Valet och kvalet - bomlöst eller bomsadel? Åsikter och synpunkter tack ;)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna walkover och skaffa en bomlös och se glad ut att spira. Men det finns ju lite nackdelar med det med.

Det som utan tvekan talar FÖR bomlöst är att det ju är BETYDLIGT lättare att hitta en passande sadel åt hästen, och eftersom han går upp och ner i vikt en hel del under ett år så har ju den bomlösa en klar fördel där med. Jag, och hästen, har bara provat en bomlös men den tycker vi båda två alldeles utmärkt om. Jag märkte ingen speciell skillnad på hästen med bomlös vs bomsadel, men han tyckte om den och bara det är ovanligt när det gäller sadlar. JAG fick en aha-upplevelse ang hur mycket 'uppepå' hästen man sitter med en bomsadel vs iaf den här bomlösa. Men framförallt över att jag i (den här) bomlösa inte KUNDE hamna i stolsits, ngt jag är världsbäst på i många bomsadlar. Dessutom 'sa' bomsadeln till direkt när jag började sitta snett etc. Kort sagt, jag har absolut ingenting emot bomlöst, tvärtom.

MEN.. det var ju det där med att hoppa :crazy: Torsion må säga vad de vill, men jag är inte riiktigt tillfreds med att hoppa i något utan bom med stigläderfästena är fästade i ett band över ryggen. Det kanske inte blir punkttryck, padden kanske tar det (??) men jag är skeptisk. Speciellt som det från många andra ställen (som är mindre fanatiska än Torsion) avråds från annat än att ta ett litet skutt då och då i bomlöst.

Å andra sidan, det avråds från att rida lätt i någon större omfattning i bomlös med, hur är det med den saken egentligen? Sadeln som jag har nu (till låns) har stigläderfästena upphänga i ett Y, dvs de fäster både fram och bak på sadeln så att säga. Jag har ridit lätt i den, stått i fältsits och faktiskt även hoppat 5-6 språng/gång på låga höjder (upp till 60 cm) med den utan problem, och utan dåligt samvete. Dock finns vissa nackdelar i designen i övrigt som inte blir så bra när det gäller hoppning, jag har dock inte provat hoppa i den på några högre höjder än ovan nämnda meshöjder.

Med en bomsadel är ju hoppning, lättridning und so weiter inte ett problem, men hästens jojobantning kan bli det. Sen kan det kanske vara svårt att hitta en sadel där jag sitter bra med, i rätt prisklass.

Så, det finns fördelar och nackdelar med allt. Jag har tyvärr bara råd att köpa EN sadel (idealet och det jag utan tvekan hade valt annars hade varit en hoppbomsadel och en bomlös). Så endera får jag dressyra och hoppa i bomhoppsadel, eller så får jag hoppa och dressyra i en dressyrbomsadel. Eller så köper jag en bomlös, och lägger ner hoppningen? Vilket varken jag eller hästen vill.

Hästen är 10 år gammal, Triangelmärkt men gör ganska mycket ändå, hur länge det håller vet gud allena. Han går ungefär 4 ggr/vecka, och om vi bara för att vara på den säkra sidan tar en extremvecka så går han ett lightpass dressyr, en hoppträning och två utepass. Nu blir det INTE sådär vecka ut och vecka in, det där är en extremvecka. Tanken är att han ska gå ett hopp ELLER dressyrpass per vecka.

Hoppningen är för tränare och alltså inte 'skutta hemma'. Dock i unghästgrupp, men halvavancerad sådan. Höjderna ligger upp till metern kan vi säga (just nu 60 - 80 men vi kan lämna utrymme till metern). Högre än metern kommer hästen inte hoppa någonsin. Svårt att säga hur många språng det blir på en hoppträning men relativt många. Eftersom han är T-märkt så behöver jag inte bekymra mig om vad TR säger, han går lite klubbtävlingar men där får jag ha vilken sadel jag vill.

Just nu står soms agt valet mellan att hitta en bomlösa (den jag har till låns är inte helt lätt att få tag på så inte riktigt ett alternativ, även av andra orsaker). I närheten här finns en Freeform, men då hr vi stiglädren i band över ryggen, och jag har inte hittat några direkt andra i rätt prisklass (eller nästan i NÅGON prisklass) som inte har band över ryggen, och valet att åka och prova ut en bomsadel, hopp eller dressyr beroende på vad som passar.

Vore det inte för hoppningen tror jag valet skulle vara ganska självklart, då är det egentligen bara att unghästen förhoppningsvis i en ideal värld i alla fall ska ridas och ridas in i början av nästa år. Och jag har eg inga problem att rida in med bomlös men tycker väl kanske inte riktigt att det är idealet, och hon kommer behöva en bomsadel iaf förr eller senare.

Så, både ni som rider bomlöst och ni som inte gör det - åsikter och synpunkter?
 
Sv: Valet och kvalet - bomlöst eller bomsadel? Åsikter och synpunkter tack ;)

Det ultimata vore ju att ha så sjukligt med pengar att man kunde ha flera sadlar så man inte behövde begränsa sig åt något håll.
Dessvärre är termen "ekonomiskt oberoende" något som är få färunnat, och de som inte har den förmånen måste PRIORITERA.

Själv lade jag ner hoppningen totalt (när jag skaffade bomlöst) då jag inte hade någon vettig bomsadel (varken hopp eller dressyr) som satt bra på min häst. Visserligen kändes det aningen bittert och olustig men hellre det än att hästen i princip blir obrukbar då man inte har sadel till den, eller att den går med en sadel som passar halvdant eller rentav dåligt.
Jag resonerade som så, att om jag lägger hoppningen åt sidan ett tag (detta berodde dock inte BARA på sadelbyte, utan vissa andra orsaker också), och satsar på att rida bomlöst, så kan jag, KANSKE (när jag gifter mig rikt ;) ) få tag på en bomsadel så jag kunde börja hoppa på allvar igen.
Tyvärr var jag tvungen att sälja min gamla häst för ett år sedan, men sadeln hänger kvar, och den tänker jag använda på min nästkommande häst som uppbyggnadssadel tills att jag köper en ny bomsadel, och då troligen en hoppmodell.
Så ja, vad VILL DU göra?
Antingen lägga hoppningen åt sidan ett tag, köpa dig en bomlös och samtdigit kanske kunna spara ihop såpass så du har lite att röra dig med i bomsadeldjunglen, eller antingen fortsätta längre och längre ner i sadelträsket, kanske utan någon större framgång.
 
Sv: Valet och kvalet - bomlöst eller bomsadel? Åsikter och synpunkter tack ;)

Jag är lite i samma sits som du är! Har en häst som har hög manke, svankryggig, överbyggd bak och dessutom har kort rygg. Låter som en rolig häst att hitta sadel till va ;) ?
Hästen har ryggproblem som nu äntligen är på väg åt rätt håll och jag är livrädd för att göra något som förvärrar det igen!
Jag vill ha en sadel som jag kan rida dressyr och skogsridning i. Har en hoppsadel som inte ligger riktigt bra men den går att använda vid våra enstaka hopptillfällen. Den sadeln jag funderar på är en star-trekk cc dressage men velar fram- och tillbaka hela tiden.
Jag är fortfarande inte helt övertygad om det fantastiska med bomlösa sadlar.
Är skeptisk till stiglädrena och är rädd för punkttryck när jag rider lätt/står i fältsits.
Jag är också mycket tveksam till om sadeln verkligen kommer att passa på min häst. Enligt försäljarna ska man kunna byta storlek på framvalvet relativt enkelt själv men risken är ju att för att få sadeln tillräckligt högt över manken så måste jag ha smalt framvalv och då kanske det klämmer på sidorna av manken? Men OM det är så enkelt som att bara byta framvalv och så passar sadeln på alla hästar, ja då ska jag aldrig rida i något annat än bomlöst ;)
En stor fördel som jag ser det är att det inte går att sitta snett i sadeln och det känns i mina ögon som ett stort plus.
Så jag har nog inte direkt några goda råd att komma med utan är nog lika förvirrad och trött på sadlar som du är!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 321
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp