Val och kval... (Hjälp mig att välja ras!)

Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk för att outa mig totalt kastar jag in handduken och vänder mig till Bukes kunskapsbas. Hälften gnälltråd, hälften efterlysning... långt och svamligt blev det också. :meh:
Jag letar alltså efter vilken ras som ska bli min första hund. Men, det finns ett stort hinder - pga mitt NPF så klarar jag inte av längre resor, och är alltså låst till att leta inom länet jag bor i (Västernorrland), eller angränsande län. En stor begränsning, men inte något jag kan göra så mycket åt (så ev kommentarer om att rycka upp mig eller dylikt undanbedes). Finns det hopp för mig trots allt? Jag vet inte, men jag radar upp vilken aktivering jag har tänkt mig och mina önskemål här så får vi se hur det går. :nailbiting:

Önskade egenskaper:
- Okomplicerad med både hundar och andra djur
- Lättlärd och samarbetsvillig
- Minimal jaktlust och/eller lätt att få viltren genom träning
- Hög skalltröskel, och gärna tystlåten överhuvudtaget
- Bra on/off-knapp
- Lättskött päls som inte fäller massor
- Varken pytteliten eller jättestor, typ någonstans mellan 10-25 kg
- Inga trubbnosar eller fluffbollar

Jag är sjukskriven nu och lär bli sjukpensionär inom en inte alltför avlägsen framtid (om FK ger med sig, men det är en annan historia), så jag har egentligen all tid i världen. Det som ibland tryter är min ork eftersom mitt psykiska mående går upp och ner periodvis, så jag är lite (läs: mycket) orolig över att köpa på mig för mycket hund...
Jag har i dagsläget endast en ambition med mitt hundägande och det är att få en trevlig kompis för skogspromenader och att träna lite hundsporter med på hobbynivå. Det är främst rallylydnad och agility som intresserar mig, men jag har tänkt prova på lite olika och se vad vi fastnar för.

De raser jag själv har tittat mest på är labrador och golden, men de är så uppdelade i den ena extremen eller den andra att jag känner mig helt vilse, och show-varianten som "borde" passa tilltalar mig inte ett dugg... På senare tid har jag också fått upp intresset för dansk-svensk gårdshund, men uppfödarna haglar verkligen inte tätt i den här delen av landet, så den tanken försvann ungefär lika fort som den uppstod. :(

Så, miljonkronorsfrågan: vad finns kvar baserat på kriterierna ovan? Hela grupp 9 som ska vara till just sällskap går ju fetbort av uppenbara skäl... :cautious:

Att jag föreslog pudel beror på att de möter alla dina kriterier utom just att de är i rasgrupp 9 och pälsen är både lättskött och fällfri om de hålls i sportfrisyr. För det första så kommer de i olika storlekar så det ju bara välja, för de andra så finns det uppfödare i Västernorrland (bara på den punkten så går ju kanske lite ovanligare raser bort även om de stämmer in på dina kriterier), de jag träffat stämmer in på alla de punkter du dessutom har i din önskelista (med undantaget av att de är fluffbollar om men inte trimmar ner dem).
Fantastiska allroundhundar som går bra både i agility, rallylydnad och lydnad utan att vara "för" krävande, jag hade inte själv tvekat att skaffa en om jag om jag hade varit i den sitsen att jag inte vet hur mycket ork jag kommer ha från dag till dag då jag upplever de som smarta, snabblärda men mår inte dåligt av en dag i soffan ibland särskilt om man stimulerar dem mentalt. En underskattad hundras som visar framtassarna i vilken hundsport du än väljer att utöva, de jag träffat är helt fantastiska agilityhundar som har alla förutsättningar att ta sig upp till elitnivå.

Fullt möjligt att det kanske blir en pudel för oss med nästa gång vi överväger en ny tränings och tävlingskompis till maken..
 
Har du kollat något på spaniels? Cocker, engelsk springer, welsh springer? Alla jagar inte.
Kooikerhondje?

De spaniels jag träffat har varit snarlika show-retrievers i karaktären, dvs mycket flams och lite verkstad, och ärligt talat lite småblåsta. :o Nu kanske jag bara har haft otur men spontant så känner jag att det är inte min typ av hund.

Finns ju minst en uppfödare av DSG i Västernorrland enligt rasklubbens hemsida. Har du varit i kontakt med kenneln?

Jag har snokat på en kennel (tror det finns åtminstone en till, har inte kikat på rasklubbens sida på ett tag), men tyckte att vissa av BPH-siffrorna på avelstikarna var lite tveksamma, så det har inte blivit något mer. Det kan vara jag som tolkar ovanligt negativt också, jag är ofta lite för snabb med att dra öronen åt mig om allt inte ser perfekt ut... :meh:
 
Jag har försökt att annonsera efter omplacering förut, tyvärr verkade ingen läsa ordentligt så det kom nästan enbart svar från människor med hundar som inte stämde in på önskemålen alls, eller som bodde i andra änden av landet så det inte ens var att tänka på att fara och träffa dem på vinst och förlust och se om tycke uppstod. Lusten att försöka igen tvärdog. Så jag ser inte så många alternativ på den fronten annat än att kolla hos rasklubbarna, och då är vi tillbaks på ruta ett med att jag inte vet vilka jag ska vända mig till.

Tråkig attityd att kalla mig petig och utgå ifrån att jag inte redan kollat in möjligheten till en omplacering, ja. Det var tillräckligt jobbigt att skriva trådstarten och visa mig sårbar utan att få svar som antyder att jag bara är grinig, när det inte alls är själva grundproblemet.

Jag formulerade mig nog märkligt om det var så du tolkade mitt inlägg. Det framgick inte någonstans att du redan sökt omplaceringar och eftersom jag själv hade svårt att i bakhuvudet hitta en ras som träffade alla dina kriterier kom jag med ett förslag helt enkelt.
Jag menade inte att kalla Dig petig och absolut inte grinig, utan tänkte mest att det inte verkar som om ras är särskilt viktigt för dig egentligen, utan egenskaper.
Trist att det inte funkat!
 
Det skrev jag inte alls, utan det jag menade med 'uppenbara skäl' är att de flesta raserna inom gruppen har drag som jag inte vill ha in en hund och redan listat som 'nej tack' i första inlägget - trubbnos, mycket päls, lätt för att ta till skall, etc. Den som läser in något annat har helt klart halkat i läsförståelsen.
Ja jag ber om ursäkt för den dåliga läsförståelsen men hävda ändå att det finns hundar i grupp nio utan trubbnos och lång päls.
Papillon phalene kromforländer och nerklippt pudel tex.
 
Missförstå mig rätt, och se mitt svar till @Fruentimber. Det handlar inte om att jag är anti Grupp 9 på pin kiv, utan att de till stor del har drag som jag inte önskar i en hund. Jag tycker själv inte att det är så himla roligt att sålla bort en så stor mängd raser i ett svep, men vissa saker varken kan eller vill jag kompromissa med, så det fick bli så i alla fall.

För övrigt får jag en känsla av att en del som hittills har svarat utgår från att jag knappt tänker gå utanför dörren med hunden, och så är verkligen inte fallet. Tråkigt att bli misstolkad så enormt när min enda 'baktanke' var att vara någorlunda ärlig med vad jag realistiskt kan erbjuda även under mina sämre perioder. Det känns mest som att tråden håller på att spåra ur till att spy galla över mig istället för att försöka förstå var jag kommer ifrån.

Men alltså, du hann få 10 svar innan du skrev dessa. Jag kan inte se någon som uttrycker sig så? Utöver ett missförstånd angående "petig".

Det finns flera fantastiskt trevliga raser i grupp 9 som passar alldeles utmärkt in på dina kriterier, därav blev jag förvånad att du så lättvindigt avskrev hela gruppen. Pudel, bolognese, papillon, kromfohrländer, löwchen, tibbar och bichoner. Vissa fälls endast pga ditt viktmått men stämmer gott in i övrigt. Jag vill säga tvärtom, i det stora hela har de ju drag som passar väl överens med det du söker? Jag hade utan tvekan föreslagit en shih-tzu t ex om du hade varit okej med trubbnosar. Så jäkla trevlig ras, robust och stabil som är med överallt.
 
Men alltså, nu lägger jag ner det här och ber mod låsa tråden. Sista gången jag ber om råd här, när det ändå läses in diverse felaktiga saker som folk sedan tar sig friheten att ge mig bassning över och sitta och ryggdunka varann genom likes. :cry:
 
Va? Jag tror inte det du känner nu har så mycket med oss att göra. Jag ser bara vettiga svar i denna tråd.

Oavsett hur man vänder och vrider på det så vill jag inte vara med längre, det här gick inte alls som jag hade hoppats på och jag mår verkligen inte bra över det, så det är bättre om tråden får dö en snabb död.
 
Men alltså, du hann få 10 svar innan du skrev dessa. Jag kan inte se någon som uttrycker sig så? Utöver ett missförstånd angående "petig".

Det finns flera fantastiskt trevliga raser i grupp 9 som passar alldeles utmärkt in på dina kriterier, därav blev jag förvånad att du så lättvindigt avskrev hela gruppen. Pudel, bolognese, papillon, kromfohrländer, löwchen, tibbar och bichoner. Vissa fälls endast pga ditt viktmått men stämmer gott in i övrigt. Jag vill säga tvärtom, i det stora hela har de ju drag som passar väl överens med det du söker? Jag hade utan tvekan föreslagit en shih-tzu t ex om du hade varit okej med trubbnosar. Så jäkla trevlig ras, robust och stabil som är med överallt.
Shih tzu känns helt fantastiska pigga och glada och stabila i vardagen utan massa träning. Nosen är det riktigt trubbnos? Dom jag träffat har jag aldrig hört snarka och dom har heller inte verkat ha problem att motionera oavsett årstid:)
 
Shih tzu känns helt fantastiska pigga och glada och stabila i vardagen utan massa träning. Nosen är det riktigt trubbnos? Dom jag träffat har jag aldrig hört snarka och dom har heller inte verkat ha problem att motionera oavsett årstid:)

Det räknas nog som trubbnosar men inte alls samma liga som t ex frallan eller pekingese. Mina egna har haft fina, långa nosar. :) Är uppväxt med shih-tzu och det är så jäkla bra sällskapshundar, totalt underskattade. Av alla jag ägt har endast en reagerat en del på ljud (rädd för åska). Generellt är det trevlig, stabil mentalitet, det var det iaf när jag ägde shih-tzu och min mormor födde upp. Hoppas att det är likadant idag!
 
Oavsett hur man vänder och vrider på det så vill jag inte vara med längre, det här gick inte alls som jag hade hoppats på och jag mår verkligen inte bra över det, så det är bättre om tråden får dö en snabb död.

Om du andas lite och återkommer till tråden vid en tidpunkt då du känner dig bättre så hoppas jag att du ser att det iaf hittills endast varit välmenande råd. Inga pikar eller dylikt.
 
De spaniels jag träffat har varit snarlika show-retrievers i karaktären, dvs mycket flams och lite verkstad, och ärligt talat lite småblåsta. :o Nu kanske jag bara har haft otur men spontant så känner jag att det är inte min typ av hund.
Jag har snokat på en kennel (tror det finns åtminstone en till, har inte kikat på rasklubbens sida på ett tag), men tyckte att vissa av BPH-siffrorna på avelstikarna var lite tveksamma, så det har inte blivit något mer. Det kan vara jag som tolkar ovanligt negativt också, jag är ofta lite för snabb med att dra öronen åt mig om allt inte ser perfekt ut... :meh:

Vad tycker du om kooiker då?
Jag tycker det är bra att du har krav och är noga med till exempel mentalitet.
Men, med tanke på dom fysiska hinder och begränsningar du ändå har för att köpa en hund kanske du ska bredda till sökfält och sänka dina krav lite för att ha något mer att välja emellan. Då menar jag inte viktiga krav så som hälsa och mentalitet, men kanske kunna acceptera annat som skiljer så som storlek, färg, pälstyp etc.
Det är ändå helt annorlunda att leta ras utefter ett geografiskt område än när man har möjlighet att kunna välja vilken kennel som helst.
 
Vad tycker du om kooiker då?

Förhoppningsvis sista svaret för med lite tur låses den här skiten innan kvällen är över, men...
Jag har ingen som helst åsikt om dem pga har aldrig träffat en. Samma med aussie som @Gnist föreslog, annat än att jag har en bild av terriers överlag som ganska egensinniga hundar med stort viltintresse och nära till skall (halshugg mig inte, tack).

Jag känner mig väldigt färdig med alltihop eftersom jag tydligen ändå är helt körd pga mina begränsningar, och att jag dessutom har mage att vara bestämd över vad jag vill och inte vill ha. Jag ska väl vara nöjd med om någon alls vill nedlåta sig till att släppa iväg en hund till en sopa som mig. :cry:
 
Förhoppningsvis sista svaret för med lite tur låses den här skiten innan kvällen är över, men...
Jag har ingen som helst åsikt om dem pga har aldrig träffat en. Samma med aussie som @Gnist föreslog, annat än att jag har en bild av terriers överlag som ganska egensinniga hundar med stort viltintresse och nära till skall (halshugg mig inte, tack).

Jag känner mig väldigt färdig med alltihop eftersom jag tydligen ändå är helt körd pga mina begränsningar, och att jag dessutom har mage att vara bestämd över vad jag vill och inte vill ha. Jag ska väl vara nöjd med om någon alls vill nedlåta sig till att släppa iväg en hund till en sopa som mig. :cry:

Tråkigt att du uppfattar mina inlägg så, jag försöker bara hjälpa dig och komma med tips och förslag. Jag har verkligen ingen avsikt att klanka ner på dig eller någon åsikt om dig som person överhuvudtaget eftersom jag inte känner dig. Jag vill bara vara snäll.
 
Förhoppningsvis sista svaret för med lite tur låses den här skiten innan kvällen är över, men...
Jag har ingen som helst åsikt om dem pga har aldrig träffat en. Samma med aussie som @Gnist föreslog, annat än att jag har en bild av terriers överlag som ganska egensinniga hundar med stort viltintresse och nära till skall (halshugg mig inte, tack).

Jag känner mig väldigt färdig med alltihop eftersom jag tydligen ändå är helt körd pga mina begränsningar, och att jag dessutom har mage att vara bestämd över vad jag vill och inte vill ha. Jag ska väl vara nöjd med om någon alls vill nedlåta sig till att släppa iväg en hund till en sopa som mig. :cry:

Därav att jag skrev att det går hälsa på dem om man vill, för att se lite av hurdana de är. Det är ju en numerärt liten ras som de flesta aldrig träffat irl och efter vad du skrivit så passar en aussie in fint till vad du vill ha en hund till. Visst är de pigga och så, men inte speciellt skälliga och just aussien har aldrig varit avlad för jakt så de har väldigt låg jaktinstinkt.

Dock tror jag du misstolkar vad som skrivits i tråden, för jag ser ingen som skrivit något negativt alls om dig som person, som potentiell hundägare.
 
@Invicta

Jag tycker inte att någon sagt något om att du skulle ha några särskilda begränsningar som hundägare(än mindre kallat dig en sopa!) utan försökt ge förslag utifrån de kriterier du ställt upp. Det blir lättare att ge dig ytterligare tips om du berättar varför de raser som nämnts inte känns rätt, på det vis du gjort med olika spanielraser, kooiker och australisk terrier.
Finns det någon hundutställning du har möjlighet att besöka för att bekanta dig med lite olika raser?

De raser som jag spontant tänker på när jag läser din trådstart är mellanpudel, australisk terrier, löwchen, någon av bichonraserna eller dvärgschnauzer.
 
Finns det någon hundutställning du har möjlighet att besöka för att bekanta dig med lite olika raser?

Don't @ me, I'm chilling. :nailbiting: Nej, men seriöst... jag är så trött på mig själv så resterande svar i den här tråden riskerar att bli osammanhängande, men jag gör väl ett försök.
Med tanke på att jag får panik av stora mängder människor och allt stoj och stim som brukar höra till den typen av evenemang, och blir knockad i veckotal efteråt om jag ändå försöker mig på att närvara, så är utställning tyvärr inte ett alternativ för att spana in diverse raser.

Vad gäller min reservation kring dvärghundar så är det att många av dem har ett ursprung som larmande hundar, och att de därför har lätt för att skälla. Med mitt funktionshinder kommer bland annat en enorm ljudkänslighet, och vissa ljud är direkt smärtsamma och ångestframkallande - däribland de höga, gälla skall som små hundar brukar ha.
Ja, jag vet att skällighet delvis är en träningsfråga, men jag ser inte varför det skulle vara fel att gardera mig så gott det går genom att sikta in mig på raser som inte är lika benägna att ta till rösten.

Till sist, eftersom ni nu är ett antal som föreslagit mellanpudel - är det något annat än just storleken som gör att ni nämner den varianten? Skiljer sig storpudeln nämnvärt i mentalitet, eller är det mest viktklassen som är annorlunda?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp