Valack som klättrar på sto

eldkyss

Trådstartare
Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon bjöd in flera gånger och att han klättra upp på henne och försökte betäcka.

Bör man separera direkt och aldrig låta han gå med ston mer? Eller kan man avvakta och se om det är en engångsföreteelse?

Tänker på skaderisk på båda. Sedan Känns det sådär att tanken var att han ska gå med vårt 1 års sto på bete i sommar.

Finns det någon med erfarenhet?
 
Jag har erfarenhet av att en valack ”som aldrig hoppar” ändå gjort det och orsakat väldigt otäcka skador på stoet. Efter det så skulle jg aldrig ha sto och valack ihop och jag skulle definitivt sära direkt nu när du sett att den klättrat.
 
Undviker alltid att blanda ston med valacker. Om inte valacken verkligen är fullkomligt ointresserad av stona. Så hade definitivt separerat dom.
 
Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon bjöd in flera gånger och att han klättra upp på henne och försökte betäcka.

Bör man separera direkt och aldrig låta han gå med ston mer? Eller kan man avvakta och se om det är en engångsföreteelse?

Tänker på skaderisk på båda. Sedan Känns det sådär att tanken var att han ska gå med vårt 1 års sto på bete i sommar.

Finns det någon med erfarenhet?
Självklart separera. Ditt sto kan få infektioner och ryggskott bland annat.
 
Min ardennervalack hoppar. Och han är smart nog att göra det när ingen ser. Det var grannen som sa att han sett det flera gånger i ett hörne av hagen som är lite dolt från oss men som syns från vägen. Han får inte gå med ston nu.
 
Vi hade en valack i förra stallet som betäckte, det upptäcktes först när ena stoet fick hela övre delen av svansroten sönderbiten. :( Så jag hade inte haft en sån valack med ston, även om det bara hänt en gång (mer troligt har ni helt enkelt missat de andra gångerna).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
936
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 639
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp