Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså vad är det för valp jag har? :confused::rofl:
4B3FB843-CC46-42A0-928D-A3D243BFF83B.jpeg

Men visst Asni, en lerkruka som leksak är väl bara logiskt :p
 
Ebbot börjar känna sig tryggare! Han piper inte om vi springer ner i källaren, han kissar inte inne på nätterna längre, vaknar han tidigt och vill kissa så kan han somna själv på nedervåningen om jag går upp till sängen igen. Vi har även lämnat honom själv 40-50 min åt gången, han piper när vi går men lägger sig sedan i sin säng (har stått och lyssnat på honom).
Jag avgudar den här stora och klumpiga valpen! :D
Imorse åkte jag till jobbet kl 06:00 och gissa vart han la sig självmant? Hos lillmatte!
A5A89E1B-39AC-42D1-98D9-246B2FAED8E4.jpeg


Men! Han kissar bara på vår tomt - ingen annanstans! Han kissade i buren häromdagen i bilen för att han hållt sig. :confused: Hoppas att det ger sig!
 
f8wsIm6.jpg


Lillskiten blir 11 veckor idag. Hon utvecklas fortfarande oerhört fint och jag ser förbättringar hela tiden. En miljöstark liten filur med stor nyfikenhet har växt fram ur det som första veckan var något helt annat. Det är verkligen en enorm skillnad. Betydligt större skillnad än vad jag hade kunnat räkna med!

Vi fortsätter som vanligt med väldigt lätt ”träning” och det mesta är väl bara lek och mys. Miljöträningen är det jag lägger störst vikt i just nu men idéer flödar inte så hjälp mig gärna. Hur har ni miljötränat? Var? Låt mig höra allt. :D
 
f8wsIm6.jpg


Lillskiten blir 11 veckor idag. Hon utvecklas fortfarande oerhört fint och jag ser förbättringar hela tiden. En miljöstark liten filur med stor nyfikenhet har växt fram ur det som första veckan var något helt annat. Det är verkligen en enorm skillnad. Betydligt större skillnad än vad jag hade kunnat räkna med!

Vi fortsätter som vanligt med väldigt lätt ”träning” och det mesta är väl bara lek och mys. Miljöträningen är det jag lägger störst vikt i just nu men idéer flödar inte så hjälp mig gärna. Hur har ni miljötränat? Var? Låt mig höra allt. :D
Vad kul att hon öppnat upp och blivit mer av sig själv! :heart

Asni har fått åka båt till en mack och affär på en annan ö, hon har fått hänga på en brukshundsklubb med massvis med folk och hundar, vi har gått förbi dagis, hängt bredvid en lekplats, gått förbi en golfbana där folk slår bollar, jag bar ner henne en sväng till centrum, hon har hängt på en offentlig grillplats när vi hade minikräftskiva och hon har undersökt robotgräsklipparen här på landet :up: Det är nog det vi hunnit med än så länge :D
 
f8wsIm6.jpg


Lillskiten blir 11 veckor idag. Hon utvecklas fortfarande oerhört fint och jag ser förbättringar hela tiden. En miljöstark liten filur med stor nyfikenhet har växt fram ur det som första veckan var något helt annat. Det är verkligen en enorm skillnad. Betydligt större skillnad än vad jag hade kunnat räkna med!

Vi fortsätter som vanligt med väldigt lätt ”träning” och det mesta är väl bara lek och mys. Miljöträningen är det jag lägger störst vikt i just nu men idéer flödar inte så hjälp mig gärna. Hur har ni miljötränat? Var? Låt mig höra allt. :D

Ställen där vi tränat har varit på torget och innerstad, stadsparken, stranden nu på sommaren och brukshundklubben när de haft öppenträning + t ex valpkurs. Vi har även åkt på ringträning medan mittlarna var unga. Kollektivtrafik (tåg och buss) har de inte åkt förrän de var unghundar, men det har de klarat fint ändå. Jag tar det lugnt, de följer med på en promenad i innerstaden eller om man tänkt träna på bruks t ex.
 
H-sele är vad det får bli! :) sen gäller det bara att välja mellan de olika. :angel: Hööks hade en annan som hette puppymaster som såg trevlig ut, men den måste nog passa perfekt i storlek för att sitta bra.
Jag gillar den här, som finns på Dogmania:
1430.jpg


Finns i massor av olika färger, billiga och extremt ställbara. Ganska perfekt som valpsele tycker jag :p Ebrah hade en snarlik och det var hur bra som helst.
 
f8wsIm6.jpg


Lillskiten blir 11 veckor idag. Hon utvecklas fortfarande oerhört fint och jag ser förbättringar hela tiden. En miljöstark liten filur med stor nyfikenhet har växt fram ur det som första veckan var något helt annat. Det är verkligen en enorm skillnad. Betydligt större skillnad än vad jag hade kunnat räkna med!

Vi fortsätter som vanligt med väldigt lätt ”träning” och det mesta är väl bara lek och mys. Miljöträningen är det jag lägger störst vikt i just nu men idéer flödar inte så hjälp mig gärna. Hur har ni miljötränat? Var? Låt mig höra allt. :D
Vi tränar miljö i stan, han har varit och fikat på espresso house, suttit på kajen en fredagskväll, åkt båt och varit på rambobanan. Sen går vi ofta förbi fåren och hästarna nu när vi är hemma från ännu en vecka i fjällen igen.
 
Miljöträningen är det jag lägger störst vikt i just nu men idéer flödar inte så hjälp mig gärna. Hur har ni miljötränat? Var? Låt mig höra allt. :D
Vi har inte gjort så mycket hittills. Inget speciellt som egentligen går att tipsa om utan "det vanliga". Varit nere vid älven och kollat på fåglar och folk, tittat på lekande barn och konstiga fontäner, gått ett par svängar i stan,och besökt djuraffärerna. Typ så. Hiss är nåt han åker dagligen men det är ju annars nåt som brukar tas upp på valpkurser som nåt att träna på.

Funderar på vad mer man kan göra häromkring. Vid Professorns grav (:() går det hästar så det kan ju vara nåt.

Vi tränar miljö i stan, han har varit och fikat på espresso house, suttit på kajen en fredagskväll, åkt båt och varit på rambobanan. Sen går vi ofta förbi fåren och hästarna nu när vi är hemma från ännu en vecka i fjällen igen.
Åh Espresso House måste jag ta Watson till, tack för påminnelsen! Nu när man inte dör av värmen så står en tur till rambobanan högt upp på att göra-listan också. :heart
 
Ebbot börjar känna sig tryggare! Han piper inte om vi springer ner i källaren, han kissar inte inne på nätterna längre, vaknar han tidigt och vill kissa så kan han somna själv på nedervåningen om jag går upp till sängen igen. Vi har även lämnat honom själv 40-50 min åt gången, han piper när vi går men lägger sig sedan i sin säng (har stått och lyssnat på honom).
Jag avgudar den här stora och klumpiga valpen! :D
Imorse åkte jag till jobbet kl 06:00 och gissa vart han la sig självmant? Hos lillmatte!
Visa bifogad fil 18370

Men! Han kissar bara på vår tomt - ingen annanstans! Han kissade i buren häromdagen i bilen för att han hållt sig. :confused: Hoppas att det ger sig!
Tänkte bara säga att det är mkt vanligt att valpar inte vill kissa utanför sin tomt då de inte vill lämna ”spår” efter sig. Det försvinner sen med åldern.
 
Idag har Asni lyckats ramla av bryggan två gånger under två minuter :cautious::p
Eftersom hon verkat fått bättre koll på kroppen så öppnade jag upp till bron och bryggan. Jo, alltså.. Hon hade ju superbra koll tills Benji for förbi och hon hoppade åt sidan och rakt ner på stenarna :nailbiting: Som tur är så var det där stenarna är närmast bryggan och ligger bland tät vass, så vassen fångade liksom upp henne. Ingen skada skedd.
Sen på bron så hoppar hon och skäller Tinja i örat. En gång, två gånger, tre gånger.. Och DÄR tröttnade Tinja och öppnade munnen mot henne, varpå Asni tar ett skutt åt sidan... Med hälften av kroppen utanför bron så flippade hon runt och ramlade ner i vattnet :nailbiting: Der är iallafall en halvmeter ner! :eek: Gud vad rädd jag blev, men Asni bara skuttar upp ur vattnet, upp på bron, skäller på Tinja och rusar sen iväg i fnatt och rullar sig och ser ut att ha the time of her life :rofl: Skitvalp :turd::heart

Men gissa om jag kommer blockera vägen till bron och bryggan igen :cautious:
 
Så kul ju :p jag borde få provision! :D

Haha ja, hon verkar välomtyckt så detta ser jag fram emot. Jag som knappt gått kurser innan är helpepp, ska verkligen bli så himla kul att se vad som kommer hända med oss under den här kursen. Valpen och jag behöver definitivt lite guidning och det är ju hela 10 gånger total!

Valpkurserna brukar ju annars bara vara ungefär 5 gånger så det är verkligen kul med en kurs som håller på ett längre tag. :D
 
Cessna är go på många vis, men det här skallet hon börjat ta till när hon tycker att det ska hända saker...

Gällt, högt och hemskt på alla dess vis. Jag har verkligen svårt för skälliga hundar och nu har jag alltså själv en. :eek:

Efter diskussion med de andra valpköparna i kullen så har jag dock förstått att min inte är den enda som gillar att yttra sig högt och tydligt. De andra verkar också ha lite skall i sig, något mer än vad som folk kanske är vana med sina tidigare tollare men det är ju inga trädskällare direkt. Just nu kör jag på ignorera-metoden. Tyvärr blir hon ju desto värre när man ignorerar, eftersom det är just det hon skäller på - att man är passiv och tråkig. Men jag väntar ut det och hoppas att hon med tiden lär sig att det inte lönar sig att skälla. Det gäller bara för mig att vara superkonsekvent med mitt handlade och de signaler jag sänder ut. Tyvärr är det ju inte helt lätt att ignorera de här gälla skallen när man bor i en lyhörd hyresrätt... :cautious:
 
Cessna är go på många vis, men det här skallet hon börjat ta till när hon tycker att det ska hända saker...

Gällt, högt och hemskt på alla dess vis. Jag har verkligen svårt för skälliga hundar och nu har jag alltså själv en. :eek:

Efter diskussion med de andra valpköparna i kullen så har jag dock förstått att min inte är den enda som gillar att yttra sig högt och tydligt. De andra verkar också ha lite skall i sig, något mer än vad som folk kanske är vana med sina tidigare tollare men det är ju inga trädskällare direkt. Just nu kör jag på ignorera-metoden. Tyvärr blir hon ju desto värre när man ignorerar, eftersom det är just det hon skäller på - att man är passiv och tråkig. Men jag väntar ut det och hoppas att hon med tiden lär sig att det inte lönar sig att skälla. Det gäller bara för mig att vara superkonsekvent med mitt handlade och de signaler jag sänder ut. Tyvärr är det ju inte helt lätt att ignorera de här gälla skallen när man bor i en lyhörd hyresrätt... :cautious:
I know that feeling. :meh:
Jag har jätteproblem med hundskall (och en hel del andra ljud). Bedlington är en generellt tyst ras och när de väl skäller så är det med rejäl basröst som är ganska lätt för mig att hantera.
Det gäller dock inte valparna. :arghh: De har typ det mest genomträngande gälla skallet ever.

Bor också i hyresrättslägenhet men tack och lov inte en lyhörd sådan. Har frågat grannarna och ingen har hört honom. Men det stör både oss och Sherlock när han skäller så vi har helt gett upp det där med att ignorera, ingen av oss mår ju bra av det.

Skäller han på annat än oss (oftast Sherlock som hoppat upp i sängen och markerat att lekandet är slut) så avleder vi helt enkelt.
Skäller han på oss är det lite olika. Är det för att han tycker att det tar för lång tid att få fram maten så hyssjar vi, pratar lugnt och belönar sedan när han varit tyst en stund. Han är nu nästan knäpptyst vid matfixandet så det verkar ju ha fungerat bra. Lite samma sak gör vi när han vill ha våran mat, men där är det svårare att "träna" för viss mat är så väldigt mycket mer lockande än annan. Skäller han för att han vill att nåt ska hända så plockar någon av oss upp honom och håller honom till dess han lugnat ner sig lite. Det har också funkat väldigt bra, det behöver göras mer och mer sällan. Han blir snabbt lugn i famnen och kan sedan ligga på golvet eller i en bädd och vara lugn istället, oftast tuggandes på någon leksak.
 
Cessna är go på många vis, men det här skallet hon börjat ta till när hon tycker att det ska hända saker...

Gällt, högt och hemskt på alla dess vis. Jag har verkligen svårt för skälliga hundar och nu har jag alltså själv en. :eek:

Efter diskussion med de andra valpköparna i kullen så har jag dock förstått att min inte är den enda som gillar att yttra sig högt och tydligt. De andra verkar också ha lite skall i sig, något mer än vad som folk kanske är vana med sina tidigare tollare men det är ju inga trädskällare direkt. Just nu kör jag på ignorera-metoden. Tyvärr blir hon ju desto värre när man ignorerar, eftersom det är just det hon skäller på - att man är passiv och tråkig. Men jag väntar ut det och hoppas att hon med tiden lär sig att det inte lönar sig att skälla. Det gäller bara för mig att vara superkonsekvent med mitt handlade och de signaler jag sänder ut. Tyvärr är det ju inte helt lätt att ignorera de här gälla skallen när man bor i en lyhörd hyresrätt... :cautious:
Asni gillar också sin egen röst. Tinja skällde inte innan hon var ett år, så när Asni öppnade gapet vid 9 veckor blev jag lite chockad. Vilket jäkla ljud, valpskall! :eek:

Vi kör också på att ignorera, både jag och de vuxna hundarna. De kan dock säga ifrån när hon skäller dem i öronen :p Jag tycker att hon redan börjat skälla mindre.
 
Länge sedan man var här på buke :angel:
Men måste få dela med mig :D
Denna sötnos anländer någon gång i oktober om jag räknat rätt på när han är född :p:love: Har inte fått pris av uppfödaren än så hoppas hon inte kommer med något extrempris som kan ställa till det :banghead: När jag frågat om det här jag bara fått till svars att det kommer vi överens om då hon är mer mån om vårt valparna hamnar. Då jag kör drag med bc'n tyckte hon det lät som perfekta hemmet för honom. Annars hade
kenneln hade först tänkt spara på honom men lyckats köpa han med att de har avelsrätt och att jag ska ställa ut han ett par gånger :)
IMG_20180818_144413.jpg
 
Blir helt sjuk av att läsa i den här tråden. Ska
Cessna är go på många vis, men det här skallet hon börjat ta till när hon tycker att det ska hända saker...

Gällt, högt och hemskt på alla dess vis. Jag har verkligen svårt för skälliga hundar och nu har jag alltså själv en. :eek:

Efter diskussion med de andra valpköparna i kullen så har jag dock förstått att min inte är den enda som gillar att yttra sig högt och tydligt. De andra verkar också ha lite skall i sig, något mer än vad som folk kanske är vana med sina tidigare tollare men det är ju inga trädskällare direkt. Just nu kör jag på ignorera-metoden. Tyvärr blir hon ju desto värre när man ignorerar, eftersom det är just det hon skäller på - att man är passiv och tråkig. Men jag väntar ut det och hoppas att hon med tiden lär sig att det inte lönar sig att skälla. Det gäller bara för mig att vara superkonsekvent med mitt handlade och de signaler jag sänder ut. Tyvärr är det ju inte helt lätt att ignorera de här gälla skallen när man bor i en lyhörd hyresrätt... :cautious:


Floki skrek mycket som valp. (Nu skriker han bara hemma hos @Migo :meh: Så pinsamt.), men jag började säga till honom att man inte fick skrika och skälla. Ignorera motiverade honom bara till att skälla högre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 413
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 374
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
222
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 571
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp