Våld i träning av brukshund

Absolut förekommer den här typen av träning på andra ställen och jag skulle absolut säga till om jag såg träning som såg såhär illa ut.
Då du skriver "så här illa" undrar jag hur det brukar se ut. Är det ryck, skrik?

När skulle du sätta ner foten?

Vad är det normala, det som godkänns?
 
Nej det är ju inte samma nivå, men ändå för jävla fel.

Vad säger skk? Har det kommit upp till ytan där, eller är det som här, att folk vet men inte vågar säga?

Det är väl SBK i så fall? De har tydliga stadgar för hur träning får gå till, upplever jag.
På min brukshundklubb har det varit ett par fall som medlemmar tagit upp. Då har vi hanterat det.

Alltså, "för jävla fel", beror väl helt på situationen, tänker jag. Har man inte hela situationen klar för sig fattar jag att det inte ser vackert ut. Jag tränar varje vecka med bl a schäfrar avlade för tjänst och träningen är inte alltid en dans på rosor liksom.
 
Det är väl SBK i så fall? De har tydliga stadgar för hur träning får gå till, upplever jag.
På vår brukshundklubb har det varit ett par fall som medlemmar tagit upp. Då har vi hanterat det.

Alltså, "för jävla fel", beror väl helt på situationen, tänker jag. Har man inte hela situationen klar för sig fattar jag att det inte ser vackert ut. Jag tränar varje vecka med bl a schäfrar avlade för tjänst och träningen är inte alltid en dans på rosor liksom.
Det är ju just det här som jag tror att gör allt problematiskt. Att man ska behöva se hela situationen. Det är väl nog lätt att normalisera våldet om man tänker så. Nu pratar jag ju kanske inte om just dig, utan om det att man kanske rent generellt tänker så inom skyddet.
 
Det är ju just det här som jag tror att gör allt problematiskt. Att man ska behöva se hela situationen. Det är väl nog lätt att normalisera våldet om man tänker så. Nu pratar jag ju kanske inte om just dig, utan om det att man kanske rent generellt tänker så inom skyddet.

Nej? Jag tänker tvärtom. Varför skulle våldet normaliseras? Jag pratar ju alltså inte om att någon står och skriker och rycker i sin hund varje gång en människa går förbi. Däremot tycker jag absolut att det finns en poäng i att ha situationen klar för sig, så att man förstår vad det är som händer.
 
Nej? Jag tänker tvärtom. Varför skulle våldet normaliseras? Jag pratar ju alltså inte om att någon står och skriker och rycker i sin hund varje gång en människa går förbi. Däremot tycker jag absolut att det finns en poäng i att ha situationen klar för sig, så att man förstår vad det är som händer.
Men finns det alltså situationer i träning där det är okej att rycka i hunden och skrika åt den? Behöver jag veta vad som ligger bakom?
 
Då du skriver "så här illa" undrar jag hur det brukar se ut. Är det ryck, skrik?

När skulle du sätta ner foten?

Vad är det normala, det som godkänns?
"Såhär illa" är det som visas på videon. Korrigeringar som går över i misshandel och inte görs till någon som helst nytta utan enbart förstör hundarna.
Skulle säga till om folk korrigerade i situationer där hunden inte förstår varför med, oavsett korrigering.

Nu tränar jag nästan uteslutande med ekipage som är bättre än mig själv i skyddet så det händer aldrig där.

Några saker i videon skulle jag dock inte säga till för dock.
I ena klippet duttas hunden med pisken (de slåe den i ett annat, inte att förväxla) o där hon "hänger" hunden i ett hetshalsband (vad jag kan se så är det alltså ett brett halsband). Har kollat extra noga på dobbisarna av naturliga skäl.
 
Men finns det alltså situationer i träning där det är okej att rycka i hunden och skrika åt den? Behöver jag veta vad som ligger bakom?

Det beror väl helt på typ av hund? Alltså, krävs en korrigering så krävs den ju. Om man gör det med röst eller även fysiskt ska väl alltid vara jävligt väl avvägt. Att slentriankorrigera med både ryck och skrik ser jag ingen som helst vits med.

All form av korrigering ska vara avvägd och anpassad till både situation och hund.
 
Det beror väl helt på typ av hund? Alltså, krävs en korrigering så krävs den ju. Om man gör det med röst eller även fysiskt ska väl alltid vara jävligt väl avvägt. Att slentriankorrigera med både ryck och skrik ser jag ingen som helst vits med.

All form av korrigering ska vara avvägd och anpassad till både situation och hund.
Okej, då tycker vi helt enkelt olika. Jag kan tänka mig att skrika och rycka om någon håller på att skadas/dö. Inte annars.
 
Jag tror ingen vettig skyddsmänniska stöttar det i klippen, men jag tror nog man måste prova att köra en högdriftad hund i skydd om man tror det går att köra helt utan korrigering.
Hur man korrigerar beror ju dock på situation/hund och man måste ju tänka igenom vad man gör.
 
Samtidigt tänker jag att det är så lätt att bli hemmablind. Att skydda sin hobby och sin livsstil. Det är väldigt viktigt att man vågar se med kritiska ögon på sin egen sport också, även om det känns obehagligt.

Jag vet inte riktigt varför du anser att jag behöver den lektionen?

Jag är inte "hemmablind". Jag tränar tillsammans med allt från tant Agdas 11-åriga cavalier till schäfrar som ska till polis. Jag har alltså en stor bredd att luta mig tillbaka på och förstår att det är don efter person, eller i detta fall hund, som gäller. Jag har inga problem att anpassa mig och förstår att vissa situationer kan bli farliga, oavsett om det gäller familjen Hanssons 7 månader gamla terrierkorsning eller polis-Oves 2 åriga malle-hane. Eller för den delen, min ena corgi-hane i kohagen. Behöver jag dåna med rösten för att budskapet ska nå fram, så får det vara så, för just den situationen.

Skydd är inte min hobby. Hund är däremot min livsstil, i många olika sammanhang.
 
Jag vet inte riktigt varför du anser att jag behöver den lektionen?

Jag är inte "hemmablind". Jag tränar tillsammans med allt från tant Agdas 11-åriga cavalier till schäfrar som ska till polis. Jag har alltså en stor bredd att luta mig tillbaka på och förstår att det är don efter person, eller i detta fall hund, som gäller. Jag har inga problem att anpassa mig och förstår att vissa situationer kan bli farliga, oavsett om det gäller familjen Hanssons 7 månader gamla terrierkorsning eller polis-Oves 2 åriga malle-hane.

Skydd är inte min hobby. Hund är däremot min livsstil, i många olika sammanhang.
Som jag skrev tidigare så pratar jag ju inte om dig. Jag pratar om bruksträning och skydd rent generellt. Om den generella attityden och tankesättet som skapar en viss kultur. Kultur som blir norm.

Jag hoppas att ni lyckas översätta genom att klicka översätt i era webbläsare, för jag hittade inget på svenska
Det är en kort grej skriven av Janne Ruokonen som tränar egna (malle) och andras hundar på ett hundvänligt sätt.
https://sporttirakki.fi/2017/05/15/suojelukoiran-kouluttaminen-positiivisesti/
 
Som jag skrev tidigare så pratar jag ju inte om dig. Jag pratar om bruksträning och skydd rent generellt. Om den generella attityden och tankesättet som skapar en viss kultur. Kultur som blir norm.

Jag hoppas att ni lyckas översätta genom att klicka översätt i era webbläsare, för jag hittade inget på svenska
Det är en kort grej skriven av Janne Ruokonen som tränar egna (malle) och andras hundar på ett hundvänligt sätt.
https://sporttirakki.fi/2017/05/15/suojelukoiran-kouluttaminen-positiivisesti/

Men vill du göra ett mer generellt inlägg, så tänker jag att man inte svarar en enskild person.

Jag förstår vart du vill komma men jag anser att man drar på alltför stora växlar om man tror att skrik och ryck är "norm". Man kan absolut föra diskussionen på en generell nivå men risken är då att man tappar nyanserna. Som sagt, don efter hund och situation.
 
Samtidigt tänker jag att det är så lätt att bli hemmablind. Att skydda sin hobby och sin livsstil. Det är väldigt viktigt att man vågar se med kritiska ögon på sin egen sport också, även om det känns obehagligt.
Har nog aldrig diskuterat varför man gjort en viss sak med hunden/ekipaget som jag har gjort i skyddsgrupper. Man brukar ju liksom köra en hund i taget och hela tiden prata om träningen, så jag förstår inte varför du tänker att man inte skulle tänka kritiskt inom skyddet?
 
Har nog aldrig diskuterat varför man gjort en viss sak med hunden/ekipaget som jag har gjort i skyddsgrupper. Man brukar ju liksom köra en hund i taget och hela tiden prata om träningen, så jag förstår inte varför du tänker att man inte skulle tänka kritiskt inom skyddet?

Exakt. Nu kör jag inte skydd men att vi tränar och utvärderar varje hund gör vi ju varje pass. Oavsett vad som skett.
 
Jag är ganska ointresserad av att analysera varje hund. Jag tänker ju att man borde kunna tänka på sin sport (som kan vara vilken som helst) och tänka på ifall hela sporten borde ändras. Finns det en kultur, ett tankesätt, en norm, jargong, som behöver ändras?

Jag brinner för vinthundssporter, men ser absolut saker som borde ändras trots att sporten är väldigt hundvänlig.
 
Okej, jag verkar uttrycka mig på ett sätt som gör att alla missar poängen.

För egen del så blir det för svepande och i avsaknad av nyans, speciellt när man ser till frågan nedan:

Men finns det alltså situationer i träning där det är okej att rycka i hunden och skrika åt den? Behöver jag veta vad som ligger bakom?

Alltså, jag fattar att ens träningserfarenheter skiljer sig åt, och kan vara begränsade. Men jag säger som @Wingates - ibland kanske man får prova på någon annans skor också innan man "bestämmer sig" för att korrigering alltid skulle vara förkastlig.
 
Samtidigt tänker jag att det är så lätt att bli hemmablind. Att skydda sin hobby och sin livsstil. Det är väldigt viktigt att man vågar se med kritiska ögon på sin egen sport också, även om det känns obehagligt.

Fast för mig KAN skyddsträning vara något ännu mer i och med att det är arbetshundar som tränas så också. Då kommer vi in på det där med högtempade hundar och att ha insikt i situationen man bevittnar.

Att en hund får stryk eller tränas på ett sätt där den korrigeras utan att veta för vad är aldrig ok, och det skulle jag säga till. Men om man lämnar de värsta avarterna som aldrig går att försvara är det för mig skillnad på om en tjänstehund korrigeras hårt för att bryta ett felbeteende och på att en hund som tränas för tävling korrigeras på samma sätt för att få så mycket poäng som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp