Valack kissar otroligt mycket, hjälp?

Lucy123

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga mängder. Jag har haft honom i 3 år nu, men detta ”kisseriet” började först sommaren 2018 och höll i sig ungefär en och en halv månad. Jag tömde ungefär 4 skottkärror om dagen varpå det stod och droppade under dem då spånet var så blött. Vi kontaktade vår veterinär som ville att vi skulle ta urinprov, men hästens urin var så pass utspätt att det inte visade så mycket vid analysen. Vi behandlade då 10 dagar med Metacam och det minskade något, men vart fortfarande inte ”normalt”. Vanligtvis kissar/skvätter han varje gång jag kommer in i ridhuset och ska rida och varje gång jag ridit klart, men under dessa perioder så kissar han stora mängder 3-4 gånger under ett 45min ridpass och kan knappt stå på gången i 30min utan att även där kissa, vilket inte han inte brukar göra.

Sommaren 2019 började jag märka av ”kisseriet” i början av juli, men blev aldrig fullt i samma utsträckning som året innan, dock fortfarande onaturligt mycket. Vet visste dock inte riktigt vad vi skulle göra och vad felet var, så det blev åter en kur fast denna gången med hippotrim, som var ganska så ineffektivt.

Nu under den senaste veckan har kissmängden börjat öka igen och kisset är nästintill genomskinligt (väldigt ”utspätt”). För övrigt är han fin i kroppen och hullet, men har nästan konstant snoppen ute och står som att han är kissig. Det enda som gör att han ändå verkar påverkad av det är att han blir väldigt flåsig/andfådd varje gång han ska kissa och så fort jag rider honom (rider honom 4-5 gånger i veckan, promenerar med honom ungefär 1 gång i veckan, så konditionen borde inte vara bristande).

Vanligtvis kissar/skvätter han varje gång jag kommer in i ridhuset och ska rida och varje gång jag ridit klart, men under dessa perioder så kissar han stora mängder 3-4 gånger under ett 45min ridpass och kan knappt stå på gången i 30min utan att även där kissa, vilket inte han inte brukar göra.

Jag har provat att mäta upp hur mycket vatten han dricker om dygnet, vilket jag fick till 90 L och hinkarna var tomma varje gång jag kom. Nu har han vattenkopp både i hage och i boxen och därför ”fri tillgång” till vatten.

Jag vet inte om det har någon betydelse, men det bör ändå tilläggas att han har varit avelshingst, men blev kastrerad vid 10/11 års ålder, 1.5 år innan jag köpte honom.

Jag undrar ifall någon varit med om något liknande, om man kan förebygga det och/eller hur man ska hantera det?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga mängder. Jag har haft honom i 3 år nu, men detta ”kisseriet” började först sommaren 2018 och höll i sig ungefär en och en halv månad. Jag tömde ungefär 4 skottkärror om dagen varpå det stod och droppade under dem då spånet var så blött. Vi kontaktade vår veterinär som ville att vi skulle ta urinprov, men hästens urin var så pass utspätt att det inte visade så mycket vid analysen. Vi behandlade då 10 dagar med Metacam och det minskade något, men vart fortfarande inte ”normalt”. Vanligtvis kissar/skvätter han varje gång jag kommer in i ridhuset och ska rida och varje gång jag ridit klart, men under dessa perioder så kissar han stora mängder 3-4 gånger under ett 45min ridpass och kan knappt stå på gången i 30min utan att även där kissa, vilket inte han inte brukar göra.

Sommaren 2019 började jag märka av ”kisseriet” i början av juli, men blev aldrig fullt i samma utsträckning som året innan, dock fortfarande onaturligt mycket. Vet visste dock inte riktigt vad vi skulle göra och vad felet var, så det blev åter en kur fast denna gången med hippotrim, som var ganska så ineffektivt.

Nu under den senaste veckan har kissmängden börjat öka igen och kisset är nästintill genomskinligt (väldigt ”utspätt”). För övrigt är han fin i kroppen och hullet, men har nästan konstant snoppen ute och står som att han är kissig. Det enda som gör att han ändå verkar påverkad av det är att han blir väldigt flåsig/andfådd varje gång han ska kissa och så fort jag rider honom (rider honom 4-5 gånger i veckan, promenerar med honom ungefär 1 gång i veckan, så konditionen borde inte vara bristande).

Vanligtvis kissar/skvätter han varje gång jag kommer in i ridhuset och ska rida och varje gång jag ridit klart, men under dessa perioder så kissar han stora mängder 3-4 gånger under ett 45min ridpass och kan knappt stå på gången i 30min utan att även där kissa, vilket inte han inte brukar göra.

Jag har provat att mäta upp hur mycket vatten han dricker om dygnet, vilket jag fick till 90 L och hinkarna var tomma varje gång jag kom. Nu har han vattenkopp både i hage och i boxen och därför ”fri tillgång” till vatten.

Jag vet inte om det har någon betydelse, men det bör ändå tilläggas att han har varit avelshingst, men blev kastrerad vid 10/11 års ålder, 1.5 år innan jag köpte honom.

Jag undrar ifall någon varit med om något liknande, om man kan förebygga det och/eller hur man ska hantera det?

Tack på förhand!
Ökad törst är ju ett av symptomen för PPID så det är ju klokt att börja där.
 
Går han på bete?
Färskt gräs innehåller 80% vatten.
Om han i normala fall äter 5kg hö/dag med 16% vatten så måste han äta minst 20kg bete.
Det är 16 liter vatten extra/dag som måste kissas ut.
 
Det finns väl tre saker jag kommer att tänka på så här spontant.

1. Äter onaturligt mycket salt (våra knaprar salt och det blir väldigt mycket kiss då)
2. Får överskott på protein
3. PPID
 
Går han på bete?
Färskt gräs innehåller 80% vatten.
Om han i normala fall äter 5kg hö/dag med 16% vatten så måste han äta minst 20kg bete.
Det är 16 liter vatten extra/dag som måste kissas ut.
Nej han står på box. Han går i gräshage under dagarna och har gjort det sedan början av maj.
 
Drickandet verkar dock onormalt också.
Färskt gräs innehåller mycket socker.
EMS?
Typ diabetes på häst.
Tack för svaret! Syns det på vanliga blodprov? Det märkliga är att det enbart är under en period på sommaren han får dessa problemen även om han går i gräshage 10-12 månader om året. Borde jag inte märka av det annars också?
 
Tack för svaret! Syns det på vanliga blodprov? Det märkliga är att det enbart är under en period på sommaren han får dessa problemen även om han går i gräshage 10-12 månader om året. Borde jag inte märka av det annars också?
Ja PPID-prov är ett vanligt blodprov men ingår inte i vanlig blodstatuskoll. Att han bara reagerar så sommartid kan bero på att så många parametrar då sammanfaller att han får problem. Är det så är det enormt viktigt att få veta det så att du kan börja medicinera.
 
Tack för svaret! Syns det på vanliga blodprov? Det märkliga är att det enbart är under en period på sommaren han får dessa problemen även om han går i gräshage 10-12 månader om året. Borde jag inte märka av det annars också?
Gräset innehåller mest socker då.
EMS går att mäta med ett belastningstest.
Kontakta en veterinär som kan häst.
 
Gräset innehåller mest socker då.
EMS går att mäta med ett belastningstest.
Kontakta en veterinär som kan häst.
Att gräset innehåller mest socker på sommaren är en sanning med modifikation. När regnet kommer efter torka så ja, då blir sockret högt eller om man låter hästar gå och beta hårt, då är sockret högt. Vid båda tillfällena för att gräset då är stressat. Låter man hästar gå och beta på marker fulla med ogräs så är sockret högt eftersom ogräs innehåller mycket socker men annars beror sockerhalten på vad det är för typ av gräs. Gräset innehåller inte mer socker på sommaren än hö gör. Sockret försvinner inte för att gräset blir hö. Några procent socker försvinner vid ensileringsprocessen men få ger sina hästar ensilage och det som försvinner är försumbart i de allra flesta fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
2 989
Senast: Moa092
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 886
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp