Vallfunderingar

Nelle

Trådstartare
Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på hur och vad vi skall göra med för att få det så bra som möjligt.

Jag bifogar en bild på gårdsbilden.
Vi skulle vilja lägga till lite av vallen som vinterhage eftersom jag tycker att den är för liten och det finns inga öppna ytor där de kan röra sig, utan när de springer så brakar de genom skogen så man blir helt nervös
Hur hade ni dragit staketet? Vad är smartast? Min tanke är att dra den från den befintliga vinterhagen genom den mörkgröna biten där det inte är så blött och sedan bredda ut den lite igen när den blöta biten tar slut. Det blir alltså en liten "gång" (som nog blir minst 30m bred) innan de kommer ut på en liten bit vall där de kan röra sig. Som sommarhage hade vi tänkt att ta den andra biten av det mörkgröna samt resten av vallen, detta för att den mörkgröna delen består av en blandad tall/björkdunge så de kan få ordentligt skydd från vind, sol etc.

Förutom det som visas på bilden så får vi även tillbaka en dryg hektar några hundra meter hemifrån. Den biten växer det riktigt bra på, medan den här hemma har normal mot sämre växtlighet. Vallen bortanför oss kan man dessutom hägna in till en jättetrevlig hage med mycket skog (Upp till 30 ha om vi nu skulle känna för det ) där de kan ta skugga och sysselsätta sig.

Ingen av vallarna har ogräs i sig och det har inte heller gått häst eller andra djur på marken tidigare.

Om man skulle vilja så i hemmavallen på något sätt, hur går man till väga då och när skall man göra det? Går det att göra nu i höst och sedan ändå kunna använda marken nästa sommar? Vad skall man så i? Vi har mestadels sandmark och idag växer någon sorts gräs blandat med lusern. Jag vill ju att den skall bli tramptålig framförallt. Vallen bortanför oss känns det som att vi inte behöver göra så mycket åt, den är tät och frodig som det är. Jag vet inte hur gamla vallarna är men en granne hade för sig att det nog inte var mer än en 5 år sedan de lades om (om det är mycket eller lite låter jag vara osagt för det har jag inte koll på).

Om vi nu har ytterligare ett önskemål, så är det att vi skulle vilja ta en förstaskörd på någon/ett par av vallarna. Hur skulle ni ha gjort? Ta skörd på den frodiga fina samt kanske den där 1 ha-remsan där hemma och släppa på bete på 3 ha-vallen? Eller beta den frodiga längre bort och ta skörd på de 4 ha hemma? Eller räcker 1 ha-remsan bredvid vägen hemma som bete tills det vuxit upp tillräckligt för att kunna släppa på bete när det vuxit upp efter förstaskörden så att vi kan ta skörd på resten?
Tanken är att vi skall ha våra 4 hästar hemma, två SWB och två nordisar varav en är ett år. Tror ni att det räcker med bete för att kunna ta in ett par hästar till? Jag funderar nämligen på om man skulle försöka ta in ett par ettårssston till som lekkamrater till 1-åringen.



Jag vet att det är jättesvåra frågor att svara på (och rätt snurrigt beskrivet), men jag skulle behöva ha någon att bolla lite med. Jag har pratat en del med vår arrendator om att eventuellt så för att få en hållbar betesvall man han hade ingen koll på det riktigt eftersom han aldrig haft just det. Hans djur går på naturbeten i skog. Han har inte heller riktigt koll på vad hästar kräver och äter riktigt. Han trodde att alla mina fem hästar skulle klara sig på en ensilagebal i månden på fri tillgång... Han skulle säker tycka att de skulle klara sig på ett hektar av den dåliga vallen hela sommaren.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 854
Senast: Cambrie
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 021
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp