Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså detta lilla livet. Han är ett riktigt lyckopiller, så himla glad jämt :D
Igår var vi ute och plockade svamp efter jobbet. Vi var på ett ställe där vi plockat mycket tidigare, så han känner sig rätt väl hemma där. Hoppsan, så hade han lallat iväg på en liten runda och var borta 3-4 minuter utom synhåll :up:
C68FB662-1631-4524-B37B-638EE88F665A.jpeg


Han är kanske den fulaste wachtelvalp vi haft, med sin spetsiga nos, rejäla överbett och pigmentfläck i ögat, men han är så jäkla go! :heart

Som min pappa brukar säga: när Otis flyttade så fick vi ett annat mongo i stället :angel:
 
Idag har vi varit på privat valpkurs, bokade en egen träning eftersom vi missade gårdagens valpkurs pga jobbet. Skönt dessutom att få egen tid med tränaren, så man kan diskutera saker man annars inte vill uppta allas tid för på ordinarie kursen :) Vi pratade lite om klicker och sedan tränade vi på att lära sig vänta på belöning, lite lek osv. Förundras hela tiden över hur lätt min valp är. Ser verkligen fram emot att gå en lite mer tävlingsinriktad lydnadskurs till våren. Men först ska vi gå klart valpkurs + unghundskurs :)
 
Alltså detta lilla livet. Han är ett riktigt lyckopiller, så himla glad jämt :D
Igår var vi ute och plockade svamp efter jobbet. Vi var på ett ställe där vi plockat mycket tidigare, så han känner sig rätt väl hemma där. Hoppsan, så hade han lallat iväg på en liten runda och var borta 3-4 minuter utom synhåll :up:
Visa bifogad fil 20570

Han är kanske den fulaste wachtelvalp vi haft, med sin spetsiga nos, rejäla överbett och pigmentfläck i ögat, men han är så jäkla go! :heart

Som min pappa brukar säga: när Otis flyttade så fick vi ett annat mongo i stället :angel:
Fina Finn :heart Alla familjer behöver en clown!
 
Jaha, då fanns det något som varken godis eller lek slår; Asni hittade ett tillagat kycklingben utomhus :mad: Att det ska vara så jäkla svårt för folk att inte skräpa ner.

Tips på att hantera såna situationer, om det sker igen?
 
Jaha, då fanns det något som varken godis eller lek slår; Asni hittade ett tillagat kycklingben utomhus :mad: Att det ska vara så jäkla svårt för folk att inte skräpa ner.

Tips på att hantera såna situationer, om det sker igen?
Spring fort åt andra hållet. De flesta av mina släpper då spontant för att hinna med flocken.
 
Den här tjejen blev 9 månader i söndags och hon är just nu i slutskedet av sitt första löp. I början av löpet var hon inte alls påverkad eller något, men nu sista dagarna har hon varit lite disträ och väldigt luktig :D Mycket som händer hos henne nu! Över lag tycker jag hon utvecklas fint, stabil och go. Inte mätt eller vägt, men skulle gissa på att hon fortfarande är ca 37 cm hög och väger ca 8 kg.

I lördags var vi dessutom på utställning och det gick åt skogen :rofl: Ivy är verkligen så långt ifrån en utställningsvariant av rasen som de bara går och domaren gillade inte henne alls. Jag köper det såklart, hon är liksom ingen nätt sobeltjej. Men för andra utställningen i rad blir jag ledsen på grund av att rädda individer prisas. Tycker det är fruktansvärt att se hundar som vill fly pga miljön, ljud eller dylikt.
57.png
54.png

Vad fick hon för omdömespris? Frågar du mig så är Ivy jättefin, men jag är i och för sig inte kunnig på sheltie.

Jättetråkigt med rädda hundar och att dessa premieras. :(
 
20181015_123135.jpg

Den här "lilla" babyn är 5 månader nu och han är fortfarande världens goaste! :heart

Jag ställde ut honom för ungefär en månad sedan och då vann han sin klass och BIM (bäst i motsatt kön).
Det var en annorlunda men rolig upplevelse!
 
Ännu ett tillfälle på valpkursen avklarat! Jag var lite babblig och speedad, men det brukar jag bli när hälsan inte är på topp. Det eller halvdöd, inget mellanläge.

Åter igen supernöjd med hur Asni tar sig an miljön. Färre där denna gång men ändå! Hon är så chill och nöjd, inga pip alls den här gången. Hon var även duktig med övningarna, även om "ligg" mest blev "åla runt på golvet" :rofl:
 
Nu har lilla fluffet varit hos oss en vecka:). Jag jobbar hemifrån några månader så på det sättet får vi en bra start. Hittills känns hon modig och framåt:up:. Hon är väldigt följsam till sitt sätt och det drar jag nytta av allt vad jag hinner. Hästar, plastpåsar, barn, kastrullock eller annat skrammel som "råkar" trilla i golvet, dammsugare, hårfönar osv är helt lugnt. Hon går nyfiket fram och kollar på vad än det är som haft plötsligt ljud. När vi är ute på gården eller strosar på lite i skogen hänger hon glatt på med buren svans och avslappnad hållning.

Vi jobbar som bäst med att leka varierat inne och ute. Leklusten är det som jag tror vi kommer få jobba mest med att utveckla. Har idag flätat ihop tre st balsnören (inte syntet) och knutit fast i en smal remsa fårskinn. Bästa leksaken hittills:D

Jag har shejpat fram lite frivilliga beteenden som sitt/ligg/stå men inte satt kommando på dem. Vill i detta läge mest belöna aktivitet och att hon vågar erbjuda beteenden. Helt sjukt så snabbt en valp lär sig trots mycket korta träningssnuttar!

Hon verkar mycket trygg hemma redan och sover lugnt lite var som helst i huset medan jag jobbar.
 
Peppar peppar verkar Ville nu vara haltfri, det blir kontrollerade promenader någon dag till men åtminstone lite längre så han får bränna lite energi. Idag blev morgonpromenaden på helt nytt ställe. :D Dottern och maken var i väg och tävlade i en "grannstad" så vi hängde med och passade på att gå där istället för att hänga hemma. En fin promenadväg längs med vattnet och mycket dofter så Ville var nog den som var mest nöjd när vi åkte hem. ;) Det gick inte så bra på tävlingen för varken maken eller dottern. :angel: Jag var rätt nöjd dock, härlig promenad, kaffe och supergod hembakad morotskaka! :up: Dessutom hann jag snacka med lite människor som jag inte har träffat på länge. :D
 
Peppar peppar verkar Ville nu vara haltfri, det blir kontrollerade promenader någon dag till men åtminstone lite längre så han får bränna lite energi. Idag blev morgonpromenaden på helt nytt ställe. :D Dottern och maken var i väg och tävlade i en "grannstad" så vi hängde med och passade på att gå där istället för att hänga hemma. En fin promenadväg längs med vattnet och mycket dofter så Ville var nog den som var mest nöjd när vi åkte hem. ;) Det gick inte så bra på tävlingen för varken maken eller dottern. :angel: Jag var rätt nöjd dock, härlig promenad, kaffe och supergod hembakad morotskaka! :up: Dessutom hann jag snacka med lite människor som jag inte har träffat på länge. :D
Håller tummarna för att Ville fortsätter vara haltfri :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 437
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 383
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
222
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 582
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp