Våld på jobbet

Killaloe

Trådstartare
Ni som på något sätt jobbar på ställen där det förekommer våld (antingen en kalkylerad risk så att säga eller där det någon gång hänt även om det inte är en del av verksamheten) eller stora konflikter av någon sort som påverkar lusten och orken att gå till jobbet - hur hanterar ni det för att orka vara på jobbet?

Hur ser er organisation ut runtomkring, finns det stöd? Utnyttjar ni det? Hur jobbar ni med sådana frågor i personalgruppen?
 
Ni som på något sätt jobbar på ställen där det förekommer våld (antingen en kalkylerad risk så att säga eller där det någon gång hänt även om det inte är en del av verksamheten) eller stora konflikter av någon sort som påverkar lusten och orken att gå till jobbet - hur hanterar ni det för att orka vara på jobbet?

Hur ser er organisation ut runtomkring, finns det stöd? Utnyttjar ni det? Hur jobbar ni med sådana frågor i personalgruppen?

Seriöst att det finns arbetsplatser där det förekommer våld?!:eek: (utöver de yrken med våldsmonopol). Konflikter vet jag förekommer lite nu och då även på min arbetsplats men det har aldrig gått längre än så. Följer den här tråden, känns som att man kan lära sig något nytt här.:)
 
Seriöst att det finns arbetsplatser där det förekommer våld?!:eek: (utöver de yrken med våldsmonopol). Konflikter vet jag förekommer lite nu och då även på min arbetsplats men det har aldrig gått längre än så. Följer den här tråden, känns som att man kan lära sig något nytt här.:)
Ja men det finns det absolut, vårdyrken i olika former tex.

Sen tror jag att ingen arbetsplats är nöjd med att våld förekommer (vi har nolltolerans tex och det är allvarligt när något händer) men det händer ändå av olika anledningar (inte mellan kollegor då kanske men mellan tex brukare och vårdpersonal :))
 
Jag läste först och tänkte precis som @Lycan
Men kom sedan att tänka på vad jag läst på nyheter ibland senaste åren med folk som går in på akuter och och sjukhus och lever rövare, folk som kastar sten på blåljuspersonal, rån i butiker, polisyrket, personal på anstalter, vakter utanför krogar, rån av värdetransporter, väktare i tunnelbanan mm mm... listan kan ju göras hur lång som helst när man tänker efter :eek:

Våld på jobbet mellan kollegor är förhoppningsvis sällsynta...
Sexuella trakasserier, mobbning och utfrysning på jobbet verkar dock inte så sällsynt tyvärr...
 
Ja men det finns det absolut, vårdyrken i olika former tex.

Sen tror jag att ingen arbetsplats är nöjd med att våld förekommer (vi har nolltolerans tex och det är allvarligt när något händer) men det händer ändå av olika anledningar (inte mellan kollegor då kanske men mellan tex brukare och vårdpersonal :))

Jag blev så nyfiken så jag blev tvungen att googla. Hemskt att de som jobbar inom vården och ska hjälpa andra kan bli utsatt för något sådant. De förtjänar lönehöjning... Och mer satsningar inom arbetsmiljö och säkerhet. Det lilla jag hann läsa så uppfattade jag det som att jag om sågverksarbetare har säkrare arbetsmiljö än tex en akutsjukvårdare. Ursäkta att jag är så grymt okunnig men det lätt hänt när man är ung och relativt ny i arbetslivet.
 
Jag läste först och tänkte precis som @Lycan
Men kom sedan att tänka på vad jag läst på nyheter ibland senaste åren med folk som går in på akuter och och sjukhus och lever rövare, folk som kastar sten på blåljuspersonal, rån i butiker, polisyrket, personal på anstalter, vakter utanför krogar, rån av värdetransporter, väktare i tunnelbanan mm mm... listan kan ju göras hur lång som helst när man tänker efter :eek:

Våld på jobbet mellan kollegor är förhoppningsvis sällsynta...
Sexuella trakasserier, mobbning och utfrysning på jobbet verkar dock inte så sällsynt tyvärr...

Jag tänkte först mellan kollegor. Men som du säger så är det alla andra rövhattar utanför jobbet som gör livet surt för de som jobbar. Även bönder och deras barn får ta sin beskärda del av hot.
 
Jag blev så nyfiken så jag blev tvungen att googla. Hemskt att de som jobbar inom vården och ska hjälpa andra kan bli utsatt för något sådant. De förtjänar lönehöjning... Och mer satsningar inom arbetsmiljö och säkerhet. Det lilla jag hann läsa så uppfattade jag det som att jag om sågverksarbetare har säkrare arbetsmiljö än tex en akutsjukvårdare. Ursäkta att jag är så grymt okunnig men det lätt hänt när man är ung och relativt ny i arbetslivet.
Nej men be inte om ursäkt för det! Det är ju omöjligt att ha koll på allas arbetsvillkor liksom, oavsett hur länge en har jobbat eller inte :) Det är väl superbra om den här tråden kan bidra till att du googlar och funderar kring ämnet tycker jag, det gör mig glad om tråden är till glädje för någon mer än mig :D
 
Jag läste först och tänkte precis som @Lycan
Men kom sedan att tänka på vad jag läst på nyheter ibland senaste åren med folk som går in på akuter och och sjukhus och lever rövare, folk som kastar sten på blåljuspersonal, rån i butiker, polisyrket, personal på anstalter, vakter utanför krogar, rån av värdetransporter, väktare i tunnelbanan mm mm... listan kan ju göras hur lång som helst när man tänker efter :eek:
Precis, det finns så många yrken där våld på något sätt är närvarande och som en inte tänker på. Det du räknar upp är ju tex jobb där en exponeras för mycket missnöje och inte alltid så stabila personer. Har för mig att tex parkeringsvakt är ett sådant jobb också där mycket hot om våld förekommer.

Sen är det på många andra ställen inom exempelvis vården där det förekommer våld. Vid jobb med ex dementa eller på olika typer av boenden är det inte ovanligt att våld eller hot om våld förekommer.

Sen ska jag inte tala för jobb där jag inte riktigt vet hur deras vardag ser ut, men det känns som att ex socialsekreterare, personer på myndigheter och annan personal som hanterar människor i kris kan utsättas för en del hot om våld. Jag har gärna fel på den punkten, men det är en gissning.

Våld på jobbet mellan kollegor är förhoppningsvis sällsynta...
Sexuella trakasserier, mobbning och utfrysning på jobbet verkar dock inte så sällsynt tyvärr...
Nej men precis, en kan ju hoppas att dom allra flesta kollegorna kan bete sig mot varandra när det gäller fysiskt våld. Men jag tänker lite att stora konflikter eller olika typer av trakasserier kan få en att inte vilja gå till jobbet oavsett hur mycket en gillar sitt jobb och jag undrar hur organisationerna på folks jobb ser ut för att hantera detta.
 
Ni som på något sätt jobbar på ställen där det förekommer våld (antingen en kalkylerad risk så att säga eller där det någon gång hänt även om det inte är en del av verksamheten) eller stora konflikter av någon sort som påverkar lusten och orken att gå till jobbet - hur hanterar ni det för att orka vara på jobbet?
Jag vet inte om jag någonsin känt att jag inte orkar med jobbet pga hot och våld. Då hade jag nog bytt jobb tror jag. Jag ser det heller aldrig som att det är någonting personligt mot mig. Det är möjligtvis mot mig som behandlingsassistent eller som arbetande på arbetsplatsen. Jag jobbar med tvångsomhändertagna missbrukare så de har ju inte valt att vara här själva. Dessutom är de friska i varierande grad. Jag jobbar på en avdelning där de är lite sjukare än på låt säga en mer öppen avdelning, men det förekommer våld och hot om våld på varje avdelning på vår arbetsplats. Jag är inte rädd för klienterna, och det bidrar nog till att jag har ett rätt så bra lugn i mig på arbetsplatsen så det är sällan jag utsätts för hot och våld just eftersom jag sällan startar eller provocerar fram någonting.

Hur ser er organisation ut runtomkring, finns det stöd? Utnyttjar ni det?
Vi har regelbunden handledning av proffs, men det är inget jag utnyttjar då det är dagtid och jag jobbar natt.

Hur jobbar ni med sådana frågor i personalgruppen?
Vi stöttar varandra väldigt mycket. Och vi tar ur varandra ur en eskalerande situation så att det får lägga sig. Det ska ju egentligen aldrig behöva gå så långt som att det blir hot och våld, utan tanken är att det mesta ska gå att lösa med MI-samtal. Men visst, vi har celler som vi slänger in klienterna i ifall det går alldeles för långt och de blir en fara för sig själva eller oss i personalen. Går larmet så samarbetar vi ganska så bra tycker jag och vi ser till så att det går så lugnt till som möjligt.
 
Jag vet inte om jag någonsin känt att jag inte orkar med jobbet pga hot och våld. Då hade jag nog bytt jobb tror jag. Jag ser det heller aldrig som att det är någonting personligt mot mig.
Det låter ju väldigt skönt att kunna lägga det på den nivån och att det inte verkar vara något som påverkar orken :)

Jag är inte rädd för klienterna, och det bidrar nog till att jag har ett rätt så bra lugn i mig på arbetsplatsen så det är sällan jag utsätts för hot och våld just eftersom jag sällan startar eller provocerar fram någonting.
Fast det tror jag inte nödvändigtvis har med varandra att göra, beroende på vilken situation en jobbar i. Alltså att en inte provocerar fram eller startar saker för att en är lugn. Eller, det beror såklart på vad en jobbar med (!) så det kanske stämmer hos dig. Men jag skulle inte säga att lugn nödvändigtvis innebär att en inte blir utsatt för våld i varierande omfattning. Ibland är en liksom bara på fel plats vid fel tid tex? :)

Vi har regelbunden handledning av proffs, men det är inget jag utnyttjar då det är dagtid och jag jobbar natt.
Känner du att det är okej att missa handledningen? Ni erbjuds inte andra tillfällen som är mer anpassade? Men fint att det erbjuds handledning. Är det privat eller kommunal/statlig verksamhet (känns som det påverkar tillgång till handledning)?

Men visst, vi har celler som vi slänger in klienterna i ifall det går alldeles för långt och de blir en fara för sig själva eller oss i personalen.
Ni har alltså möjlighet att låsa in personer när det blir farligt om jag tolkar dig rätt? Bidrar det till en extra trygghet och känslan av att det finns ett alternativ om allt annat skiter sig?
 
Känner du att det är okej att missa handledningen? Ni erbjuds inte andra tillfällen som är mer anpassade? Men fint att det erbjuds handledning. Är det privat eller kommunal/statlig verksamhet (känns som det påverkar tillgång till handledning)?
Jag har inget emot att missa handledningen faktiskt. Vi erbjuds inga andra tillfällen. Det är statlig verksamhet (Statens Institutionsstyrelse - LVM).

Ni har alltså möjlighet att låsa in personer när det blir farligt om jag tolkar dig rätt? Bidrar det till en extra trygghet och känslan av att det finns ett alternativ om allt annat skiter sig?
Ja, vi har celler att låsa in dem i vid bråk. Visst, det är ju alltid lite skönare när de sitter där inne och gapar och skriker än när de slår sönder hela avdelningen, varandra eller personalen. ;) Men i det stora hela så måste det ju ändå ha hänt någonting för att de ska cellas. Det är ju inget vi gör bara sådär, utan det får vara rätt så allvarligt. Det är klart att det ändå är en extra trygghet eftersom vi har ett alternativ att ta bort klienten från situationen.

De allra flesta av våra klienter är institutionaliserade. De är vana vid att det ballar ur ibland, de flesta har gått 12-steg och de flesta är så vana vid att be om förlåtelse och prata om vad de gjort och sina känslor att man liksom kan reda ut tillsammans med klienten efteråt vad som hände. Det tycker jag är ganska så skönt att höra deras version av det hela för det ger ytterligare en tröst att det inte är mig de är arga på utan någonting annat.
 
Ja, vi har celler att låsa in dem i vid bråk. Visst, det är ju alltid lite skönare när de sitter där inne och gapar och skriker än när de slår sönder hela avdelningen, varandra eller personalen. ;) Men i det stora hela så måste det ju ändå ha hänt någonting för att de ska cellas. Det är ju inget vi gör bara sådär, utan det får vara rätt så allvarligt. Det är klart att det ändå är en extra trygghet eftersom vi har ett alternativ att ta bort klienten från situationen
Ja det utgick jag ifrån, att det behöver vara allvarligt för att celler ska användas, hoppas att ingen låser in folk lättvindigt liksom :)
De allra flesta av våra klienter är institutionaliserade. De är vana vid att det ballar ur ibland, de flesta har gått 12-steg och de flesta är så vana vid att be om förlåtelse och prata om vad de gjort och sina känslor att man liksom kan reda ut tillsammans med klienten efteråt vad som hände. Det tycker jag är ganska så skönt att höra deras version av det hela för det ger ytterligare en tröst att det inte är mig de är arga på utan någonting annat
Det låter ju som ett väldigt bra sätt och som en möjlighet en kunde önska att fler har, att kunna gå igenom situationen och få den andres syn på det som hänt :) Förstår att det skapar en lite större förståelse och kanske också en större distans mellan sig själv och händelsen om det då blir tydligt att det inte är personligt :)
 
Förstår att det skapar en lite större förståelse och kanske också en större distans mellan sig själv och händelsen om det då blir tydligt att det inte är personligt :)
Det viktigaste man har är ju en bra relation med klienterna. I alla fall där jag jobbar. Sen finns det ju inga garantier ändå!

Jag är ju helt övertygad om, efter 3 år på detta stället, att man inte ska jobba i en sådan här miljö om man tycker att det är påfrestande och ett stressmoment. Jobbet ska ju ändå vara tolererbart. Man ska ju inte behöva peppa sig själv inför varje arbetspass, då är det bättre att byta jobb till någonting annat. Det finns ju arbetsplatser som är lugna och fina. :)
 
Jag har två arbetsgivare inom samma yrke.
Den ena gör ingenting åt det. Chefen säger att det är inte mycket hen kan göra. Där har jag blivit sparkad i magen, riven, biten och fått nypmärken av naglar. Dock jobbar vi i par iaf.
På den andra arbetsplatsen slutade den chefen att skicka ut personal i det stadiet att stämningen blev hotfull.
 
Jag är ju helt övertygad om, efter 3 år på detta stället, att man inte ska jobba i en sådan här miljö om man tycker att det är påfrestande och ett stressmoment. Jobbet ska ju ändå vara tolererbart. Man ska ju inte behöva peppa sig själv inför varje arbetspass, då är det bättre att byta jobb till någonting annat. Det finns ju arbetsplatser som är lugna och fina. :)
Så är det ju absolut! Anledningen till att jag funderade på det är för att det i perioder är mycket våld på mitt jobb och dom är tuffa. Därimellan är det lugnt eller åtminstone inte jobbigt och övermäktigt, så det känns ju generellt enkelt att gå till jobbet. Men just när det blir liksom stora sjok med våld eller hot så har jag lite svårt att sortera och veta hur jag ska förhålla mig till det.

Så tänkte det kunde vara intressant att höra hur andra resonerar - gissar såklart att det handlar mycket om personlighet men även hur förberedd en kanske är på att det kan uppstå våldsamma situationer. :)
 
Jag har två arbetsgivare inom samma yrke.
Den ena gör ingenting åt det. Chefen säger att det är inte mycket hen kan göra. Där har jag blivit sparkad i magen, riven, biten och fått nypmärken av naglar. Dock jobbar vi i par iaf.
På den andra arbetsplatsen slutade den chefen att skicka ut personal i det stadiet att stämningen blev hotfull.
Men gud, det låter ju helt galet!! Är det verkligen värt det?
 
Jag har två arbetsgivare inom samma yrke.
Den ena gör ingenting åt det. Chefen säger att det är inte mycket hen kan göra. Där har jag blivit sparkad i magen, riven, biten och fått nypmärken av naglar. Dock jobbar vi i par iaf.
På den andra arbetsplatsen slutade den chefen att skicka ut personal i det stadiet att stämningen blev hotfull.
Men fy vad illa att chefen inte gjorde något i första fallet (känns dumt att ens gilla inlägget, men gillar att du delar med dig). Är det kommunen du jobbar för? I så fall borde det verkligen finnas krav på hur chefen ska agera, nolltolerans mot våld och en handlingsplan kan en ju tycka?
 
Men just när det blir liksom stora sjok med våld eller hot så har jag lite svårt att sortera och veta hur jag ska förhålla mig till det.
Tänk att snart blir det lugnt igen. Det är en eller ett fåtal personer som stökar till det, men så fort de är borta så blir det lugnt igen.

Så tänkte det kunde vara intressant att höra hur andra resonerar - gissar såklart att det handlar mycket om personlighet men även hur förberedd en kanske är på att det kan uppstå våldsamma situationer. :)
Jag jobbade på krogen innan och jag kan säga att jag hellre jobbar här i denna låsta miljön, än har samma killar ute på krogen när de inte är nyktra. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 621
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 342
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 460
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp