Vallhundar

M

Marie_C

Har lite frågor till er som har vallhundar. Planerar att skaffa en hund att valla kor med. Vad har ni för erfarenheter vilken ras som lämpar sig bäst? Är det någon här som vallar kor med sin hund, vill gärna höra mer om era erfarenheter!
/Marie
 
Min syster har hund som de vallar sina mjölkkor
med. De har både haft Border collie blandning
och renrasig och hon rekommenderar renrasig.
De har bättre förutsättningar än en blandning.
Jag vet också att de gick vallningskurs innan
de skaffade hund för att undvika att göra allt
för många fel innan man börjar första vallningskursen
med hund.
Hoppas du hittar en bra vallhund.
 
Vad jag hört av olika kobönder så tycker jag att det verkar bero på vilken ras man fastnat för. En talade sig tok varm för Working Kelpie (stavas?) och nästa idiotförklarde nästan den första och ansåg att det bara var Border Collie som gällde. :D
Det verkar alltså var där precis som på många andra håll, det beror på vem du frågar ;)
 
Bordercollie,kelpie och bordercollie med lite inslag av beardedcollie är dom som jag kan rekomendera.

Precis som någon skrev innan så är det bra om du kan gå vallkurs innan du börjar med hunden.

Det viktigaste är att du inte köper en vek hund utan en hund som har en hel del hundar bakom sig som är alvade för just kovallning.

Lycka till!
 
Utan att vara någon expert på området så har jag hört att Working Kelpie är i regel bättre på nöt än Bordercollie. Men å andra sidan så säger man också att det är svårare att hitta bra hundar inom rasen Working Kelpie än inom Bordercollie. Mycket beroende på att utbudet inom den sistnämnda är så pass mycket större.

WK sägs vara aningen tuffare än BC och det är därför de fungerar bättre på nöt. Av samma orsak så fungerar de sämre på får.

Oavsett ras så skall hunden vara tillräckligt tuff för att kunna ge korna ett nyp i hasen, men samtidigt tillräckligt rädd om sitt skinn för att kunna hålla sig utom spark-avstånd. Det där hänger mycket på individ och en del på träning. Dvs svårt att veta när man köper valp, men jag tror i regel att WK som ras har ett övertag när det gäller kor.

Det här med att gå kurs innan man köper hund är jättebra! Det avsett vilken hund man köper, men desto viktigare om man också behöver hunden som ett verktyg i sitt jobb.
 
En vallhund som är menad för att valla just kor är ju västgötaspetsen. Liten och tuff, och så kortbent att den kan ducka när kon sparkar.

Jag tycker det är en väldigt trevlig ras, om man gillar självständiga och lite småkaxiga hundar. Men jag är ju partisk eftersom jag har en själv... Har ännu inte provat att valla, men tänker göra ett vallanlagstest med honom. Hans mamma används som kovallare. Med den äran.
 
Du har ju en annan australiensisk kovallare i Australian Cattle Dog. Liknar till stor del en kelpie, men de jag har sett har varit lite kralligare och kompaktare än kelpie tror jag. Bilden är på en "gul" de finns i "blåmögelfärg" också :D
tohana_stacked_nov01.jpg
 
BC utan konkurrens om det är första vallhunden. Och tipset att gå kurs var jättebra. Både lärorikt och kul att träffa likasinnade. Vi är inne på BC nr 3 och det är den andra som vallar nöt. Hon är lite för tuff för att valla får så det gäller inte bara WK.

Tyvärr, måste jag säga, med det är också lättare att komma med på vallkurser med BC eftersom de flesta instruktörerna har BC och är bäst på den rasen.

Australian cattle dog är en fösare och inte en finlirare som BC eller WK, jobbar bäst på stora flockar.

Ta kontakt med Vallhundsklubben och valphänvisarna. Dom kan hjälpa er att komma i kontakt med uppfödare med lämpliga nötvallare.

Har ni funderat på att köpa en lite äldre hund som är grundtränad? Det kan vara en mkt bra idé om man själv är nybörjare, lite dyrare men väl värd pengarna om den ska arbeta.

Lycka till - en arbetande BC är en härlig familjemedlem :)
 
Jag tänkte nämna västgöten om den inte var nämd redan. :) Det är ju en gammal svensk ras som använts i århundranden just för att valla kor med, till skillnad mot fårhundar. Jag skulle aldrig rekommendera en BC som förstahund till någon! :crazy:
 
En mycket gammal ras som är framavlad för att valla just kor är Welsh Corgi Cardigan och släktingen Västgötaspets. Mycket behändig storlek; stor hund med nedkrympta ben för att kunna ducka undan kosparkar. Lämpliga som nybörjarhundar då de är mycket lugna till vardags och lätta att dressera. Inga överenergiska arbetsnarkomaner som vallar allt som rör sig- de tar fram energin när den behövs! Därför har de även blivit uppskattade familjehundar :). Jag har vallat både får och kor med mina corgisar.
wildasolstol.jpg
 
Jag måste bara säga - jag har sett några bilder på dina hundar - att jag blir jätteglad av att se dem! Känner igen blicken och uppsynen. Fast SÅ stora öron har inte min lille västgötaspets...

Håller med om att det inte är några överenergiska arbetsnarkomaner, men vill ändå inte kalla västgötaspetsen en optimal nybörjarhund. Det är de alldeles för smarta och självständiga för.
 
Kan hålla med dig om att det kanske är lättare att få bättre hjälp med BC före WK, men vet att det finns flera "topp" förare med BC som gärna hade bytt till främst WK om det bara hade funnits mer gott om bra hundar. Men intresset inom Vallhundsklubbarna fokuseras väl till 98% på BC och 2% på övriga raser.
 
Efter tio år med arbetande BC i familjen kan jag nog lungt säga att BC är en trevlig familjehund när den får utlopp för sitt vallbehov. Då vallar den inte "allt som rör sej". Det känns bra att för en gångs skull kunna rekommendera BC eftersom jag tycker mycket om rasen, men de flesta gånger handlar det om att förklara för folk att BC inte är en hund man ska ha om man inte vallar.

Välj hund efter vilka arbetsuppgifter den kommer att ha. Är det finlir välj BC eller WK är mitt råd. Om du har möjlighet försök se olika raser och hur de arbetar och bestäm sedan.
 
Tack för alla svar! Det är nog en "finlirare" som skulle passa bäst för oss tror jag. Har tänkt att gå kurs innan eftersom att jag inte har någon erfarenhet av vallning, vi har inte heller bestämt om det ska vara en hund som är grundtränad eller om vi ska köpa en valp. Eftersom att ingen av oss hållt på med vallhundar tidigare kan det nog vara ett bra alternativ att skaffa en grundtränad hund. De raser vi funderat mest på är kelpie eller BC. Men vi måste självklart träffa båda raserna innan vi bestämmer oss. Jag gillar BC:ns sätt att vara på. Men har aldrig träffat någon Kelpie så jag vet inte alls hur den är till sättet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 383
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 060
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 163
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp