubb

Låter som samma sits...
Mitt fokus har under många år innan legat på en annan idrott, en lagsport, och jag älskar gemenskapen, sätta upp mål tillsammans, dela framgångar och motgångar etc etc. Den verkar inte finnas i så stor utsträckning inom hästsporten av naturliga skäl så klart - det är en enmanssport.
 
Sv: Val av klubb

Det hade varit kul att hitta en klubb med bra gemenskap men det blir kanske svårt när man som jag har eget stall. Jag inbillar mig iaf att det blir lättare om man är uppstallad på klubben.
 
Sv: Val av klubb

Startas inga nya träningsgrupper inför ny termin/läsår? Hur är det med reservlistor till träningar, finns sådana?

En sak jag märkt är att det kan variera väldigt hur mycket av klubbens aktiviteter som kommer ut på hemsida eller sprids utåt på annat sätt. Har två klubbar i närheten och den ena har flera uthyrningsstall runt omkring med tävlande hästar men själva anläggningen har i princip bara lektionshästarna uppstallade. Där annonseras allt ut på hemsidan löpande, med länkar till mer information. Den andra anläggningen är mindre med både lektions- och privathästar i stallet. Av någon anledning har det bara funnits ett fåtal hästar i omgivningarna och de har varit mer av skogsmullekaraktär. Där sätts lappar upp på anslagstavlan i stallet låångt innan de kommer upp på hemsidan - om de kommer så långt. Periodvis är det bättre men det är inte så kul att betala samma medlemsavgift som alla andra men missa massor med saker för att de inte tycker att de behöver lägga ut på hemsidan - det kommer ju folk till deras aktivitieter ändå. Nu har det varit lite bättre på slutet men ungdomssektionen har aldrig något ute på hemsidan vilket är tråkigt för min dotter som faktiskt vill vara med på deras saker. Man åker inte 3 mil för att se om någon satt upp något på anslagstavlan!

Så jag skulle kolla om jag kunde få några ledtrådar till hur klubben tänker kring sina "satellitmedlemmar" innan jag valde klubb.
 
Sv: Val av klubb

Jag var i kontakt med två klubbar inför förra året och den ena fick jag inget svar av, den andra hade plats på reservlistan.
Året innan dess var jag i kontakt med en klubb som lovade mig träningar, det var inga problem. Jag betalde in avgift och var taggad att få komma igång. När väl grupperna skulle komma igång så var det plötsligt bara jag som kunde kvällstid.
I år har jag kontakt med två klubbar. Den ena ligger 4 mil enkel resa och bedriver riktigt bra träningar. Den andra klubben hade tre hoppgrupper varav en var ponnygrupp. Det fanns plats i ponnygruppen på tisdagar och storhästgrupp på söndagar. Söndagar är en väldigt korkad dag att träna på med tanke på tävlingar etc. Ponnygruppen är inte att tala om eftersom min häst är 176 hög.
Men bra tänkt med satellitmedlemmar - det ska jag definitivt ha i åtanke!! Tack!
 
Sv: Val av klubb

När jag väl flyttar ner hästen till Skåne kommer jag leta upp en klubb som har en stabil tävlingsverksamhet inom fälttävlan eftersom jag helt enkelt vill engagera mig i hemmaklubben och fälttävlan är min favoritgren. Tränare bekymrar jag mig lite mindre om, jag kan nog tänka mig att ha en tränare i hemmaklubben och en i någon annan klubb/privat, jag hoppas det löser sig helt enkelt. Just tack vare min viktigaste punkt så blir det ju ett mycket mer begränsat antal klubbar att leta efter.

I ditt fall, om jag uppfattat dig rätt, så letar du främst tränare i första hand? Då hade jag nog helt sonika åkt ut och tittat på olika träningar och intressanta hade jag bett om att få rida någon gång i gruppen för att testa. I Halland är det iaf aldrig "fullt", men det kanske är annorlunda i Skåne (du nämner listor mm, inget jag någontsin stött på förutom när man tagit in gästtränare)? Är det regelbundet "för många" så blir det en till grupp i stället typ.

Hej förrsten, det är jag som är fuskhopptränaren till L :D
 
Sv: Val av klubb

hejsan

jag har egen häst och rider för en mindre klubb-- Min heter kärsgatansridsällskap och vi har hur kul som helst. Alla är med, dom som tävlar och dom inte vill tävla eller träna alls.. men vi har roligt ändå med kurser och aktiviteter som alla kan vara med på.. en underbar klubb med underbara medlemmar!!
kram på er
 
Sv: Val av klubb

Hittade tillbaka hit nu... Bättre sent än aldrig! :)
Ja, jag har redan listat ut att det är du!

Jag har bestämt mig för att tävla vidare för samma klubb som tidigare eftersom dom bjöd på ett ridhuskort.
Jag letar efter en privat tränare för fullt! Hoppas på att få med mig nån _annan_ från vårt stall. L blir svårövertalad, hon trivs bra med dig! :D

Klubbarna häromkring har "väntelista" eller "reservlista", tiderna är fulla. Svårt att lägga till en grupp till när sista gruppen slutar 22.00.

Har mejlat lite olika tränare nu, får se vart vi landar.
Vi ses nog i veckan! :)

//A
 
Sv: Val av klubb

Hmm detta känns igen ..är man lite äldre så kan det vara lite svårt med klubbval om man inte ligger på elitnivå.
Finns inte sådär många som har nybörjar ridning eller träning för vuxna.
Satelitemedlem den benämningen är underbar väldigt talande . Jag bor i norra skåne och tävlar för en klubb men gemenskapen = 0. Klubben är mycket ungdomsvänlig men för oss vuxna så händer det inget om man förstås inte går med i styrelsen eller man är där som funktionär.
 
Sv: Val av klubb

Ett tips, ovanför det första inlägget i tråden (dvs ditt i detta fall eftersom du är TS=trådskapare) så finns det "Trådverktyg" i den mörkgröna listen, där sist i listan kan du välja "prenumrera på den här tråden". Sedan kan du under "Snabblänkar" i den översta mörkgröna listen välja "prenumerationer" under "övrigt". Vips så ser du alla dina trådar du prenumererat på och ev oxå alla du svarat i om du valt det under i din kontrollpanel. Mycket bra funktion tycker jag :D
 
Sv: Val av klubb

Jag har gjort det, men glömmer att kolla ändå.... Hihi....

Todde, jag vet exakt hur du menar. I "min" klubb känns det som "klubben för inbördes beundran" och då framförallt bland ponnyryttarföräldrarna. Med tanke på att antalet vuxna ryttare går att räkna på två händer...

Jag har nu kommit på en sak som jag kan engagera mig i i vår klubb, vilket förhoppningsvis gör att jag kommer få en annan ställning i klubben.
Jag har pratat med en styrelsemedlem om min idé och hon blev eld och lågor och vill sätta igång snarast möjligt.
Detta är något helt nytt och har inget alls med hästarna att göra, men något jag är bra på och som jag själv har nytta av så det kommer inte bli någon större belastning för mig.
Det är kanske så man ska se det? Om man engagerar sig så får man engagemang tillbaka? Jag hoppas det iallafall....
 
Sv: Val av klubb

Hej!

Jag har också börjat överväga tävling på "äldre dagar".
Men jag har gått den något omvända vägen. Jag hittade en trevlig westernklubb för några år sedan, där jag började träna. Kom sedan på att jag vågade tävla lite inom western.
Har under de ca 5½ år som jag överhuvudtaget ridit för instruktör, hittat några instruktörer som jag är väldigt nöjd med och vill träna för.
Har nu fått för mig att jag vill testa att tävla lite inom engelsk dressyr, och har då valt att gå med i en ridklubb som finns i min närhet där jag har en bekant som är med, och så tänker jag ta grönt kort via den klubben och tävla lite för klubben.

Min bekanta har erbjudit mig att följa med och titta på hennes träningar, vilket är ett trevligt sätt att bedöma om en tränare över huvud taget är intressant, och jag tänker göra det när jag inte är upptagen med träning på annat håll.

Men jag vill verkligen behålla de tre tränare jag har som jag rider regelbundet för, och det var mer slumpen som avgjorde vilken klubb jag gått med i.

Så jag röstar väl för förslaget att söka tränarna själv och sedan slumpvis välja klubb.
 
Sv: Val av klubb

Jag har gjort det, men glömmer att kolla ändå.... Hihi....

Todde, jag vet exakt hur du menar. I "min" klubb känns det som "klubben för inbördes beundran" och då framförallt bland ponnyryttarföräldrarna. Med tanke på att antalet vuxna ryttare går att räkna på två händer...

Jag har nu kommit på en sak som jag kan engagera mig i i vår klubb, vilket förhoppningsvis gör att jag kommer få en annan ställning i klubben.
Jag har pratat med en styrelsemedlem om min idé och hon blev eld och lågor och vill sätta igång snarast möjligt.
Detta är något helt nytt och har inget alls med hästarna att göra, men något jag är bra på och som jag själv har nytta av så det kommer inte bli någon större belastning för mig.
Det är kanske så man ska se det? Om man engagerar sig så får man engagemang tillbaka? Jag hoppas det iallafall....

Helt klart ska man engagera sig ...man kan ju inte bara sitta att tro att det kommer serverad. Men en sak undrar jag över , nämligen att klubben vill att de vuxna ska ställa upp och det är ju klart för det finns ju ansvar osv men på något sätt så känner jag mig sig som en mjölk kossa de tar men har inget direkt att ge tillbaks för man satsar väldigt mycket på de yngre .....
Som vuxen tävlande ryttare känner man sig många gånger malplacerad helt enkelt vilsen.
 
Sv: Val av klubb

Jag känner igen det... som tusan!
Bara det att dom startat en dressyrkurs i min klubb som skulle sträcka sig över hela förra terminen och denna terminen. Massa roliga föreläsare, sadelutprovare, sjukgymnaster, hovslagare och regelbunden träning för BRA tränare. Jag fick inte anmäla mig för man fick vara max 26 år...
När jag kom ner till klubben i söndags såg jag till min förvåning att tränaren som håller i en del av dressyrskolan hade träningar för folk utanför dressyrkursen. Ingen information till oss över 26...
Mycket tråkigt!!
 
Sv: Val av klubb

Jag känner igen det... som tusan!
Bara det att dom startat en dressyrkurs i min klubb som skulle sträcka sig över hela förra terminen och denna terminen. Massa roliga föreläsare, sadelutprovare, sjukgymnaster, hovslagare och regelbunden träning för BRA tränare. Jag fick inte anmäla mig för man fick vara max 26 år...
När jag kom ner till klubben i söndags såg jag till min förvåning att tränaren som håller i en del av dressyrskolan hade träningar för folk utanför dressyrkursen. Ingen information till oss över 26...
Mycket tråkigt!!

Det var inte roligt kan jag förstå. Hos oss är det ungdomar som rider för reducerad pris vilket jag kan förstå då de nog inte tjänar pengar sjölv och föräldrar måste betala detta också utöver deras häst osv. Men för tusan en uppmuntran till oss andrar hade varit på sin plats ibland eller är ridsporten bara till för unga och äldre som rider elit ????
Vi andrar som kom igång sent i livet räknas inte vi?
Går man in på ridsports hemsida så handlar det mest om unga i ridsporten och eliten. Visst det är väl flest unga på låg nivå men en uppmuntran till oss som försöker hade ju känts bra.
Ska tillägga att när man är ute och tävlar får man många uppmuntrande kommentarer ......känns precis som om man är en neandertalare som har hamnat i fel tidevarv.
 
Sv: Val av klubb

Ha, jag framförde mina klagomål/önskningar till en styrelsemedlem och vips så har jag fått en tid till en dressyrtränare som kommer en gång/månad! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 074
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp