Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Sigge varit på valpträff med hans kull 😍 Sju sjövilda schäfer valpar sprang runt oavbrutet i två timmar.
Efter det åkte vi till Tungelsta Trädgårdsrock och miljötränade. Han är verkligen helt fantastis 😍😍
Han lämnar över ansvaret helt till mig och bara följer, la mig ner och väntade när jag stannade till och hade ett obefintligt intresse för de andra människorna. Men hälsade trevligt om dom kom fram. Lägg till hög musik och fulla människor. Han var sten cool hela tiden 😍 Inte en tillstymmelse till stress under hela tiden.
 
Igår fick Asni följa med på en mini-kräftskiva ute på bostadsrättens grillplats. Bara jag och några vänner, en god middag och majoriteten drack inget eftersom vi skulle köra hem. Men eftersom det är mina vänner så blir det rätt högljutt ändå :rofl:
Trots Segways som susar förbi, hundar som står och glor, folk som stompar förbi och vi som tjoar och tjimmar så låg Asni och vilade för att sedan somna :love: Hon är så cool med allt!

... Sen vaknade hon ju lagom till kvällsrycket och alla fick veta vad smärta är :o Hon kan bitas rätt bra!
 
Vart sover era valpar?
Jag bär vår bjässe upp för trappen till värt sovrum, vilket inte känns helt hållbart. :angel: Han är tung!
Funderar på om jag ska avgränsa i köket med kompostgaller där hans säng finns - eller om han känner sig ensam då?
Första natten var inget vidare, fick rasta två gånger men ändå bajsa han inne två gånger också. Lite orolig, men är ju förståeligt med tanke på hans resa och omställning.
Nu har han dock sovit 4,5 utan att behövt gå ut!
 
Vart sover era valpar?
Jag bär vår bjässe upp för trappen till värt sovrum, vilket inte känns helt hållbart. :angel: Han är tung!
Funderar på om jag ska avgränsa i köket med kompostgaller där hans säng finns - eller om han känner sig ensam då?
Första natten var inget vidare, fick rasta två gånger men ändå bajsa han inne två gånger också. Lite orolig, men är ju förståeligt med tanke på hans resa och omställning.
Nu har han dock sovit 4,5 utan att behövt gå ut!
Våra har alltid sovit med oss i sovrummet. Om ni inte vill ha honom i ert sovrum som vuxen så kan ett alternativ vara att du sover på madrass/i soffan i det rum ni vill att han ska sova i. Själv skulle jag inte lämna en valp själv över natten. Om det bara är trappan som får dig att fundera på sovarrangemanget så skulle jag testa att låta valpen gå upp själv för trappan - så länge valpar går upp och ner lugnt och försiktigt i trappan så är trappor enligt mig inget farligt. Det svåra är dock att se till att de verkligen går lugnt och försiktigt och inte flyger upp och ner för trappan. :)
 
@Sofie.S Asni gillar att sova i sin bur som jag haft i sovrummet på landet, men väljer ibland att sova under nattduksbordet.
Nu är vi hemma Täby. Buren är i bilen och mitt nattduksbord går ända ner till golvet... Vilket har lett till att Asni nu sovit i sängen i två nätter :angel:
Tinja har demonstrativt lagt sig på golvet någon gång under nätterna. Vet inte riktigt varför. Valpen har sovit hela nätterna och ligger på samma ställe där hon la sig på kvällen, så hon kan ju knappast ha varit jobbig :confused:
 
Våra har alltid sovit med oss i sovrummet. Om ni inte vill ha honom i ert sovrum som vuxen så kan ett alternativ vara att du sover på madrass/i soffan i det rum ni vill att han ska sova i. Själv skulle jag inte lämna en valp själv över natten. Om det bara är trappan som får dig att fundera på sovarrangemanget så skulle jag testa att låta valpen gå upp själv för trappan - så länge valpar går upp och ner lugnt och försiktigt i trappan så är trappor enligt mig inget farligt. Det svåra är dock att se till att de verkligen går lugnt och försiktigt och inte flyger upp och ner för trappan. :)
Jag hade gjort såhär @Sofie.S
Valpar tuggar ju på grejer och kan hitta på allt möjligt tokigt (farligt) så jag skulle inte vilja lämna en så ung valp utan uppsikt. Sen tror jag att det är bra för bondandet att sova i samma rum. :)
 
Våra har alltid sovit med oss i sovrummet. Om ni inte vill ha honom i ert sovrum som vuxen så kan ett alternativ vara att du sover på madrass/i soffan i det rum ni vill att han ska sova i. Själv skulle jag inte lämna en valp själv över natten. Om det bara är trappan som får dig att fundera på sovarrangemanget så skulle jag testa att låta valpen gå upp själv för trappan - så länge valpar går upp och ner lugnt och försiktigt i trappan så är trappor enligt mig inget farligt. Det svåra är dock att se till att de verkligen går lugnt och försiktigt och inte flyger upp och ner för trappan. :)
Han snubblar handlöst ner för de två trappstegen ner från soldäcket så han är nog inte redo för att gå själv i trappen ännu :laugh::laugh:
 
Han snubblar handlöst ner för de två trappstegen ner från soldäcket så han är nog inte redo för att gå själv i trappen ännu :laugh::laugh:
Haha ok! Ett tips är att låta honom bygga upp koordination och ”muskelstyrka” (tänker främst ur ett koordinationsperspektiv) genom att låta honom gå och springa i varierande terräng utomhus (tex skog) så kommer han nog bli bättre på trappor allt eftersom. Större raser är ju ofta klumpigare som valpar än mindre raser, det är ju svårt att hålla koll på dom långa benen :laugh:
 
:love:
Fullt upptagen med att gosa så jag glömde nästan att ta kort. 14 dagar kvar! :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20180812_133525_580.jpg
    IMG_20180812_133525_580.jpg
    181,7 KB · Visningar: 60
Vart sover era valpar?
Jag bär vår bjässe upp för trappen till värt sovrum, vilket inte känns helt hållbart. :angel: Han är tung!
Funderar på om jag ska avgränsa i köket med kompostgaller där hans säng finns - eller om han känner sig ensam då?
Första natten var inget vidare, fick rasta två gånger men ändå bajsa han inne två gånger också. Lite orolig, men är ju förståeligt med tanke på hans resa och omställning.
Nu har han dock sovit 4,5 utan att behövt gå ut!
Vi gjorde först likadant med Watson som med Sherlock när han var valp (då vi hade Professorn också). Valpen i hage i vardagsrummet med husse på madrass intill, vuxna hunden i sängen/sovrummet som vanligt tillsammans med mig så ingen av hundarna kunde störa den andra.

Både Sherlock och Watson var redan vana med att kissa på tidningar så istället för att ta ut och rasta på nätterna (och riskera pigg valp) så lät vi dem bara gå på tidningar i valphagen. Det tog dock bara någon vecka innan Watson helt slutade gå upp på nätterna och jag föreslog då att de kunde komma och sova på golvet i sovrummet istället. Så det har varit lösningen sedan dess.

Hade jättegärna haft Watson (och husse :D ) i sängen men det är bra att Sherlock vet att han får vara ifred där och vi har dessutom en alldeles för hög säng.

Hade jag varit i din sits med bjässe till valp och trappa så hade jag fixat så att vi kunde sova på nedervåningen till dess valpen både sover hela nätter och kan ta sig ner för trappen på mornarna utan att jag behöver bära.
 
Sonic. Stor som en häst, över 60 cm redan. Mest gänglig och slynglig i kroppen nu, men med en satsning på fysträning ett tag i kombination med att kroppen växer mer på bredden så kommer det snart att bli bra mycket mindre kantigt. Synd att hans vita teckning ser ut som den gör på bogen, den förvillar ögat så man inte ser vinklarna!
IMG_20180812_221259_941.jpg
Han blir ett år om 10 dagar.
 
Sonic. Stor som en häst, över 60 cm redan. Mest gänglig och slynglig i kroppen nu, men med en satsning på fysträning ett tag i kombination med att kroppen växer mer på bredden så kommer det snart att bli bra mycket mindre kantigt. Synd att hans vita teckning ser ut som den gör på bogen, den förvillar ögat så man inte ser vinklarna!Visa bifogad fil 18230 Han blir ett år om 10 dagar.
Min hund har precis fyllt 11 månader och ser också superslynglig ut i kroppen. Framförallt om man tittar på henne ovanifrån eller framifrån så ser hon ut som en streck, ingen bredd alls så det ser nästan komiskt ut.
 
Vi testade att låta Watson sova själv på madrassen och hundsängarna nedanför sängen. Gick utmärkt!
Hönsmamman Elementary var tvungen att glo ner tio gånger under natten dock för att se att lilleman var nöjd. :D Han såg mest ut som att han var lycklig över att han hade en hel madrass för sig själv.

Hoppas det fortsätter funka lika bra kommande nätter.
 
Min man och valpen somnade på soffan inatt i källaren och han sov! Från ca midnatt tills jag vaknade runt kl 8! Förhoppningsvis var han vara nervös första natten!

Men han kräks när vi åker bil :yuck: någon mer med åksjuk valp? Har ni några tips?

Han är så fin med barnen också, tålmodig och lugn. Tjejerna avgudar honom - förutom när han slickar dem i ansiktet :D
F4460F5A-8D53-496E-8167-6EE180F2A567.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
203
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 462
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp