Våld i träning av brukshund

Apropå det här med polis/tjänstehundar.

Jag tror det är en svår ekvation att få ihop, att avla fram väldigt förarveka hundar som tar en blick eller harkling som korrigering (särskilt när den är uppvarvad) samtidigt som den ska stå pall för hot utifrån sas. Vi har ju främst avlat på att hundar ska vara trevliga mot folk - att få en hund som både har mod,dådkraft och skärpa men samtidigt väldigt mjuka i träning är nog inte det enklaste. Att dessutom avla fram en väldigt förarvek hund som inte går ner sig i stressiga situationer låter inte som det enklaste.Det är liksom svårt nog att få fram bra tjänstehundsmaterial som det är... Många sporthundar är ju ur samma linjer, bara att de inte är sålda till tjänst.
Ammo är hyffsat förarvek och jag kan numera stoppa honom med enbart rösten på det mesta - men kan ärligt talat säga att jag fått ta tag i honom ett flertal gånger under åren för att han ska lyssna. Är dock noga med att inte ta ut mer än vad jag sätter in på relationskontot.

Men åter igen, men det sagt menar jag inte att träningen i filmerna är ok.
En gammal stallbekant för ett bra tag sedan som hade bruksras som de körde skydd och IPO med. Man köpte in utländska linjer som var bra på just det. En av dem var svår. Man tog hjälp av många olika tränare som inte nådde fram riktigt.
Då var det någon polis eller ex-polis som skulle hjälp till och tyckte man skulle bryta ner den. Hen hade då hängt upp hunden i halsbandet på någon väggkrok och slagit den, elat den etc etc. Ägaren hade då man fick reda på vad som gjorts tagit hem hunden etc.
Den blev väldigt bra och polisen hade hört talas om den och ringde och ville köpa för en enorm summa.

Det är det mest rubbade jag stött på IRL i form av träningsfilosofi.
 
I just detta fall så är jag den som de lyssnar mest på, som de kommer till för trygghet och som de helst vill jobba med. Båda hundarna är mattegrisar. Ska de lyssna på sambon när något blir fel så behöver han göra mer för att bryta. Så det är lite konstigt.

Hade situationen varit tvärtom så hade jag förstått vart det kom ifrån. Stora skillnaden är att mig lyssnar de på, och går vidare. Medans sambon lyssnar de tveksamt på i verkligheten, men frågar han "Vad har du där" eller "vad gör du" så blir reaktionen helt annan än om jag gör det. Det tar längre tid innan de släpper det med sambon. Varför vet jag inte som sagt.
Jag är den i vårt hushåll som gör allt hunden inte är förtjust i. Jag brukar låta sambon ge mat och godis. Och jag är den som säger ifrån vid behov.
Men hunden dras ju till mig pga annat. Jag är bättre på att läsa av hunden, förstå den och på att "justera volymen på mina signaler" och jag kan leverera den känsla hon behover. Vi har också mer kommunikation öht.
Jag är också bättre på att driva igenom om jag ber om något. Sambon kan vara inkonsekvent, ha sämre timeing etc. Så hon kan skita i vad han säger om det är på låg volym sas. Eller oftast kolla på mig för att se om det verkligen är ngt som jag tycker hon måste göra.
Jag har ju investerat mkt mer i att ge henne stabilitet, trygghet, lekfullhet etc. Så om jag skulle fräsa ifrån blir hon inte rädd. Hon vet att jag är balanserad och att jag släpper så fort hon agerar korrekt. Och att jag ger henne möjlighet att göra rätt.
 
När okunniga människor ska träna en gren utan att veta hur man gör.
"När kunskapen tar slut tar våldet vid"

Hade det däremot varit polis hundar hade jag varit mer tveksam om vad jag tycker om visa grejer (visa grejer är ju skit oavsett varför man tränare det). För man kan ju inte ha en polishund som släpper/backar bara för att förövaren börjar slå på hunden.

När man ser videor där polishundarna attackerar förövarna får ju hunden ibland ta emot både sparkar och slag men vägrar fortfarande släppa förövaren, och på något sätt måste man ju testa om hunden klarar det/vänja hunden vid att klara sånt innan den sätts ut i tjänst, men då görs det ju av professionella människor under rätt omständigheter och för att hunden måste kunna funka i tjänst.
Dessa människor i videorna tränar ju inga polis hundar, så finns ju ingen anledning att dessa hundar ska hålla kvar trots slag/sparkar.

Jag kan iaf lova att i Sverige slår man inte polishundar för att träna dem att inte backa ifall en skurk pucklar på dem.
Bitarbetet som är inövat på ärm bygger på ägande. Hunden får vinst i ägandet i träning och belastas med softstock, den gör inte ont. Grejen är att hunden är så taggad att den vill inte släppa. Utan komando vill säga.

I Sverige är det mycket sällsynt att polishundar öht behöver bita. Jag vet många hundförare inom polis och väkteri där deras hundar aldrig behövt ta till tänderna. Det är avskräckande nog att få se garnityret av en gapande Malle eller Schäfer.
 
Jag kan iaf lova att i Sverige slår man inte polishundar för att träna dem att inte backa ifall en skurk pucklar på dem.
Bitarbetet som är inövat på ärm bygger på ägande. Hunden får vinst i ägandet i träning och belastas med softstock, den gör inte ont. Grejen är att hunden är så taggad att den vill inte släppa. Utan komando vill säga.

I Sverige är det mycket sällsynt att polishundar öht behöver bita. Jag vet många hundförare inom polis och väkteri där deras hundar aldrig behövt ta till tänderna. Det är avskräckande nog att få se garnityret av en gapande Malle eller Schäfer.
Jag tror ju inte poliserna slår hundarna så dem lär sig ta smärta. Men tror absolut att dem testar hur deras hundar reagerar om "förövaren" gör något emot hunden, för du kan inte ha en hund som är vek och backar.
 
Jag tror ju inte poliserna slår hundarna så dem lär sig ta smärta. Men tror absolut att dem testar hur deras hundar reagerar om "förövaren" gör något emot hunden, för du kan inte ha en hund som är vek och backar.
Jag skrev att de testar den med softstock, precis som i vanlig skyddsträning. Och så hojtar, viftar de och uppträder lite hotfullt samtidigt. Men de testar inte hundarna med någon form av smärta för att se att de inte backar.
De här hundarna har rejäl dos kamp och försvarslust ihop med pannben och dådkraft, det ligger så inpräntat i deras reptilhjärna att inte släppa. Snarare taggar de upp i en kamp.

Även en tjänstehund får släppa om våldet mot den blir för kraftigt. De är dyrbara och man vill inte att de ska komma till skada. Föraren ska ju också hålla sin "kollega" om ryggen med sitt vapen.

Nu pratar jag Svensk tjänstehundsträning. Jag vet inte om de filmerna du innan nämnde och kanske åsyftar är Amerikanska. Over there går allt annorlunda till tyvärr.
 
OT: Sedan fattar jag inte varför jyckarna ska gå med rumpan i backen och knappt nudda backen med framtassarna när de går fot. Duger inte ögon kontakt liksom... har sett det på jättemånga filmer om IGP (mest utomlands ifrån).
Fortsätter OT
Hade en tanke om att starta en tråd om just det för ett tag sedan för jag fattar inte heller.
Har ju blivit värdens poppis grej även om dom som tränat in det riskerar att bli grymt besviken den dag man vill tävla i vanlig svensk lydnad och får en lite hårdare domare. Står tydligen något i regelförtydligandet om att hundarna ska gå vid förarens sida med "naturlig gång" (Om inte jag är felinformerad, va en domare som sa det och har inte läst på själv).
 
Angående videon så är inte det hundträning- känns bara som ren misshandel. Nått eftersökt resultat måste dom ju få eftersom det inte är en isolerad händelse men har svårt att se vad man är ute efter.

Jag tror att skyddet är extra utsatt för metoder som detta, dels för att det fortfarande är väldigt mansdominerat av ofta en lite äldre generation där det används mycket förlegat tänk och som många yngre förmågor har respekt och kanske lite förmycket tillit till -och dels att man jobbar med extremt driftstarka hundar där man har för brottom med att dra hundarna hårt "I det som ser coolt ut" och inte har samma motivation att lägga de goda lydnadsgrunderna som krävs för att styra de där drifterna. Och då hamnar vi i "där kunskapen tar slut.."

Det som är extra tråkigt är att det speciellt i Sverige, enligt mig, finns jätte bra skyddsträning där det skänker stor glädje både för hund och förare men varje gång sådant här uppdagas så slår det så jäkla hårt mot hela sporten och det blir stora diskussioner om sporternas vara eller icke vara.
 
Fortsätter OT
Hade en tanke om att starta en tråd om just det för ett tag sedan för jag fattar inte heller.
Har ju blivit värdens poppis grej även om dom som tränat in det riskerar att bli grymt besviken den dag man vill tävla i vanlig svensk lydnad och får en lite hårdare domare. Står tydligen något i regelförtydligandet om att hundarna ska gå vid förarens sida med "naturlig gång" (Om inte jag är felinformerad, va en domare som sa det och har inte läst på själv).
Gör man det även i svensklydnaden 😮 Det ser synnerligen obekvämt ut för hunden....
 
Gör man det även i svensklydnaden 😮 Det ser synnerligen obekvämt ut för hunden....
Dom som satsar renodlat på lydnad kanske inte gör det men IGP inspirerar många och det finns just nu många som marknadsför sin kompetens som lydnadsinstruktör genom att visa sina hundar i just den här typen av gång på sociala medier så jag vet faktiskt inte.
 
Dom som satsar renodlat på lydnad kanske inte gör det men IGP inspirerar många och det finns just nu många som marknadsför sin kompetens som lydnadsinstruktör genom att visa sina hundar i just den här typen av gång på sociala medier så jag vet faktiskt inte.

Jag tycker att den gången har blivit ganska poppis även inom lydnadskretsarna. Jag har sett en hel del diskussion kring huruvida den typen av gång ska premieras eller ej, tyvärr gör den ju ibland det av lydnadsdomarna just för att det ser flashigt ut, med resultatet att hundar med korrekt gång men utan de stolpiga frambenen och sänkta arslet får sämre betyg. Det ser man också på videor som vissa lydnadsmänniskor lägger ut, som får kommentarer om hur "snyggt" det ser ut och applåd-emojis.

Just det här med "naturlig gång" och liknande är återkommande tema för diskussioner just när det gäller att alla hundar ska betygsättas efter sin förmåga. En berner sennen som gör en korrekt ingång ska inte få sämre betyg för att ingången inte skedde lika snabbt och flashigt som ekipaget med border collie innan. Hänsyn till ras ska ges - frågan är bara i vilken utsträckning det görs, och vad man premierar för att det ser "flashigt ut" vs naturligt ut.

Där upplever iaf jag att brukset är bättre, det blir inte lika överdrivet.
 
Just det här med "naturlig gång" och liknande är återkommande tema för diskussioner just när det gäller att alla hundar ska betygsättas efter sin förmåga. En berner sennen som gör en korrekt ingång ska inte få sämre betyg för att ingången inte skedde lika snabbt och flashigt som ekipaget med border collie innan. Hänsyn till ras ska ges - frågan är bara i vilken utsträckning det görs, och vad man premierar för att det ser "flashigt ut" vs naturligt ut.

Där upplever iaf jag att brukset är bättre, det blir inte lika överdrivet.

Tyvärr har det där med att ta hänsyn till ras i stort sett försvunnit ur brukset också. Jobbar precis med att sätta ihop ett nytt nummer av Boxerklubbens medlemstidning och vi just bruks som tema den här gången. Har haft uppe just den diskussionen och hur det i praktiken tas väldigt lite hänsyn idag utan alla jämförs med border collien, typ.
 
Tyvärr har det där med att ta hänsyn till ras i stort sett försvunnit ur brukset också. Jobbar precis med att sätta ihop ett nytt nummer av Boxerklubbens medlemstidning och vi just bruks som tema den här gången. Har haft uppe just den diskussionen och hur det i praktiken tas väldigt lite hänsyn idag utan alla jämförs med border collien, typ.
Jag, som har haft Schäfer hela tiden kan lugna dig med att säga att är det inte fel ras så är det fel kennel, eller varför inte fel färg 😂😂😂. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
 
Finska schäfer förbundet reagerar. Körde texten genom translate pga orkar inte översätta allt

http://www.spl.fi/etusivu/ajankohtaista/112-ylen-a-studio-ohjelma-24-2

Med hänvisning till A-studioprogrammet som Yle presenterade igår kommer finska schäferklubben att vidta omedelbara åtgärder för att eliminera det som presenteras i programmet. Ärendet är allvarligt och kommer att undersökas noggrant. Undersökningar av identiteten hos de som visas i videorna pågår. Schäferhundföreningen ingriper i dess Funktionärers och medlemmars verksamhet inom ramen för dess regler. Skyddsträning kommer att avbrytas och federationen kommer också att uppmana underavdelningarna att avstå från vakthundträningsaktiviteter för tillfället. De underavdelningar SPL-Varsinais-Suomi Ry och SPL-Kotka Ry som nämns i programmet kommer att tillfälligt stängas av. German Shepherd Association Courage Test Camp och Spring Camp kommer att skjutas upp till ett senare datum. Ärendet utreds också genom en anmälan till polisen. Åtgärderna kommer att kommuniceras vidare när nya beslut fattas. Mvh styrelsen
 
Förbundet reagerar. Inget finns på svenska ännu men all skyddsverksamhet är stoppad och ett par föreningar är avstängda.
Tråkigt att man stoppa all skyddsverksamhet.

Det skrivs också mycket om att folk funderar på ifall skyddet ska vara en hobby eller enbart för tjänstehundar
Man lär ju få problem att få fram tjänstehundar om man inte ska få köra andra hundar i skyddet..
Dessutom är det så himla dumt att straffa alla i en sport för att vissa inte kan bete sig.
 
Tråkigt att man stoppa all skyddsverksamhet.


Man lär ju få problem att få fram tjänstehundar om man inte ska få köra andra hundar i skyddet..
Dessutom är det så himla dumt att straffa alla i en sport för att vissa inte kan bete sig.
Jag förstår att man måste stoppa genast och analysera var felen finns innan man låter det fortgå. Men visst är det tråkigt för dom som sköter sig. Så är det ju med allt. Det är ju inte ett straff utan mer likställa med att dra i nödbroms.

Jag vet inte hur man tar fram tjänstehundar i Finland, men jag har för mig att hundarna från valp placeras jos personen som den ska jobba med. Så på såsätt torde ju inge problem uppstå.
 
Jag förstår att man måste stoppa genast och analysera var felen finns innan man låter det fortgå. Men visst är det tråkigt för dom som sköter sig. Så är det ju med allt. Det är ju inte ett straff utan mer likställa med att dra i nödbroms.

Jag vet inte hur man tar fram tjänstehundar i Finland, men jag har för mig att hundarna från valp placeras jos personen som den ska jobba med. Så på såsätt torde ju inge problem uppstå.
Fast om man inte kan meritera "privata" hundar inom skydd så är det ju omöjligt att veta vilka valpar som är lämpliga för det, om man inte kör avel på enbart tjänstehundar? Och då lär man ju få en ganska snäv avelsbas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp