valp 11 veckor skadat benet

helga_92

Trådstartare
Hej hundkännare!

skaffade min första hund för 3 veckor sen och han är nu 11 veckor. Idag hände en olycka! Han och jag var ute och lekte när jag snubblade till och liksom trillade på lilla vovven som tjöt och tjöt och tjöt! Det var hemskt jag har aldrig hört honom tjuta så mycket! Efter det höll han upp sin ena baktass och ville inte stödja på den. Jag fick panik och ringde direkt djursjukhuset, var säkert på att den var bruten! På djursjukhuset sa dem att jag skulle vänta lite och se hur det blev, dom tyckte kanske det var lite tidigt att säga nåt efter 5 minuter. Redan efter en kvart började han stödja på benet igen och jag fick klämma och inget verkade göra ont. Jag kunde även sträcka ut och böja benet utan att han brydde sig. Nu en och en halv timme senare går han nästan helt normalt, men han haltar lite när han springer. Han är sitt vanliga pigga jag och verkar inte hängig på något sätt.

På djursjukhuset sa de att vi kan komma in men de kan ändå inte göra något åt det eftersom det är söndag och inga ortopeder jobbar då, det enda är att han kan få smärtstillande.

Gud jag är så orolig, men känner att jag kanske är lite väl nojig. Finns det någon som vet om det är något jag borde hålla utkik efter eller ska göra? Tänkte försöka hålla mig inomhus och vara stilla resten av dagen så får vi se..?
 
Kanske svårt när det är första hunden och han är så liten, men annars brukar jag tycka att man ofta känner i magen vad som är rätt. Eller ja, många gör det iallafall.
Men är han redan så mycket bättre är det troligen ingen större fara. Är han som vanligt tycker jag du kan avvakta, blir han sämre igen, verkar orolig och har svårt att komma till ro, börjar gnälla eller inte är bättre alls imorgon är det kanske bäst att åka in och låta veterinären ta en titt.

Kan berätta lite snabbt om hur det var när min hund fick en spricka i benet som valp. Vi var ute och lekte, han halkade till och skrek rakt ut. Jag satte mig bredvid honom och han lugnade snabbt ner sig och jag fick titta och känna på benet. Han reagerade inte jättemycket då, och haltade sakta hem (som tur var var vi bara några minuter hemifrån). När vi kom hem ville han bara ligga och låg och drog upp benet mot magen, tydligt smärtpåverkad och orolig.
 
Jag håller med om att du ska avvakta och se hur det utvecklar sig. Min vinthund förde världens liv (bokstavligen) som valp och det lät som han skulle dö var och varannan dag när han var liten och rumlade runt i skogen. Jag såg till att inte ömka honom, men kikade alltid så han var okej när han lugnat ned sig efter en stund.
 
Ha ett öga på valpen, men gud vet att de kan tjuta bra mycket högre än vad de faktiskt har ont. :rofl:

Vi passade en ung flatte på kanske 6 månader för någon sommar sedan. Han gled av bryggan med bakbenen och ner med ena tassen mellan två stenar - och tjöt som om hela benet hade trillat av! Vi blev förstås förskräckta eftersom när han tagit sig upp så hoppade han på tre ben - men när jag känt igenom tassen så typ glömde han bort sig och sprang iväg utan minsta haltande. :D
 
Valpar skriker något alldeles gastkramande förskräckligt, det är "bara" ångestsignalen som är till för att signalera behov av hjälp till mamma och andra potentiella räddare i nöden. Den biten kan du nog helt bortse från när det kommer till att bedöma eventuell skada, det handlar mer om att stackarn blev rädd.

Benet kan jag såklart inte säga något om, men hoppas det gick bra. :)
 
Gud tack för alla svar, han mår mycket bättre nu, haltar bara lite när han springer vilket jag försöker få honom att låta bli (inte alltid lätt när man e 11 veckor).
Ska se hur han mår imorgon, ska ändå ringa och boka tid för sista vaccinationen så då kan jag fråga om hältan också,

tack än en gång :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
853
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 819
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 995
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Har en 11 årig snart 12 årig rottis hane som jag misstänker borrelia på. För ca en o halv månad sedan fick han konstiga symtom han blev...
Svar
18
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp