Val av New forestshingstar 2007

Status
Stängd för vidare inlägg.

dimmansstuteri

Trådstartare
Val av New foresthingstar 2007

Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New Forest Tråden :)

Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2007?
Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era val!
Vad har ni för mål med er avel/er blivande fölunge?

Själv kommer jag att betäcka mina "gamla" ston med Fredriksbergs Dizney RNF 98, de har alla haft föl med honom tidigare och resultatet har blivit mycket gott. :)

Till våren skall jag dessutom betäcka ett treårssto e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 - Miclas Activ RNF 100. Jag planerar att betäcka henne med Kantjes Umberto RNF 175.
Jag väljer honom bland annat då jag behöver en riktig "outcross" till detta sto, i hennes härstamning återfinns Smedhults Cavat RNF 44 som både farfar och morfarsfar, varför alla hingstar med Sm Cavat eller hans far Merrie Master i härstamningen går bort.

Men främsta anledningen till att jag väljer Umberto till detta sto är att mitt mål är att få en ponny med temperament, ridbarhet och kapacitet att hävda sig på hopp-banan i högre klasser. Den skall dessutom vara rastypisk, sund och korrekt. Både far och morfar till mitt unga sto har tagit SM-medaljer i hoppning, och hennes mor har placeringar i LA hoppning (Modern är nu riden i två år, innan dess avelssto... Bakvänd "karriär! ;) ), så hopptalangen är det främsta jag vill avla vidare på.
Umberto erhöll hopp-diplom på treårstest och hopptalangsutmärkelse på kvalitetsbedömning som fyraåring. Han har dessutom en mycket guldkantad härstamning när det gäller hopp-meriter, fadern Berkhof's Higgledy Piggledy (:D ) har själv placeringar i 115 hoppning (klass Z, motsvarar ca msvB), och han har flera syskon på samma nivå. Umbertos mor har inga egna meriter, men hon har hela 4 helsyskon som går 125 hoppning (MsvB/MsvA), varav Kantjes Milan finns här i Sverige. Milan är bl a placerad i SM i hoppning. Morfar till Kantjes Umberto är Kantjes Ronaldo, en av Europas bästa förärvare när det gäller hopp-ponnyer.

Kantjes Umbertos äldsta avkommor är i år bara ett år, så detta val är egentligen lite mot mina principer, brukar vilja ta avkommeprövade hingstar till unga ston och vice versa. Umberto är själv guldbelönad på utställning med 98888=41p. Flera av Umbertos unga avkommor har redan guldbelönats

Nu vill jag höra vad nu har valt - och varför!

Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Önskar att jag haft ett NF-sto som jag fått betäcka, då hade jag betäckt med Ängsgårdens Izzy RNF 174. Jag har själv ridit o tävlat honom och tycker mkt om denna pojke.
Han fick på bruksprovet -05: 98799 = 42p galopp 8. gång 989-9. ridbarhet 999.
Han vann 5-årschampionatet -05.
Snygg, lätt NF-modell och är allround - hoppar himla bra också. Fick 8/8 på löshoppning men är bättre vad jag har fått höra.
Absolut min favorit bland New Forest-hingstar
Som nr.2 har jag nog Gullabos Heptan, snygg och har fått bra poäng, men känner honom inte närmare.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag önskar att jag kunde svara på din tråd, men vi har fortfarande inte bestämt någon hingst till något av våra 3 ston vi ska betäcka.

Jag har våldsam beslutsångest. Jag återkommer när jag bestämt mig!
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Håll liv i tråden... Kommer kanske att betäcka mitt sto som nu är 3 år. Min första new forest så det är mycket att sätta sig in i.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Vad har ditt sto för stam och vad vilka hingstar ligger på din "intresselista"?

Försöker också hålla liv i tråden, men det verkar gå trögt :crazy:
Visst finns ni som planerar att betäcka era ston med NF-hingst till våren? :)

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Har just köpt ännu en Fredriksbergsponny, hon är 4 år och efter Möllegårdens Marco Polo - Smedhults Cavat. Dessutom dräktig med Fredriksbergs Kavat! Hon har en fölunge i år efter Kavat och den är så fin att jag beställt en likadan...

Om det ska bli en ny fölunge direkt har jag nog inte riktigt bestämt ännu. Tanken är att ständigt ha en på tillväxt så att dottern alltid har en att rida in och träna några år innan den säljs som 5-6-åring. Det tänket gör ju att det blir lagom med en ny fölunge vart tredje år. Har en betäckning till med Kavat om jag vill så den ska utnyttjas men sedan?

Jag är helt såld på Börjes New Forestar som har FBR Emma - Broomy Blue Magic på mödernet! Både när jag köpte min vackra Indra och nu med Wilma så sa det bara KLICK. Det roliga är att jag inte visste något om Wilma utan jag såg henne bara i hagen och visste direkt HON eller ingen. Dessutom skulle jag inte ha fler pållar utan egentligen trappa ner. Men, men så går det när man åker till Fredriksberg...
//marti
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Har två ston som jag hoppas att kunna betäcka med Ralph till våren.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Missade visst halva frågan:angel:
Min dröm är att jag som pensionär om C.a 12 år ska kunna ha ett litet ponnystuteri. För mig gäller det att framför allt kunna hålla mina två stostammar vid liv tills dess. Målet för mig är just nu att få fram stoföl med bra förutsättningar att föra blodet vidare. Eftersom jag har mina ponnyer inhyrda har jag begränsade resurser. Jag tycker att Ralph är en mycket bra morfarshingst så jag vill gärna passa på att använda honom. Till dessa blivande stoföl kan jag sedan tänka mig att använda din Eros när han har blivit godkänd på prestation.
Mina ston är rastypiska och kommer ur goda prestationslinjer. För övrigt vill jag ha mycket bra allroundponnyer, man skall kunna rida vilken gren man vill med sin ponny med siktet inställt på de högre klasserna.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2007

Jag är också oerhört sugen på att betäcka något/några av mina ston med Ralph. Jag såg bl a Ralph och hans halvsyster Ledie (mor till Zwavos Surprise) i Holland 2003 och jag är oerhört imponerad av deras mor Broomy Perfection.
Broomy Perfection fick 22 föl, varav sex godkända hingsar i fyra olika länder. Hon är bl a mor till Dennie RNF 37-S och Blekkie RNF 45-S.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ja du, här går tankarna fram och tillbaks.

Ska det vara semin eller naturligt?
Om semin färsk eller fryst? Fryst är ju attans så dyrt.

Köra till Danmark i år är uteslutet för 2 av dem. De har föl och det går nog inte att köra över bron med fölunge utan pass. Och köra ett och ett sto till Danmark kanske lite väl oekonomiskt. Eftersom det ska vara veterinärintyg på allt och alla både dit och hem.

Har ett sto utan föl, henne skulle vi dock kunna köra till Danmark.

Men åter till hingstarna;
Här är inget valt än, inte mer än det ska vara högställda lätta hingstar med bra halsansättning.
Gärna D-ponny men inget krav.
Och så skulle jag gärna vilja ha Silverlea Buckskin i stammen på hingsten, men inte det heller ett krav.

Och frågar du mig i morgon, så har jag helt andra funderingar :crazy:
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Ja du, här går tankarna fram och tillbaks.

Ska det vara semin eller naturligt?
Om semin färsk eller fryst? Fryst är ju attans så dyrt.

:

Nu blir jag lite nyfiken eftersom du överväger semin. Vad har du hittat för hingstar som finns tillgängliga på färsk semin? Är det någon new forest hingst i Sverige som stått på det i år överhuvudtaget, eller det kanske finns någon som planerar inför nästa år? Eller är det några danska hingstar du tänker på? Jag tycker att det är synd att semin är så ovanligt inom new forest aveln i Sverige med tanke på de stoägare som bor lite illa till i förhållande till var hingstarna finns.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Har du funderat något på Skattegårds Texas RNF 136 e.Skattegårds Miramis RNF 16-SE u.Börsgårds Cocette RNF 120-SE ue.Silverlea Buckskin RNF 96 ?
http://www.newforest.se/hingstar.asp?do=visa&id=136

Texas har under 2006 tagit flera segrar/placeringar i MSV fälttävlan.
Han verkar uppfylla de flesta av de kriterier som du ställt upp, dessutom står han ju i Skåne. :)

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jag vet att Gentleman RNF 95 är godkänd för semin. sen om det bara är fryst vågar jag inte uttala mig om. Vet bara att han har hög dräktighet.
det är en hingst som vi har använt oss av med mkt ´bra resultat. Han är själv av den gamla typen men hans avkommer är mkt bra. Väldigt lätta att hantera samt rida samt har bra hoppkapacitet. De kanske inte är de jättesnygga med jättegång men prestationsmässigt är de mkt bra. Har själv kvalat en till 5 års championatet i år. Väldigt okomplicerade. hade jag haft barn hade jag lätt köpt en ponny efter Gentleman till dem.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Kan bara hålla med... har ett sto efter honom, hur lätthanterlig som helst. Ingen stjärna när det gäller rörelser men tar igen det på samarbetsvilja och temperament.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

En lite sorlig historia

Skattegårds Texas har vi provat att betäcka med i år. Det är en absolut topphingst i absolut toppskick, välhanterad och välriden. Ja super på alla sätt och jag älskar stammen på den hingsten.

Men han är väldigt burdus vid betäckning, kastar sig över stoet så att hon blir livrädd. Vi provade olika sätt både hos dem och hemma hos oss.

Vi var där och hjälpte vid varje betäckningstillfälle, och vi vågade inte ta ut hingsten om hon inte var riktigt riktigt brunstig. För han blev aggressiv på stoet om hon inte stod stilla.

Så det blir tyvärr inget föl efter Skattegårds Texas om dom inte hittar något sätt eller får något tips på hur man ska hantera honom vid betäckning.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Oj då, var det alltså dina ston...
Texas' ägare berättade för mig att de hade haft problem vid betäckning, men jag trodde att det gått bra till slut.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

Jo semin överväger jag pga att jag inte kan köra sto och föl till Danmark för betäckning, och där finns många trevliga hingstar som går på semin.

Det är ju bara att anmäla till Jordbruksverket om att ta in semin, kostar inte så många kronor i det stora hela.

Bla en sådan som Corso, och även Mister Malthe går på semin.

Såg två trevliga unghästar efter Malte på Riksutställningen på Grevagården i år.
 
Sv: Val av New forestshingstar 2007

En sådan hingst skulle absolut stå på semin om han ska vara hingst. Risken för att han skadar ston är överhängande. Tråkigt då vi har sett honom ute på tävlingar och han verkar trevlig för övrigt.
Det finns flera staioner som tar emot ponnyhingstar för samla semin.
Man behöver inte bli godkänd för semin som någon sa utan det räcker med att skicka in 4 cem tester.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 044
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 634
Senast: Ramona
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 695
Senast: MaRomer
·
E
Avel Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Så jag startar en om planerade betäckningar för 09. Jag har ett Lusitano sto på...
2
Svar
38
· Visningar
2 853
Senast: ezze79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp