Njae, jag kan väl inte påstå att jag tog åt mig på riktigt som i att ta illa vid sig, och svaret var inte heller riktat enbart till dig utan lite mer generellt till flera som svarat här. Kan dock konstatera att den bitvis ganska hårda tonen i tråden förvånade mig en aning. Inget direkt välkomnande bland dem som faktiskt kan valla med hund, om man säger så. Men det är okej, jag har utan tvekan lärt mig en hel del genom den här tråden. Vi får se om jag går vidare med vallning, det beror lite på om jag hittar någon kunnig instruktör med fårflock inom vettigt avstånd.

Vi läser det nog olika. Jag tycker egentligen inte att det varit en "ganska hård ton", utan helt enkelt en tyngd på sådant som är viktigt att framhålla om en funderar på att prova vallning med sin hund. Enligt mig går det inte att poängtera för mycket, i en "sport"/aktivitet där andra djur riskerar fara illa och hunden också, för den delen. Utan rätt förutsättningar riskerar hunden till och med att förolyckas.

Tyvärr räcker det inte att hitta en "kunnig instruktör med fårflock" - vi som inte har BC/eyevallande hundar, har väldigt få kunniga att vända oss till. Dels ska instruktören kunna kroppsvallare, och flocken ska också vara invand på kroppsvallare. Det är även skillnad på olika fårraser, vilket också kan inverka, speciellt på en ovan hund.

Min bästa upplevelse hittills från vallningen rör inte ens får, utan nöt. Där såg man verkligen hur min annars heta hund verkligen kom till sin rätt som boskapsfösare när vi fick prova en flock med (invanda) ungkvigor.
 
Då är ju du egentligen precis en sån person som jag letar efter - som skulle kunna svara på hur jag hittar en instruktör och en fårflock, vad jag kan vänta mig i form av träningsmängd etc, och som vet exakt vilka avväganden som är lämpliga att göra med hänsyn till fårens välfärd till exempel!
Jag har inga kontakter alls utanför BC/WK, tyvärr.
 
Tack, jag ska göra det! :)
Inom aussie så finns det några vallningsinstruktörer som finns utspridda i Sverige. Det finns bland annat kurser och så inom vallning. Kolla om det finns liknande för din hunds ras :).
Annars vet jag att i män av plats så tar vi inom aussie emot andra hundraser. Just som är kroppsvallande och då finns både får och kor.

Dock kan det vara ganska lång avstånd till instruktörerna. Har själv ca 1 h 15 minuter enkel väg till gården jag vallar på :).
 
Då är ju du egentligen precis en sån person som jag letar efter - som skulle kunna svara på hur jag hittar en instruktör och en fårflock, vad jag kan vänta mig i form av träningsmängd etc, och som vet exakt vilka avväganden som är lämpliga att göra med hänsyn till fårens välfärd till exempel!

Skulle påstå att vallning inte är något man gör någon/några gång/gånger i veckan för att det ska vara vettig träning för hunden och djuren. Du får räkna med att dedikera MASSOR med tid, hade verkligen inte tid för något annat än vallningen när vi höll på.

Jag som nybörjare tränade flera (ca 4-5) dagar i veckan med instruktör och lånade får, lämnade bort min hund på träning i flera månader för att få någorlunda nivå på vallningen och känna att det var ok för djuren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp