Val av ridhus

Vi ska bygga ridhus och vill veta vad ni byggt och kostnad tack på förhand 😁😁


Väldigt svårt att svara på bara rakt av från din fråga då så mycket spelar in runt val, men ring runt för offerter utifrån kriterierna du tänker dig så du får en uppfattning om priser.

Jag föredrar träridhus. Blir svalare på sommaren och varmare på vintern än ridhus med plåtfasad.

Sen så om budgeten tillåter hade jag varmt rekommenderat bevattningssystem dvs sprinklersystem i taket. Det spar så mycket tid och jobb samtidigt som underlaget blir så mycket bättre underhållt.
 
Jag ser inte riktigt svårigheten i att svara. Frågan är ju inte vad kostar ett ridhus utan vad har du byggt och vad kostade det.

"Vi byggde en enkel 20x50 plåthall, gjorde markarbetet och monteringen själva och landade på sexhundra tusen."
"Vi byggde representativt i limträ, med omklädningsrum och läktare, på totalentreprenad för två miljoner"
"Vi byggde om en befintlig maskinhall med ny belysning och nytt underlag och kom undan med 250 000."

Självklart varierar kostnaden med förutsättningarna, men den osäkerheten ingår ju i frågeställningen.
 
Jag har inte byggt något själv men har vänner som har dock vet jag inte riktigt prislappen.

Det här ridhuset är dock fantastiskt att rida i. Stort minus för avsaknad av sarg och lämpar sig inte för hoppning men för det denna människa gör så är det alldeles ypperligt. Borga Plåt som gjort det och har för mig att prislappen inte blev så stor skillnad på om hon hade gjort det i vanlig plåt.
På kvällarna är det ingen skillnad. Då ser alla in i ridhuset men på dagarna love:
Länk till bilder
https://www.skaraborgslanstidning.se/article/nara-naturen-i-nya-ridhuset/
 
Jag har inte byggt något själv men har vänner som har dock vet jag inte riktigt prislappen.

Det här ridhuset är dock fantastiskt att rida i. Stort minus för avsaknad av sarg och lämpar sig inte för hoppning men för det denna människa gör så är det alldeles ypperligt. Borga Plåt som gjort det och har för mig att prislappen inte blev så stor skillnad på om hon hade gjort det i vanlig plåt.
På kvällarna är det ingen skillnad. Då ser alla in i ridhuset men på dagarna love:
Länk till bilder
https://www.skaraborgslanstidning.se/article/nara-naturen-i-nya-ridhuset/

Åh, en sådan lösning skulle jag kunna tänka mig! Men låter det inte mycket där inne om det blåser och regnar? Skulle även tro att det fryser snabbare än i ett vanligt ridehus?

Förlåt ts för sidospår...
 
Åh, en sådan lösning skulle jag kunna tänka mig! Men låter det inte mycket där inne om det blåser och regnar? Skulle även tro att det fryser snabbare än i ett vanligt ridehus?

Förlåt ts för sidospår...

Har varit och ridit där i halv storm och knappt märkt av det. Tror hon får salta underlaget rätt rejält och harva för att det ska hålla sig. Tror inte det låter mer i det ridhuset vid en rejäl störtskur än vad det gör i ett vanligt plåtridhus. :)

Dock rider jag inte så ofta där trots närheten. Jag saknar sargen och det är för litet utan sarg för att göra gymnastik/hoppning. Lättare bomarbete och dressyr går alldeles utmärkt dock. Känns som om man kommer slå sig på pelarna på sidorna när man rider förbi :rofl:
 
Jag har inte byggt något själv men har vänner som har dock vet jag inte riktigt prislappen.

Det här ridhuset är dock fantastiskt att rida i. Stort minus för avsaknad av sarg och lämpar sig inte för hoppning men för det denna människa gör så är det alldeles ypperligt. Borga Plåt som gjort det och har för mig att prislappen inte blev så stor skillnad på om hon hade gjort det i vanlig plåt.
På kvällarna är det ingen skillnad. Då ser alla in i ridhuset men på dagarna love:
Länk till bilder
https://www.skaraborgslanstidning.se/article/nara-naturen-i-nya-ridhuset/

Stallet jag nu flyttat till håller på att bygga en liknande manege. Dock kommer vi att ha staket (i stället för sarg) på ca 170-180cm med tre slanor. Det borde inte bli några som helst problem att hoppa i den sedan. Enligt de som bygger så borde varken vind eller mkt vatten nå in utifrån. Salta och harva får man ju göra i alla fall.

Vi är mkt intresserade av att se hur det blir när det är färdigt (så här långt sitter en kortsida uppe) men det ser häftigt ut som det är.
 
Jobb stallets ridhus har vindnät längst ena sidan, blir väldigt bra luft och är trevligt klimat både sommar och vinter. Lite väl dimmigt där inne när det är tjock och fuktig dimma ute iofs men sällan sådär rått som det blir i vanliga plåtridhus. Ljust och fint under dagen också :).

Ridhuset där jag har hästen, har vindnät längst upp på väggen på båda långsidorna och även där är det jätte bra luft och Ljust och fint på dagen, är genomskinlig plast i taknocken också. Träväggar i övrigt.

Det viktigaste enligt mig (förutom underlaget ) är att det är bra ljus i ridhuset, red i ett med äckligt gult/orange ljus en gång som jag faktiskt blev åksjuk av :/.
Är också bra med ljus som man kan välja att tända enstaka rader på och inte bara allt på eller av, sparar elen när man inte behöver så mycket ljus :).
 

Liknande trådar

Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: skogaliten
·
Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Relationer Hej! Jag är nyfiken på att höra om eran märkligaste dejt ni har varit på :) Jag har varit på några som milt sagt inte riktigt blev som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 173
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp