Med risk för att göra @Fisherling besviken så kan jag meddela att Qilas bägge öron står upp idag 😁.

Visa bifogad fil 40159
Är väldigt nöjd med min underbara valp, än så länge har allt gått förvånansvärt lätt och det är inte så att man direkt känner att det jättestor skillnad på tre eller fyra hundar. Qila har lärt sig sitt namn och kommer när man ropar.

Det är inte ofta jag använder ordet "bedårande" men jag känner att det passar här.

Helt
Jävla
B E D Å R A N D E

:love:
 
Med risk för att göra @Fisherling besviken så kan jag meddela att Qilas bägge öron står upp idag 😁.

Visa bifogad fil 40159
Är väldigt nöjd med min underbara valp, än så länge har allt gått förvånansvärt lätt och det är inte så att man direkt känner att det jättestor skillnad på tre eller fyra hundar. Qila har lärt sig sitt namn och kommer när man ropar.
Ståöron är okej när de är sådär söta och spetsiga :love:
 
Med risk för att göra @Fisherling besviken så kan jag meddela att Qilas bägge öron står upp idag 😁.

Visa bifogad fil 40159
Är väldigt nöjd med min underbara valp, än så länge har allt gått förvånansvärt lätt och det är inte så att man direkt känner att det jättestor skillnad på tre eller fyra hundar. Qila har lärt sig sitt namn och kommer när man ropar.
Men hjälp vilken liten nalleräv :love::love::love::love:
 

Asså, den här lilla råttan är snabb (inte lika snabb som Jamie än, men det kommer väl) och totalt livsfarlig :nailbiting: Hoppade ner från trappan från översta trappsteget och när han ska uppför går det lite väl snabbt ibland, önskar man kunde förklara ordentligt varför man ska ta det försiktigt i trappor, och ja, önskar att han kunde förstå en. :p

Tänkte ju egentligen att han skulle bli lydnadshund men än så länge är han mer intresserad av att springa, leka och hoppa så... vi får väl se vad det blir av honom 🙈
 
Här flyger dagarna fram och om 2 veckor är Vilja hela 6 månader! Vart har all tid tagit vägen? :confused::D.
Hon har börjat tappa tänder och tuggar mer på leksaker och ben nu. Kommit in i en liten period där hon är lite tramsig och spökar när det är mörkt ute.
Men kan säga att hon blivit 100 % bättre när det gäller förar vekheten :banana:. Eller ja jag har kanske också blivit lite bättre på att kontrollera mig själv. Men sjukt stor skillnad mot innan.
Har börjat träna lite och hon är ganska rolig och på med rätt sorts belöning. Ska bara komma fram till vilken/vilka belöningar som funkar bäst.
Hon älskar att springa genom tunnlar på agility planen :D. Blir riktigt taggad och tycker det är super roligt.

Tunnlar


Lite träning på stranden

 
B605D9F9-0DF3-4262-A846-1FBDC2FAE904.jpeg

Här är Rambo som jag hämtade för några veckor sedan!
Han är min första Rottweiler och min första brukshund öht och han är precis så träningsglad och pigg som jag hade hoppats på. Än så länge är han knappt 11 veckor så vi tränar inte så värst intensivt, än. ;) Men hittills tränar vi på att gå i kopplet, komma på inkallning, vara still och coola ner vid hundmöten och när folk går förbi, sitt, ligg & stanna och lite annat som kan vara bra att kunna innan han blir jämntung med mig. :p Han är ordentligt tuff och det märks redan nu, på gott och ont. Det är roligt med en valp som är så framåt och energisk men det blir mycket träning med fokus på avkoppling också. Otroligt gullig är han åtminstone, standardkommentaren brukar vara att han ser ut som en björnunge. Tänkte börja leka söklekar med honom nu och det kommer han säkert tycka är superskojigt. Planen med han är börja träna i sök & spår och även viltspår som jag tycker är roligt och det kommer han nog bli en stjärna på!
 
Qila är en himla lättsam valp, sover på nätterna och sover bra på dagen också när jag jobbat natt. Bara ställa ut henne så gör hon det hon ska. Brukar ha med henne lös på våran korta morgonpromenad med de tre andra tjejerna, tycker hon följer med jättebra. Maken och dottern har försökt de med men menar på att hon inte följer med för fem öre 🤣.
Kommer bra på inkallning och lyssnar på sitt namn nu och jag har påbörjat projekt " klicker" 😁.
Nu är hon accepterad av alla tjejerna, Nike leker med henne på sina villkor och Nano har gjort lite försök till lek men är väldigt försiktig med valpen. Nessie och Qila är som ler och långhalm, de har super kul ihop och Nessie är valpens favoritkompis. Ojojoj om Qila skulle pipa till, då måste Nessie springa dit och titta till henne.

Väldigt mysigt med valp 💕.

IMG_20191126_084710.jpg
 
Ellis är duktig på mycket. Han har lärt sig sitt, och nästan ligg. Han kan ”puss” och han kan sitt namn. Kissa ute kan han också.

Men skita? Nä nä, det går minsann inte för sig :banghead: Vi har det inteens speciellt kallt här men tydligen är det ”skit”-jobbigt. Han fattar inte alls varför matte tvingar med honom ut och vill bara in igen. Kan stå ute i en evighet och inget händer. Går in, passar på honom och fångar honom när det ser ut som att han ska sätta sig — inget kommer.:rage:
 
@Nux är så himla tacksam över en valp som bara behöver tas ut så gör hon det hon ska!
Nano (som är två år numera) höll man på att få spel på, hon höll sig och höll sig och var man inte hemma så kunde hon absolut inte gå på toa. Det var lite påfrestande då vi tillbringar många helger på tävling. Dessutom såååå lättdistraherad, hade hon till slut satt sig så kunde hon komma av sig helt för att det kommer en bil/människa/rådjur mm i fjärran eller för att ett löv blåser förbi :arghh:. Hon är bättre numera men ska väl snurra sådär hundraelva varv innan hon bestämt sig för att det funkar att göra ifrån sig (eller att det inte funkar och hon måste gå nån annanstans).
 
@Nux är så himla tacksam över en valp som bara behöver tas ut så gör hon det hon ska!
Nano (som är två år numera) höll man på att få spel på, hon höll sig och höll sig och var man inte hemma så kunde hon absolut inte gå på toa. Det var lite påfrestande då vi tillbringar många helger på tävling. Dessutom såååå lättdistraherad, hade hon till slut satt sig så kunde hon komma av sig helt för att det kommer en bil/människa/rådjur mm i fjärran eller för att ett löv blåser förbi :arghh:. Hon är bättre numera men ska väl snurra sådär hundraelva varv innan hon bestämt sig för att det funkar att göra ifrån sig (eller att det inte funkar och hon måste gå nån annanstans).

Ja men lite så är Ellis också, sjukt lättdistraherad! Och så klart bor vi i stan (förvisso liten stad men ändå) och det är ju typ bara lugnt och stilla mitt i natten, men då vill han ju sova. Lär bli galen här asså :arghh:
 
Nu har vi varit på första gången på valpkursen. Hon var väldigt duktig sålänge vi gjorde någon övning 😍 Svåraste var att gå ut och rasta henne (valpkursen är i inomhushall) då hon blev väldigt dragig i koppel med alltomkring.
667A40D8-42EC-4FD0-8579-2B5E1D520AC6.jpeg
 
Rambo är så duktig på allt man gör med honom. Han var lite rädd för bilar och sånt som kom farande i hög hastighet men nu har det släppt. Träningen går mestadels så enkelt att jag får påminna mig själv att vi ska träna med måtta. :D Kul med en sån valp :) Han växer så det knakar också, tom. jag som är med honom 24/7 ser hur han växer. Man börjar kunna se lite vuxenpäls. Sånna där tjocka grova hår som växer i små vågor efter ryggen.

Det mindre roliga är att han är besatt av att äta sten utomhus. Inte bara någon enstaka utan hetsäta allt han kommer över. Vi som bor mitt i stan i lägenhet där man överallt måste gå på vägar fulla med grus. Har såklart tagit av honom allt jag hunnit och försöker i den mån det går att rasta på gräs. Inatt vaknade jag av att han spydde och såg då massa grus i spyan. :( Trodde att det var nån enstaka som hann slinka ner men nu förstår jag hur han sväljer grus hysteriskt. Han kan loss och vi kör byteshandel hela tiden och varje gång vi går på vägar gör jag det jag kan för att han ska ha uppmärksamheten uppe på mig och inte nere på marken men han blir verkligen tokig i att försöka få fatt i det grus som går. Idag ska vi till veterinären och få vaccin och ska be vet. om undersökning av magen ifall hon tycker det är nödvändigt. Sen vet jag inte hur jag ska förhindra honom att äta mer grus. Jag funderar på att handla en barnvagn och köra honom till gräs varje gång, hur larvigt det än låter. Alternativet är munkorg och det känns inte alls kul att sätta munkorg på en valp.
 
Rambo är så duktig på allt man gör med honom. Han var lite rädd för bilar och sånt som kom farande i hög hastighet men nu har det släppt. Träningen går mestadels så enkelt att jag får påminna mig själv att vi ska träna med måtta. :D Kul med en sån valp :) Han växer så det knakar också, tom. jag som är med honom 24/7 ser hur han växer. Man börjar kunna se lite vuxenpäls. Sånna där tjocka grova hår som växer i små vågor efter ryggen.

Det mindre roliga är att han är besatt av att äta sten utomhus. Inte bara någon enstaka utan hetsäta allt han kommer över. Vi som bor mitt i stan i lägenhet där man överallt måste gå på vägar fulla med grus. Har såklart tagit av honom allt jag hunnit och försöker i den mån det går att rasta på gräs. Inatt vaknade jag av att han spydde och såg då massa grus i spyan. :( Trodde att det var nån enstaka som hann slinka ner men nu förstår jag hur han sväljer grus hysteriskt. Han kan loss och vi kör byteshandel hela tiden och varje gång vi går på vägar gör jag det jag kan för att han ska ha uppmärksamheten uppe på mig och inte nere på marken men han blir verkligen tokig i att försöka få fatt i det grus som går. Idag ska vi till veterinären och få vaccin och ska be vet. om undersökning av magen ifall hon tycker det är nödvändigt. Sen vet jag inte hur jag ska förhindra honom att äta mer grus. Jag funderar på att handla en barnvagn och köra honom till gräs varje gång, hur larvigt det än låter. Alternativet är munkorg och det känns inte alls kul att sätta munkorg på en valp.
Vår valp åt också sten när hon var liten. Sådär maniskt hetsätande som du beskriver. Vi försökte gå så mycket som möjligt på gräs, så lite som möjligt på vägar. När vi var tvungna att gå över vägar så försökte vi jobba på kontakten, locka med godis osv. Fick hon tag på en sten så var det bara att snällt gräva ut den ur munnen. Stenätandet växte bort med tiden.
 
CA1C426D-6226-40BA-A6BB-D053DA2C9506.jpeg


Busbild! Han har så långa ben och växer kontant känns det som, 14 veckor nu, 35 cm hög och 5,4 kg tung.

Och så är vi på god väg med rumsrenheten nu, matte prisar skyarna typ...Han ville ju inte göra nr. 2 ute, så jag skärmade av lägenheten typ och passade på honom konstant, väntade typ tills han var så nödig att han var tvungen att göra ifrån sig när vi kom ut så... Nu har vi inte haft några olyckor på ett tag; peppar peppar!
 
Testa växer in i flocken mer och mer och jösses vilket ämne hon är. Hon bara vill och vill hela tiden så jag måste bromsa mig själv i träningen och ge henne pauser. 😍 Tyvärr har livet kommit lite ivägen så det har inte blivit så mycket träning som jag egentligen velat men vi har ingen brådska.

Är det något jag saknat i henne så är det lek och kamplusten men den växer hela tiden. Jag tror att hon inte riktigt vågat ta för sig där utan varit lite hämmad av de vuxna och nu när hon är trygg med dom så tar hon för sig mer.
4928BC4D-4A94-42AD-9853-CA393A4FF8F2.jpeg
 
Vilja är en så underbar hund och älskar allt och alla. Det enda jag saknar i henne är att hon inte riktigt har den där "Will to please". Hoppas dock den kommer mer och mer ju äldre hon blir. Utöver det så är hon sjukt enkel och okomplicerad ❤.

6 månader idag ❤👌
 

Bifogade filer

  • 20191212_153321.jpg
    20191212_153321.jpg
    377,2 KB · Visningar: 39
@Fisherling Kom och tänka på det du sa om Asni och att du hade hennes växtkurva och blev så himla nyfiken... Mätte nämligen Ellis nu i söndags då han blev 15 veckor och han är nu 36cm dvs har han vuxit typ 1 cm i veckan så om det inte är för mycket besvär så skulle jag väldigt gärna vilja se hennes kurva och jämföra typ :o 🙈
 
@Fisherling Kom och tänka på det du sa om Asni och att du hade hennes växtkurva och blev så himla nyfiken... Mätte nämligen Ellis nu i söndags då han blev 15 veckor och han är nu 36cm dvs har han vuxit typ 1 cm i veckan så om det inte är för mycket besvär så skulle jag väldigt gärna vilja se hennes kurva och jämföra typ :o 🙈


När Vilja var 17 veckor var hon 37,5 cm och hon är nu som 6 månader 43 cm hög :)
 
  • Gilla
Reactions: Nux
@Fisherling Kom och tänka på det du sa om Asni och att du hade hennes växtkurva och blev så himla nyfiken... Mätte nämligen Ellis nu i söndags då han blev 15 veckor och han är nu 36cm dvs har han vuxit typ 1 cm i veckan så om det inte är för mycket besvär så skulle jag väldigt gärna vilja se hennes kurva och jämföra typ :o 🙈
Det kan jag absolut :D
8v: 28 cm
9v: 30 cm
10v: 31 cm
11v: 32,5 cm
12v: 34 cm
13v: 36 cm
14v: -
15v: 38 cm
16v: 40 cm
17v: -
18v: 42 cm
5m: 44,5 cm
8m: 48 cm

Hon har inte växt på höjden sen hon var 8 månader. Hon började på 3,8 kg och idag är hon snart 19 månader och väger ca 14,5 kg:D
 
  • Gilla
Reactions: Nux

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 341
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 744
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp