Våld i nära relationer (utbruten från Bryta upp med sambo)

Alltså. Jag känner mer än en kvinna som utsatts för våld både psykiskt och fysiskt. Ett par stycken som tvingats fly sin partner medan han var bortrest/på jobb osv där de i princip varit en hårsmån från att komma därifrån i ett stycke (nåja, någorlunda ett stycke). Dessa partners har alla gånger varit av det manliga könet. Mina vänner och kollegor i sin tur berättar om samma sak med andra personer de träffat. Jag har svårt att tro att jag bara dragit till mig några annorlunda människor som tillhör "en av få". Jag tror helt enkelt att man ska skippa statistik, reagera på alla signaler som kommer upp och vara jävligt försiktig när man som kvinna ska separera.
 
I bara min personliga närhet har två kvinnor mördats när de lämnat i övrigt fina relationer. Det kan gå snabbt utför när män blir våldsamma, och en ska ta varje varningssignal som finns.

Det är för mig fruktansvärt att sitta och prata om statistik som om det kan förutsäga hur någon kommer göra eller inte göra. Risken finns alltid och försiktighet måste tas så fort det finns varningssignaler.
 
Rent statistik vore det intressant att få siffror på hur många män som aldrig har visat fysiska våldstendenser alls som slår ihjäl sin partner vid ett uppbrott? Hur stor är risken rent statistiskt som jag tydligen trivialiserar?
Och hur stor är risken att bli uppsökt och attackerad efteråt istället om man gör på annat sätt?

Men jag kan ändra det till ”ta med en vän, gärna flera” om det låter bättre?
Räcker det om man blivit slängd i golvet, jagad med bil och prejad av vägen?

Min före detta hade inte varit våldsam, men kontrollerande som i tråd detta inlägg kom ifrån. Han hotade att fronta bussen jag pendlade med om jag lämnade honom. Jag körde bil till jobbet efter det eftersom jag inte var säker på att han inte skulle göra verklighet av hotet.

Efter jag hade lämnat honom kunde han dyka upp utanför min lägenhet mitt i natten skrikandes hot mot mig och min familj/mina vänner. Så även om han blev fysisk när jag lämnade var det inte samma sak som att jag sen fick vara ifred. Jag fick fly från honom mer än en gång.

En människa som vill kontrollera dig/hotar dig är ett hot, både innan du går, när du går och när du har gått.
 
Lägger till: känner också till ett fall för en tid sedan där pappan lagt beslag på gemensamt/gemensamma barn så mamman inte kunnat träffa barnet/barnen alls en tid (utöver misshandel av mamman i samband med separation ofc) då det var förenat med för stora risker för mammans liv och hälsa. En relation som ändå utåt sett verkat helt ok vad jag förstått.
 
Det är ju inte heller alltid så att mannen tänker ”nu ska jag ha ihjäl henne”, men utövar mannen våld är ju risken betydligt högre att utgången blir att kvinnan dör. Om han kastar henne i golvet eller i en vägg och hon slår huvudet i något, strypningsvåld kan ju leda till döden även dagarna efter själva strypningen skett. Oavsett är de ju lika illa för kvinnan.

Hur många kvinnor har inte tagit livet av sig efter att ha utsatts för psykiskt och fysiskt våld? Eller utvecklat ett missbruk pga våldet som i värsta fall också leder till döden?

Nä fy fan vad vidrigt att ens yppa att det är överdrivet att vara orolig eller varna för kontrollerande beteenden.
 
Det er ikke gøy å møte en knyttneve etter at ytterdøren er slått i stykker, det er ikke gøy å bli sporet via telefon, det er ikke gøy å finne håndskrevne ekle lapper på hodeputen, det er ikke gøy å være livredd når eneste veien ut av ett rom er sperret av en sint og stor mann. Jeg kan nevne utallige situasjoner fra mine to langvarige forhold. Så jeg kommer aldri til å undervurdere en mann igjen. Noensinne.
 
Räcker det om man blivit slängd i golvet, jagad med bil och prejad av vägen?

Min före detta hade inte varit våldsam, men kontrollerande som i tråd detta inlägg kom ifrån. Han hotade att fronta bussen jag pendlade med om jag lämnade honom. Jag körde bil till jobbet efter det eftersom jag inte var säker på att han inte skulle göra verklighet av hotet.

Efter jag hade lämnat honom kunde han dyka upp utanför min lägenhet mitt i natten skrikandes hot mot mig och min familj/mina vänner. Så även om han blev fysisk när jag lämnade var det inte samma sak som att jag sen fick vara ifred. Jag fick fly från honom mer än en gång.

En människa som vill kontrollera dig/hotar dig är ett hot, både innan du går, när du går och när du har gått.
Det är förstås jättetråkigt att någon utsatt dig för det. Ingen stans har jag skrivit att man inte ska vara försiktig (ta med en vän tycker jag som sagt är en bra idé) men det jag efterfrågade var hur vanligt det är att män går från icke fysiskt våldsamma till livsfarliga i samband med uppbrott och på vilket sätt man blir mer skyddad av att göra slut med en sådan person via brev än att se till att ta med någon vid uppbrottet? Blir någon extremt hämndbenägen så finns det väl risk för uppletande och trakasserier oavsett? Då skulle åtminstone jag känna mig säkrare av att ett ex visste att jag inte var ensam utan beskyddad av vänner.
 
Senast ändrad:
En tjej jag växte upp med bytte skola i högstadiet och väl där blev hon tillsammans med en vuxen betydligt äldre man. Denne man borde ju aldrig inlett något med en elev och med en så ung flicka. Han bröt med henne totalt och tjejen syntes sedan i porrtidningar(inte utviknings.. riktig porr med sexakter). Det var verkligen inte walk in the park att ta sig ur den relationen.

Jag hade en vän boendes hos mig utan att vara skriven där just för att hon hade ett galet ex. Han misshandlade och våldtog henne under flera års tid. Hon blev oplanerat gravid. Han skärpte sig. Men då han slog ner henne, sparkade henne i magen upprepat och våldtog henne kände hon att för barnets skull behövde hon fly. Hon levde på skyddat boende. Hade besöksförbud utfärdat mot honom. Polisen gjorde inte ett skit när han gång på gång hittade dem när hon under många år flyttade från stad till stad. Till slut blev hon tvungen att lämna dottern till sina föräldrar och själv leva vidare gömt. Han gav sig inte på endast barnet. Men om barnet var med min vän var hen inte trygg. Hon bodde hos mig ett par år. När aset åkte i fängelse för annat kunde hon äntligen flytta till samma stad som dottern och försöka lära känna henne och ta igen alla år hon missat pga flykten landet runt.
Aset släpptes ut från fängelset och hon var livrädd. Min starka och fantastiska vän orkade inte med allt som skett i hennes liv. Hon finns inte mer.

Jag stod i samma stall som familjen från ”Hästgården” då de flydde och levde på skyddat boende. De historierna finns ju att läsa en del om lite varstans just nu speciellt IOM boksläppet. Den boken kan nog en del behöva ta del av för att fatta vad grooming, normaliseringsprocessen etc etc är och varför kvinnor kan stanna i våldsamma relationer tex.

När jag var tonåring bodde dåvarande pojkvän i lägenheten över ett par där mannen misshandlade kvinnan. Alla i huset försökte anmäla och få henne att gå. Helt omöjligt IOM att han hotade döda henne, hennes familj, hennes djur etc. Hon ville ju lämna. Men vågade inte. Någon gång gick pojkvännens lilla mamma ner och försökte stoppa det. Då hade han puttat omkull henne så hon slog huvudet och blödde. Min pojkvän snedtände och stegade ner. Misshandlande aset var inte direkt stöddig då min gymmande och jävligt arga kille kom in. Han hoppade ut från balkongen och ilade iväg i snön utan skor.
Men den grisen sket fullständigt i protester av kvinnor eller fysiskt mindre/svagare än honom. Man ska inte behöva ha med sig en stor snubbe för att göra slut.

Det här är bara en puss i havet av vad man vet skett.
 
Att så många här inne har en eller fler berättelse om samma ämne säger väl en hel del?

Jag har sett det på nära håll med. Ett ex till min mamma, han var världens snällaste i början av deras förhållande. Här var vi medvetna han hade alkoholmissbruk, borde larmklockor ringt kanske. Trots missbruket då var världens trevligast och tog faktiskt tag i det för få rätsida på det. Jag åkte t.om med han själv för se en konsert och sova på hotell, såpass trygg var jag med han och såpass trygg var mamma med släppa iväg mig med han. Det rullar på, han återfår körkort igen och får jobb, ett rikitg bra och hyfsat bra betalt sådant med. Sen lockade alkoholen igen, och gick utför. Skrek och hade sig, misshandlade min mamma psykiskt, gick även på mig. T.om åkt iväg till kompis för inte va säkert eller trevligt va hemma :cry: . Min mamma var påväg lämna och sen lämnar han världens bästa lucka. Vi var påväg hyra hus och på nått vänster hade lyckas få mamma bort från kontraktet. Han ansåg om jag och mamma inte skötte oss, kunde han bara kasta ut oss. Men min mamma fick tag i lägenhet och där fick han stå med hela huset för sig själv. Ibland ska man har tur och sen dess sluppit skiten.


Värsta eller bland det värsta, det är oehört få som tror en "Men han som är så snäll.." . B.la min syster tror jag och min mamma överdrivet detta och t.om ska ha triggat han :( Hon träffa han så sällan så fick aldrig sen hans dåliga sidor.
 
Det är förstås jättetråkigt att någon utsatt dig för det. Ingen stans har jag skrivit att man inte ska vara försiktig (ta med en vän tycker jag som sagt är en bra idé) men det jag efterfrågade var hur vanligt det är att män går från icke fysiskt våldsamma till livsfarliga i samband med uppbrott och på vilket sätt man blir mer skyddad av att göra slut med en sådan person via brev än att se till att ta med någon vid uppbrottet? Blir någon extremt hämndbenägen så finns det väl risk för uppletande och trakasserier oavsett? Då skulle åtminstone jag känna mig säkrare av att ett ex visste att jag inte var ensam utan beskyddad av vänner.
Då jag ville se om jag kunde hitta någon info om detta så googlade jag och hittade detta från Uppsala universitet:
När en kvinna dödas av nuvarande eller tidigare partner är det ofta kulmen på en lång period av våld och hot. Nära hälften av brotten har föregåtts av anmälningar till polisen. Men en svensk studie från 2017 pekar på en ökning av antalet fall av dödligt våld som inte föregåtts av några rapporter om våld i relationen. Hur ofta en kvinna dödats av sin partner utan att det förekommit våld tidigare är dock omöjligt att veta. Detta eftersom allt våld inte polisanmäls.
Det är mindre än 50% men inte försumbart då enligt citatet ovan så har antalet fall ökat där det inte funnits några rapporter om våld. Men som citatet säger så är det omöjligt att veta om det inte funnits våld i alla dessa förhållanden som slutat i mord. Men därför blir det nog viktigare att se dessa små tecken som man tänker inte är så farliga, dessa män blir svårare att syna.

Jag blev nyfiken på studien de nämnde ovan och läste lite i den. Det är en svensk studie som innehåller fyra olika studier. Jag tyckte att författarens conclusioner (Svenska?) av dessa var intressanta, citerade lite av dem.
(IPH = Intimate Partner Homicide. IPV = Intimate Partner Violence. Non-IPH = Förövare och offer kände inte varandra alls eller så väl som i ett förhållande.)
Our synthesized findings suggest a
possible shift in the typical male-perpetrated IPH: Gradually less likely to involve alcohol
and be preceded by reported IPV.
[...]
Male IPH perpetrators are older, more likely employed, less likely previously convicted,
and have less persistent criminal histories. Perpetrators of IPH are also less likely to be
intoxicated at the time of the offense; nonetheless, intoxication is a common feature among perpetrators and victims in both subgroups. Further, perpetrators of IPH are substantially more likely to commit suicide following the homicidal act. There is an association between the use of firearms and the perpetrator committing suicide in IPH cases. The only significant differences between victims of IPH and victims of non-IPH were related to criminality: Victims of IPH had been substantially less criminally active than victims of non-IPH.
[...]
This study demonstrates that perpetrators of IPH display distinct features. Thus, the study
suggests that IPH perpetrators constitute a distinct subtype that should be treated separately,
conceptually and empirically.
Den fjärde sista handlade mest om kvinnor som förövare, jag tyckte att den var intressant också då den pekade tydligt ut skillnaden mellan könen hur förövaren mår och står i samhället i dessa fall (vill betona dock att det är långt flera fall med manliga förövare som slutar i dödligt våld, 3 fall av kvinnlig förövare mellan 2017-2020 medan det sker ca 15 fall av kvinnliga offer per år enligt första länken ovan) men då detta inte har riktigt med ämnet att göra så lämnar jag det.

Hur som helst. Jag har inte på långa vägar läst studien noga (då klockan är tre på natten..!) men den tyder på att det antalet förövare växer till skillnad från alla andra siffror (mord över huvudtaget) minskar. Det är iallafall oroande, det blir ju svårare att fånga upp fallen innan de hinner gå så långt.
 
Senast ändrad:
Hur som helst. Jag har inte på långa vägar läst studien noga (då klockan är tre på natten..!) men den tyder på att det antalet förövare växer till skillnad från alla andra siffror (mord över huvudtaget) minskar. Det är iallafall oroande, det blir ju svårare att fånga upp fallen innan de hinner gå så långt.
Förtydling: Antalet manliga förövare som inte har tidigare händelser bakom sig, menar jag.
 
Det är förstås jättetråkigt att någon utsatt dig för det. Ingen stans har jag skrivit att man inte ska vara försiktig (ta med en vän tycker jag som sagt är en bra idé) men det jag efterfrågade var hur vanligt det är att män går från icke fysiskt våldsamma till livsfarliga i samband med uppbrott och på vilket sätt man blir mer skyddad av att göra slut med en sådan person via brev än att se till att ta med någon vid uppbrottet? Blir någon extremt hämndbenägen så finns det väl risk för uppletande och trakasserier oavsett? Då skulle åtminstone jag känna mig säkrare av att ett ex visste att jag inte var ensam utan beskyddad av vänner.
Jag ville även svara på det fetade ovan (tidsfristen gick ut på det förra inlägget :angel:) - jag skulle vilja påstå att det är mycket säkrare. Ofta är män lite mera impulsiva och, nu gissar jag, närmare till action just i stunden innan de hinner tänka efter. Om man får ett brev så kan mannen i fråga rasa, riva sönder det och allt omkring sig om behovet dyker upp utan att kvinnan utsätts för fara. Sedan kanske de hinner tänka efter.
De kanske osar, svär och skickar hemska meddelanden till kvinnan ändå - men då lever hon åtminstone.

Och så utesluter inte brev att mannen kan vara medveten om att kvinnan har vänner på sin sida :)
 
För övrigt så kom jag tänka på detta när jag tittade på ett avsnitt av typ Cops (men i England) där de hade en order på att arrestera en man pga exet hade anmält att han skickat brev till henne (inte så trevliga brev alltså). Polisen var beredda på lite trubbel men istället så var mannen förvånad men gick lugnt med på allt och pratade glatt med poliserna hela vägen in till cellen på polisstationen.
Först blev jag förvånad och sedan skrattade med i något skämt.
Men så kom jag sedan på allt jag läst här på buke. Om dessa män som charmar alla i omgivningen, inklusive polisen, så att man "inte kan tro det" (inte citat från avsnittet).

Det gick som en kall kår längs ryggen på mig. Det blev verkligen uppenbart för mig hur dessa män kunde fungera väl i samhället samtidigt så "twisted" i hemmet. En av poliserna påpekade sedan att han var konstig som fnissade i häktet, men det kändes som misstänksamt för mig. Sedan sa polisen att ibland gillar man de man häktar, och jag tänkte att det är det som är läskigt med dessa män.

Vill tacka buke för att ni lärt mig så mycket så att jag kunde fånga upp mina tankebanor och öppna ögonen mera :heart
 
För övrigt så kom jag tänka på detta när jag tittade på ett avsnitt av typ Cops (men i England) där de hade en order på att arrestera en man pga exet hade anmält att han skickat brev till henne (inte så trevliga brev alltså). Polisen var beredda på lite trubbel men istället så var mannen förvånad men gick lugnt med på allt och pratade glatt med poliserna hela vägen in till cellen på polisstationen.
Först blev jag förvånad och sedan skrattade med i något skämt.
Men så kom jag sedan på allt jag läst här på buke. Om dessa män som charmar alla i omgivningen, inklusive polisen, så att man "inte kan tro det" (inte citat från avsnittet).

Det gick som en kall kår längs ryggen på mig. Det blev verkligen uppenbart för mig hur dessa män kunde fungera väl i samhället samtidigt så "twisted" i hemmet. En av poliserna påpekade sedan att han var konstig som fnissade i häktet, men det kändes som misstänksamt för mig. Sedan sa polisen att ibland gillar man de man häktar, och jag tänkte att det är det som är läskigt med dessa män.

Vill tacka buke för att ni lärt mig så mycket så att jag kunde fånga upp mina tankebanor och öppna ögonen mera :heart
Tack för att du skrev ner det där. Det var väldigt intressant och givande! Man vet ju att rövslickeri från dessa finns men inte en tanke på att de beter sig lika mot polis, även om det vid närmare eftertanke är självklart.
 
För övrigt så kom jag tänka på detta när jag tittade på ett avsnitt av typ Cops (men i England) där de hade en order på att arrestera en man pga exet hade anmält att han skickat brev till henne (inte så trevliga brev alltså). Polisen var beredda på lite trubbel men istället så var mannen förvånad men gick lugnt med på allt och pratade glatt med poliserna hela vägen in till cellen på polisstationen.
Först blev jag förvånad och sedan skrattade med i något skämt.
Men så kom jag sedan på allt jag läst här på buke. Om dessa män som charmar alla i omgivningen, inklusive polisen, så att man "inte kan tro det" (inte citat från avsnittet).

Det gick som en kall kår längs ryggen på mig. Det blev verkligen uppenbart för mig hur dessa män kunde fungera väl i samhället samtidigt så "twisted" i hemmet. En av poliserna påpekade sedan att han var konstig som fnissade i häktet, men det kändes som misstänksamt för mig. Sedan sa polisen att ibland gillar man de man häktar, och jag tänkte att det är det som är läskigt med dessa män.

Vill tacka buke för att ni lärt mig så mycket så att jag kunde fånga upp mina tankebanor och öppna ögonen mera :heart
Påminner mig om en idiot som gick i samma skola som mig en period. Han misshandlade folk, gjorde "småbrott" hela tiden och flertalet elever vågade inte gå i skolkorridorerna ensamma pga den här personen. Likadant var det på fritiden. Framförallt tjejer var på riktigt rädda för personen pga alla våldsamheter.

De vuxna? "Nejmen inte kan han ha gjort allt det här som ni säger? Han som är sååå snäll!". Han var så sinnessjukt duktig på att smöra för "rätt" personer och få alla med inflytande att tro på hans version. Herregud så mycket bra saker och olika fördelar han fick genom att uppföra sig exemplariskt så fort sådana personer tittade! De trodde alltså inte att han var en vanlig, snäll kille, utan en "ovanligt bra, duktig och fantastisk person", ungefär.

Han hamnade sedan i någon typ av ungdomsvård, för att "småbrotten" blev värre. Trots det var det flera som gått i samma skola som inte ens kunde slappna av i området där de bodde, för de visste ju inte om/när han skulle komma tillbaka och terrorisera honom. Han som var såå bra och snäll och duktig...
 
Det är förstås jättetråkigt att någon utsatt dig för det. Ingen stans har jag skrivit att man inte ska vara försiktig (ta med en vän tycker jag som sagt är en bra idé) men det jag efterfrågade var hur vanligt det är att män går från icke fysiskt våldsamma till livsfarliga i samband med uppbrott och på vilket sätt man blir mer skyddad av att göra slut med en sådan person via brev än att se till att ta med någon vid uppbrottet? Blir någon extremt hämndbenägen så finns det väl risk för uppletande och trakasserier oavsett? Då skulle åtminstone jag känna mig säkrare av att ett ex visste att jag inte var ensam utan beskyddad av vänner.
Jag tror inte du kan få reda på det. Det skulle kräva att folk anmäler. Det gjorde inte jag. Och jag tror gällande det att jag tillhör en majoritet.

Jag skulle rekommendera att man ser till att inte vara ensam de närmsta månaderna efter ett uppbrott med någon som är kontrollerande.
 
De personer som utsätter sina nära relationer för våld är manipulativa, så att de kan vara väldigt trevliga, öppna, tillmötesgående, är en del av deras förmåga. Man får inte vara så naiv att man tror att de personerna är aggressiva monster, då tillfogar man den som är utsatt skada genom att förringa det som hänt.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 872
Senast: Mabuse
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp