Val av valp

Philosophia

Trådstartare
Jag ska iväg och titta på valpar :love: och skulle behöva lite goda råd. Dels får ni gärna strössla med allmänna råd på vad jag ska tänka på och fråga efter. Det var nämligen otroligt länge sedan jag köpte valp senast.

Sedan skulle jag vilka ha lite mer synpunkter på valparna utifrån våra specifika önskemål. Jag litar visserligen på att uppfödaren (som verkar jättebra!) kan hjälpa oss i vårt val, men det skadar aldrig med lite mer input.

Mina önskemål:
Prio 1. En frisk, glad, energisk och framåt familjemedlem

Prio 2. En vacker hund med fina linjer som kan fungera på utställning

Det finns två stycken i kullen som inte är tingade (uppfödaren och valparna ska förstås säga sitt också). Än så länge har jag bara sett foton på valparna (15 veckor) och det går ju inte att bestämma sig utifrån det.

Tik A:
+Otroligt vackert uttryck (vacker form på huvudet och fina mörka ögon), hon har en färg som tilltalar mig, fina linjer.
+Enligt uppgift ett riktigt energiknippe med många järn i elden.
- Väldigt liten. Vägde ca. 60% av vad en valp av den rasen normalt väger som nyfödd. Uppfödaren trodde inte att hon skulle överleva, men det gjorde hon helt utan några åtgärder alls och har ätit bra, varit pigg och utvecklats bra osv, men hon är fortfarande mindre än de andra.

Tik B:
+ Mycket fina linjer, bra storlek, vackert huvud. Kan passa bra för utställning.
+ Enligt uppfödaren en väldigt pigg och framåt valp. Energiknippe även här.
- Lite ljusa ögon (vilket är korrekt enligt rasstandard, men jag föredrar mörkare ögon so också är korrekt) och "fel" färg enligt min personliga smak.

Tik B är det nog ett utmärkt val. Färg är ju bara färg liksom och det är det enda som jag (innan jag har träffat valpen) kan se som "negativt".

Frågan är hur jag ska resonera kring Tik A (som jag har på känn att jag kommer att falla som en fura för eftersom hon är farligt söt). Finns det någon "fara" i att välja en valp som var liten och svag som nyfödd och som fortfarande är liten till växten? Kan det hända att hon växer till sig, bara att hon är senare än de andra valparna?

Klickar det inte med någon av valparna så fortsätter vi förstås att leta, men det kan ändå vara intressant att höra era synpunkter. :bow:
 
Sv: Val av valp

Men erfarenhet kring valpar som är små när de föds är att de oftast ökar mycket i vikt när de börjar få vanlig mat och vid leverans brukar de oftast vara hyffsat ikapp.
 
Sv: Val av valp

Fast vid 15 veckors ålder så är den här fortfarande mindre än resten av gänget.

Men oavsett om hon inte växer till sig (riktigt stor kommer hon ju inte att bli, men det gör inget) kan det faktum att hon var liten och svag som nyfödd (och att fortsätter att vara liten) komma att påverka henne negativt? Alltså hälsomässigt.
 
Sv: Val av valp

Nej, det tror jag inte att det kommer att göra. Dock skulle jag kolla upp en sådan valp lite extra hos veterinären. Nu vet jag inte vad whippet har för ärftliga sjukdomar men det finns ju vissa som yttrar sig på det sättet. Kolla också så att hon i övrigt ser frisk ut; hull, hud, tänder osv.
Men det är säkert ingen fara, hon är säkert bara liten :)
 
Sv: Val av valp

Tack för ditt svar! :) Jag känner att min kunskap om små valpars utveckling är minimal. Båda valparna ska veterinärbesiktigas dagarna innan jag kommer och tittar på dem.

Hon är väldigt proportionerlig och har fint hull. På bilderna som jag har sett från när hon är 6 respektive 9 v så syns det dock att hon har mindre "valpmage" än sina kullsyskon. Men på bilderna från 15 v så syns nästan ingen skillnad i hull jämfört med de andra. Hon verkar alltså hela tiden lägga på sig ju äldre hon blir.
 
Sv: Val av valp

Jag brukar faktiskt alltid rekommendera att inte köpa minst i kull ifall man vill ha en frisk, sund individ man ska ställa ut och eventuellt avla på. Min erfarenhet säger mig att valpar som är minst i kullen oftast är de som tex inte får ner båda testiklarna, är de som får mag- och tarmproblem senare, etc.

Visst finns det individer som är minst i kull som ändå är hur friska och stabila som helst. Men om valpen även vid 15 veckors ålder är betydligt mindre än de andra hade jag inte köpt den.

Jag hade heller inte köpt en hund jag inte var helt nöjd med. Du ska ha denna valpen i förhoppningsvis 15 år till, varför köpa sig en hund som inte är helt perfekt i ens egna ögon?

Finns det inte fler uppfödare och fler valpkullar?
 
Sv: Val av valp

Att valpen var liten när den föddes behöver inte alls betyda något. Eftersom den på egen hand hängt med sina syskon, trots storleken, visar på en hund med mycket motor och egen drivkraft. Definitivt ingen svag hund, och det säger inget om storleken som vuxen.

Min erfarenhet av små valpar som klarar sig på "egen tass" i kullen, är att de växer till sig som väldigt kavata och målmedvetna hundar. Vid 1-1½ års ålder brukar man inte kunna se vilken som var minst, men upp till dess är skillnaden inget konstigt. Syskonen växer ju också för fulla muggar...

Om valpen har behövt stöd och hjälp för att klara sig är det dock viktigt att kolla upp den noga. Då finns risken att det är en bakomliggande sjukdom som gjort den liten och klen.

Från näst senaste kullen sparade jag minstingen, trots att jag brukar falla för det "tunga gardet". Hon är nu vid dryga 1 års ålder fullt utväxt på höjden, men saknar fortfarande lite massa. Jag har dock inga tvivel på att även det kommer med tiden. Något senare i utvecklingen jämfört med sina syskon, men inte onormalt för rasen som helhet.

Vore jag som du skulle jag välja med hjärtat så länge det inte finns några säkra negativa saker att gå på. Oavsett hur de ser ut som valpar är en bra utställningskarriär lång ifrån säker.
 
Sv: Val av valp

Tack för dina synpunkter. Hur säker känner du dig på sambanden? Är det en anekdotisk observation? Har du sett det förekomma på flera olika raser? Egna uppfödningar? Andras uppfödningar? Gärna mer info om du har det. :)

Du ska ha denna valpen i förhoppningsvis 15 år till, varför köpa sig en hund som inte är helt perfekt i ens egna ögon?

Finns det inte fler uppfödare och fler valpkullar?

Så klart! Det skrev jag ju. Anledningen till att jag frågar särskilt om den lilla tiken är för att jag vill veta om det finns nackdelar med det faktum att hon föddes väldigt liten. Utställning är ju prio 2 så att den kommer få nedslag på storleken på utställning kan jag leva med om den är perfekt på andra sätt. Jag skulle inte skaffa en hund som jag inte kände 100% inför. Däremot vill jag inte riskera hälsoproblem.

Jag kan tillägga att hon inte är pytteliten. Vi talar inte dvärgväxt och hon kommer sannolikt inte att bli diskvalificerande liten. Däremot syns det tydligt att hon fortfarande är mindre än de andra valparna.

Klickar det inte med någon av valparna så fortsätter vi förstås att leta
 
Sv: Val av valp

Om valpen har behövt stöd och hjälp för att klara sig är det dock viktigt att kolla upp den noga. Då finns risken att det är en bakomliggande sjukdom som gjort den liten och klen.

(...)

Vore jag som du skulle jag välja med hjärtat så länge det inte finns några säkra negativa saker att gå på. Oavsett hur de ser ut som valpar är en bra utställningskarriär lång ifrån säker.

Tack! Det är så jag också resonerar och utställningskarriär är som sagt inte superviktigt. Däremot ställer jag gärna ut och meriterar hunden för uppfödarens skull om det visar sig bli en exteriört lyckad hund och jag tycker också att det är en (för människor) social aktivitet. Jag vill främst välja med hjärtat eftersom det ska vara en familjemedlem.

Risken för bakomliggande sjukdom pga den låga födelsevikten, är det något som framkommer vid en veterinärbesiktning?
 
Sv: Val av valp

Jag skulle begära en duktig hjärtveterinär vid besiktningen om jag var orolig. Titta på cavaliersällskapets hemsida, de listar för hela Sverige.

Men om det är som du säger att valpen klarat sig utan hjälp skulle jag inte vara orolig. Det kan vara så enkelt att hon kommer från det senast befruktade ägget och har haft en något ogynsammare plats i livmodern.
 
Sv: Val av valp

Min erfarenhet av små valpar som klarar sig på "egen tass" i kullen, är att de växer till sig som väldigt kavata och målmedvetna hundar. Vid 1-1½ års ålder brukar man inte kunna se vilken som var minst, men upp till dess är skillnaden inget konstigt. Syskonen växer ju också för fulla muggar...

Inte för att jag har så stor erfarenhet av valpar överlag men min hund var minstingen i kullen och precis som Duvan säger så utvecklades hon till en riktig tuffing!
I början var hon lite mobbad och hade svårt att få komma fram till maten osv men i slutändan var hon kullens galenpanna som inte var minsta rädd för att ta för sig, snarare tvärt om :D
Hon är fullt normalstor nu.
 
Sv: Val av valp

Hur säker känner du dig på sambanden? Är det en anekdotisk observation? Har du sett det förekomma på flera olika raser? Egna uppfödningar? Andras uppfödningar? Gärna mer info om du har det. :)
Jag bygger det på egen erfarenhet från både mina egna och andras uppfödares kullar och det handlar om olika raser. Jag har ju Jack Russell och chihuahua och tack och lov är det sällan något problem med Jack Russell-valparna. Där har jag haft väldig tur som alltid fått jämn vikt på valparna trots stora kullar. Däremot har jag sett flera hanar från andra uppfödare som varit minst i kull och kryptoida. Samma sak inom chihuahua där problemet är väldigt påtagligt då många vill ha så små valpar/hundar som möjligt. Där är det jättevanligt att hanarna som är minst i kull blir kryptoida. Men även att de som är minst i kull inte får samma massa, utan de blir lite gängligare i kroppen.

Min förra chihuahua-kull var på 3 valpar varpå den minsta tiken klarade sig utan extra hjälp och vård. Givetvis såg jag till att hon fick en lugn stund för sig själv att dia utan de andra två någon gång varje dag, men annars fick hon ingen extra omtanke. Hon är idag inte på höjden mindre än de andra två, men definitivt i massa. Hon är mycket lättare än de andra två. Dessutom är hennes pälskvalitet sjukt mycket sämre än de andras och det fattas fortfarande täckande hår under hakan och på vissa delar av bröstet. Jag är inte helt nöjd med henne kan jag säga. De andra två valparna har ställts med mycket bra resultat både i Sverige och Norge.

Jag kan dessutom rabbla upp i alla fall 6 st exempel på vänner och bekantas hundar där valpen som var minst i kull har allergier. Det är allt från foderallergier till kvalster, etc.

Det är en grej ifall det blir fel på valpar som har sjuka föräldrar/släkt. Då förstår man ju att det är ärftligt. Vissa typer av sjukdomar/åkommor får man ta inom vissa raser, men när linjerna i stort är friska och sunda individer och det bara är de som är minst i kull som blir sjuka så är finns det ju en anledning.
 
Sv: Val av valp

Tack för ditt svar! :)

Jag kan dessutom rabbla upp i alla fall 6 st exempel på vänner och bekantas hundar där valpen som var minst i kull har allergier. Det är allt från foderallergier till kvalster, etc.

Det som du skriver ovan skulle jag kunna tänka mig kan bero på antingen att valpen har stödfodrats med mjölkersättning, alternativt inte har fått i sig tillräckligt mycket av tikens mjölk den första viktiga perioden om den har diat själv. Tikens mjölk är väl oerhört viktig för immunförsvaret. Åtminstone förekommer den typen av teorier när det gäller immunologiska sjukdomar och amning.
 
Sv: Val av valp

Undrar om din teori bara gäller småhundar,för jag har under många år fött upp 4 olika bruksraser och sen även haft dvärg pinscher + fralla.
På dom stora har man inte märk någon skillnad varken i storlek,massa eller krypt även fast don varit makant små vid lev.ålder.
På DP så har dom små alltid stannat som minst även vid vuxen ålder,frallor har jag bara haft en kull och där har minstingen växt i kapp sina bröder (dom är 6 mån nästa vecka)
 
Sv: Val av valp

Har inte läst alla svar, men jag tog en av de minsta valparna i kullen - nu har valpen växt upp, och blivit stooor! Till och med större än sin pappa, som redan han ligger i överkant av vad som räknas som stor ;)

Han är världens underbaraste, har aldrig ångrat mitt val :love:

Lycka till :bump:



Tillägg: Har hittills inte upptäckt några allergier/defekter :)
 
Sv: Val av valp

Undrar om din teori bara gäller småhundar
Nej, det är inte bara mina egna raser jag pratar om. De med foderallergier är en ridgeback och en boxer. Så finns det en med blåsljud på hjärtat som ingen annan i släkten har, det är en golden.

Den med kvalsterallergi är en drever, visst ingen stor hund, men ingen småhund heller direkt.
 
Sv: Val av valp

Frågan är ju också varför valpen är liten. Är den född liten? Är den liten för att den helt enkelt inte har temperamentet att ta för sig? Om den är mesig och inte tar för sig vill man ju inte ha den i alla fall, man vill ju ha en hund som är säker på sig själv, är rolig. Inget mähä.
 
Sv: Val av valp

Frågan är ju också varför valpen är liten. Är den född liten? Är den liten för att den helt enkelt inte har temperamentet att ta för sig? Om den är mesig och inte tar för sig vill man ju inte ha den i alla fall, man vill ju ha en hund som är säker på sig själv, är rolig. Inget mähä.

Jag tror att jag svarade på det i mitt första inlägg.

J
+Enligt uppgift ett riktigt energiknippe med många järn i elden.
- Väldigt liten. Vägde ca. 60% av vad en valp av den rasen normalt väger som nyfödd. Uppfödaren trodde inte att hon skulle överleva, men det gjorde hon helt utan några åtgärder alls och har ätit bra, varit pigg och utvecklats bra osv, men hon är fortfarande mindre än de andra.
 
Sv: Val av valp

Jag tror att jag skulle utgå ifrån hur valpen beter sig om jag stod i valet... Om den är född liten och därför hamnat efter sina syskon men var framåt och i stort sett klarat sig på egen hand och fått "kämpa" lite för att hänge med så skulle jag troligtvis välja den valpen om det var den jag fastnade för. Så länge valpen fortfarande förväntas hamna inom gränsen för det tillåtna i rasen (som den här) och inte har något typ av dvärgväxt så är det ju inget "fel" heller direkt, förutom att syskonen är större.

En valp som däremot fötts liten/hamnat efter för att den inte har styrka nog att göra det själv och där uppfödaren fått gå in och hjälpa till för att den ens skulle överleva, där hade jag nog varit tveksam.

Samtidigt undrar jag hur jag skulle ha gjort om jag varit uppfödaren och fått en valp i en kull som alternativ två här ovan. Om valpen behövde extrastöd för att ens överleva, skulle jag sälja den till fullt pris ändå? Varna valpköparen för ev. risker? Hur gör ni erfarna uppfödare?

Lite OT men intressant att se det från andra hållet och samtidigt intressant att höra vad uppfödaren av den här valpen tycker? Har hon uttryckt några särskilda farhågor om valpen pga dess storlek?
 
Sv: Val av valp

Lite OT men intressant att se det från andra hållet och samtidigt intressant att höra vad uppfödaren av den här valpen tycker? Har hon uttryckt några särskilda farhågor om valpen pga dess storlek?

Hon berättade att hon ogärna lägger två fingrar i kors för att stödja en nyfödd valp, så den har klarat sig på egen hand. Liten men inte svag med andra ord. Även om hon växer till sig på höjden så kommer hon enligt uppfödaren nog att ha en tunnare benstomme än syskonen. Jag får i varje fall uppfattningen av att hon inte hyser några farhågor alls. Vad gäller utställning så sa hon att även om hon säkert skulle falla vissa domare i smaken så är det troligen ingen hund för den som är intresserad av utställning/avel. Så om jag är intresserad av utställning så tyckte hon att jag skulle välja den andra valpen.

Det ska bli väldigt spännande i varje fall. Jag gillar verkligen valparnas föräldrar (särskilt mamman), jag har väldigt god koll på mammans sida vad gäller hur hundarna där har utvecklats både hälsomässigt som exteriört och mentalt, mamman fick en kull för två år sedan som blev oerhört lyckad och jag har fått ett väldigt gott intryck av uppfödaren. Faller vi inte pladask för någon av de befintliga valparna så planerar hon två nya kullar i år, varav den ena kommer från samma linjer som dessa valpar.

Edit: Jag såg förresten nu att jag ställde i mitt första inlägg skrev något om att välja en valp som var "liten och svag" som nyfödd. Jag vet inte varför jag lade till svag där :confused: för det var den ju inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 745
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 453
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp