Jag googlade lite snabbt bara av eget intresse, det verkar som om det går att gräva upp rötterna. Men det är med varierat resultat, kan tänka mig att är den invasiv på vissa ställen så trivs den väldigt bra och minsta möjliga rotbit som lämnas gör att den överlever. Men att täcka eller försöka gödsla bort den kunde även funka.
Vi har lite stånds i våra hagar, inte supermycket, går att gräva bort men tar nån timme. Det blir varken mer eller mindre, men för oss är det hanterligt så länge hästarna inte äter den.

Våra shettisar går inte på gräs på sommaren utan kommer att gå i denna hage året om vilket medför betydligt mindre gräs då stor del av hagen kommer att bestå av jord. I den hage de har nu är det också så men de äter inte av brännässlorna som finns där och kanske de inte heller skulle äta vallörten men törs inte prova. Kanske bättre att gräva bort skiten, salta och sedan täcka i ett par år.
 
kanske får be grannen gräva bort, lägga på salt och sedan täcka?
Då borde det ju verkligen inte överleva. Sen säsongen efter så vallfrö kanske? Så att du får betesgräs där. Så inget nytt ogräs får fäste.
Gräs har nämligen den effekten, det håller annat borta till viss mån. Jag får mycket mer annat ogräs i söndertrampad hage..
Vill man ha helt gräsfritt tycker jag nästan man måste grusa för att inte få för slabbigt.
Jord blir ju rätt lerigt vid mycket regn om det inte finns någon form av växtlighet rötter som håller ihop marken lite..
Lerigt kan det förvisso bli oavsett, men än värre på bara jord tycker jag. ..
 
Senast ändrad:
Jag har vallört på ett begränsat område i trädgården. Jag har slagit, grävt upp rötter, slagit av igen och grävt upp rötter...
De förbaskade plantorna kommer tillbaka om minsta rotdel finns kvar, om man inte gräver runt jorden helt och håller den öppen några år.
Jag har fortfarande lite kvar, som klipps med gräsklippare eller slås med trimmer flera gånger per år, för att de inte ska sprida sig.

Tacka veta jag brännässlor, i jämförelse med kirskål och vallört, är de så lättbekämpade...

Det där med att klippa ner, gräva bort, salta och täcka låter nog som bästa angreppssättet för att få bukt med dom.
Bränn gärna det borttagna.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 807
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp