Våld i träning av brukshund

Jag måste ju säga att min schäfer säkert hade klarat om jag hade sparkat henne (vilket jag aldrig gjorde)... men hon dog tusen dödar om jag visade henne missnöje och hon inte förstod varför och hur hon skulle göra om göra rätt och ta sig tillbaka upp på toppen av goda listan :cry:

Jag ser henne i de här stackars hundarna som haft sådan otur med sina människor

(Alltid på toppen av Goda listan :heart)
 
Som i filmerna upplevde jag att klimatet var på sbk på 90-talet. Även polisen tränade sina hundar så då så det fanns som jag kände då ingenstans att anmäla heller. Det var bara så klubben tyckte var rätt sätt att träna sina hundar på. Jag har aldrig sökt mig tillbaka dit efter det för sådana straff, omöjliga att förstå och sådan "träning" vilken också är omöjlig att förstå är inget för mig. Det påminner bara om mina föräldrars misshandel. Jag vill ha harmoni och ett gemensamt mål vi strävar efter att nå med mina djur och dit kommer man inte med våld.
Hundra procent medhåll här! :bow::bow::bow::bow::bow:
 
Som i filmerna upplevde jag att klimatet var på sbk på 90-talet. Även polisen tränade sina hundar så då så det fanns som jag kände då ingenstans att anmäla heller. Det var bara så klubben tyckte var rätt sätt att träna sina hundar på. Jag har aldrig sökt mig tillbaka dit efter det för sådana straff, omöjliga att förstå och sådan "träning" vilken också är omöjlig att förstå är inget för mig. Det påminner bara om mina föräldrars misshandel. Jag vill ha harmoni och ett gemensamt mål vi strävar efter att nå med mina djur och dit kommer man inte med våld.

Sådana träningsmetoder används verkligen inte på de klubbarna jag är på idag. Att man hade "hårdare" träningsmetod förr har knappast bara med SBK att göra, utan att just negativ förstärkning och "alfametoder" var stort överlag inom hundvärlden. Inom vissa kretsar lever det fortfarande kvar (Cesar Milan t ex), men idag använder vi positiv förstärkning som metod och det är också den metod vi instruktörer utbildas i genom SBK.
 
Det man ser i filmen är gammalt och förlegat. Förr tränades hundar med straff och inom många sporter och tjänst tränades det efter "bryt ner och bygg upp".
Tack och lov har utvecklingen gått framåt.

I skydd i dag tränar man med drifterna och inte mot dem. Dvs att man belönar och göder drifter och rätt beteenden. Självklart sker även korregeringar ibland, men folk älskar oftast sina hundar även i skyddet och misshandlar dem inte utan vi pratar helt normala korregeringar. Domare vill se glada hundar, inte kuvade och poängsätter där efter.

De som tränar som på filmen kommer aldrig att få en hund som skiner på tävlingsplanen. Den kommer inte att gå ut på en skyddsplan och ge gärnet med tryck och glädje i arbetet och det syns.
 
Sådana träningsmetoder används verkligen inte på de klubbarna jag är på idag. Att man hade "hårdare" träningsmetod förr har knappast bara med SBK att göra, utan att just negativ förstärkning och "alfametoder" var stort överlag inom hundvärlden. Inom vissa kretsar lever det fortfarande kvar (Cesar Milan t ex), men idag använder vi positiv förstärkning som metod och det är också den metod vi instruktörer utbildas i genom SBK.
Det är ju jättebra om det inte är så längre. Jag kände mig väldigt ensam förr om att vilja vara vän med mina djur och gemensamt sträva efter målen och gör det fortfarande väldigt ofta. Det kommer nog alltid finnas människor som behandlar djur illa. Endel enbart för att det ger dem en känsla av makt men det viktiga är att de här aldrig får bli rumsrent någonsin. Att det alltid fördöms inte bara av privatpersoner utan av organisationer också.
 
Det är ju jättebra om det inte är så längre. Jag kände mig väldigt ensam förr om att vilja vara vän med mina djur och gemensamt sträva efter målen och gör det fortfarande väldigt ofta. Det kommer nog alltid finnas människor som behandlar djur illa. Endel enbart för att det ger dem en känsla av makt men det viktiga är att de här aldrig får bli rumsrent någonsin. Att det alltid fördöms inte bara av privatpersoner utan av organisationer också.

"Givetvis", tänker jag instinktivt. Det som försiggår på videorna är ju rent djurplågeri? Både el och stackel är förbjudet i Sverige. Jag tror inte du finner någon som helst organisation som ställer sig bakom det som pågår i filmerna.

Men ja, att det alltid kommer finnas folk som behandlar djur illa oavsett djurslag eller sport, så är det ju. Det är svårt att komma ifrån.
 
"Givetvis", tänker jag instinktivt. Det som försiggår på videorna är ju rent djurplågeri? Både el och stackel är förbjudet i Sverige. Jag tror inte du finner någon som helst organisation som ställer sig bakom det som pågår i filmerna.

Men ja, att det alltid kommer finnas folk som behandlar djur illa oavsett djurslag eller sport, så är det ju. Det är svårt att komma ifrån.
Visst borde alla tycka givetvis men det är ju inte så i verkligheten. Det finns många som förespråkar våld mot djur, officiellt eller inofficiellt.
 
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det förkommer en hårdare jargong och är mer accepterat med bryskare korrigeringar inom vissa sporter (jag har mer erfarenhet av jakt än typ skydd) och att det ofta hänvisas till just mer driftstarka hundar. Lite som en ursäkt ibland, nästan. Det går inte träna på ett annat sätt, man måste 'ta i'!
Som nu när @*Gotlandsrusset* skrev att hon sett träning med ryck och gapande där en hund slängs i backen, och det liksom inte räknas. Jag säger inte att det ska hamna i samma fack som situationerna i filmerna men man kan gott få kritisera gränsfall också tycker jag. Ifrågasätta och markera.
Upprepade och eskalerade korrigeringar för mig betyder att träningen är rätt misslyckad, inte en Del av träningen så att säga.
 
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det förkommer en hårdare jargong och är mer accepterat med bryskare korrigeringar inom vissa sporter (jag har mer erfarenhet av jakt än typ skydd) och att det ofta hänvisas till just mer driftstarka hundar. Lite som en ursäkt ibland, nästan. Det går inte träna på ett annat sätt, man måste 'ta i'!
Som nu när @*Gotlandsrusset* skrev att hon sett träning med ryck och gapande där en hund slängs i backen, och det liksom inte räknas. Jag säger inte att det ska hamna i samma fack som situationerna i filmerna men man kan gott få kritisera gränsfall också tycker jag. Ifrågasätta och markera.
Upprepade och eskalerade korrigeringar för mig betyder att träningen är rätt misslyckad, inte en Del av träningen så att säga.
Ja precis. Det är just själva gränsdragningen som blir intressant. Det är nog svårt att egentligen bedöma om en hund enbart funkar med hård hand. Det är säkert lätt hänt att man liksom bara tar den attityden om många andra redan har den.
 
Påminner om att det är fullt tillåtet att låta bli att svara på inlägg om man inte vill.
Och tänk på att försöka läsa allas inlägg som att de är skrivna med en god ton.

/Mod
 
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det förkommer en hårdare jargong och är mer accepterat med bryskare korrigeringar inom vissa sporter (jag har mer erfarenhet av jakt än typ skydd) och att det ofta hänvisas till just mer driftstarka hundar. Lite som en ursäkt ibland, nästan. Det går inte träna på ett annat sätt, man måste 'ta i'!
Som nu när @*Gotlandsrusset* skrev att hon sett träning med ryck och gapande där en hund slängs i backen, och det liksom inte räknas. Jag säger inte att det ska hamna i samma fack som situationerna i filmerna men man kan gott få kritisera gränsfall också tycker jag. Ifrågasätta och markera.
Upprepade och eskalerade korrigeringar för mig betyder att träningen är rätt misslyckad, inte en Del av träningen så att säga.
Ja, eller kommentaren "tummen i ögat" när man har en hund som är mycket drag i. 🤮 jag har de en hund med mycket nerv och som hade svårt attlugna sig i samband med skyddsarbetet. Många tränare älskade att "han aldrig blev trött" medan jag såg att hunden hade det psykiskt väldigt tufft. Mot många skyddskunniga tränares råd slutade jag helt träna skydd med min hund. Det var för jobbigt psykiskt för honom.

Summa sumarum: Även om hunden är "duktig" inom en träningsform betyder inte det att han/hon bör träna det.
 
Ja, eller kommentaren "tummen i ögat" när man har en hund som är mycket drag i. 🤮 jag har de en hund med mycket nerv och som hade svårt attlugna sig i samband med skyddsarbetet. Många tränare älskade att "han aldrig blev trött" medan jag såg att hunden hade det psykiskt väldigt tufft. Mot många skyddskunniga tränares råd slutade jag helt träna skydd med min hund. Det var för jobbigt psykiskt för honom.

Summa sumarum: Även om hunden är "duktig" inom en träningsform betyder inte det att han/hon bör träna det.
Vad är problemet med "tummen i ögat"?
Det säger jag själv om min, det betyder inte att han tränas oschysst.

Sen är det klart att en hund inte alltid passar för en sport bara för att den är bra på det.
 
Vad är problemet med "tummen i ögat"?
Det säger jag själv om min, det betyder inte att han tränas oschysst.

Sen är det klart att en hund inte alltid passar för en sport bara för att den är bra på det.
Att man förutsätter att alla hundar inom en viss gren/ras kräver tsamma nivå av tuff behandlig. Min hund bedömdes behöva det, vilket, så här i efterhand, jag borde ha insett var totalt kontraproduktivt.
 
Att man förutsätter att alla hundar inom en viss gren/ras kräver tsamma nivå av tuff behandlig. Min hund bedömdes behöva det, vilket, så här i efterhand, jag borde ha insett var totalt kontraproduktivt.
Okej, för det lät som du hade problem med uttalandet i allmänhet.

Vet inte vad du tränat med för folk, men jag har inte varit med om att man ansett att alla hundarna behöver samma behandling. Inte ens när min blev felkörd.
 
”Tummen i ögat” betyder för mig inte att man nödvändigtvis använder hårda metoder utan att man ramar in hunden ordentligt så att den inte går ur hand. Det kan man göra verbalt eller bara med en blick också men det krävs att man är fokuserad och medveten om vad man jobbar med.
 
Vad är problemet med "tummen i ögat"?
Det säger jag själv om min, det betyder inte att han tränas oschysst.

Sen är det klart att en hund inte alltid passar för en sport bara för att den är bra på det.
Jag säger också att jag kan ha "tummen i ögat", "hålla i" eller "rama in" en hund. Det handlar oftast om hur hög toleransnivån är för olydnad/initiativ/felbeteenden. Vissa hundar kan ges väldigt stort ansvar och kommer snabbt till ett läge där de inte "tar för sig" om man släpper lite på kraven, men andra (som "behöver tummen i ögat") tar hela armen om man ger ett lillfinger. (exempel: Hunden som gärna tillfredsställer sig själv och gör vad den vill istället för tar kommandon. Minsta lilla fel man släpper igenom eskalerar snabbt till rent av farliga beteenden (mosa upp får i stenrösen tex). Alltså behöver föraren vara "fyrkantig och svartvit" för att vidhålla en fungerande kommunikation.

Korrigering sker dock aldrig fysiskt! Det hjälper ingen att hunden är rädd för att föraren ska komma.
 
Att man förutsätter att alla hundar inom en viss gren/ras kräver tsamma nivå av tuff behandlig. Min hund bedömdes behöva det, vilket, så här i efterhand, jag borde ha insett var totalt kontraproduktivt.
Fast tummen i ögat har ju ingenting med tuffa tag att göra? Det innebär ju att man håller koll på/övervakar noga. Det kan jag säga om ena hunden, att jag behöver ha tummen i ögat på honom för att han inte ska äta rävbajs när vi är ute i skogen, t.ex. Håller jag koll på honom kan jag se det i tid och bryta genom inkallning. Så det betyder ju inte alls att vara tuff mot hunden, bara att man behöver hålla fokus på hunden och inte rikta uppmärksamheten åt annat håll för att den inte ska ta sig friheter, ungefär.

Lite OT-spår, men man kan ha tummen i ögat på en hund och fortfarande vara mjuk mot den.
 
Angående klimat på SBK så skaffade jag min första hund en bit in på 2000-talet. Då tränade jag både privat och på ett par olika klubbar och på upplevde att klimatet skilde sig åt rejält mellan olika ställen och olika tränare.

Den utvecklingen har fortsatt och vad jag förstått är det snarast hos vissa privata alternativ man nu kan stöta på riktigt oschyssta metoder. Med mina två senare hundar har jag inte sett någon SBK-instruktör hålla kurs på klubben där det lärs ut eller uppmanas att korrigera en hund på ett sätt som är förvirrande eller snarare är en bestraffning.
 
Angående klimat på SBK så skaffade jag min första hund en bit in på 2000-talet. Då tränade jag både privat och på ett par olika klubbar och på upplevde att klimatet skilde sig åt rejält mellan olika ställen och olika tränare.

Den utvecklingen har fortsatt och vad jag förstått är det snarast hos vissa privata alternativ man nu kan stöta på riktigt oschyssta metoder. Med mina två senare hundar har jag inte sett någon SBK-instruktör hålla kurs på klubben där det lärs uppmanas att korrigera en hund på ett sätt som är förvirrande eller snarare är en bestraffning.
Nej, jag har snarare sett att man blivit lite rädd för att lära ut att man ens får säga åt hunden att beteendet inte är ok. At allt ska ignoreras tex.
(Vilket i min värld är ett annat sätt att vara oschysst mot hunden).

Jag tycker ju lagom är bäst i hundträning, svensk som man är ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp