Val av rockard

Haukur

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd.
Nu vill jag köpa en rockard till henne så vi kan ta lite körturer. Har inga ambitioner alls att tävla, och vill sonen någon gång i framtiden (han är bara tre år) tävla så kan jag i så fall köpa en ny vagn då, så jag behöver inte en tävlingsgodkänd vagn.
Tanken är att köra 3-5 gånger i veckan på grus och skogsvägar. Jag har själv rätt kass rygg och vill därför ha en fjädrad vagn. Ponnyn är en liten tant på 98cm i mankhöjd och är 19 år gammal så jag vill ha en så lättdragen vagn som möjligt för henne. Funderar på om broms är en bra idé? Det ger ju en tyngre vagn i grunden men lättare för henne framförallt i nedförsbackar.

Har funderat mycket på en Cavaletti Sport Edition http://adelssons.jetshop.se/cavaletti-sport-edition-p-213-c-151.aspx
Gillar att det är broms, hjulen ser vettiga ut, stötdämpad och ser ändå rätt rejält ut.
Sen har jag kikat lite på den här hos drive out: http://www.driveout.se/rockard-otl-s110-l-16/362-0 Ser också vettig ut, dock obromsad och det framgår inte om den är fjädrad.

Tips och åsikter? Ren hobbykörning alltså.
Tar också gärna emot tips på vettig sele till ändamålet. Funderar på en DO start eller en DO syntet.

Alternativt detta palket från Ädelssons: http://adelssons.jetshop.se/lilla-start-paketet-p-140-c-160.aspx

Någon som kört både "vanliga" cavalettin och sport edition? Är det stor skillnad?
 
Sv: Val av rockard

Vi har Globus shettisrockard till vår shettis. Den är helt ok för det syftet vi använder den till (ut och promenadköra någon gång i månaden). Skulle vi kört mer så hade jag nog valt en Cavaletti. Globusrockarden håller nog inte speciellt länge och den är rätt klen. Men den är skön att åka i och ger bra stötdämpning.

66737_611236688907136_400757175_n.jpg
 
Sv: Val av rockard

Vad har du för sele? Kör du i repgrimma?
Lutar åt Cavalettin men har svårt att bestämma mig om jag ska satsa på en DO start sele eller om jag ska ha något annat... Djungel..
 
Sv: Val av rockard

Jag har en DO syntetsele. Hade startselen till russet och var extremt nöjd med den, superfin sele för det priset. Ja jag kör i repgrimma.
 
Sv: Val av rockard

Gillar du synteten? Har kikat lite på den också. Väldigt bra pris och skönt att slippa smörja. Såg nätt och trevlig ut på din ponny. Är den svår att hålla ren?
 
Sv: Val av rockard

Aha, jag misstänkte det... Å andra sidan behöver man ju inte bry sig om det regnar. Kanske får bli en sån till att börja med så kan jag köpa nåt svindyrt sen när ekonomin är återställd efter vagnköpet ;)
 
Sv: Val av rockard

Jag har en Cavaletti sport och kan varmt rekommendera vagnen. Jag har själv flera skador på rygg och nackkotor och är därför i stängt behov av mkt god fjädring på mina vagnar.
Innan jag köpte min sport så prövade jag även standardvarianten av Cavalettin, och jag kan utan att överdriva säga att komforten är milsvid mellan de två. Jag har aldrig ångrat att jag la på de extra slantarna som det kostar för att köpa sportvarianten!

Jag kan dock säga att själva bromsanordningen på båda vagnarna är sisådär. Den är svår att få till att ta riktigt bra, utan att den ligger på och tjyvnyper och väsnas även när man inte rör bromsen. De kräver också rätt noggrant underhåll för det fastnar lätt grus och lera på bromsbeläggen, vilket då gör att bromsen funkar än sämre.

Vagnen i övrigt är otroligt trevlig, bra komfort (en kuskkil är dock ett måste om man ska få ett vettigt ben utrymme och en bra position på rygg& bäcken, men en sån följer ju med när man köper sportmodellen. Matta och stänkskärmar ingår ju också, det är mkt trevligt att ha på vagnen.
Tyngdpunkten på vagnen är förhållandevis låg, vilket bidrar till en mkt god stabilitet. Jag har kört hejdlöst genom presicionsbanor, runt kronor och snäva volter med min vagn, i full gas utan att vagnen ens gjort en tillstymmelse till att tippa över. Vi har till och med hoppat diken med vagn och allt, å då om någonsin sattes fjädringen på prov ☺

Sammanfattningsvis: Cavaletti Sport Edition är klart ett mkt bra köp om man vill ha en rejäl vagn att skogsmulla & träna med för en human summa och inte har planer på att tävla högre klasser än debutant eller ngn Pay & drive ☺

Här är en bild på mig och min ponny då vi hade körläger förra sommaren och vi den dagen hade konkörning på tid under en av lektionerna. Fort gick det, men lika stadigt gick vagnen ändå ��

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10151558986371158&set=o.116252621726357&type=1

photo.php
 
Senast ändrad:
Sv: Val av rockard

jag har 016 L från driveout, den med 126cm i spårvidd. Jag bytte ut min gamla mot den, då man knappt kunde köra i en paddock med den gamla för det skumpade så mycket. Med den från driveout skumpar det inget alls! Jättenöjd! Om jag var du skulle jag slå till med en rockard som är godkänd för tävling, det är bara bättre om dom är bredare. Tänk om du vill ut och tävla redan nästa år? ;) Jag har selen diplomat från drive out med, men fick tydligen rabatt om man köpte sele och vagn samtidigt.
 
Sv: Val av rockard

Fördelen med Cavalettin jämfört med Dominiakz-vagnen är att Cavalettin är så mkt lättare att ta med sig i transporten om man far iväg på träning eller hälsar på och tar en körtur hos ngn annan.
Jag har båda vagnarna, och om jag skall iväg så tar jag tveklöst Cavalettin med mig. Den behöver jag bara vika undan sätet och sedan lägga vagnen på sidan och dra in den i den tomma spiltan bredvid ponnyn, klart på fem minuter att åka iväg :)

Har man dock planer på att tävla, ja då håller jag med dig fullständigt om att Dominiakz är ett mkt gott val av vagn. Men om man bara vill rulla runt utom tävlan så är Cavalettin ett otroligt gott (och prisvärt, Dominiakz kostar ju nära det dubbla) alternativ. Åk-komforten i Sport-varianten är klart jämförbar med Dominiakz då den har både ställbara gasdämpare & bladfjädring :)
 
Sv: Val av rockard

Tack för svaren! Det blir en Cavaletti sport för oss. Jag vet med 100% säkerhet att jag aldrig kommer bli tävlingssugen själv. Har hållit på med alla möjliga discipliner inom hästsporten men just tävling har aldrig lockat... Blir sonen tävlingsintresserad när han växer till sig får jag köpa en passande vagn till honom då, han är trots allt bara tre.

Är just den bättre fjädringen i sporten som jag blev sugen på den istället för den vanliga så din recension Catherine övertygade mig om att det är värt 1500 kr mer för att få det lilla extra ;)
 
Sv: Val av rockard

Hej igen ;)
Vill du ta en närbild på din fästannordning utav hjulen? Fick du plats med båda muttrarna utanför hjulet på din? Sporten alltså ;)
 
Sv: Val av rockard

Jag har inte vagnen hemma för stunden så tyvärr kan jag inte fotografera den. Men jo, båda muttrarna sitter där. Det behövs, har man bara en mutter så kan den gänga upp sig.
 
Sv: Val av rockard

Ja för jag köpte ju en sport och det gick inte att få plats med både skyddet till hjullagret sedan den vanliga muttern och låsmuttern utanför, fattades ca 1,5cm för att låsmuttern skulle ta.
Var panik då jag skulle ta ut en tränare två dagar senare så fick hämta visningsexet i butiken, bor bara 1mil därifrån ;) och kollar ju inte på den utan antar bara att den är som den ska, men då var varken skyddet för hjullagret eller den andra muttern där, låsmuttern sitter direkt emot hjullagret, måste väl vara massa smuts som kommer att komma in där känns det som?
 
Sv: Val av rockard

Hmm...det låter ju inte helt bra det där tycker jag :(

Så vagnen som du hämtade färdigmonterad hos butiken var inte heller korrekt monterad menar du?
 
Sv: Val av rockard

Nä, det där ser inte riktigt ut alls faktiskt :(
Är låsmuttern trasig dessutom? Ta absolut upp det med dem, så där kan det inte vara riktigt att du åker runt.

Jag ska försöka att komma ihåg att ta en bild på min vagn vid tillfälle, den står bortlånad hos min vän för stunden.
 

Liknande trådar

Körning Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: ameo
·
Körning Nån som vett nått om den här http://adelssons.jetshop.se/oxer-p-103-c-152.aspx Priset är ju ok, men hur är kvalitén? Funkar den till...
Svar
7
· Visningar
4 391
Senast: Niela
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 332
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp