Valack blir arg när jag rider bredvid med ett sto

vazsupe

Trådstartare
Hej!
Jag har precis börjat rida ett sto och jag och en vän testade att rida ut (hon har en valack) på en promenad i skogen. När jag närmar mig med stoet blir valacken galen och börjar prusta och vänder rumpan mot stoet. Han kan inte gå bakom mitt sto då han blir irriterad och arg. När vi går bakom honom så kollar han gämt o ständigt bakåt och vänder rumpn emot om vi kommer för nära. Vi kan inte heller gå bredvid för då börjar han låta och vill nästan som hoppa på oss. Vi vet inte varför han gör det och vi vill gärna kunna rida ihop. Han ni några tips eller vet ni vad detta kan beror på?
 
Rid ihop men inte så nära varandra...? Han vill inte ha henne i sitt space och då bör han få slippa 😊
Men hur ska vi rida ut om vi inte får vara nära? Dessutom så väntar han liksom in mitt sto och blir seg om jag är längre bort och om han går bakom så skyndar han alltid ikapp.
 
Men hur ska vi rida ut om vi inte får vara nära? Dessutom så väntar han liksom in mitt sto och blir seg om jag är längre bort och om han går bakom så skyndar han alltid ikapp.

Det låter som att hans ryttare behöver se till att det är hen som bestämmer och inte han.

Men sen är det så kanske så att det inte funkar att rida ut om han av någon anledning tycker att det blir jobbigt/irriterande.
 
Det låter som att hans ryttare behöver se till att det är hen som bestämmer och inte han.

Men sen är det så kanske så att det inte funkar att rida ut om han av någon anledning tycker att det blir jobbigt/irriterande.
Hej! Jag är hans ryttare. Jag har gått i dom banorna också. Att jag måste bli tuffare mot honom. När jag kommer nära stoet blåser han upp sig o lägger i backen o jag känner han går in i en annan stämning. Han backar mot stoet o vill sparka
 
Hej! Jag är hans ryttare. Jag har gått i dom banorna också. Att jag måste bli tuffare mot honom. När jag kommer nära stoet blåser han upp sig o lägger i backen o jag känner han går in i en annan stämning. Han backar mot stoet o vill sparka
Har du testat att bara ryta ifrån till honom och säga att sådant beteende inte är okej? Tror det är det som är problemet lite. Sen måste man ju inte provocera fram något onödigt, alla hästar älskar inte varandra riktigt och det får man ju också respektera.
 
Hej! Jag är hans ryttare. Jag har gått i dom banorna också. Att jag måste bli tuffare mot honom. När jag kommer nära stoet blåser han upp sig o lägger i backen o jag känner han går in i en annan stämning. Han backar mot stoet o vill sparka

Känner de varandra sen innan eller är de helt okända för varandra?

Om de är helt okändaför varandra kanske det räcker att ni rider ut men med bra avstånd så han får lära känna henne? Funkar han att rida ut med andra hästar?
 
Känner de varandra sen innan eller är de helt okända för varandra?

Om de är helt okändaför varandra kanske det räcker att ni rider ut men med bra avstånd så han får lära känna henne? Funkar han att rida ut med andra hästar?
dom känner inte varandra sedan innan. Valacken är 25 år o pensionerad hopphäst och ridskolehäst. Aldrig varit med om detta och då har vi ridit med många okända hästar förr. Vet inte om det gör någon skillnad men han är otroligt undergiven i sin flock i hagen o tar aldrig på sig ledarroll. Han är extremt lugnt i ridning. Nästan sävlig men direkt när han ser henne blir han som förbytt. Igår testade vi att rida med att han får vara först o då fungerar det. Men såfort vi hamnar bredvid varandra då känns det på riktigt allvarligt som han skulle kunna flyga på dom. Jag har försökt att vara lugn mot honom o jobba honom lite o få honom att fokusera på mig. Men rätt som de är låter han som en motorcykel o liksom spänner hela sin kropp
 
Så märkligt! Det kanske är så att personkemin inte funkar? Jag har aldrig varit med om det förutom just på ridskola men aldrig på den här nivån. Då har det mest surats men ingen har egentligen gjort nåt.
 
dom känner inte varandra sedan innan. Valacken är 25 år o pensionerad hopphäst och ridskolehäst. Aldrig varit med om detta och då har vi ridit med många okända hästar förr. Vet inte om det gör någon skillnad men han är otroligt undergiven i sin flock i hagen o tar aldrig på sig ledarroll. Han är extremt lugnt i ridning. Nästan sävlig men direkt när han ser henne blir han som förbytt. Igår testade vi att rida med att han får vara först o då fungerar det. Men såfort vi hamnar bredvid varandra då känns det på riktigt allvarligt som han skulle kunna flyga på dom. Jag har försökt att vara lugn mot honom o jobba honom lite o få honom att fokusera på mig. Men rätt som de är låter han som en motorcykel o liksom spänner hela sin kropp
Då kanske det lägger sig om nu rider oftare ihop och håller dig bakom stoet tills det lägger sig. Det är ju ändå ganska kul att rida ut ihop även ifall man inte kan rida bredvid varandra.
 
Men hur ska vi rida ut om vi inte får vara nära? Dessutom så väntar han liksom in mitt sto och blir seg om jag är längre bort och om han går bakom så skyndar han alltid ikapp.

Rid med sånt avstånd som funkar och se till att hålla det? Jag förstår inte riktigt vad det svåra i sammanhanget är. Bromsa om han vill ikapp för att vara otrevlig, driv på om han bromsar in för att vara otrevlig. Precis som vid ridhusridning på volt där alla får hjälpas åt med att hålla sin plats till framförvarande
 
Då kanske det lägger sig om nu rider oftare ihop och håller dig bakom stoet tills det lägger sig. Det är ju ändå ganska kul att rida ut ihop även ifall man inte kan rida bredvid varandra.
Ja absolut. Men stoet kan ha svårigheter att gå först o går stoet först då kan hon lägga backen i o då vill inte valacken vara bakom henne. Men vi kanske ska rida så han får vara först några gånger o sen se om det släpper
 
Rid med sånt avstånd som funkar och se till att hålla det? Jag förstår inte riktigt vad det svåra i sammanhanget är. Bromsa om han vill ikapp för att vara otrevlig, driv på om han bromsar in för att vara otrevlig. Precis som vid ridhusridning på volt där alla får hjälpas åt med att hålla sin plats till framförvarande
Rid med sånt avstånd som funkar och se till att hålla det? Jag förstår inte riktigt vad det svåra i sammanhanget är. Bromsa om han vill ikapp för att vara otrevlig, driv på om han bromsar in för att vara otrevlig. Precis som vid ridhusridning på volt där alla får hjälpas åt med att hålla sin plats till framförvarande
Vi får testa att rida med avstånd några gånger o se om det släpper helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 444
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp