iNHALE

Trådstartare
Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag.

Från början var det tänkt att jag skulle bli med hund igen denna sommaren efter att Filimon gick bort oväntat och plötsligt förra sommaren, men av olika anledningar så blir det inte så utan nu är den nya planen 2020 istället, förhoppningsvis lagom till semestern om allt går som jag vill. Har länge funderat, övervägt, läst på och funderat lite mer, men oavsett hur jag "försöker" så är jag tillbaka hos borzoierna igen när allt kommer till kritan, så det blir troligen en sån denna gången också. Det är inte pga rasen som jag "försökt" byta utan pga rasfolket.

Nästa dilemma är hur vida det ska bli en svensk omplacering eller en import. Vi har hundarna i hundgård under arbetstid och att lämna en valp i hundgård en hel dag är inget jag är bekväm med även om den har sällskap av en vuxen hund. En 8-veckorsvalp hinner inte bli stor nog att vara i hundgård den tiden på de 4 semesterveckor som man har till sitt förfogande och de allra flesta uppfödare vill såklart bli av med sina valpar vid 8 veckor. Det finns ett hunddagis i byn men deras betyg är ganska spretigt. Vissa gillar det, andra hatar det och hos dem så bor hundarna i boxar med lucka ut i en hundgård, så det blir lite same same som hemma i slutet. En något äldre omplacering (6-12 månader) är ett bättre alternativ. Däremot så finns det ett annat problem med just det, och det är att hitta "rätt hund". Det är inte jättegott om omplaceringar i rasen och om det väl är någon som behöver omplaceras vill det ju till att det är rätt individ också. Inte snutet ur näven mao. Import är en annan variant. Det finns en hel del oerhört bra uppfödare runt om i Europa och Ryssland och eftersom valpen ska ha uppnått en viss ålder pga vaccinationer osv innan den får lov att resa så har man ett litet försprång där. Man har också ett större utbud vad det gäller linjer som inte är så vanliga i Sverige, även om Sverige generellt sett har mycket bra borzoier.

Femtioelva tankar och funderingar som snurrar. Nästan tur att det är ett år kvar...

Fler som har planer?
 
Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag.

Från början var det tänkt att jag skulle bli med hund igen denna sommaren efter att Filimon gick bort oväntat och plötsligt förra sommaren, men av olika anledningar så blir det inte så utan nu är den nya planen 2020 istället, förhoppningsvis lagom till semestern om allt går som jag vill. Har länge funderat, övervägt, läst på och funderat lite mer, men oavsett hur jag "försöker" så är jag tillbaka hos borzoierna igen när allt kommer till kritan, så det blir troligen en sån denna gången också. Det är inte pga rasen som jag "försökt" byta utan pga rasfolket.

Nästa dilemma är hur vida det ska bli en svensk omplacering eller en import. Vi har hundarna i hundgård under arbetstid och att lämna en valp i hundgård en hel dag är inget jag är bekväm med även om den har sällskap av en vuxen hund. En 8-veckorsvalp hinner inte bli stor nog att vara i hundgård den tiden på de 4 semesterveckor som man har till sitt förfogande och de allra flesta uppfödare vill såklart bli av med sina valpar vid 8 veckor. Det finns ett hunddagis i byn men deras betyg är ganska spretigt. Vissa gillar det, andra hatar det och hos dem så bor hundarna i boxar med lucka ut i en hundgård, så det blir lite same same som hemma i slutet. En något äldre omplacering (6-12 månader) är ett bättre alternativ. Däremot så finns det ett annat problem med just det, och det är att hitta "rätt hund". Det är inte jättegott om omplaceringar i rasen och om det väl är någon som behöver omplaceras vill det ju till att det är rätt individ också. Inte snutet ur näven mao. Import är en annan variant. Det finns en hel del oerhört bra uppfödare runt om i Europa och Ryssland och eftersom valpen ska ha uppnått en viss ålder pga vaccinationer osv innan den får lov att resa så har man ett litet försprång där. Man har också ett större utbud vad det gäller linjer som inte är så vanliga i Sverige, även om Sverige generellt sett har mycket bra borzoier.

Femtioelva tankar och funderingar som snurrar. Nästan tur att det är ett år kvar...

Fler som har planer?
Om du kan rasen och linjer (eller har en bra mentor) så kan väl en import vara trevligt? Kul med nytt blod och så.
Men i min erfarenhet är det ju mer köpa grisen i säcken - om man inte har ordentlig koll.
 
Om du kan rasen och linjer (eller har en bra mentor) så kan väl en import vara trevligt? Kul med nytt blod och så.
Men i min erfarenhet är det ju mer köpa grisen i säcken - om man inte har ordentlig koll.
Har rätt bra grepp om potentiella utlänska uppfödare och Filimons uppfödare som jag fortfarande har bra kontakt med har ett stort internationellt nätverk med bra kontakter och mycket kunskap. Men det är alltid en risk med importer, speciellt om man väljer att köpa den "osedd". Åker man själv ned på plats till kenneln är det lättare.
 
Jag planerar för en labbevalp till 2020 :)
Jag har sökt en terminskurs i UK till våren 2020, så preliminärt hoppas jag på valp till sommaren.
Om Floyds uppfödare tar någon intressant kull kommer jag att köpa en därifrån, alternativt att jag kanske plockar med mig en hem från UK (om jag kommer dit och kommer in på skolan osv).
 
Jag hade ju tänkt mig en hund till i år, men bestämde mig för att lägga ner massa pengar och träning på Floki för att se om det gick att få till vallningen. Så eventuellt nästa år, men det beror på om det finns några lämpliga kullar och om man kan få en valp efter någon vettig kombination. Blir en till BC då. Eller så köper jag en typ 6 månaders - 1.5 åring, har en bekant som lovat att säga till om dom ser någon som kan passa i UK med.
 
Jag hoppas hoppas hoppas att 2020 blir året då det äntligen blir hund för mig. Jag har längtat i så många år men låtit förnuftet tala emot hela tiden. Fram tills nu. Nu har jag bestämt mig, och nu är det "bara" en fråga om att hitta uppfödare som vågar satsa på mig som förstagångshundägare. Håller på att samla mod för att kontakta den uppfödare jag är sugen på.
 
Jag hoppas hoppas hoppas att 2020 blir året då det äntligen blir hund för mig. Jag har längtat i så många år men låtit förnuftet tala emot hela tiden. Fram tills nu. Nu har jag bestämt mig, och nu är det "bara" en fråga om att hitta uppfödare som vågar satsa på mig som förstagångshundägare. Håller på att samla mod för att kontakta den uppfödare jag är sugen på.

Vi pratade om hund seriöst i 3 år innan vi tillslut tog modet till oss, bästa beslutet någonsin! Under de 3 åren tvekade vi hela tiden, nu kan vi inte tänka oss att leva utan hund :heart;)
 
Om en planerad kull jag sneglat på faktiskt föds, det blir tillräckligt många och jag kan få ihop allt rent praktiskt, då blir det en valp här också :nailbiting: Ett styck saluki, såklart. Med tanke på att jag hållit koll på båda föräldrarna sen de föddes (10 och 4 år gamla nu), drömt om att kunna ha en nära släkting till de båda osv så vore det nog ganska idiotiskt att avstå från den planerade kullen om jag har minsta möjlighet... Det blir i så fall helt andra linjer än vad det är i mina hundar nu och det är ju också intressant.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 099
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 492
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp