Bukefalos 28 år!

Val av ras?

Blomqvistarn

Trådstartare
Hej! Jag går i framtida hundtankar! Nu vill jag gärna ha lite tips angående passande hundraser. Gärna av er som har praktisk erfarenhet och inte "bara" som ni läst eller hundar ni träffat flyktigt. Lite bakgrundsfakta: jag bor med min sambo (båda i 25-30 årsåldern) i en lägenhet i utkanten av en stad, nära till hav och natur. Själv är jag uppväxt med hundar, främst Berner Sennen i småskalig uppfödning och tävling - lydnad/utställning. Även haft Golden R, Wachtel, tax, Schäfer och E Springer spaniel.

Jag har alltid haft hund som hobby, tävlat och tränat men självklart också som sällskap och det är det jag ser mig och min framtida hund göra. Som ni kan se har min familj alltid varit mycket för stora/mellanhundar men har efter min fars senaste hundval insett fördelarna med de mindre "behändiga" hundarna. Främst då bi bor i lägenhet. Förutom de självklara egenskaperna ("snäll, social och glad") önskar jag en ras som inte kräver allt för mycket likt en arbetande bruksras utan mer år 9 kategorin. Självklart ska det finnas en viss arbetsglädje men inget som dominerar.

Raser jag är inne på just nu är Shih Tzu ochvdvärgpudel. Enligt rasbeskrivningar (som tyvärr ibland skiljer sig från teori till praktik) stämmer dessa hundar väl in på mina önskemål. En fördel är ju att de inte fäller nämnvärt vilket glödhet sambon. Så ge mig alla tips ni har! Berätta om era erfarenheter om dessa raser och om andra ni ser kan passa! Inga blandraser ! Trevlig helg!
 
Sv: Val av ras?

Exakt vad vill du träna och tävla? Shetland sheepdog är ju en trevlig hund som man kan jobba med, utan att den för den sakens skull kräver allt för mycket. Inom grupp 9 gillar jag Papillon, löwchen och cotton de tulear; små kvicka trevliga hundar som man kan både träna och tävla med inom t.e.x lydnad och agility.
 
Sv: Val av ras?

Exakt vad vill du träna och tävla? Shetland sheepdog är ju en trevlig hund som man kan jobba med, utan att den för den sakens skull kräver allt för mycket. Inom grupp 9 gillar jag Papillon, löwchen och cotton de tulear; små kvicka trevliga hundar som man kan både träna och tävla med inom t.e.x lydnad och agility.

Främst lydnad/spår på hobbynivå :-) ev mindre tävlingar.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 656
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 600
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 333
Senast: nickan1
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp