Välja inriktning och häst

Nijna

Trådstartare
När ni skaffat häst, var valet självklart då? Har ni vetat vad ni ville ha direkt, vilken inriktning osv?

Jag letar häst "lite smått", men känner att det är oerhört svårt att veta vad jag vill själv så jag kan liksom inte göra slag i saken. Ena dagen kollar jag på fullblod att träna hopp/terräng/dressyr med, för att nästa dag titta på nordsvensk brukshäst då jag har en sån softspot för kallblod, älskar nordsvenskar och deras allsidighet. Dock har jag aldrig träffat en, tycker det verkar svårt att komma i kontakt med någon få någon direkt upplevelse om det är rätt typ av häst för mig. Ett plus är att de är körhästar, då jag tycker det kan vara roligt att köra lite som omväxling.

Jag rider regelbundet lektion, och jag längtar efter att få utvecklas mer med en hästkompis. Har ridit ett litet kallblod ett par gånger nu efter att bara ha ridit hästar av varmblodstyp, och hon är en riktig liten arbetsmyra till ånglok! Vilket fått mig att glida in på häst av kallblodstyp igen.. Efter att ha varit stensäker på fullblod 😂

Hur kan det vara så svårt 🤯
 
Vill du träffa lite Nordsvenska Brukshästar, för att se dem i verkligheten, kanske få möjlighet att rida en, eller följa med på något slags körning, så föreslår jag att du kontaktar Föreningen Nordsvenska Hästen i ditt distrikt, eller kanske i något granndistrikt, om du bor eller på gränsen mellan distrikt.

http://www.nordsvensken.org/Distrikt.html

Ring upp angiven kontaktperson, så hjälper vederbörande dig vidare.

Svårigheten för intresserade att få träffa NSV brukshästar, hänger till stor del ihop med att de är tämligen sällsynta på ridskolor tyvärr, och inte precis jättevanliga som "privathästar" i stall i städerna.
Synd egentligen, för många nordsvenskar skulle kunna fungera utmärkt på ridskolor till vuxna ryttare...

För den som vill ha en trygg kompis, att träna och tävla de flesta sorters ridning med på (i huvudsak) lite lägre nivå, så fungerar Nordsvenska utmärkt. Det finns en och annan Nordis som visar framfötterna i högre klasser i dressyr också. WE eller bruksridning är mycket lämpliga grena för Nordsvensk.

I körning, oavsett om vi talar om sportkörning (tävlingsgrenen) eller om vi talar om arbetskörning och tävlingsgrenarna skogskörning och brukskörning, är Nordsvenska Brukshästar mycket lämpliga.

Här finns ett bra exempel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6478080

Karin Söderkvist, som tävlat i VM i körning med sin Nordsvensk...
 
Jag ska inte satsa på VM-guld eller liknande, så för den delen kunde jag ha vilken hästras som helst. Alla hästar kan ju köras in, hoppa, dressyra osv.

Jag ville ha en sjysst kompis som var nyfiken på livet, orädd och stabil mentalt, samt lagom stor. Därmed blev det en av westernraserna (appaloosa). Jag har tidigare erfarenhet av quarters, och jag tycker de otroligt atletiska o är snygga också (ett plus i kanten).
 
När ni skaffat häst, var valet självklart då? Har ni vetat vad ni ville ha direkt, vilken inriktning osv?

Jag letar häst "lite smått", men känner att det är oerhört svårt att veta vad jag vill själv så jag kan liksom inte göra slag i saken. Ena dagen kollar jag på fullblod att träna hopp/terräng/dressyr med, för att nästa dag titta på nordsvensk brukshäst då jag har en sån softspot för kallblod, älskar nordsvenskar och deras allsidighet. Dock har jag aldrig träffat en, tycker det verkar svårt att komma i kontakt med någon få någon direkt upplevelse om det är rätt typ av häst för mig. Ett plus är att de är körhästar, då jag tycker det kan vara roligt att köra lite som omväxling.

Jag rider regelbundet lektion, och jag längtar efter att få utvecklas mer med en hästkompis. Har ridit ett litet kallblod ett par gånger nu efter att bara ha ridit hästar av varmblodstyp, och hon är en riktig liten arbetsmyra till ånglok! Vilket fått mig att glida in på häst av kallblodstyp igen.. Efter att ha varit stensäker på fullblod 😂

Hur kan det vara så svårt 🤯

Kan du inte rikta in dig på en trevlig allround-ras/-häst? Då kan du ju testa dig fram inom olika inriktningar och se vad du fastnar för. Om du alls vill välja och rikta in dig på ngt. Du kanske vill göra fler olika saker. Det finns ju raser som kan gå de flesta inriktningar på lättklass/msv nivå. Morgan-hästar tex visas ju inom både kör, hopp och dressyr. En bra inkörd häst brukar ju vara rätt så stadig/miljötränad etc. De kan ju inte slänga sig och ha sig med vagn utan att man riskerar livet. Så vill man ha en stadig kompis kan det vara en sak att tänka på.

Min första ponny var jag medryttare på. Jag hade väl ingen koll alls på vad jag ville och kunde inte så mycket. Så det blev som det blev. Han var en Islandskorsning med kass exteriör och utdömd för lynnesfel. Vi fick 20 år ihop. Och vi ramlade in på att rida dressyr, en mix av klassiskt och tävlingsdressyr. Vi tricktränade också en del.

Nuvarande häst hade jag i träning innan köpt. Då visste jag vad jag ville: dressyr inom samma typ som tidigare, vilket jag jobbar med. Men nu hade jag en häst som var fysiskt bättre lämpad. Jag hade tänkt köpa en PRE eg iom att jag ville komma till Levad som minst. Men det kommer nuvarande greja han med, halvblod som han är. Vi tricktränar också lite. Och rider ut etc så klart.
 
När ni skaffat häst, var valet självklart då? Har ni vetat vad ni ville ha direkt, vilken inriktning osv?

Jag letar häst "lite smått", men känner att det är oerhört svårt att veta vad jag vill själv så jag kan liksom inte göra slag i saken. Ena dagen kollar jag på fullblod att träna hopp/terräng/dressyr med, för att nästa dag titta på nordsvensk brukshäst då jag har en sån softspot för kallblod, älskar nordsvenskar och deras allsidighet. Dock har jag aldrig träffat en, tycker det verkar svårt att komma i kontakt med någon få någon direkt upplevelse om det är rätt typ av häst för mig. Ett plus är att de är körhästar, då jag tycker det kan vara roligt att köra lite som omväxling.

Jag rider regelbundet lektion, och jag längtar efter att få utvecklas mer med en hästkompis. Har ridit ett litet kallblod ett par gånger nu efter att bara ha ridit hästar av varmblodstyp, och hon är en riktig liten arbetsmyra till ånglok! Vilket fått mig att glida in på häst av kallblodstyp igen.. Efter att ha varit stensäker på fullblod 😂

Hur kan det vara så svårt 🤯

Jag har haft både halvblod och nordsvensk brukshäst.
Vad det gäller den senare rasen så är det oerhört stora skillnader inom rasen.
Tex hade min mor och jag varsin nordsvensk samtidigt.
Hennes var 154 och vägde 900kg, stora hovar och rejält grov. En riktig skogsmullehäst som hon körde mycket bröllop och studenter med. Inga problem ens mitt inne i centrala Malmö under studenttider. Kolugn och supersnäll men en tung häst att rida.

Min var 156cm och vägde 460kg. Små hovar och såg mer ut som en för hög new Forest. Hon älskade att hoppa 😍 hoppade 140cm med ryttare, 150 utan. Var oerhört lättlärd men allt skulle gå fort så dressyrrörelservgck i 190. Inte en häst man red ut och slappade på för om man inte hela tiden satte henne i arbete så hittade hon på saker på egen hand. Inkörd av ett proffs men min mor råkade välja ett vanligt bett en gång vilket slutade med att hon och väninnan fick kasta sig ur sulkyn. 🙈 supersnäll mot barn och nybörjare men övriga var hon tuff mot. Hennes bror tävlades i fälttävlan.

I nordsvensk bruks blandade man i början av 1900-talet in fullblod vilket slår igenom mer i vissa linjer än andra.

Det jag vill säga är att om du är sugen på en nordis så leta efter den lättare typen så kan du tävla i både hoppning och dressyr med.

Som kuriosa kan jag nämna att mitt halvblod hade betydligt mer nerv än min nordis men han var inte hälften så het.
 
Min första häst skulle helst vara hbl sto med gammal stam o gärna annan färg än brun. Det blev en brun fbl valack istället. Jag tror man ska leta efter individ och inte efter specifik ras. Nu ska jag inte köpa häst på ett tag men jag kommer leta efter rätt individ när det är min tur att skaffa häst! Jag vill ha en trevlig allroundhäst helt enkelt :)
 
Jag skulle också titta efter en trevlig allroundindivid, snarare än en viss ras.

Jag var fodervärd på min häst innan jag köpte honom, men jag ville ha just en trevlig individ, som främst skulle vara läromästare i dressyr. Han var/är en korsning, utbildad MsvC+/LB (110)/H90/WE LB/grundligt inkörd, således extremt allround :)
 
Eftersom jag alltid varit intresserad av halvblodsavel var det självklart för mig att köpa ett halvblodssto.

Det var också allt som stämde när jag väl köpte häst. Hon var efter en hingst som jag hade väldigt dålig erfarenhet av, hon hade inte gröna papper och hon älskade att hoppa trots att jag tänkt avla dressyrhästar.
Jag älskade henne i 19 år och ångrade aldrig mitt köp en endaste dag.
 
Åk och provrid lite olika.

Något man kan tänka på är ju t.ex fullblod att de behöver mycket mat ;) de kan ha ganska dåligt hovkvalitet men de ger en härlig ridkänsla! En individ från banan kanske är lite tävlingsinriktad och kan vara svårt att rida i galopp tillsammans med andra hästar. Sådana saker är bra att fundera över!

Kallbloden är oftast lättfödda och man kanske inte kan släppa vind för våg på rejält bete på sommaren t.ex.
 
Kanske var ett tråkigt svar men det jag haft mest problem med är just det jag tog upp. Stall där grovfoder är dyrt och att fodra då 17kg per dag (som mitt unga halvblod/fullblod åt) blir ganska dyrt. Sen fick jag jobba mycket med hovkvaliteten på henne tills de blev bra men de var fortfarande runda, platta fötter där sulan lätt blev påverkad (hovböld)

Sen har jag haft haflinger där stallet endast erbjöd stort bete med klöver på vissa ställen. 4 hästar fick fång den sommaren och de erbjöds ingen annan hage utan de fick stå inne på boxvila tills ägaren hittade nytt stall..

Vill inte måla fan på väggen men sånna saker är bra att fundera på också :)
Olika dyra försäkringar, vissa hovslagare vill inte ta vissa tyngre hästar mm mm
 
Jag har köpt häst efter vad jag vill göra.
Efter att ha ridit en del gröna hästar och haft oflyt med skador kände jag att jag ville ha en färdig och frisk häst.
Köpte en swb vakack, 14 år, frisk och skadefri som tävlat 130 cm och utbildad msv dressyr.
Tävlade hoppning med honom under några år, lärde mig massor och hade så himla roligt ihop.
Jag har alltid velat rida fälttävlan. Tränade en del terräng medhonom men han var alldeles för försiktig för att tävla, trivdes bäst innanför staket 😁

Kravet på nästa var att den skulle kunna gå fälttävlan, behövde inte startat men skulle gå modet och viljan.
Efter åren med den färdiga hästen var jag mer sugen på att göra jobbet själv igen.
En kompis hittade den perfekta hästen åt mig. En jakthäst från Irland, grön på marken men en klippa i terrängen.
Passar mig perfekt både i storlek och temperament. En helt underbar individ och en maskin i terrängen.
 
Kanske var ett tråkigt svar men det jag haft mest problem med är just det jag tog upp. Stall där grovfoder är dyrt och att fodra då 17kg per dag (som mitt unga halvblod/fullblod åt) blir ganska dyrt. Sen fick jag jobba mycket med hovkvaliteten på henne tills de blev bra men de var fortfarande runda, platta fötter där sulan lätt blev påverkad (hovböld)

Sen har jag haft haflinger där stallet endast erbjöd stort bete med klöver på vissa ställen. 4 hästar fick fång den sommaren och de erbjöds ingen annan hage utan de fick stå inne på boxvila tills ägaren hittade nytt stall..

Vill inte måla fan på väggen men sånna saker är bra att fundera på också :)
Olika dyra försäkringar, vissa hovslagare vill inte ta vissa tyngre hästar mm mm

Mitt fullblod åt också väldigt mycket, kunde smälla i sig närmre 20 kg per dag samt 7 liter havre, 9 dl rapsolja och 0,5 liter sojamjöl om dagen. Utöver det hade han astma så mediciner under vinterhalvåret kostade 1000kr/månad. Det är nog dock inte specifikt för rasen. Höger fram var plattfot, fick sko var fjärde vecka, vänster fram räckte med var sjätte vecka och bak var åttonde vecka. Hade alltid metacam hemm, fötterna va skit o så fort han tappade sko blev han riktigt halt, då va det bara metacam och boxvila som gällde tills hovis kom...
 
Mitt fullblod åt också väldigt mycket, kunde smälla i sig närmre 20 kg per dag samt 7 liter havre, 9 dl rapsolja och 0,5 liter sojamjöl om dagen. Utöver det hade han astma så mediciner under vinterhalvåret kostade 1000kr/månad. Det är nog dock inte specifikt för rasen. Höger fram var plattfot, fick sko var fjärde vecka, vänster fram räckte med var sjätte vecka och bak var åttonde vecka. Hade alltid metacam hemm, fötterna va skit o så fort han tappade sko blev han riktigt halt, då va det bara metacam och boxvila som gällde tills hovis kom...

Men fy tusan vilka vackra hästar fullbloden är ;)
 
Jag har nog alltid älskat islänningar, efter min första(som var femgångare) blev jag lite trött på alla gångarter och var otrogen med en fin kallblodskorsning. Men kunde aldrig känna mig så trygg och bekväm som med isisarna, så nu är det isis för hela slanten.
Mitt tips är att börja med att kolla på "allt" som ligger inom bugdet och som finns hyfsat nära och som i beskrivningen verkar stämma på det du söker såklart. Åk och provrid och känn efter, som sagt kan man ju göra det mesta med de flesta. Och som alltid är det mest individen som avgör när vi vanliga människor letar häst.
 
@Nijna jag kanske låter lite tråkig men tycker verkligen a och o är att du tänker efter vad du vill göra med hästen/ha ut av ditt hästägande på hobbybasis. Ffa om det är din första häst.

Fullblod och nordsvensk är rätt långt emot varandra på skalan tex.

Tycker det är klokt som många svarat ang att välja en trevlig trygg och utbildad allroundhäst i ridningen .

Jag har haft fullblod många långa år genom livet och har fortfarande. Jag hade inte vurmat för det som förstagångsägare utifrån att det inte sällan inte är så hög kvalitet på dem i annonserna, de är känsliga, kräver rätt mycket av sina ryttare, ibland även från backen på olika sätt, känsligare vid småsår än många andra, inte sällan svårare/dyrare att fodra osv.

Rida lättklass FT kan du göra på typ varenda häst om den lämpar sig- helt onödigt att ha ett fullblod för den sakens skull, som exempel.

Tänk igenom vad du vill ha ut av hästen du ska köpa, både till vardag avsuttet och uppsuttet. Ta hjälp av kunniga vänner/bekanta - din ridlärare osv - verkligen a och o att be om råd och bedömning från någon kunnig som kan din ridning och känner dig som person .

Lycka till i ditt hästletande :)
 
Senast ändrad:
Jag hade också kollat på individ, åkt och provridit hästar som låter som om de skulle kunna passa dina behov.

Jag har gått från korsningsponny till halvblod, till min första egna häst som var ett ungt fullblod som i längden blev för svår för mig. Sålde och skulle ha en stabil storhäst men det blev en maxad arabponny som var så himla perfekt från första sekund. Efter riduppehåll är jag och vår dotter medryttare på en äldre arab.

Funderar mycket på egen häst och ändrar mig dagligen kring vad som skulle passa oss bäst. En del av mig vill så klart ha en arab men samtidigt behöver det vara en ponny (så att dottern kan tävla lite smått om hon vill, hon är bara 10 så storhäst blir inte bra för henne) och kanske något stabilare skulle passa dottern bättre. Dras dessutom oförklarligt mycket till islänningar trots att jag bara ridit islänning typ tio ggr i livet...
 
Jag hade också kollat på individ, åkt och provridit hästar som låter som om de skulle kunna passa dina behov.

Jag har gått från korsningsponny till halvblod, till min första egna häst som var ett ungt fullblod som i längden blev för svår för mig. Sålde och skulle ha en stabil storhäst men det blev en maxad arabponny som var så himla perfekt från första sekund. Efter riduppehåll är jag och vår dotter medryttare på en äldre arab.

Funderar mycket på egen häst och ändrar mig dagligen kring vad som skulle passa oss bäst. En del av mig vill så klart ha en arab men samtidigt behöver det vara en ponny (så att dottern kan tävla lite smått om hon vill, hon är bara 10 så storhäst blir inte bra för henne) och kanske något stabilare skulle passa dottern bättre. Dras dessutom oförklarligt mycket till islänningar trots att jag bara ridit islänning typ tio ggr i livet...

Samma råd till dig från mig som jag svarat TS 😇
 
Mycket av det ni skriver är precis det jag funderar funderar över så jag inte kan sova, därför jag vill bolla lite erfarenheter, hur ni resonerar och väljer :D

Ang. de vitt skilda raserna jag nämnde så är det för att visa vilket brett spektrum av hästar jag kollar på. Jag är svag för kallbloden för att de är så himla mysiga, läst att de ofta är pigga då de trots allt är arbetshästar och rätt allsidiga, men ev lite för lättfödda och tunga. Kollar på fullblod för att de är pigga och fulla med fart, dessvärre ofta svårfödda och dåliga hovar.

Och allt där emellan, vet inte vart jag ska försöka landa. För att göra saken svårare så verkar alla någorlunda intressanta hästar vara i andra änden av landet, så jag vill helst att det ska kännas riktigt bra om man ska åka 6-8h enkel resa.

Att det är just första häst lägger jag inte så mycket vikt vid, jag är 30+ och har hästerfarenhet från hela livet och av många olika individer till hästar, dock ridskolehästar och ridtravare. Jag har alltid tyckt om knäppgökarna med fart. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 445
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 847
Avel Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon...
2
Svar
20
· Visningar
2 466
Senast: PonnyMajsan
·
Western Har äntligen fått gubben min att bli intresserad utav hästar, självklart blev ju valet att rida western. Han har ridit lite på några...
2
Svar
26
· Visningar
6 511
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp