Våld i träning av brukshund

För egen del så blir det för svepande och i avsaknad av nyans, speciellt när man ser till frågan nedan:



Alltså, jag fattar att ens träningserfarenheter skiljer sig åt, och kan vara begränsade. Men jag säger som @Wingates - ibland kanske man får prova på någon annans skor också innan man "bestämmer sig" för att korrigering alltid skulle vara förkastlig.
Fast det är ju omöjligt för min del, så jag får gå på magkänsla och lita på experter som säger att det går att skola mallar utan att rycka och skrika, alltså enbart med positiv och hundvänlig typ av träning.

Tror du att det kan finnas en risk med att sprida budskapet att det finns hundar som behöver hård hand? Jag känner att det finns en rätt stor risk att många bedömer att just deras hund är sån.

Jag har på hobbynivå tränat boxer, så jag har ingen faktiskt erfarenhet eller insyn i skyddet eller bruks.
 
Fast för mig KAN skyddsträning vara något ännu mer i och med att det är arbetshundar som tränas så också. Då kommer vi in på det där med högtempade hundar och att ha insikt i situationen man bevittnar.

Att en hund får stryk eller tränas på ett sätt där den korrigeras utan att veta för vad är aldrig ok, och det skulle jag säga till. Men om man lämnar de värsta avarterna som aldrig går att försvara är det för mig skillnad på om en tjänstehund korrigeras hårt för att bryta ett felbeteende och på att en hund som tränas för tävling korrigeras på samma sätt för att få så mycket poäng som möjligt.
Jag skrev nåt liknande nyss men raderade. Just det är det jag menade med att analysera sin hobby. Liksom, är det lika okej att skola hund med hård hand om det är en hobby som om det är en tjänstehund?
 
Fast det är ju omöjligt för min del, så jag får gå på magkänsla och lita på experter som säger att det går att skola mallar utan att rycka och skrika, alltså enbart med positiv och hundvänlig typ av träning.

Tror du att det kan finnas en risk med att sprida budskapet att det finns hundar som behöver hård hand? Jag känner att det finns en rätt stor risk att många bedömer att just deras hund är sån.

Jag har på hobbynivå tränat boxer, så jag har ingen faktiskt erfarenhet eller insyn i skyddet eller bruks.

Du har citerat en expert (vad avgör när man blir "expert", på tal om det?). I tråden du själv skapat finns desto fler aktiva inom bruks/skydd som menar att man ibland får bredda bilden.

Nej, jag har aldrig påstått att det finns hundar som "behöver en hård hand"? Däremot finns det situationer som behöver en hård hand. Däri ligger skillnaden.
 
Jag skrev nåt liknande nyss men raderade. Just det är det jag menade med att analysera sin hobby. Liksom, är det lika okej att skola hund med hård hand om det är en hobby som om det är en tjänstehund?

Då är förstås frågan vad man menar med hård hand öht och var gränsen går mellan hård och FÖR hård. Frågan är också om det finns någon annan metod som man bör pröva eller om man av hänsyn till hund och omgivning måste träna med lite tuffare metoder än klubbkompisarna redan från början.
 
Du har citerat en expert (vad avgör när man blir "expert", på tal om det?). I tråden du själv skapat finns desto fler aktiva inom bruks/skydd som menar att man ibland får bredda bilden.

Nej, jag har aldrig påstått att det finns hundar som "behöver en hård hand"? Däremot finns det situationer som behöver en hård hand. Däri ligger skillnaden.
Oj, alltså jag vet inte om jag läser in fel men jag tolkar dig som srg eller rupprörd just nu.

Jag tycker det är en diskussion som behövs och jag tänker att det är viktigare att diskutera kring vad som behöver ändras än att på nåt sätt försvara.

Vill du kommentera experten? Jag ser två I tråden som verkar hålla på lite grann med brukshund och jämför med någon som jobbat med att skola hundar i bla. skydd i 20+ år.
 
Oj, alltså jag vet inte om jag läser in fel men jag tolkar dig som srg eller rupprörd just nu.

:confused:

Jag är varken arg eller upprörd? Förstår inte var du läser in det?
Alltså, du håller på med vinthundssport och anser nu att det finns saker att förändra inom svenskt bruks/skydd. Det får man absolut anse, men det blir lite lätt orimligt för mig när du inte ens har insyn i de sporterna? Eller tolkar jag dig fel? Det verkar till och med helt främmande för dig att höja rösten mot en hund om det inte handlar om skada eller död?

Jag vet inte vad det är jag ska kommentera?
 
:confused:

Jag är varken arg eller upprörd? Förstår inte var du läser in det?
Alltså, du håller på med vinthundssport och anser nu att det finns saker att förändra inom svenskt bruks/skydd. Det får man absolut anse, men det blir lite lätt orimligt för mig när du inte ens har insyn i de sporterna? Eller tolkar jag dig fel? Det verkar till och med helt främmande för dig att höja rösten mot en hund om det inte handlar om skada eller död?

Jag vet inte vad det är jag ska kommentera?
Okej, jag uttrycker mig så otydligt att jag inte lyckas få igång en diskussion med dig, känner jag.
 
Nej alltså jag har inte lyckats förklara för dig vad jag menar, så dina frågor blir liksom helt fel.

Men på vilket sätt är de fel, menar du?
Du vill föra en diskussion kring vad som ska ändras inom svensk bruks- och skyddsträning, utifrån premissen att korrigering är förkastlig. Eller har jag missförstått?
 
Nu har jag utelämnat en hel del detaljer då det inte hjälper nämnvärt att svärta ner polisers rykten mer än vad de redan är. Poliser gör otroligt mycket bra och de är viktiga. Men jag fick rejält ont i magen och en av hundarna skrek högt. Men lika illa som videon nej, inte om de är denna jag såg för något/ år sedan. Vill inte se den igen om de är samma.
 
Jag håller på med hundträning inom en gren som är jämförbar med skyddet, när det kommer till hur högt hundarna ligger i drift och arousal under inlärningen. Extrema retningar och extremt arbetsfokus kan ibland kräva starka signaler för att bryta igenom "tunnelseendet" hos hundarna.

Jag förstår till fullo att man kan behöva ta till en hög röst eller fysisk kontakt för att nå fram till en hund. Det betyder INTE att det är okej att slå/sparka/strypa/terrorisera hundar och det är -helt jävla oanvändbart- om man inte ger eftergift på ett sätt som hunden förstår och har kontroll över. Det som visas på filmerna ser ut som rent maktmissbruk i mina ögon.
 
Jag håller på med hundträning inom en gren som är jämförbar med skyddet, när det kommer till hur högt hundarna ligger i drift och arousal under inlärningen. Extrema retningar och extremt arbetsfokus kan ibland kräva starka signaler för att bryta igenom "tunnelseendet" hos hundarna.

Jag förstår till fullo att man kan behöva ta till en hög röst eller fysisk kontakt för att nå fram till en hund. Det betyder INTE att det är okej att slå/sparka/strypa/terrorisera hundar och det är -helt jävla oanvändbart- om man inte ger eftergift på ett sätt som hunden förstår och har kontroll över. Det som visas på filmerna ser ut som rent maktmissbruk i mina ögon.

Ja, det du gör är ju ett annat bra exempel. Att bryta ett felbeteende på en gång handlar om att andra individer inte ska riskera att fara illa, inte några poäng hit och dit på en tävling. Dessutom kan det krävas mer för att öht nå fram till hunden.
 
Oj, alltså jag vet inte om jag läser in fel men jag tolkar dig som srg eller rupprörd just nu.

Jag tycker det är en diskussion som behövs och jag tänker att det är viktigare att diskutera kring vad som behöver ändras än att på nåt sätt försvara.

Vill du kommentera experten? Jag ser två I tråden som verkar hålla på lite grann med brukshund och jämför med någon som jobbat med att skola hundar i bla. skydd i 20+ år.
Men vad är det du tänker att vi ska diskutera? Ingen har sagt att det som visas i filmen är okej och lämplig träningsmetod. Det som har sagts är att ibland behöver man korrigera ett beteende och tagit ur sitt samband kan det se illa ut.
Exempelvis, jag hade Ville lös i går eftersom han ville plaska runt i en gigantisk vattenpöl och jaga isflak och jag hade exakt noll lust att stå ute i vattnet. Så länge han lekte runt stod jag tyst och lät honom roa sig, sen såg jag på hans kroppsspråk att han fick något i nosen och var på väg på en vittring varpå jag höjde rösten rejält och bröt honom. Han släppte vittringen och kom fram till mig och vi lekte en stund tillsammans innan vi gick vidare.
Jag tror inte att du ser något problem med att jag höjde rösten i den situationen?
Men om en utomstående som inte uppmärksammade hans förändring i kroppsspråk skulle antagligen inte ens ha förstått varför jag helt plötsligt höjde rösten när han i hens ögon gjorde samma sak som jag har låtit honom gjort i 10 min.

Jag är inte insatt i skydds men jag har svårt att tro att det finns någon allmän misshandel av hundar som man låter pågå för det är så man alltid har gjort.
 
Men vad är det du tänker att vi ska diskutera? Ingen har sagt att det som visas i filmen är okej och lämplig träningsmetod. Det som har sagts är att ibland behöver man korrigera ett beteende och tagit ur sitt samband kan det se illa ut.
Exempelvis, jag hade Ville lös i går eftersom han ville plaska runt i en gigantisk vattenpöl och jaga isflak och jag hade exakt noll lust att stå ute i vattnet. Så länge han lekte runt stod jag tyst och lät honom roa sig, sen såg jag på hans kroppsspråk att han fick något i nosen och var på väg på en vittring varpå jag höjde rösten rejält och bröt honom. Han släppte vittringen och kom fram till mig och vi lekte en stund tillsammans innan vi gick vidare.
Jag tror inte att du ser något problem med att jag höjde rösten i den situationen?
Men om en utomstående som inte uppmärksammade hans förändring i kroppsspråk skulle antagligen inte ens ha förstått varför jag helt plötsligt höjde rösten när han i hens ögon gjorde samma sak som jag har låtit honom gjort i 10 min.

Jag är inte insatt i skydds men jag har svårt att tro att det finns någon allmän misshandel av hundar som man låter pågå för det är så man alltid har gjort.
Men allvarligt, det du beskriver har ju ingenting med det som visas i filmerna eller åsyftas i artikel. Det handlar om ren tortyr med el, stackel och misshandel. Om någon hävdar att det är sådan ”dressyr” behövs för vissa grenar inom hundsport så tänker jag att den grenen borde avskaffas. Hundsport ska vara kul för både hund och människa.

All heder åt dem som vågade filma och lägga fram bevis.
 
Men allvarligt, det du beskriver har ju ingenting med det som visas i filmerna eller åsyftas i artikel. Det handlar om ren tortyr med el, stackel och misshandel. Om någon hävdar att det är sådan ”dressyr” behövs för vissa grenar inom hundsport så tänker jag att den grenen borde avskaffas. Hundsport ska vara kul för både hund och människa.

All heder åt dem som vågade filma och lägga fram bevis.
🙄 Skrev jag det överhuvudtaget? Prova att läsa det jag svarade på och vad jag faktiskt svarade.
 
Det som visas i filmen är fel på så många vis.
Tyvärr förekommer det skit även i skyddet precis som i alla grenar i djurrelaterad sport. Det finns alltid rötägg och idioter. Men de allra flesta är reko. Detta är inte representativt för sporten. Om det hade varit det så hade nätet kryllat av liknande filmer.

Skydd utövas ofta med mycket driftstarka hundar och sporten kräver mycket av föraren. Föraren måste ha känsla, kunna läsa hund, ha en tydlig plan, tajming i belöning och i ev korregering och goda kunskaper i hundars beteende och drifter för att förstå var och varför.
Allt detta verkar personerna i filmen sakna. Det är ren och skär idioti.
 
Som i filmerna upplevde jag att klimatet var på sbk på 90-talet. Även polisen tränade sina hundar så då så det fanns som jag kände då ingenstans att anmäla heller. Det var bara så klubben tyckte var rätt sätt att träna sina hundar på. Jag har aldrig sökt mig tillbaka dit efter det för sådana straff, omöjliga att förstå och sådan "träning" vilken också är omöjlig att förstå är inget för mig. Det påminner bara om mina föräldrars misshandel. Jag vill ha harmoni och ett gemensamt mål vi strävar efter att nå med mina djur och dit kommer man inte med våld.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp