Val och kval... (Hjälp mig att välja ras!)

Det är väldigt många som får konstiga svar på sina annonser, allt ifrån fel raser, byten, skambud mm. Min senaste annons valde jag att helt enkelt ignorera, blockera och strunta i allt som var irrelevant. Om du får erbjudanden från hela landet så behöver du snäva av var du lägger annonsen, har du kollat med hundstall? De är ju intresserade av att hunden ska komma till rätt hem och även om det är en blandras kanske det är exakt vad du söker, för jag har för mig att t ex agility är öppet även för blandningar?

Jag la in annonsen specifikt för länet jag bor i, bevisligen hjälpte det inte för de som hade hundar att omplacera kollade tydligen på alla 'sökes'-annonser i landet och mailade ändå på ren chansning...
Och självklart struntade jag i de svar som inte var relevanta, men det gör inte att det känns mindre frustrerande att få dem.

Hundstall finns det knappt några här, och de som finns tar i stort sett bara emot hundar som är polisärenden. Iom det brukar de också kräva att man ska ha haft hund förut, eftersom det ofta är hundar som inte har haft det bra och kan ha en del problem som behöver redas ut. Då känns det inte som att jag har så mycket att komma med. :(
 
Jag la in annonsen specifikt för länet jag bor i, bevisligen hjälpte det inte för de som hade hundar att omplacera kollade tydligen på alla 'sökes'-annonser i landet och mailade ändå på ren chansning...
Och självklart struntade jag i de svar som inte var relevanta, men det gör inte att det känns mindre frustrerande att få dem.

Hundstall finns det knappt några här, och de som finns tar i stort sett bara emot hundar som är polisärenden. Iom det brukar de också kräva att man ska ha haft hund förut, eftersom det ofta är hundar som inte har haft det bra och kan ha en del problem som behöver redas ut. Då känns det inte som att jag har så mycket att komma med. :(

Jag vet problemfria hundar som omplacerats via myndigheter, så det behöver inte vara helt hopplöst där (även om jag förstår att du gärna hittar en hund rätt snart, och de här hundarna vet man ju aldrig när de dyker upp).

Jag hoppas så att du hittar en ny kompis snart :love:
 
Du kanske får vara beredd att åka en bit för en hund det låter som utbudet där du bor verkar vara helt begränsat. Jag har åkt både till Umeå och Malmö för att köpa hund med tåg (från Örebro) har aldrig varit några problem,uppfödarna har hämtat mig vid tåget :)
Men alltså, med tanke på hur tydlig TS är med att hon inte kan åka så undrar jag om du medvetet vill bråka med henne? Det där var väl totalt onödigt.
 
Jag har ingen som helst åsikt om dem pga har aldrig träffat en. Samma med aussie som @Gnist föreslog, annat än att jag har en bild av terriers överlag som ganska egensinniga hundar med stort viltintresse och nära till skall (halshugg mig inte, tack).

Min första hund var en Aussie och det är den allra bästa hund jag nånsin haft. Inget viltintresse och inte skällig. De är milda och följsamma. Nästa hund (om jag skaffar en till ska bli en sån). De är inte särskilt terrier i temperamentet alls. De är käcka och hänger med på alt men har en tydig av - ligga i soffan knapp. Jag tycker inte du ska avfärda dom utan åk och kolla hos Gnist (köper du en kommer jag vara avis tills jag har en igen)
 
Invicta just som @cirkus kommer jag att vara avis om du köper en australisk terrier och jag kommer att hjärta alla dina bilder. Den dag jag kan ha hund blir det en sådan. Om du har @Gnist inom din radie, ta chansen att träffa dem! Det sämsta som kan hända är ju att du får gosa hund och lära känna en ny ras lite grand.
 
Tja, för att de jag pratat med som har jaktlabbe alla skulle säga att det är en ras som kräver mer aktivitet än vad jag beskrivit i första inlägget? Har fått intrycket att det är ganska mycket hund överlag, även om de är föriga.
Jag vågar påstå att de jaktlabbekennlar som finns här - för de är alla mycket inriktade på jakten, av deras hemsidor att döma - skulle ge mig blankt nej om jag anmälde intresse.

Skit i hemsidorna.
Typ alla som föder upp Schäfer av brukstyp skriver att de säljer till tävling och tjänst, vissa tom att de bara riktar sig till just det ändamålet. Ändå säljs säkert hälften av valparna till vanliga, aktiva hem.
 
Jag har jaktgolden och har tränat ihop med ganska många jaktlabbar. Kombinationen agility och apportering känns som en tuff utmaning för de flesta av de hundarna eftersom mycket av jaktträningen går ut på en tystnad, lugn o stadga och det är inte riktigt vad jag brukar se när det tränas agility.

Men eftersom det verkar tvunget med någon form av kompromiss kastar jag ut några raser utan att vare sig veta om de finns inom rimligt avstånd eller skulle passa TS. De som kan mer om raserna kan väl kommentera om de inte alls passar kriterierna.

spansk vattenhund
schapendoes
pumi
mudi
irish softcoated wheaten terrier
lagotto
 

Tänkte bara kommentera att jag inte tror att Mudi kommer passa, speciellt inte då TS tycker att Jaktlabbe verkar vara lite för mycket! Det är ju en hund som älskar att jobba, är få i antalet så det är svårt att få tag i en riktigt bra samt att dem verkligen älskar sin egen röst ;) dem flesta räknas nog inte till okomplicerade heller..

Däremot ett av dina andra förslag, Schapendoes! I vissa fall (noga med linjer) kan det finnas svårigheter med ensamhetsträning och även ljud, samt pälsen då men den är oerhört lättskött och går ju att klippa ner, men annars tycker jag att dem passar in bra på TS lista!
Med reservation till att jag är extremt dålig på svensk geografi ska det finnas cirka 5 kennlar i TS område.

Annars håller jag med många andra! Åk och hälsa på @Gnist och hennes hundar!
 
Jag la in annonsen specifikt för länet jag bor i, bevisligen hjälpte det inte för de som hade hundar att omplacera kollade tydligen på alla 'sökes'-annonser i landet och mailade ändå på ren chansning...
Och självklart struntade jag i de svar som inte var relevanta, men det gör inte att det känns mindre frustrerande att få dem.

Hundstall finns det knappt några här, och de som finns tar i stort sett bara emot hundar som är polisärenden. Iom det brukar de också kräva att man ska ha haft hund förut, eftersom det ofta är hundar som inte har haft det bra och kan ha en del problem som behöver redas ut. Då känns det inte som att jag har så mycket att komma med. :(
Ibland får Öbacka Djurhem i Härnösand in hundar, har du kollat där?
 
Ibland får Öbacka Djurhem i Härnösand in hundar, har du kollat där?

Ja, och jag har aldrig sett annat än hundar som haft det svårt i livet där, det var liksom det stället jag baserade mitt svar kring hundhem på. Djurskydden inom länet verkar bara omplacera katter, så att kolla där gav inte heller något. Jag har verkligen vänt på varenda sten jag har kunnat komma på.
 
Ja, och jag har aldrig sett annat än hundar som haft det svårt i livet där, det var liksom det stället jag baserade mitt svar kring hundhem på. Djurskydden inom länet verkar bara omplacera katter, så att kolla där gav inte heller något. Jag har verkligen vänt på varenda sten jag har kunnat komma på.
Ok!
 
Hur är det med Eurasier? För mycket fluff? :)

Ja, lite väl lurviga för min smak, om jag får fortsätta vara ytlig :o. Inte så jättevanlig ras heller, men till min förvåning finns det två kennlar som föder upp inom länet, om än med bristfälliga hemsidor som så många andra. Jag sliter mitt hår :arghh: Det vore väldigt trevligt att åtminstone kunna se eventuella valpplaner utan att behöva ha personlig kontakt med var och varannan uppfödare.
 
Ja, lite väl lurviga för min smak, om jag får fortsätta vara ytlig :o. Inte så jättevanlig ras heller, men till min förvåning finns det två kennlar som föder upp inom länet, om än med bristfälliga hemsidor som så många andra. Jag sliter mitt hår :arghh: Det vore väldigt trevligt att åtminstone kunna se eventuella valpplaner utan att behöva ha personlig kontakt med var och varannan uppfödare.
Annars känns dom ju som väldigt trevliga hundar och passande i övrigt - men jag kan ju ha fel. @bollen__ boe väl inte så långt bort och har kanske lite koll på uppfödarna i området om deras hemsidor är bristfälliga och du ändå känner att det är en ras värd att kolla lite mer på trots fluff :D
 
Annars känns dom ju som väldigt trevliga hundar och passande i övrigt - men jag kan ju ha fel. @bollen__ boe väl inte så långt bort och har kanske lite koll på uppfödarna i området om deras hemsidor är bristfälliga och du ändå känner att det är en ras värd att kolla lite mer på trots fluff :D
Jag tror också den skulle kunna passa.
 
Kan du inte lista 10 raser som du skulle kunna tänka dig - kolla sedan om det finns uppfödare i närheten av var du bor. Hittar du en uppfödare i dina krokar, så får det styra :)
 
Annars känns dom ju som väldigt trevliga hundar och passande i övrigt - men jag kan ju ha fel. @bollen__ boe väl inte så långt bort och har kanske lite koll på uppfödarna i området om deras hemsidor är bristfälliga och du ändå känner att det är en ras värd att kolla lite mer på trots fluff :D

Jag läste lite snabbt om rasen och det står ju att de inte kräver så mycket pälsvård trots sin lurvighet, så jag sätter in dem på 'kanske'-kontot. :idea: Det verkar vara lättsamma hundar i övrigt så du har rätt i att det kan vara värt att kolla in dem närmre.
 
Jag läste lite snabbt om rasen och det står ju att de inte kräver så mycket pälsvård trots sin lurvighet, så jag sätter in dem på 'kanske'-kontot. :idea: Det verkar vara lättsamma hundar i övrigt så du har rätt i att det kan vara värt att kolla in dem närmre.

Just spetsraserna brukar inte kräva mycket pälsvård, men de flesta av dem går ju bort pga skällighet(och ofta horribla skall utöver det). Men där skiljer ju eurasiern ut sig. :)
 
Kan du inte lista 10 raser som du skulle kunna tänka dig - kolla sedan om det finns uppfödare i närheten av var du bor. Hittar du en uppfödare i dina krokar, så får det styra :)

Tio?! Hade jag kunnat lista så många så hade nog jag aldrig behövt starta den här tråden. :o Men det går framåt, trots allt - jag har i alla fall några nu som jag ska kolla in lite mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp