Bukefalos 28 år!

Valack med sår (kring snoppen)

LinnK

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet,
och om den ska ligga här under hästvård (annars får ngn moderator flytta).

Min islandsvalack har sedan i söndagskväll haft ett sår/en mindre 'knöl' eller hur jag nu ska kunna beskriva det,
den är ganska hård och sitter längst fram på 'påsen' till snoppen,
dvs där det är ett veck och huden går innåt igen.
(Hoppas någon förstår hur jag menar).

Det är ingen skorpa på, och rinner lite var emellanåt, kladdigt.
Jag ser inte var varet rinner ut och jag får klämma på det utan att det gör ont, i söndags tyckte han nog att det gjorde ont eller kändes irriterat för han
drog undan och försökte trycka iväg mig med bakbenet.

Det sitter lite till höger på 'påsen' (förhuden antar jag?).
Han har inte feber. Är inte öm runt området i övrigt.

Han rör på sig i hagen och står inne några timmar om natten och är sitt vanliga pigga glada jag, jag tycker det känns bra att han rör på sig.

Äter som vanligt, hur han dricker är svårt att säga då han alltid brukar dricka lite och det mesta av sin 'ranson' under dygnet dricker han ute i hagen så det är svårt att veta exakt. Han är också så att han inte gärna kissar när man ser på, men han har iaf kissat ute i hagen.
(inatt hade han inte kissat inne, men igår natt)

Vad skulle det kunna vara och vad ska jag göra? :confused:

Som det är nu så har jag tempat honom de här dagarna, klämt o kännt med plasthandskar på, tvättat rent, tagit bort var och smörjt med jodopaxgele.

Bör jag ringa vetrinär? Vad skulle de kunna göra isåfall?

Jag minns att han har haft en likadan 'bula' på magen ifjol sommar,
som försvann av sig själv efter någon vecka, och då trodde vi att det var ngt slags bett från insekt.

Min gissning är att det är ett insektsbett nu med, som han kanske kliat sönder och blivit inflamerat.

Någon som har några tankar, tips, eller så skulle uppskattas! :bow:
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Jag skulle kunna försöka få till en bild senare idag om det kan underlätta för någon att ge tips, råd osv.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

jag skulle nog ringa och rådfråga en veterinär,han har ju ingen feber så det är ju bra,har aldrig varit med om detta men jag tycker nog också att det låter som ett infekterat bett av nåt slag,mitt råd till dig är att ringa och rådfråga en veterinär (det brukar jag göra när jag är osäker)tycker denne att han/hon behöver komma ut och titta så är dom välkommna, det är ju ett smärtsamt ställe att få infektioner på om det skulle bli värre.Hoppas att det löser sig.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Jag skulle tvätta, smörja med något som håller insekterna borta och avvakta några dagar till.
Så länge det inte blir mer svullet, han får feber, blir "het" på knölen eller så.

Såna där knölar kan det ju bli av olika olika orsaker, första gången min "norrlandsvalack" träffade en stockholmfästing vart han ganska svullen, men det gick ner efter några dagar. Jättebromsar kan också ge rejäla knölar om de biter på känsliga ställen.

Det blir nog bra om ett par dagar ska du se!
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Smörj med nåt annat än jodopax, det hämmar läkningen.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Smörj med nåt annat än jodopax, det hämmar läkningen.

Oj, det visste jag faktiskt inte :o

Vad ska jag smörja med istället?

Har smörjt med aloe vera gel också, är det bättre?
Helosan? 4ESS/skillingarydsalva? Probs supercreme?

Tips på något som får igång läkningen men ändå får bort det variga?
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Tvätta med mild tvål, skölj, torka och smörj med tex 4ess, den är väl både läkande, antiseptisk + att flugorna håller sig borta.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

jag skulle nog ringa och rådfråga en veterinär,han har ju ingen feber så det är ju bra,har aldrig varit med om detta men jag tycker nog också att det låter som ett infekterat bett av nåt slag,mitt råd till dig är att ringa och rådfråga en veterinär (det brukar jag göra när jag är osäker)tycker denne att han/hon behöver komma ut och titta så är dom välkommna, det är ju ett smärtsamt ställe att få infektioner på om det skulle bli värre.Hoppas att det löser sig.


Jag tänkte vänta till imorgon och se om det ser lika ut då, och isåfall ringa då,
det florerar ofta vetrinärer hos oss då jag har hästarna installade på norrlands största lantbruk med mjölkkor,
så jag tvivlar inte på att jag får tag i en om jag behöver, det är värre att komma fram i telefonköerna då :crazy:

Jag vill helst att det ska bli bra så fort som möjligt också,
det är ju som du säger, ett vanskligt ställe + att det är rötmånad.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Jag skulle tvätta, smörja med något som håller insekterna borta och avvakta några dagar till.
Så länge det inte blir mer svullet, han får feber, blir "het" på knölen eller så.

Såna där knölar kan det ju bli av olika olika orsaker, första gången min "norrlandsvalack" träffade en stockholmfästing vart han ganska svullen, men det gick ner efter några dagar. Jättebromsar kan också ge rejäla knölar om de biter på känsliga ställen.

Det blir nog bra om ett par dagar ska du se!


I söndags tvättade jag med tvål o vatten, sköljde o torkade bort.
Smorde in med aloevera gel, helosan runt i kring och flugmedel baddat runt
för att avskräcka insekter.

Idag tvättade jag med desivon och smorde med jodopaxgele.

Tänkte avvakta en eller två dagar till med att ringa vet,
(eller nypa tag i en om jag ser någon i ladugården)
om han får feber eller blir mer svullen runt i kring eller får synbara svårigheter med att pinka så ringer jag såklart jourvet och rådgör.

Hoppas det går ner på några dagar!
Jag hoppas din teori med insekter kan stämma, det känns mest troligt i mina ögon iaf.

Tack för era synpunkter o tips :bow:
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Tvätta med mild tvål, skölj, torka och smörj med tex 4ess, den är väl både läkande, antiseptisk + att flugorna håller sig borta.

Ok, då ska jag prova det och se, 4ess har jag flera burkar av så det är nästan bra om jag får göra av med lite.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Kan det möjligen vara en urinsten?Det kan hända att de får de ibland när de "blir snuskiga" i skapet.Då kan man åka in till veterinären som ger lugnande så att de släpper ut "den" ordentligt.Stenen pillar man då ut och sen tvättar men med hibiscrub ordentligt och sköljer av.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Oj läste lite snabbt tror jag,,,,,det var visst inte snoppen det var en hård grej på utan på skapet.Då var nog mitt råd inte så aktuellt.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Här kommer en bild från igår kväll när jag höll på tvätta det,
som ni ser är området runt svullet, men inte toksvullet.

Han är fortfarande go å glad, verkar inte ömma, feberfri.
Äter som han ska och rör på sig i hagen.
Det rinner dock lite kletigt var från såret, som jag försöker tvätta bort morgon och kväll.

28886754.jpg
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Oj läste lite snabbt tror jag,,,,,det var visst inte snoppen det var en hård grej på utan på skapet.Då var nog mitt råd inte så aktuellt.

Sånt händer :)
Herrn skulle nog behöva tvättas också, men är faktiskt inte så skitig på själva snoppen, och runt 'där inne' har jag fått tvätta igår med ljummet vatten och Hexocil (tror jag det heter) sköljde sedan med ljummet vatten.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Jag hade nog bett en vette titta på det, såret är ju inte pyttelitet. Det behövs kanske lite "medusin".
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Tänk på att man inte skall pilla för mycket där nere bara! Det är känsligt för "främmande" bakterier, och även fast det ser smutsigt ut så skall man oftast låta bli att pilla! Bra veterinärer brukar tvätta, det har de gjort på min kille(hästen asså;)), och det bör bara göras någongång ibland!

Men som sagt, i och med att det är ett så känsligt område och en stor infektion, rådfråga vet om vad de tycker! Kan mycket väl behövas medicinering.

Kissar han som vanligt, och "hänger" ute med snoppen nått?
Ser du något i såret, eller smuts? Ser nästan ut som något som skadat honom och sedan kapslats in!
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Jag hade nog bett en vette titta på det, såret är ju inte pyttelitet. Det behövs kanske lite "medusin".

Det ser bra mycket större ut än det är på bilden av någon underlig anledning,
det är ca 1,5 x 1 cm kanske.

Hade tänkt ringa idag, men tycker samtidigt att det såg mindre svullet ut och att det blivit en bättre 'skorpa' över, samt att såret dragit sig 'uppåt' och inte känns lika hårt/stort. Det gör att jag antar att svullnaden minskat, eftersom hela området känns 'tajtare' / mer som det brukar göra.
Det vätskar inte lika mycket heller.

Ska se om jag får tag i någon vet i morgon i någon av ladugårdarna på gården, annars får jag ringa och be nån distriktare om råd alt att de kommer ut.

Efter en kort ridtur idag, där han var precis som vanligt så tvättade jag och smorde in och tog på ordentligt med flugmedel runt (inte på såklart) i kring.
Jag hoppas och tror att det bara är ett bett av värre slag.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Tänk på att man inte skall pilla för mycket där nere bara! Det är känsligt för "främmande" bakterier, och även fast det ser smutsigt ut så skall man oftast låta bli att pilla! Bra veterinärer brukar tvätta, det har de gjort på min kille(hästen asså;)), och det bör bara göras någongång ibland!

Men som sagt, i och med att det är ett så känsligt område och en stor infektion, rådfråga vet om vad de tycker! Kan mycket väl behövas medicinering.

Kissar han som vanligt, och "hänger" ute med snoppen nått?
Ser du något i såret, eller smuts? Ser nästan ut som något som skadat honom och sedan kapslats in!

Såret sitter ju på utsidan, på pälsen.
Och jag har inte tvättat honom så ofta alls på självaste snoppen :)
(kanske 1 eller 2 gånger per år i de år jag ägt honom).
Tvättade med väldigt milt descifinerande tvål/schampo nu, och sköljde väldigt noga så jag tror inte det var något som kan störa bakteriefloran tokmycket.

Jag passade på nu när han har det här såret, så att inte andra 'snusk'bakterier ska gro i det, iom att det är rötmånad och allt.
Den här äckligt fuktiga luften vi har nu med kväljande värme gör nog inte att det läker lika fort som det kanske skulle annars heller.

Han är som jag skrev tidigare en kille som inte gärna kissar när man ser på,
men jag har sett att han kissat i hagen och så har han kissat i boxen på nättern (lika lite som vanligt, han kissar oftast ute)
Han hänger sällan ut den normalt sett, och gör det således inte heller nu.
Allt är liksom som det brukar, bortsett från såret.

Jag har klämt och försökt undersöka såret så gott det går (så bra det nu kan gå under magen mellan bakbenen :p) och det är helt rent och inget i såret,
det känns heller inte som att det kan vara nåt som 'kapslats in' iom att storleken och 'hårdheten' minskat.
(det var annars en tanke från början också)

Ska som sagt ringa vetrinär imorgon för råd, eller ev ta ut de, om jag inte ser någon som liks är på lantbruket och som kan tvärkolla och tipsa lite. :)
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Småsår kan lätt bli stora och se äckliga ut när flugorna varit på det. Så länge det inte blir värre, och så länge han inte har feber skulle jag fortfarande avvakta. Samma om svullnaden håller sig mjuk.
Om det börjar torka ihop kan man sluta tvätta och bara smörja 4ess för flugorna.
 
Sv: Valack med sår (kring snoppen)

Tack för ditt svar :)

Det har snarare blivit bättre tycker jag mig kunna se,
det vätskar inte, ser torrare och 'skorpigare' ut än innan.
(dvs inget var och inte 'köttigt')

Han är lite svullen runt, mjukt svullen, inte hård.

Igår så stack ut snoppen när jag stod o kliade bakbenet så det kändes skönt att se att det inte verkar vara någon fara så iaf.

Nöp tag i en vetrinär idag som inte kunde svara på vad det var riktigt (om det var bett eller sår) men tyckte att jag skött det fint och att jag skulle fortsätta som jag gjort, eventuellt kunde jag byta ut det jag tvättat med mot alsolgel och sedan smörja med zinkpasta för att torka ut.

Hade det inte blivit märkvärt bättre i mitten/slutet av nästa vecka tyckte hon att jag kunde kalla ut vetrinär/åka in o kolla om det behövdes någon medicin.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Jerseyite
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 710
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp