Bukefalos 28 år!

T

Tysken_

Vad är det som gör att katterna blir som tokiga i den lukten?
 
Sv: Valeriana

eh, vad är det för något? Vi har precis konstaterat att våran pisse älsar öl-korv! :D
 
Sv: Valeriana

Icka skrev:
eh, vad är det för något? Vi har precis konstaterat att våran pisse älsar öl-korv! :D

Det har samma effekt som kattmynta på många katter: katterna älskar det och blir tossiga av det. Bra att ha exvis om de är ointresserade av klösmöbeln - en dusch kattmynta eller valeriana på möbeln och de hittar nästan garanterat dit.
 
Sv: Valeriana

Ah, passa er för det... Jag sprayade valeriana på en mycket ignorerad klösmöbel och höll på att få tokångest när missen hängde och slickade på sisalrepen i flera veckor efteråt. Trodde hans tunga skulle nötas ner till intet... :(
 
Sv: Valeriana

Jag vet... Jag använde valeriana EN gång när katterna var nya här, men gjorde aldrig om det. Det var som speed.
 
Sv: Valeriana

Okej! Men är det inte farligt om de skulle råka förtära en valeriana tablett?
 
Sv: Valeriana

Många avråder från bl.a kattmynta just för att katten blir besatt. Det finns sånna som inte äter på flera dagar. Och vissa får "baksmälla". Så man ska nog vara försiktig med kattmynta och valeriana (som väl är samma artväxt?)
 
Sv: Valeriana

Låter som om katten kommit över din egen valeriana? Vågar inte svara på det, vet inte hur stark koncentrationen är.
 
Sv: Valeriana

MissFideli skrev:
Många avråder från bl.a kattmynta just för att katten blir besatt. Det finns sånna som inte äter på flera dagar. Och vissa får "baksmälla". Så man ska nog vara försiktig med kattmynta och valeriana (som väl är samma artväxt?)

Jo, mina har faktiskt bara fått valeriana den där enda gången, de blev som knarkpåverkade och jag ville inte ha dem "beroende".
 
Sv: Valeriana

Nej nej jag använder inte valeriana det är totalt värdelöst! Men jag fick 2 av mammas kompis som jag inte tog utan la i en påse som katterna tuggade sönder och så började de slicka på tabletten men det märkte jag på en gång så jag kunde ta bort dom. Men så fort jag drar ut lådan där tabletterna ligger kvar så blir dom helt galna och försöker hoppa in i lådan :crazy: Men man vet ju aldrig om man skulle råka glömma och stänga lådan!
Men ibland när jag sprayar "catnip" tror jag det heter (innehåller kattmynta?) så slickar min katt bara där jag har sprayat hon blir inte alls som den andra katten blir(som lägger sig ner och rullar kanske i en halvtimme).. Hur farligt är det om de slickar i sig catnip då?
 
Sv: Valeriana

Risken med kattmynta är (förutom att katten bara bryr sig om den och inte äter) att den ger sig ut och skadar sig, för den är "berusad".
Jag tror att det påminner om sexuella signalsubstanser, katternas "sexdrog".
 
Sv: Valeriana

Jag köpte en liten mus med kattmynta i, men Movitz ignorerade den helt. Den enda som ville ha den var pojkvännen, som nu går runt med den i fickan och sniffar lite då och då på den. :confused:

Eller kanske är det bara vuxna katter (och en och annan kille) som reagerar på doften?

/ZM
 
Sv: Valeriana

Klart att det kommer bilder. Men min digitalkamera måste gå till doktorn först. H*n mår inte riktigt bra.
Tydligen kostar ett sånt besök ca 1500, så jag får vänta på min lön innan jag kan fixa det.
 
Sv: Valeriana

MissFideli skrev:
Många avråder från bl.a kattmynta just för att katten blir besatt. Det finns sånna som inte äter på flera dagar. Och vissa får "baksmälla". Så man ska nog vara försiktig med kattmynta och valeriana (som väl är samma artväxt?)


Nej, Kattmynta är Nepeta cataria (som enligt snabbsök också ska heta Cat mint) och valeriana är en vänderot, läkevänderot (Valeriana officinalis)

Båda har "effekter" på katt dock. Vet inte om vänderot används i några kattprodukter?

*f-n vad svårt att skriva med en katt framför tangentbordet*
 
Sv: Valeriana

Jag hörde nånstans att det var samma växtsläkte. Men jag kan inte växter alls, så... :angel:
Tror inte man använder vänderot till nått inom katt, kattmynta är väl det vanliga.
 
Sv: Valeriana

Det är olika familjer till och med :angel:

Nä, alla catnipprodukter är ju kattmynta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
636
Senast: tott
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
625
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: ufot
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
312
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp