Val av ras..welsh cob/pre?

polly p

Trådstartare
Hej hopp..konstig rubrik men jag har ridit halvblod (swb) den mesta delen av mitt liv.
Fundera över min framtida häst.
Jag är verkligen talanglös men när en dröm om att åtm kunna rida msv.c på stadiga och gdk procecent i framtiden.

Men samtidigt vill jag ha en rite robust härlig kompis för skogsridning och annat bus.

Såg en anonns om en welsh cob på 163 å en sån typ av häst blir jag lite kär i.
Eller de iberiska?
Har en nära vän som tävlar frieser.
Dom är fantastiska med.

Men min fundering är om man gör det "svårare" för sig än om man rider traditionella halvblod med ok gångarter
För uppgiften?
Alla raser i sak kan då msv:c mm så det är inte riktigt det frågan ..
 
Jag tävlar lusitano i dressyr och ser inga nackdelar med det. Lusitanostamboken ligger högre i världsrankingen i dressyr än vad SWB gör. På förra OS deltog 11 lusitanos i dressyr. Jag rider än så länge lätta klasser, upp till LA, men får absolut konkurrensmässiga poäng och har tagit flera placeringar.
 
Ja individen är viktigt men val av ras påverkar individen. Jag har hjälpt en god vän att leta häst och hon var som du intresserad av frieser. Som tur var hamnade vi hos en säljare med mycket kunskap som förklarade de olika linjerna i rasen och deras egenskaper som skilde sig en del. Sedan har tydligen den hårda aveln av frieser (pga den svarta färgen) gjort att de har en del hälsoproblem, det gjorde att min vän valde en annan ras.
 
Jag har aldrig ridit frieser men bedömer utifrån de jag känner att de kräver en del pga sin exteriör samt som @animalasia redan nämnt tyvärr har en del hälsoproblem.

De PRE och Lussar jag ridit har varit högt utbildade (GP) hästar. De står sig självklart att tävla lättklass dressyr på men man bör vara införstådd med att det är rätt stor skillnad i rörelser och modell på häst jmf med ett halvblod. De jag ridit har mera ”ponnykänsla” - tillochmed i jämförelse med mitt eget fullblod som verkligen inte har stora gångarter.
 
Jag har en frieser och älskar min häst - trots att han är en frieser. För jag skulle aldrig skaffa en frieser igen. Nu bor jag visserligen i USA där frieseraveln fortfarande är "höga knän, låg rygg, nosen i vädret, bakbenen i Kanada" typ, och jag kan tänka mig att Europa ligger långt före med "ridhästfrieseraveln" -- men det är SVÅRT att rida dressyr på en häst som är byggd för att se snygg ut framför en vagn. Jag sliter mitt hår och svettas blod för att få fram nosen och upp ryggen medan min kompis på halvblodet bara tar en lätt förhållning och lägger till skänkeln. Dessutom är det ju ännu viktigare att rida upp ryggen på en häst som gärna går med ryggen [naturligt] sänkt så det blir ju en hållbarhetskamp samtidigt som det är en kamp för korrekt ridning.

Är själv nyfiken på welsh cob. Åk och titta på den vetja!
 
Alla raserna bör ju gå att rida msv c på godkänt.

Men de är ju både rätt lika och rätt olika. Alla 3 är ju överrörliga som oftast. Det kan ju moderna halvblod mer vara. Men det kräver ju en del för att hålla en överrörlig individ sund. Vilket man kan få mindre att jobba med hos en per natur mindre rörlig individ.

Frieser är väl inte det jag personligen skulle välja för dressyr. Även om det finns olika linjer etc så upplever jag att de har vissa rasbundna svårigheter generellt. Halsansättningen, vinklarna etc gör ju att de inte har superlätt för bärighet och att de kräver en ryttare som snudd på kan arbeta mot deras exteriör för att få till en korrekt arbetande bål och då bärighet. Ibland har de problem med galoppen. De kan ju också kännas svårt att sitta på dem i traven tex. Sen brukar de ju vara hyfsat lugna, för mig alldeles för sävliga generellt.

Welsch cob tycker jag personligen mycket om. Jag har nästan varit på vippen att köpa någon själv iom de härliga jag jobbat med. Men de an vara lite högt i blod och känsliga. Så det är ju en smaksak. Och överrörligheten kan ju göra det svårare om man nu tycker just biten att få hästen linjerad och hänga ihop är klurig. De kan vara betydligt billigare än en vettig Iberisk häst. Så det är ju ett bra plus.

Iberiska hästar kostar ju oftast en slant om det är något bra. Och många av de vi har i Sverige är väl sådär. Det är känsliga hästar som också är väldigt överrörliga. En av mina absoluta favorit-typ av häst! Men de kan ju både vara galet modiga i sin känslighet eller osäkra/så pass känsliga att de reagerar stort på små ryttarfel.
Det är svårt på ett annat sätt än att rida halvblod.
Jag red ju inte halvblod eller likn på många år iom skada. Men insåg att jag kunde rida PRE/Lusse etc och gjorde det ett par år tills jag sen insåg att jag igen kunde rida halvblod utan att få för ont. Då kändes det väldigt lätt med halvblod. De satt mer ihop av sig själva.

Jag har vänner och tränare som har Iberiska hästar av olika slag. En del av dem har tävlat. Vissa av dem har hästar som rör sig med mer häng och gång än många andra Iberier. De har placerat sig under rätt tidigt skede i hästens utbildning i Msv c tex. Men det är då med ryttare som dels är duktig och dels har vana av rasen. Många av dem lämpar sig väl mer för klasser där samling kommer in mer. Men det finns ju såna som har lite mer luft i gången även innan mer utbildning. De brukar dock kosta desto mer.

Är du nyfiken så kan det ju vara värt att testa rida lite såna hästar. Så du vet vad det är för känsla.
Jag tycker ju allt känns kul på en iberier typ, även när man tappat allt och kvaliteten är skit eg. :laugh:
 
Tack alla för vettiga input:)!
Welsh cob har jag ridit en del åt en kompis som har stuteri.
Ska nog se om det går att hitta någon pre eller liknande att prova. Har ju ridit grannens men hon är liten och känns som @mackan beskrev ponnyaktig.
Visst är individ viktigare än ras.
Vill ju kanske varken ha för överrörlig eller för het/känslig utan "lagom"..

Å det är väl inte dags än på länge. Har en tre årig halvblodspojk som ska sälja först bland annatska damma av mitt sto och försöka tävla lite där.

Har sett både pre och wc när jag tävlat och kanske inte alltid varit dem som haft så bra dagar/resultat då.
Men det är inte det primära, att ta poäng på tävling sas men lättridenheten och känslan.
En mjuk häst, ganska rörlig med utstrålning och lite massa och ridbarhet det önskar jag mig i framtiden eller om/efter unghästen är såld.
Å hyffsat odyr i inköp och hållbar:meh:..
 
Tack alla för vettiga input:)!
Welsh cob har jag ridit en del åt en kompis som har stuteri.
Ska nog se om det går att hitta någon pre eller liknande att prova. Har ju ridit grannens men hon är liten och känns som @mackan beskrev ponnyaktig.
Visst är individ viktigare än ras.
Vill ju kanske varken ha för överrörlig eller för het/känslig utan "lagom"..

Å det är väl inte dags än på länge. Har en tre årig halvblodspojk som ska sälja först bland annatska damma av mitt sto och försöka tävla lite där.

Har sett både pre och wc när jag tävlat och kanske inte alltid varit dem som haft så bra dagar/resultat då.
Men det är inte det primära, att ta poäng på tävling sas men lättridenheten och känslan.
En mjuk häst, ganska rörlig med utstrålning och lite massa och ridbarhet det önskar jag mig i framtiden eller om/efter unghästen är såld.
Å hyffsat odyr i inköp och hållbar:meh:..

Tycker dina önskemål passar väl in på PREn jag rider ibland. Mjuk att sitta på, väldigt ridbar, positiv till arbete och tar sig an alla nya upplevelser med en så himla härlig inställning (men det finns samtidigt mycket humör och egna åsikter). Precis som Tua skriver så kan det vara knepigt att hitta PRE med bra gång i Sverige, många rider omkring på små symaskiner. ;) Men tror absolut inte att det är omöjligt att fynda fin unghäst med tanke på hur marknaden ser ut just nu :)
 

Liknande trådar

Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 996
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp