Bukefalos 28 år!

Valk på halsen

R

roscrea rose

Ja jag är då medryttare på en Irish Cob som väger ca 600 kg (145cm). hennes ägare har bestämt att ta bort HestaMixen hon ätit nu ett tag på grund av att hon börjat få en valk ovanpå halsen!!?? Är det ett bevis på att de får för mycket protein? Har inte varit med om det på andra hästar.
När det gäller högivan får hon 1kgx3 och 2 kg till natten som jag tycker är lite lite men hon tycker inte hon behöver mer för hon står på halm.

har någon erfarenhet av valken på halsen?

Hjälp :eek:
 
Sv: Valk på halsen

Om hästen är för tjock är det bra att minska på kraftfodret i första hand. Täcker mängde hö behoven och den har fri tillgång på halm går det säkert bra. Ägaren kanske har kollat värdena på höt och ser att det är OK. Det kanske är jättehöga värden och då är det ju bra att kunna komplettera med halm.
Men personligen tycker jag det verkar vara för lite hö till en häst med den vikten. Men den kanske är jättetjock.
När det gäller valken har jag ingen aning. Jag har sett sådana på en del ponnyer. De har varit oerhört feta. Hörde någon som sa att det kallas "fångvalk". Valken kan de få om de har haft många fånganfall. Men det tror jag inte på. Jag känner en liten ponny som har fång och han är varken fet eller har nån valk.
 
Sv: Valk på halsen

Hästar med en fettvalk på nacken har ökad risk att få fång. Vikten antyder att det är en sådan valk hästen har. Energiintaget bör i så fall minskas. Men proteinintaget måste vara tillräckligt, proteinöverskott orsakar inte fång. HH
 
Sv: Valk på halsen

nej hon e inte jättefet. revbenen syns från sidan men hon är lite bukig. Och nej ägaren har inte kollat höet. Det gör hon aldrig. Tycker inte att det bahövs säger hon, det märks om de blir feta eller inte..... !!! Hmm

Hon e gasnak kraftigt byggd. DEt är skäcken som ni ser på min bild. Den när hon står utan mig på är gasnka nytaget.

Ok så enegiintaget ska dras ner på men inte proteinerna då?
 
Sv: Valk på halsen

Eftersom höt inte är analycerat är det ju jättesvårt att veta hur mycket energi och protein hästen får. På din beskrivning av hästen låter det som det är proteinfattigt hö. En häst med synliga revben och stor buk behöver mer protein. Då är den inte fet.
 
Sv: Valk på halsen

Utan analys är det omöjligt att veta vad hästen får i sig. Det du skriver (bukig men revbenen syns) gör att man kan misstänka att hästen får för lite protein i förhållande till energi. Minska på energin och kanske ge något proteintillägg?
minst 6 gram protein på varje MJ ska hästen ha.
 
Sv: Valk på halsen

Hejsan!
Precis detta har mitt isis sto råkat ut för.

Snacka om att det var pinsamt när jag frågade min veterinär vad den stora halsen kunde bero på när hon spänner ögonen i mig och säger att det kallas fetnacke.... Kul! :eek: :eek:

Så med andra ord så är din häst fet.:crazy: Och så som du beskriver att hästen är bukig och man kan känna revben så låter det som proteinbrist. Samma som min pålla hade...
Jag har gjort så att jag skippat allt vad heter kraft och börjat stödfodra med lucerhack tillsammans med hösilaget. Mängd får du kolla upp.
Men tanken är att man ska ersätta energiintaget (som blir till fett) med protein så hästen kan bygga muskler istället. Just nu så ger jag ganska mycket till min eftersom hon ger di oxå men kommer kolla upp givan så fort analysen kommer. Men eftersom att lucernhack räknas som grovfoder så är det ganska svårt att överdosera.

Hoppas att du hängde med!;)

//Sara
 
Sv: Valk på halsen

Tack för era svar. har även varit i kontakt med en foderrådgivare på KRAFT där jag fått jättebra hjälp oxå.
 
Sv: Valk på halsen

Jag blir lite snurrig av den här tråden. Helena, vänligen hjälp mig att reda ut följande:

Hästen är bukig p g a proteinbrist. Hästen är fet p g a för mycket engeri, eftersom den har en valk på halsen. Så långt är jag med. Men det är nu jag tappar bort mig: Revbenen syns från sidan av hästen.

Låter som hästen är fet på halsen men inte fet över revbenen. Har inte hört talas om ngt liknande och skulle gärna vilja förstå. :confused:


Mvh
Lotten__
 
Sv: Valk på halsen

En häst som är 145 och väger 600 kg har rätt stor sannolikhet att vara överviktig. Vi vet inte hur långt det är mellan hud och revben. Min erfarenhet är att det ibland kan se ut som man ser revbenen från sidan även om det är flera cm däremellan i vissa lägen.

Sen är det så att hästar som lagrar in fett i nacken också kan ha litet avvikande fettinlagring på andra ställen t ex i o på buken. Jämför människor av päronmodell. HH
 
Sv: Valk på halsen

Solklart! :bow: Vad vore buke utan dina inlägg.... Tack!
 
Sv: Valk på halsen

En häst som är 145 och väger 600 kg har rätt stor sannolikhet att vara överviktig.

Eftersom jag håller på med rasen kan jag säga att tyvärr är det många inom Tinker/IC-världen som har alldeles för dåliga kunskaper om foder,man analyserar inte gärna sitt grovfoder för dessa hästar "har ju levt på ingenting" i ursprungsländerna=ska ju kunna leva på "ingenting",för här i Sverige har vi ju såååå fin mat till våra djur så det är bara risk för problem och överspända hästar..:crazy:

Dock så kan vikterna skilja väldigt mkt beroende på typ av häst.
Min primadonna räknas som cob,men ngt åt en ngt lättare typ av cob och hon är 147,5 cm i mkh och väger i dags dato 536 kg och har ett lätt trivselhull..:o
Dock tror jag att hennes matchvikt ligger på nånstans runt 510-520 kg och då ser hon ut så här..
HPIM1874.jpg


Å för lite över en månad sen såg hon ut så här..
HPIM2497.jpg
 
Sv: Valk på halsen

Ok härligt att få så mycket bra svar.
Väldigt fin o musklad häst du har.
Hur fodrar du henne? Hur pass jobbar du henne och hur?
Jag har fixat ett loksele nu till min pärla och ska hämta en rockard nästa vecka så nu ska det jobbas med lite körning då och då oxå. :banana:
Hon Älskar verkligen att dra, det märks bara man tömkör henne så pinnar hon på som om hon hade en kärra bakaom sig. Hon till och med aktar sig för att gå för nära kanten av vägen. :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valk på halsen

.
Ja det är sant det där med revbenen. Jag kände på henne och hon är inte "benig" där över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valk på halsen

rosenknoppew9.jpg

Här är donnan som jag diskuterar om. Rätt nytaget foto
 
Sv: Valk på halsen

Ok härligt att få så mycket bra svar.
Väldigt fin o musklad häst du har.
Hur fodrar du henne? Hur pass jobbar du henne och hur?


Tack.
Eftersom jag är fd halvblodstant med tävlingshästar i bagaget så rids och tränas denna dam precis som om hon skulle ut på tävling.M a o,hon tränas 1-2 dgr/v. i dressyr,hon får 1-2 dgr som "rena fys.pass" och 1-2 dgr i veckan med lugnare pass och nån vilodag.
Ute och intervalltränar,dressyrträningar,kör osv osv..

Fodret just nu är på en höft då jag precis har påbörjat att öppna hösilaget och måste ta några tussar ur varje bal innan jag skickar in det på analys.Men mina hästar har fri tillgång till hösilage ute i hagen och sen får denna dam 3-4 kg hö för natten.
Hon får i övrigt just nu under "halvvilan" 1 kg havre,5 dl betfor (torr)
Annars när hon är igång mer så ökas ju kraftfodret på utefter det jobb hon gör.
 
Sv: Valk på halsen

jaha nu har jag prata med ägaren i tel som varit borta en vecka från stallet och så påpekade hon att jag nog behövde börja rida Rose.. Men sa jag det har jag gjort hela veckan mer än någonsin och jobbat henne. Hon tyckte att hon hade blivit så omusklad på ryggen "som två gropar" sa hon. Ochså trodde hen att det kasnke kunde vara utav selet jag har införskaffat men då sa jag att det har jag bara provat en gång så det kan det inte vara. Eftere samtalate så kom jag på att jag skulle vidtalat henne om det där med proteiner.. så jag skickade ett sms om att det kasnke var det hon behövde. Jag ahr itne fått ngt svar ännu från henne. men vad säger ni? Kan det var därför hon inte musklar sig bara fört att hon får 5 kg oanalyserat hö och 1 dl mineraler om dagen. Vi har ju ingen anning om vad hon får i sig näringsmässigt.
 
Sv: Valk på halsen

PÅ 5 kg oanalyserat hö och nån dl mineraler så får hon förmodligen inte i sig det hon behöver.
 
Sv: Valk på halsen

Håller med amkm! 5 kg oanalyserat hö till 600 kg häst låter i mina öron som rena svältkosten. Och så halm på det som bara innehåller Mj och inget protein. . .

Kan ta min NF på 146 cm och ca 400 kg som jämförelseobjekt. Hon får i dagsläget då hon knappt arbetas alls 6 kg BRA hö (8 Mj/59 smbrp), 0,5 kg lucern, 1/2 dl olja, mineraler och fri tillgång på havrehalm i hagen som hon äter ca 1,5 kg av. Lucern får hon för att väga upp halm och olja så att kvoten i foderstaten inte blir för låg. Fast hon är ponny mår hon bäst på en kvot mellan 6,5-7.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: CFrisk
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 727
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp