Vålådalen

Philosophia

Trådstartare
Jag är lite sugen på Vålådalen för årets vandring - givet att vi kan få tag i hundrum när vi nu är så ruskigt sent ute. Jag tänker mig två alternativ - antingen bo på fjällstationen och sedan gå dagsturer, alternativt gå Vålådalsfyrkanten. Ni som har gjort det ena, det andra, eller båda får gärna berätta vad ni tyckte om saken. Vi planerar att åka någon av de två sista veckorna i juli.

Särskilt intresserad är jag av följande:
- Kalfjäll och fjällbjörkskogar - ja tack. Myrmark och barr - nej tack.
- Var det mycket renar? (Vill gärna träffa på så få renar som möjligt)
- Var det många andra hundar i hundrummen i fjällstugorna?
- Var det mycket folk i fjällstugorna?
- Var det mycket folk på lederna runt fyrkanten?
- Var det några kluriga vad för hundarna?
- Om man bor på fjällstationen - är maten värd att betala halvpension för?
- Alla andra saker av vikt som ni kommer att tänka på!

Ett alternativ är att tälta, men pga renar känner jag mig mycket skeptisk till att ens försöka sova med whipparna i dubbla koppel fastknutna runt min ena handled. Men det kan man ju inte veta på förhand förstås.
 
Svårt att vandra i fjällen om det inte får förekomma renar, tänker jag rent spontant (ha-ha-ha vilken ordvits). Men ja, renar är i regel inte intresserade av att vara nära er, de brukar vara skygga. Och hundar får ändå inte vara lösa i renbetesland. Så om ni tål att se dem på lite avstånd kanske det inte blir så stora problem?
 
Svårt att vandra i fjällen om det inte får förekomma renar, tänker jag rent spontant (ha-ha-ha vilken ordvits). Men ja, renar är i regel inte intresserade av att vara nära er, de brukar vara skygga. Och hundar får ändå inte vara lösa i renbetesland. Så om ni tål att se dem på lite avstånd kanske det inte blir så stora problem?
Fast det kan vara mer eller mindre med ren på vissa områden, så jag förstår @Philosophia s fråga, och är rätt nyfiken på om någon har koll. Exempelvis var vi i Funäsdalen i fjol, på Flatrue såg vi inte en enda ren men vid Mittåkläppen såg vi några på avstånd. Däremot nere i dalarna var det mer ren, mycket antagligen för att det var så pass torrt och varmt och de sökte sig ner till vattnet.
 
Svårt att vandra i fjällen om det inte får förekomma renar, tänker jag rent spontant (ha-ha-ha vilken ordvits). Men ja, renar är i regel inte intresserade av att vara nära er, de brukar vara skygga. Och hundar får ändå inte vara lösa i renbetesland. Så om ni tål att se dem på lite avstånd kanske det inte blir så stora problem?

Jag vandrar i fjällen varje år så jag vet att renar förekommer. Men det kan ju vara mer eller mindre beroende på om det finns hägn i närheten. På andra sidan Gåsen så är det ju lite av ett renarnas epicentrum, så jag tänkte att de kanske håller sig där. Att ha hundarna lösa finns inte på kartan, utan det som gäller är dubbla koppel, handskar och så kängor med höga skaft så att inte mina fotleder viker sig när hundarna får syn på ren.

Men vilka tips hade du om Vålådalen? :)
 
Jag har gått tre av etapperna i två olika omgångar varav en med hund. Vi var ensamma i hundstugan :D såg knappt folk heller men första året var det rätt många som bodde i stugorna. Såg inte heller renar.
Rekommenderar att ni går så etappen vålåstugorna - Vålådalen är sist, andra vägen är det uppför kanske 2 km när man börjar ta sig upp på fjället. Att istället ha nedförsbacke där är mycket trevligare :p
 
Men vilka tips hade du om Vålådalen? :)

Jag bodde i Ottsjö en sommar med min dåvarande sambo, vi gick då dagsturer i närområdet. Ottfjället var väldigt trevligt.
Nu har jag fått hjärnsläpp men vi gick en trevlig halvdagstripp med utgångspunkt från just Vålådalen. Ska försöka komma ihåg vad berget hette som vi gick upp på då, men det var inte nån besvärlig vandring, hade då med min schipperke som gick utan bekymmer.

En bekant till mig har bott i Vålådalen och jobbade med renskötsel med sin dåvarande man, så nere i byn finns hägn. Detta var 15-20 år sedan förvisso. Men som sagt, om renarna är där just sommartid kan jag inte svara på, de brukar ju vara mer till fjälls då...
 
Middagsvalen hette det, kollade på kartan nu. Vill minnas att en fick passera lite myrmark en kortare bit, men som sagt inget svårvandrat. Parkerade då i Vallbo och gick vägen ner så långt det gick och sedan frilansade vi sista biten. Var dock 10 år sedan så kan ju ha ändrats hur det ser ut med stigar osv.

En dag gick vi runt Nulltjärnarna, åkte genom Vålådalen till vägen tog slut och gick stigarna runt tjärnarna.

Jag är dock inget fan av långa turer med tung packning, så jag håller mig till hel- och halvdagsturer. Kanske inte är riktigt vad ni söker?

Miljön runt Ottsjön överlag var mkt trevlig att vistas i. Fina strandpartier där en kunde grilla och ha picknick, säkert även campa men vi hyrde en stuga inne i Ottsjö på en privat gård. Vålån är vacker i sig med.
 
Jag är lite sugen på Vålådalen för årets vandring - givet att vi kan få tag i hundrum när vi nu är så ruskigt sent ute. Jag tänker mig två alternativ - antingen bo på fjällstationen och sedan gå dagsturer, alternativt gå Vålådalsfyrkanten. Ni som har gjort det ena, det andra, eller båda får gärna berätta vad ni tyckte om saken. Vi planerar att åka någon av de två sista veckorna i juli.

Särskilt intresserad är jag av följande:
- Kalfjäll och fjällbjörkskogar - ja tack. Myrmark och barr - nej tack.
- Var det mycket renar? (Vill gärna träffa på så få renar som möjligt)
- Var det många andra hundar i hundrummen i fjällstugorna?
- Var det mycket folk i fjällstugorna?
- Var det mycket folk på lederna runt fyrkanten?
- Var det några kluriga vad för hundarna?
- Om man bor på fjällstationen - är maten värd att betala halvpension för?
- Alla andra saker av vikt som ni kommer att tänka på!

Ett alternativ är att tälta, men pga renar känner jag mig mycket skeptisk till att ens försöka sova med whipparna i dubbla koppel fastknutna runt min ena handled. Men det kan man ju inte veta på förhand förstås.
Jag gick vålåfyrkanten förra året med hund.
Vi tältade i anslutning till stugorna, det var rätt mycket folk i stugorna pga eldningsförbudet. Jag har dock aldrig varit med om att inte få plats trots hund de gånger vi velat sova i stuga eller på stationen.
Vålåfyrkanten känns lite mindre högfjäll än tex Gåsen, Helags och sylarna. Jag tror Vi bara såg några enstaka renar men det kan nog bero en del på när man är där.

Går hundarna igenom tältduken? Det borde ju gå att låsa dragkedjan, lite mer pill när man ska kissa men mindre påfrestande än att sova med dom i koppel.
 
Jag har gått tre av etapperna i två olika omgångar varav en med hund. Vi var ensamma i hundstugan :D såg knappt folk heller men första året var det rätt många som bodde i stugorna. Såg inte heller renar.
Rekommenderar att ni går så etappen vålåstugorna - Vålådalen är sist, andra vägen är det uppför kanske 2 km när man börjar ta sig upp på fjället. Att istället ha nedförsbacke där är mycket trevligare :p
Jag gick åt andra hållet, och sista etappen fråm Lunndörren till Vålådalen var så lättvandrad att vi blev rätt förvirrade över att ha kommit så pass mycket längre än vi "borde" tidsmässigt.

Vi bodde sista natten på stationen, i samma länga som skidlandslaget och sambon blev så starstruck av någon åkare att jag tillslut uppmannande honom att ta ut hunden och testa hundtricket men han bangade...
 
Jag vandrar i fjällen varje år så jag vet att renar förekommer. Men det kan ju vara mer eller mindre beroende på om det finns hägn i närheten. På andra sidan Gåsen så är det ju lite av ett renarnas epicentrum, så jag tänkte att de kanske håller sig där. Att ha hundarna lösa finns inte på kartan, utan det som gäller är dubbla koppel, handskar och så kängor med höga skaft så att inte mina fotleder viker sig när hundarna får syn på ren.

Men vilka tips hade du om Vålådalen? :)
Vad rekommenderar du för mig i sommar, Ceasar kommer att närma sig tolv år så jag vill inte att han måste klättra för mycket (typ toppbestigning med blockterräng) eller passera snöfält där snön inte bär för långa sträckor.
 
Jag minns bara ett vad som var lite meckigt. Dina hundar är ju lite mer långbenta och hoppar nog över helt utan problem, men vi hivade över Ceasar i selen mellan oss istället vid den sista djupaste delen av ett vad för det var för långt för honom att hoppa säkert och jag inte ville att han skulle riskera att plumsa i strömt och djupt vatten, han tycker det är otäckt och det kan han väl få slippa tycker jag.

Nån tjej hade fått vända med sina stora hundar för de hade totalt vägrat att gå över gallerbroar men det har du nog koll på.
 
- Kalfjäll och fjällbjörkskogar - ja tack. Myrmark och barr - nej tack.
Från Vålådalen får man gå en bit innan man kommer ut på kalfjäll. I början är det mest skog, bitvis blött men rejält uppspångat.
- Var det mycket renar? (Vill gärna träffa på så få renar som möjligt)
Aldrig sett renar runt Vålådalen, men det betyder inte att de inte finns där ;) Däremot har jag sett både älg och björn.
- Var det mycket folk på lederna runt fyrkanten?
Jag har inte gått fyrkanten men överlag är det väldigt mycket folk som utgår ifrån Vålådalen. Inte lika mycket som Storulvån men mycket
- Var det några kluriga vad för hundarna?
Det har varit bra med spångar över blötare partier där jag gått
- Alla andra saker av vikt som ni kommer att tänka på!
Jag har bara gått dags- och halvdagsturer kring Vålådalen. De "rustade" blanktjärnsrundan för två år sedan tror jag och med det försvann en stor del av charmen för just den turen (den grusades och det byggdes trappor på de brantare partierna… Känslan av fjällvandring försvann). Andra leder har jag inte gått sedan upprustningen.

Vill du slippa andra människor kan jag rekommendera Ottfjället. Lättvandrat, jätte fint och en uppförsbacke och sen är man uppe på kalfjället :D
 
Jag har inte gått fyrkanten men tar alltid dagsturer från Vålådalen, Edsåsdalen och Ottsjö.

Renar - har aldrig sett särskilt mycket ren däromkring faktiskt.
Folk - inte gått fyrkanten som sagt men hört att det är mycket, dock mindre än triangeln. Dagsturer beror mycket på vilka man väljer. En dag i juli utgick jag från Ottsjö och mötte två människor på hela dagen. En dag i oktober gick jag Blanktjärnsrundan och parkeringen (och leden) var full...
 
De "rustade" blanktjärnsrundan för två år sedan tror jag och med det försvann en stor del av charmen för just den turen (den grusades och det byggdes trappor på de brantare partierna… Känslan av fjällvandring försvann).
Så mycket fjällvandringskänsla är det ju ändå inte på den rundan, är ju bara skog! :D
 
Jag har utgått från Vålådalen 2 gånger, ena gången för 15+ år sen och 2015. Båda gångerna vandrade vi veckan efter midsommar.

Det drösslar inte av renar, senast tror jag vi såg ren två dagar, men det var inte nåt supernära. Natten vi sov vid Lunndörren passerade renarna, men det var inte heller så att de trampade ner tälten, utan på lite avstånd.

Själva lederna tycker jag är bra där, gallerbroarna vet jag att hundägare ibland har problem med, men det har du säkert koll på. När vi kom mot Stensdalen från Vålåstugorna var där ett svårare vadparti, men vi gick ju tidigt på säsongen och pga snösmältning var det mer vatten än vanligt i forsen. Trots det klarade hunden vadningen bäst.

Vi hade tält med oss, vilket var ”tur” vid Lunndörren, för där var väldigt fullt i hundrummet. Vill man vara säker på att få plats får man vandra så att man är framme tidigt. Vålåstugorna har ganska många hundplatser. Vi hade tänkt gå till Gåsen, men pga mycket snö fick vi tänka om och gå direkt till Stensdalen, där det kryllade av folk med fjällmått mätt, där fick vi också tälta.

Personligen gillar jag Storulvån bättre, vi körde dit sen och utgick därifrån. Men Vålådalen har helt ok mat etc, men Storulvån är bättre.
 
Jag gick vålåfyrkanten förra året med hund.
Vi tältade i anslutning till stugorna, det var rätt mycket folk i stugorna pga eldningsförbudet. Jag har dock aldrig varit med om att inte få plats trots hund de gånger vi velat sova i stuga eller på stationen.
Vålåfyrkanten känns lite mindre högfjäll än tex Gåsen, Helags och sylarna. Jag tror Vi bara såg några enstaka renar men det kan nog bero en del på när man är där.

Går hundarna igenom tältduken? Det borde ju gå att låsa dragkedjan, lite mer pill när man ska kissa men mindre påfrestande än att sova med dom i koppel.

Den ena skulle nog inte gå igenom tältduken. Den andra - ja, i ett nafs.
Tack för recensionen - kanske Vålådalen känns lite mindre aktuellt än tidigare. Sambon vill gärna ha lite högre fjäll.
 
Vad rekommenderar du för mig i sommar, Ceasar kommer att närma sig tolv år så jag vill inte att han måste klättra för mycket (typ toppbestigning med blockterräng) eller passera snöfält där snön inte bär för långa sträckor.

Jag älskar ju grövelsjön - om du inte redan har varit där. När man väl är uppe på kalfjället så är det nästan helt flacka fjällhedar med många vandringsalternativ både för flerdalsturer och dagsturer.
 
- Kalfjäll och fjällbjörkskogar - ja tack. Myrmark och barr - nej tack.
Från Vålådalen får man gå en bit innan man kommer ut på kalfjäll. I början är det mest skog, bitvis blött men rejält uppspångat.
- Var det mycket renar? (Vill gärna träffa på så få renar som möjligt)

Aldrig sett renar runt Vålådalen, men det betyder inte att de inte finns där ;) Däremot har jag sett både älg och björn.
- Var det mycket folk på lederna runt fyrkanten?
Jag har inte gått fyrkanten men överlag är det väldigt mycket folk som utgår ifrån Vålådalen. Inte lika mycket som Storulvån men mycket
- Var det några kluriga vad för hundarna?

Det har varit bra med spångar över blötare partier där jag gått
- Alla andra saker av vikt som ni kommer att tänka på!
Jag har bara gått dags- och halvdagsturer kring Vålådalen. De "rustade" blanktjärnsrundan för två år sedan tror jag och med det försvann en stor del av charmen för just den turen (den grusades och det byggdes trappor på de brantare partierna… Känslan av fjällvandring försvann). Andra leder har jag inte gått sedan upprustningen.

Vill du slippa andra människor kan jag rekommendera Ottfjället. Lättvandrat, jätte fint och en uppförsbacke och sen är man uppe på kalfjället :D

Tack! Just Ottfjället verkar riktigt fint!
 
Jag har inte gått fyrkanten men tar alltid dagsturer från Vålådalen, Edsåsdalen och Ottsjö.

Renar - har aldrig sett särskilt mycket ren däromkring faktiskt.
Folk - inte gått fyrkanten som sagt men hört att det är mycket, dock mindre än triangeln. Dagsturer beror mycket på vilka man väljer. En dag i juli utgick jag från Ottsjö och mötte två människor på hela dagen. En dag i oktober gick jag Blanktjärnsrundan och parkeringen (och leden) var full...

Om man tar dagsturer från Vålådalen, vad är det för slags terräng?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp