Fillifjonkan

Trådstartare
Vi måste troligen göra ny ligghall till shettisarna till våren då de stora behöver hela ligghallen. Där själva hagen till den lilla hallen ska ligga finns ett bestånd av vad jag tror är vallört. Om jag stängslar runt det och hela tiden klipper ner det bestånd som finns så det inte sprider sig, tror ni att jag kan ha hagen där eller är det ren idioti?
 
Vi måste troligen göra ny ligghall till shettisarna till våren då de stora behöver hela ligghallen. Där själva hagen till den lilla hallen ska ligga finns ett bestånd av vad jag tror är vallört. Om jag stängslar runt det och hela tiden klipper ner det bestånd som finns så det inte sprider sig, tror ni att jag kan ha hagen där eller är det ren idioti?
Du kan ju prova döda det med tex roundup man penslar på bladen med? Om det är så att du menar att du stänglar bort det så hästarna inte når.
Jag har vallört på sidan av gårdsplanen där inga hästar går, den verkar inte så spridningsbenägen.
Vet inte hur bra vallört står emot om du sår vallfrö och gödsla med kväve på våren,ä. Har du tur tar gräset över då..
 
Vi måste troligen göra ny ligghall till shettisarna till våren då de stora behöver hela ligghallen. Där själva hagen till den lilla hallen ska ligga finns ett bestånd av vad jag tror är vallört. Om jag stängslar runt det och hela tiden klipper ner det bestånd som finns så det inte sprider sig, tror ni att jag kan ha hagen där eller är det ren idioti?

Vet inte hur stor yta det är? Men jag brukar använda mig salt. Ganska sprider det tätt. Alt lägga på varje växt som jag gjorde med lupinerna. Det gick att ta bort lupiner med salt. Men tog en sommar.
 
Hos oss är vallörten extremt invasiv i trädgården, runt kanter, murar och rabatter.

Det verkar finnas lite olika varianter, både rena och blandningar. Några giftiga och andra är tänkta som foder vad jag förstår.
 
Tyskland och Österrike har redan förbjudit roundup och Luxemburg gör det 2021.
Aha.. Visste inte att du bodde utomlands..
Men finns kanske något annat som dödar plantorna. Annars så kan du ju absolut salta ihjäl dem som någon sa. Men då dör eventuellt gräs och så också där. SÅ då skulle jag så gräs säsongen efter. Salta ihjäl på sommaren, låt vara över vintern och så på hösten.
Ättika dödar kanske också men bara tillfälligt, sedan kommer nya blad..
 
Aha.. Visste inte att du bodde utomlands..
Men finns kanske något annat som dödar plantorna. Annars så kan du ju absolut salta ihjäl dem som någon sa. Men då dör eventuellt gräs och så också där. SÅ då skulle jag så gräs säsongen efter. Salta ihjäl på sommaren, låt vara över vintern och så på hösten.
Ättika dödar kanske också men bara tillfälligt, sedan kommer nya blad..
Jag tror du svarade fel person nu ;) Jag kunde inte editera mitt första inlägg så skrev ett till.
 
@Cattis_E
Roundup? Vet du hur giftigt det är? Cancerframkallande. Det är väl t.o.m. på gång att förbjudas inom EU.
https://www.atl.nu/lantbruk/roundup-orsakade-cancer-enligt-dom-i-usa/
Beror väl på hur desperat man är? De flesta ogräs medel är väldigt giftiga, utom ättika och sånt.
Jag använder inte round-up i onödan, har använt en gång i hela mitt liv.
Du kan ju gärna föreslå ett bättre alternativ till ts.
Det finns otroligt mycket på marknaden som är giftigt så man får ju följa de föreskrifter som finns.
Men jag tyckte som sagt man kunde prova salt vilket jag inte tänkte på innan någon föreslog det...
 
Hos oss är vallörten extremt invasiv i trädgården, runt kanter, murar och rabatter.

Det verkar finnas lite olika varianter, både rena och blandningar. Några giftiga och andra är tänkta som foder vad jag förstår.
Jag får hålla koll på mina då, hittills har den hållit sig där den står. Ja, det kanske finns olika. Jag tror mina är vallört iaf, annars är det någon förväxlingsväxt.
 
Jag får hålla koll på mina då, hittills har den hållit sig där den står. Ja, det kanske finns olika. Jag tror mina är vallört iaf, annars är det någon förväxlingsväxt.
Läser man på SVA om vilka symptom en häst kan få av vallört så kan jag tycka att det motiverar round up. Det handlar ju om punkt bekämpning, om man har problem med spridning eller att den finns i ens hagar.

Till ts
Däremot så ska det inte användas vid vattendrag eller liknande, utan då får man använda något annat.
Är det mycket eller lite? Annars får man ge sig fan på det och gräva upp det i stället.
 
Läser man på SVA om vilka symptom en häst kan få av vallört så kan jag tycka att det motiverar round up. Det handlar ju om punkt bekämpning, om man har problem med spridning eller att den finns i ens hagar.

Till ts
Däremot så ska det inte användas vid vattendrag eller liknande, utan då får man använda något annat.
Är det mycket eller lite? Annars får man ge sig fan på det och gräva upp det i stället.
Undrar vad för typ av rötter vallört har.
Jag fick ju rycka korsört i vinterhagen förra året. De hade lyckligtvis rötter som följde med upp snällt om jag använde ogräsupptagaren.
Lyckades uppenbar med bekämpningen. Tror jag tagit upp en planta i år... Trots idoga koller.
 
Undrar vad för typ av rötter vallört har.
Jag fick ju rycka korsört i vinterhagen förra året. De hade lyckligtvis rötter som följde med upp snällt om jag använde ogräsupptagaren.
Lyckades uppenbar med bekämpningen. Tror jag tagit upp en planta i år... Trots idoga koller.
Jag googlade lite snabbt bara av eget intresse, det verkar som om det går att gräva upp rötterna. Men det är med varierat resultat, kan tänka mig att är den invasiv på vissa ställen så trivs den väldigt bra och minsta möjliga rotbit som lämnas gör att den överlever. Men att täcka eller försöka gödsla bort den kunde även funka.
Vi har lite stånds i våra hagar, inte supermycket, går att gräva bort men tar nån timme. Det blir varken mer eller mindre, men för oss är det hanterligt så länge hästarna inte äter den.
 
Jag googlade lite snabbt bara av eget intresse, det verkar som om det går att gräva upp rötterna. Men det är med varierat resultat, kan tänka mig att är den invasiv på vissa ställen så trivs den väldigt bra och minsta möjliga rotbit som lämnas gör att den överlever. Men att täcka eller försöka gödsla bort den kunde även funka.
Vi har lite stånds i våra hagar, inte supermycket, går att gräva bort men tar nån timme. Det blir varken mer eller mindre, men för oss är det hanterligt så länge hästarna inte äter den.
Håller koll på min då. Och om den börjar ta sig iväg någon annanstans än just där den står nu får jag göra en insats. Ingen hage intill den 😊
 
Jopp du har rätt.
Men det var detta som förvirrade mig, för om ts bor i Sverige så torde det inte vara så intressant var roundup är förbjudet..
Det är ju förbjudet i de länderna av en anledning. Glyfosat är inte mindre giftigt i Sverige än i de länderna. Tidigare var det även så i Sverige att endast yrkesodlare fick använda det.
Beror väl på hur desperat man är? De flesta ogräs medel är väldigt giftiga, utom ättika och sånt.
Jag använder inte round-up i onödan, har använt en gång i hela mitt liv.
Du kan ju gärna föreslå ett bättre alternativ till ts.
Det finns otroligt mycket på marknaden som är giftigt så man får ju följa de föreskrifter som finns.
Men jag tyckte som sagt man kunde prova salt vilket jag inte tänkte på innan någon föreslog det...
Bättre alternativ: Slå med lie (om de inte satt frö) och sen ev dra bort rötterna. Om man håller borta det som är ovan markytan så får inte växten sol och dör till slut.
 
Jag har vallört i trädgården och skulle nog gräva upp rötterna och täcka med en rejäl presenning i två år. Round Up bör man undvika och inte använda i onödan.
 
Hos oss är vallörten extremt invasiv i trädgården, runt kanter, murar och rabatter.

Det verkar finnas lite olika varianter, både rena och blandningar. Några giftiga och andra är tänkta som foder vad jag förstår.
Våra har massor med blåa blommor, faktiskt ganska vackra.
 
Aha.. Visste inte att du bodde utomlands..
Men finns kanske något annat som dödar plantorna. Annars så kan du ju absolut salta ihjäl dem som någon sa. Men då dör eventuellt gräs och så också där. SÅ då skulle jag så gräs säsongen efter. Salta ihjäl på sommaren, låt vara över vintern och så på hösten.
Ättika dödar kanske också men bara tillfälligt, sedan kommer nya blad..

kanske får be grannen gräva bort, lägga på salt och sedan täcka?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 894
Senast: Bulldoozer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp