Valp 2020 del 2

Idag blir Dunit 10 månader! Han fortsätter vara en väldigt rolig, trevlig och glad hund, som gärna tränar nosework, hoopers och det mesta annat som matte tycker han ska testa på.

Vi fick lite bakslag med det här att vara ensam och att åka bil, när han var runt 7 månader, men det börjar bli bättre igen. Vet inte riktigt vad som hände, det bara dök upp en dag. Nå, det är alltid lika spännande att ha hund... ;)

Så här ser han ut idag:

211260386_10158349697704537_2477145251760343949_n.jpg



209886148_10158349698399537_3468521819877380952_n.jpg



För några veckor sedan satte vi upp hundpoolen när det var så där galet varmt ute. Dunit fattade ganska snabbt hur skönt det var så nu springer han först som en tok tills han är så varm att han inte klarar mer, sen kliver han i poolen och står där tills han svalkat av sig, sen springer han lite till. Smart grabb det där! :love:

201537019_1535351576809074_8283897466551189917_n.jpg
 
Idag blir Dunit 10 månader! Han fortsätter vara en väldigt rolig, trevlig och glad hund, som gärna tränar nosework, hoopers och det mesta annat som matte tycker han ska testa på.

Vi fick lite bakslag med det här att vara ensam och att åka bil, när han var runt 7 månader, men det börjar bli bättre igen. Vet inte riktigt vad som hände, det bara dök upp en dag. Nå, det är alltid lika spännande att ha hund... ;)

Så här ser han ut idag:

211260386_10158349697704537_2477145251760343949_n.jpg



209886148_10158349698399537_3468521819877380952_n.jpg



För några veckor sedan satte vi upp hundpoolen när det var så där galet varmt ute. Dunit fattade ganska snabbt hur skönt det var så nu springer han först som en tok tills han är så varm att han inte klarar mer, sen kliver han i poolen och står där tills han svalkat av sig, sen springer han lite till. Smart grabb det där! :love:

201537019_1535351576809074_8283897466551189917_n.jpg

Han är SÅ fin! Jag måste ha en sån någon dag 🥰😍
 
Servus är nu drygt 15 månader gammal och i helgen genomförde han bph. Jag är jättenöjd med honom, han reagerade i stort som jag hade trott. Och det är ingen tvekan om att han har läst rasbeskrivningen vad gäller intresset för främmande människor. Totalt ointresserad av att hälsa på någon ny, men visade ingen oro alls när testledaren gick iväg med honom eller hanterade honom. Skönt att få det testat faktiskt, jag uppskattar rasens reservation men i vissa fall tippar det tyvärr över till social osäkerhet.
20210703_153804.jpg
 
Åysan har blivit vuxen nu, började löpa för första gången igår :p

Vi tar det rätt lugnt nu pga. värme och andra projekt men den lilla träning vid gör går överlag bra. Uppletande är favoriten, lydnad kul, spåret inte lika kul tyvärr (tröttnar efter några hundar meter oftast) men vi jobbar på det. All form av motion är uppskattat, hon är outröttlig.
 
Jag är så nöjd med den här unga mannen! Idag tränade vi med några kompisar som har jämngamla unghundar, och han var så fin. Lite het i början, men sedan stadig, lugn och tyst vid sidan.
Vi har börjat nöta lite tecken och signaler - stopp, ut från sidan, ut bakåt och närsökssignal, samt börjat lite med sidotecken. Han är en mycket läraktig ung man och även om vi kommit igång med träningen lite sent pga att han var halt i våras, känner jag att vi börjar komma ikapp oss nu.
På lördag ska vi förhoppningsvis starta BPH!
C06489EF-23DE-4829-A32F-EFED671971A4.jpeg
 
Mätte in Emiron med en tumstock på 83 cm över manken igår. Han ligger kvar på 36 kg trots att jag var övertygad om att han borde gått upp ett par kg iaf då jag inbillar mig att jag känner mer massa på honom nu, men men. Han tillhör den varianten som kommer ta låååång tid på sig att bli färdig, vilket inte är ovanligt för stora hundar men även med borzoimått mätt kommer det vara en långbänk tror jag.

Vi har haft semester i 4 veckor nu med massor av skogspromenader och soffhäng. Han var inte alls road av att bli väckt kl 5.30 i morse när jag försökte få med honom ut på en morgonpromenad innan jobbet, han som blivit van vid att kunna sova så länge han vill nu under semestern och sällan kommit utanför dörren före kl 10.
 
Louies BPH gick bra, inga större överraskningar :) Spindel och sammanfattning finns i BPH-tråden.
Häromdagen var vi på fyskoll hos fysion, och då passade jag på att väga honom. Han ligger liiite högt i hull, men kanske ett halvkilo eller så - och ändå vägde han in på nästan 34 kg :eek: :laugh:
Får kanske sluta kalla honom för "valpen" och "min lilla labrador" nu... Han är ju enorm!
 
Louies BPH gick bra, inga större överraskningar :) Spindel och sammanfattning finns i BPH-tråden.
Häromdagen var vi på fyskoll hos fysion, och då passade jag på att väga honom. Han ligger liiite högt i hull, men kanske ett halvkilo eller så - och ändå vägde han in på nästan 34 kg :eek: :laugh:
Får kanske sluta kalla honom för "valpen" och "min lilla labrador" nu... Han är ju enorm!
Det är kul att det kan skilja så mycket i vikt inom en ras tycker jag, och då är det ingen fysiskt stor ras heller egentligen. Sambons labbe väger 20 kg när hon är idealviktig :laugh: 34 kg på henne hade varit extrem fetma.
 
Det är kul att det kan skilja så mycket i vikt inom en ras tycker jag, och då är det ingen fysiskt stor ras heller egentligen. Sambons labbe väger 20 kg när hon är idealviktig :laugh: 34 kg på henne hade varit extrem fetma.

Fast 20 kg på en labradortik är litet, även för en jaktlabbe :D Ladda väger typ 19kg i idealvikt, och är 47 cm hög. En labbetik bör ju vara en bit över 50cm i mankhöjd.
Floyd vägde 29,3 häromdagen, och är typ 55cm hög. En liten hane höjdmässigt, men ganska tung för sin vikt trots att han är byggd som en liten tarm utan egentlig bredd. Jag har inte mätt Louie, men han är åtminstone 4-5 cm högre än Floyd och väger som sagt nästan 5 kg mer. Han är en mer klassisk/engelsk typ av jaktlabrador som är lik sin stora brittiske far som tyvärr nedärver sin storlek starkt :cautious:
 
Fast 20 kg på en labradortik är litet, även för en jaktlabbe :D Ladda väger typ 19kg i idealvikt, och är 47 cm hög. En labbetik bör ju vara en bit över 50cm i mankhöjd.
Floyd vägde 29,3 häromdagen, och är typ 55cm hög. En liten hane höjdmässigt, men ganska tung för sin vikt trots att han är byggd som en liten tarm utan egentlig bredd. Jag har inte mätt Louie, men han är åtminstone 4-5 cm högre än Floyd och väger som sagt nästan 5 kg mer. Han är en mer klassisk/engelsk typ av jaktlabrador som är lik sin stora brittiske far som tyvärr nedärver sin storlek starkt :cautious:
Precis, jag vet inte hur hög labben är exakt men hon ligger någonstans där strax under 50 gissar jag, oerhört feminin och liten tik. Folk som är vana att se utställningslabbar tror att hon är valp när de träffar henne, även om hon är 4,5. Nu är hon inte biffig utan mer "underhållsmusklad", dvs hon har de musklerna hon får av den vardagliga träningen. Hade man verkligen hårdtränat henne och biffat upp henne hade hon såklart blivit lite tyngre men jag ser ingen anledning till det.
 
Det är kul att det kan skilja så mycket i vikt inom en ras tycker jag, och då är det ingen fysiskt stor ras heller egentligen. Sambons labbe väger 20 kg när hon är idealviktig :laugh: 34 kg på henne hade varit extrem fetma.

Jag har två tikar från samma uppfödare som är ganska nära släkt (kusiner). En på 52 cm/22 kg och en på 60 cm/28 kg. Folk tror att de är olika raser. :D
 
Som mina två första beaucerongrabbar, Kenzo och Chili, de var kusiner. Kenzo var ca. 66 cm och Chili ca 73 cm (hanarna ska ligga mellan 65 och 70 cm). Det såg mer ut som en tik och en hane än två hanar. Föredrar egentligen de lite mindre hanarna, men sånt vet man ju aldrig när man köper valp. ;)

ChiliKenzo2005.jpg
 
Som mina två första beaucerongrabbar, Kenzo och Chili, de var kusiner. Kenzo var ca. 66 cm och Chili ca 73 cm (hanarna ska ligga mellan 65 och 70 cm). Det såg mer ut som en tik och en hane än två hanar. Föredrar egentligen de lite mindre hanarna, men sånt vet man ju aldrig när man köper valp. ;)

Visa bifogad fil 76642
Beuceron är så himla fina. Det finns en snickare i byn som har en sån, ser den varje morgon när jag åker till jobbet. Hade jag varit en brukshundsmänniska hade jag absolut haft en.
 
Tas har hått från att inte kunna jobba i närheten av främmande människor alls, till att typ stå ut med en publik med 20 personer på tävling i juli och den här helgen har vi haft vallhundsuppvisning för ungefär 300 människor 😁 Det går framåt med lilleman! Han har glatt hälsat på och gosat med alla barn, utan problem tagit loss djur från staketet med folk stående på andra sidan. Inte brydde han sig om främmande hundar heller. Fridolf har varit med som gott exempel och visat hur odramatiskt livet kan vara.

Jag tror man kan säga att vi har lyckats bota hans rädsla för folk 😁

20210926_123441.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 552
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 163
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp