Våld i träning av brukshund

em-pirre

Trådstartare
Stormiga diskussioner just nu i Finland. På brukshundsklubbar (inom skyddet) använder man en himla massa våld i träningen men klubbarna hyllas efter träningsweekends.

Just nu är det totalstopp för skyddsträning, sponsorer drar sig ur, kennelklubben och polisen utreder. Skolningar stoppas.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...metoder-dold-kamera-visar-hur-de-sparkas-slas

Hur ser det ut på klubbarna i Sverige? Vad gör man för att påverka?
 
Senast ändrad:
Stormiga diskussioner just nu i Finland. På brukshundsklubbar (inom skyddet) använder man en himla massa våld i träningen men klubbarna hyllas efter träningsweekends.

Just nu är det totalstopp för skyddsträning, sponsorer drar sig ur, kennelklubben och polisen utreder. Skolningar stoppas.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...metoder-dold-kamera-visar-hur-de-sparkas-slas

Hur ser det ut på klubbarna i Sverige? Vad gör man för att påverka?

Här är en fungerande länk: https://svenska.yle.fi/artikel/2021...metoder-dold-kamera-visar-hur-de-sparkas-slas

Jag ville spy när jag såg det. De sk "tränarna" borde få stackel och elhalsband på sig själva... :mad:
 
Har sett hela flera gånger då det delas och diskuteras friskt i dobbisgrupper. Vad jag förstår det som är allt på filmerna samma träningsgäng?

Skitträning är det iallafall, hundarna förstår ju inte ens varför de korrigeras för det så himla oklart.
 
Stormiga diskussioner just nu i Finland. På brukshundsklubbar (inom skyddet) använder man en himla massa våld i träningen men klubbarna hyllas efter träningsweekends.

Just nu är det totalstopp för skyddsträning, sponsorer drar sig ur, kennelklubben och polisen utreder. Skolningar stoppas.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...metoder-dold-kamera-visar-hur-de-sparkas-slas

Hur ser det ut på klubbarna i Sverige? Vad gör man för att påverka?
"Buskträningar" förekom när jag tränade aktivt för många år sedan. Dvs träningar där det användes hårda tag, stackel, möjligen el också. Det var sånt man hörde ryktesvägen, jag såg det aldrig själv. Jag tror att Djurens rätt (?) anmälde en IPO-grupp för djurplågeri eller liknande under den perioden. Jag vet inte vad som blev av det. Jag är synnerligen säker på att den här skitmetoden av skyddsträning förekommer i Sverige idag också, alldeles säkert. Men i skym undan förstås.

När jag var aktiv var det rätt tuffa tag ibland, men fortfarande långt från det som visades i det här klippet. På den tiden var jag mycket ung och litade på att tränarna visste vad de gjorde. idag hade jag inte varit lika "följsam".

OT: Sedan fattar jag inte varför jyckarna ska gå med rumpan i backen och knappt nudda backen med framtassarna när de går fot. Duger inte ögon kontakt liksom... har sett det på jättemånga filmer om IGP (mest utomlands ifrån).
 
Men gud så hemskt!
innan jag kollade tänkte jag att det var något idiot som ryckte för hårt i kopplet eller liknande.
Men det här var ju betydligt värre än jag trodde. Jag klarade inte ens att se klart.
Stackars, stackars hundar! 😔
 
Tänkte samma, väldigt otydligt för hundarna - meningslöst våld som inte ens verkar vara tänkt att forcerad igenom nåt... Bara allmänt ryck och slag.
Precis!

Jag menar inte att jag stödjer den här typen av träning alls men jag blir ännu mer upprörd när det inte ens verkar finnas en plan. Man slår och bankar på hundarna bara för att liksom och hundarna fattar ingenting.
Jag förstår heller varför de korrigeras liksom, den svarta dobbisen får ju tex stryk både när den ställer sig o lägger sig.
 
Men gud så hemskt!
innan jag kollade tänkte jag att det var något idiot som ryckte för hårt i kopplet eller liknande.
Men det här var ju betydligt värre än jag trodde. Jag klarade inte ens att se klart.
Stackars, stackars hundar! 😔
Jag också! Typ nån som överdriver. Men usch så fel jag hade. Jag kunde inte titta klart.
 
Jag tänker att det här INTE är något isolerat. Det här förekommer. Inte bara i en träningsgrupp, inte bara i en stad eller bara i Finland. Jag är rätt säker på att det förekommer överallt.

Vågar ni säga till, anmäla, agera om ni ser nåt?
 
Jag tänker att det här INTE är något isolerat. Det här förekommer. Inte bara i en träningsgrupp, inte bara i en stad eller bara i Finland. Jag är rätt säker på att det förekommer överallt.

Vågar ni säga till, anmäla, agera om ni ser nåt?
Jag tror inte heller att det är så ovanligt som man Vill tro. El'dressyr' har jag hört det pratas om rätt öppet i jaktkretsar i alla fall, även om det börjar vara rätt många år sedan nu.
 
Jag tänker att det här INTE är något isolerat. Det här förekommer. Inte bara i en träningsgrupp, inte bara i en stad eller bara i Finland. Jag är rätt säker på att det förekommer överallt.

Vågar ni säga till, anmäla, agera om ni ser nåt?
Absolut förekommer den här typen av träning på andra ställen och jag skulle absolut säga till om jag såg träning som såg såhär illa ut.
 
Jag tänker att det här INTE är något isolerat. Det här förekommer. Inte bara i en träningsgrupp, inte bara i en stad eller bara i Finland. Jag är rätt säker på att det förekommer överallt.

Vågar ni säga till, anmäla, agera om ni ser nåt?
Jag har sett poliser som varit väldigt hårda fysiskt mot hundarna under träning. Jag vågade inte säga något, hade väl varit jag som fått skit i slutändan kände jag där och då. Det va mycket gapande, rycka de och en polis slängde hunden i backen. Polisen såg mig och såg att jag såg men brydde sig inte.
 
Jag har sett poliser som varit väldigt hårda fysiskt mot hundarna under träning. Jag vågade inte säga något, hade väl varit jag som fått skit i slutändan kände jag där och då. Det va mycket gapande, rycka de och en polis slängde hunden i backen. Polisen såg mig och såg att jag såg men brydde sig inte.

Jag tänker dock att "ryckande och gapande" inte är samma nivå som stackel och elhalsband. Ska dessa företeelser verkligen blandas samman?
 
Jag tänker dock att "ryckande och gapande" inte är samma nivå som stackel och elhalsband. Ska dessa företeelser verkligen blandas samman?
Nej det är ju inte samma nivå, men ändå för jävla fel.

Vad säger skk? Har det kommit upp till ytan där, eller är det som här, att folk vet men inte vågar säga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp