Valp 2018 del 2

Totoro har fyllt +40 kg och könsmognad (7 månader). Han vet inte längre vem tanten är som håller i kopplet, förstår inte vad ord betyder, kan inte räkna ut hur man lär sig nya saker, och vill åt 52 olika håll samtidigt tills han bryter ihop och exploderar. Tacksam att våren är här så det inte är is ute, plus att pollenkoman gör mig lite allmänt avtrubbad för eländet. :cautious:

Jag vet ju att det bara är att härda ut, men gud så påfrestande det är emellanåt. :angel:


Visa bifogad fil 25985
:rofl: Skönt att det är flera, vi stod still i 10 min i skogen igår för jag väntade ut Ville att han åtminstone skulle slänga ett snabbt öga på mig innan vi gick vidare. När vi var på unghundskurs i lördags så hade han glömt allt han någonsin hade lärt sig och fick total sopptorsk efter 40 min, då kom han åtminstone ihåg att det är rätt skönt att koppla av i mattes knä. :love: Men ja tålamodet prövas rätt hårt just nu. :D
 
Tinja har haft extremt stabila öron sen hon var ungefär 6 månader. Det var extremt sällan de ändrade position: ett rosenöra, ett lappöra.
Asni däremot byter fram och tillbaka dag för dag känns det som :cautious:
52863947_10212576751841826_6174800797000269824_n.jpg

När har era hundars öron slutat muppa runt? :p
 
Tinja har haft extremt stabila öron sen hon var ungefär 6 månader. Det var extremt sällan de ändrade position: ett rosenöra, ett lappöra.
Asni däremot byter fram och tillbaka dag för dag känns det som :cautious:
52863947_10212576751841826_6174800797000269824_n.jpg

När har era hundars öron slutat muppa runt? :p
Har aldrig haft några problem med det.:p Men en hund som muppar runt har jag. Vi var i stan idag och gick runt vattnet. Tydligen så utfodras änderna överallt så de vankade runt framför fötterna på en och förstod nog aldrig hur nära döden de var ibland. :nailbiting:
 

Bifogade filer

  • IMG_20190227_121056_816.jpg
    IMG_20190227_121056_816.jpg
    746,7 KB · Visningar: 19
De kanske är släkt :rofl:
Är ju fler som tror att Asni är BC än de som tror hon är en aussie.. Och här trodde jag Tinja fick många felaktiga gissningar :cautious:

Den frågan får vi också jätteofta, om hon är en BC, alternativt BC-blandning. Också fått frågan om hon är en "rescue dog" men det är nog bara en gång. :p
Samt - "Men vad har hääänt med hennes svans!?".
Inte många som gissar rätt ras :p
 
Har brottats i typ 10 månader om stamtavlan från portugisiska kennelklubben och i måndags kom den äntligen!!! Så idag hoppade lilltjejen upp på avelsdata och är härmed ÄNTLIGEN reggad i SKK, dryga 14 månader gammal haha! Så nu har jag bokat röntgen, hon ska ögonlysas och lite sånt :nailbiting::nailbiting:
26374
 
Vägde min i helgen... 8,4 kg. Hej och hå. 9 månader imorgon.

Har fö anmält oss till en nybörjarkurs i brukslydnad som startar efter påsk. Ska bli kul, jag är helt novis på det men har alltid haft nån sorts föreställning om att en måste prova på tävling, och ska en spåra eller söka så lär en ju även kunna genomföra lydnadsmomentet. Har fått för mig att brukslydnaden är mindre strikt än lydnadsklasserna så det kanske är en bra mjukstart?
Har precis gjort klart Nose Work steg 1. Det var verkligen min hunds grej :) Tyvärr kan vi inte gå steg 2 förrän i höst pga att ingen kurs funkade ihop med jobb och annat. Men vi har ju då lydnadskursen som avslutas i juni och sedan drar vi på semester, så vi kanske kan stå ut ändå till hösten...
 
River blev 10 månader i lördags, hon har inte direkt vuxit mer, hon landar nog precis på rasens minimimått för tikar. Har ingen aning om vad hon väger, men kanske runt 30 kg?

Dessutom står öronen åt alla håll; ibland riktigt snyggt, ibland totalt kaos. Så nån utställningsstjärna tror jag inte hon blir. :D

Vi började kurs i måndags, en vardagslydnadskurs med miljöträning, där vi kommer att vara på lite olika ställen nästan varje gång. Vi har väl inget större problem med vardagslydnaden - hon är himla duktig och sköter sig fint - utan det är miljöträningen och störningen vi behöver. Hon har ju visat sig vara lite feg, även om jag tycker att det generellt har blivit mycket bättre nu.

På kurskvällen började det lite stökigt med att hon, när jag lämnade henne i bilen, blev helgalen på att det rörde sig hundar och folk runtomkring (trots att vi stod rätt långt bort på parkeringen då det var mycket kursverksamhet den kvällen) och satt och vrålskällde, men när jag sen tog ut henne och tog med henne till samlingen på altanen så var hon visserligen galet nyfiken men inte speciellt osäker.

När vi sen gick ut på planen för att jobba med hundarna så var det noll koll galen hund en stund - jag hade både halsband och sele men lät henne jobba i sele till att börja med då hon ändå inte kunde koncentrera sig mer än några sekunder i taget och istället slet och drog. Det vill jag inte att hon gör i halsband. Kursledaren såg lite tveksam ut till det hela men eftersom jag inte såg speciellt bekymrad ut och efter att jag på hans fråga, om hur det funkade med sele, svarade med att glatt konstatera att det funkade fint med sele och att jag inte ville att hon skulle lära sig att dra och slita när halsbandet är på, så sa han inte så mycket mer sen. ;)

Efter fikapausen, där hon nyfiket studerade allt som rörde sig, försökte stjäla en boll som en annan deltagare lagt på golvet och allmänt var lite småvild (men väldigt glad) skötte hon sig väldigt mycket bättre ute på planen och jag kunde koppla om till halsband. Vi tränade att gå "huller om buller" med alla 6 ekipagen och det fixade hon riktigt bra, tränade på ligg (vilket hon var en stjärna på) och inkallning, kanske 10 meter.. plättlätt sa River.

Hon har faktiskt gått mot att ta lek och kamp som en bättre belöning än godis, vilket är rätt kul med tanke på hur galen hon är i mat. Överlag var jag supernöjd med henne, trodde inte hon skulle hantera allt stök så bra som hon gjorde! Så duktig! :love:

Trots de galna öronen är hon i alla fall himla söt!

På 10-månadersdagen:
55857689_10156247136764537_5369769792238518272_o.jpg


Som sagt - öronen!! :rofl:
55869478_10156247137149537_3419708688275865600_o.jpg




Och så en bild från veckan innan, där man ser hur fina öronen kan vara när de vill :love:
55726410_10156233644739537_603951944611921920_o.jpg
 
River blev 10 månader i lördags, hon har inte direkt vuxit mer, hon landar nog precis på rasens minimimått för tikar. Har ingen aning om vad hon väger, men kanske runt 30 kg?

Dessutom står öronen åt alla håll; ibland riktigt snyggt, ibland totalt kaos. Så nån utställningsstjärna tror jag inte hon blir. :D

Vi började kurs i måndags, en vardagslydnadskurs med miljöträning, där vi kommer att vara på lite olika ställen nästan varje gång. Vi har väl inget större problem med vardagslydnaden - hon är himla duktig och sköter sig fint - utan det är miljöträningen och störningen vi behöver. Hon har ju visat sig vara lite feg, även om jag tycker att det generellt har blivit mycket bättre nu.

På kurskvällen började det lite stökigt med att hon, när jag lämnade henne i bilen, blev helgalen på att det rörde sig hundar och folk runtomkring (trots att vi stod rätt långt bort på parkeringen då det var mycket kursverksamhet den kvällen) och satt och vrålskällde, men när jag sen tog ut henne och tog med henne till samlingen på altanen så var hon visserligen galet nyfiken men inte speciellt osäker.

När vi sen gick ut på planen för att jobba med hundarna så var det noll koll galen hund en stund - jag hade både halsband och sele men lät henne jobba i sele till att börja med då hon ändå inte kunde koncentrera sig mer än några sekunder i taget och istället slet och drog. Det vill jag inte att hon gör i halsband. Kursledaren såg lite tveksam ut till det hela men eftersom jag inte såg speciellt bekymrad ut och efter att jag på hans fråga, om hur det funkade med sele, svarade med att glatt konstatera att det funkade fint med sele och att jag inte ville att hon skulle lära sig att dra och slita när halsbandet är på, så sa han inte så mycket mer sen. ;)

Efter fikapausen, där hon nyfiket studerade allt som rörde sig, försökte stjäla en boll som en annan deltagare lagt på golvet och allmänt var lite småvild (men väldigt glad) skötte hon sig väldigt mycket bättre ute på planen och jag kunde koppla om till halsband. Vi tränade att gå "huller om buller" med alla 6 ekipagen och det fixade hon riktigt bra, tränade på ligg (vilket hon var en stjärna på) och inkallning, kanske 10 meter.. plättlätt sa River.

Hon har faktiskt gått mot att ta lek och kamp som en bättre belöning än godis, vilket är rätt kul med tanke på hur galen hon är i mat. Överlag var jag supernöjd med henne, trodde inte hon skulle hantera allt stök så bra som hon gjorde! Så duktig! :love:

Trots de galna öronen är hon i alla fall himla söt!

På 10-månadersdagen:
55857689_10156247136764537_5369769792238518272_o.jpg


Som sagt - öronen!! :rofl:
55869478_10156247137149537_3419708688275865600_o.jpg




Och så en bild från veckan innan, där man ser hur fina öronen kan vara när de vill :love:
55726410_10156233644739537_603951944611921920_o.jpg

Hon är ju galet söt! Hur har hon utvecklats mentalitetsmässigt? Minns jag rätt att hon inte var så framåt som du hade hoppats?
 
Hon är ju galet söt! Hur har hon utvecklats mentalitetsmässigt? Minns jag rätt att hon inte var så framåt som du hade hoppats?

Hon är definitivt fegare än jag hade hoppats/väntat mig, men jag tycker ändå att hon har utvecklats massor! Hon hade en period när hon var 6-7 månader när hon var rent ut sagt katastrofal - jag var iväg på en kurs och hon gick knappt nära nån av de andra deltagarna eller kursledarna. Hon kunde sträcka sig fram och ta emot godis om de inte tittade på henne, men inte mer än så och det blev inte bättre under dagen heller. Då var jag lite uppgiven får jag erkänna.

Men tack och lov har det har släppt nu, hon kan visserligen fortfarande vara lite försiktig när hon hälsar på någon men hon är nyfiken och vill verkligen hälsa, är glad och positiv och verkar tycka att det är kul med kontakten med människor.

Hon fick hälsa på mina valpkursdeltagare igår och då var hon lite försiktig med den enda mannen i gruppen men bara lite och hon har tack och lov ingen som helst tendens att försöka ta till skärpa/försvarslust utan är bara glad och och nyfiken men fortfarande lite feg ibland.

Hon är nyfiken och vänligt inställd mot andra hundar och där är hon inte speciellt osäker heller. Ljud bekymrar inte henne alls - hon har hört skott och inte visat minsta reaktion, heller ingen reaktion på militärens skjutande här intill, vilket kan vara så pass intensivt att det skakar i huset när de skjuter riktigt stora saker...

Hon är ganska livlig, men har inga problem att koppla av. Stort intresse för nosarbete, tog henne mindre än 5 minuter att lära sig eukalyptusdoften och börja markera den när jag testade lite nosework med henne. Tror att hon kommer att bli en riktigt rolig hund att träna och tävla med och en ganska lättsam hund i vardagen så länge hon får jobba. Hon och Indigo trivs så himla bra tillsammans och det är också otroligt skönt att se.

Skulle jag beskriva henne med bara ett ord hade det nog blivit rolig! :)

Jag hade lite svårt att fästa mig vid henne till en början, kanske för att hon inte motsvarade vad jag hade förväntat mig, vilket ju var rätt dumt av mig men det är ju svårt att styra sina känslor på det sättet. Men nu blir jag bara mer och mer glad för henne, så nu känns det riktigt bra. :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 430
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 980
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp