Ja, om corgin hade haft lite längre ben/inte varit så tunga i sin kroppsbyggnad så hade de varit ett solklart alternativ men det känns som att dessa nackdelar väger ganska tungt tyvärr. Oj, vilka tungviktare! :D

Det är nog många som snarare anser hanen på 16 kg vara för nätt.

31918


Här är de bredvid varandra. Det är den bruna som väger ca 16,5. Den svartvita 20. Han sitter förvisso ner, men man ser ändå ganska tydligt en mer massiv front och sämre markfrihet.

Om du tvekar på lanchashire pga för breda fronter och utåtvridna tassar kan du nog stryka både pembroke och cardigan direkt.
 
Det blir i alla fall ingen valp i år, det är ett som är säkert. Eventuellt 2020 i sådana fall, det står mellan kelpie och bruksaussie. Jag har redan kikat på ett par kombinationer och kennlar men inte vågat kontakta uppfödare än även om det börjar bli dags om man vill vara ute i någorlunda god tid vilket jag vill. Så måste jag se till att träffa lite hundar i sommar också. :)
 
Senast ändrad:
Vi har helt plötsligt bara en hund :cry:

Så valpplanerna vi hade börjat fundera lite lätt på blev helt plötsligt mycket mer angelägna. Helst skulle vi ha en valp redan i höst men jag jag lär inte hitta en kombination som passar in på mina kriterier då. Till våren 2020 har jag dock hittat 3 ev. intressanta kombinationer. Jag vill nämligen ha en valp med en för rasen iaf lite unik stamtavla för att förhoppningsvis kunna bidra med lite nytt blod i rasen iaf. om hunden skulle visa sig avelsduglig i framtiden.

Rasen är Australian kelpie och vi vill ha en mentalt stabil hund (social säkerhet är absolut prio 1) med mycket motor och kamplust och gärna bra grepp samt helst med en spännande stamtavla. Jag vill även att vissa hälsotester som inte är "krav" i rasen blir gjorda på föräldradjuren. Mycket möjligt att det bli en tik denna gång men inte helt säkert än. Det vi ska göra är att tävla i bruksspår och agility om vi inte helt plötsligt hittar någon annan gren vi gillar bättre.
 
Vi har helt plötsligt bara en hund :cry:

Så valpplanerna vi hade börjat fundera lite lätt på blev helt plötsligt mycket mer angelägna. Helst skulle vi ha en valp redan i höst men jag jag lär inte hitta en kombination som passar in på mina kriterier då. Till våren 2020 har jag dock hittat 3 ev. intressanta kombinationer. Jag vill nämligen ha en valp med en för rasen iaf lite unik stamtavla för att förhoppningsvis kunna bidra med lite nytt blod i rasen iaf. om hunden skulle visa sig avelsduglig i framtiden.

Rasen är Australian kelpie och vi vill ha en mentalt stabil hund (social säkerhet är absolut prio 1) med mycket motor och kamplust och gärna bra grepp samt helst med en spännande stamtavla. Jag vill även att vissa hälsotester som inte är "krav" i rasen blir gjorda på föräldradjuren. Mycket möjligt att det bli en tik denna gång men inte helt säkert än. Det vi ska göra är att tävla i bruksspår och agility om vi inte helt plötsligt hittar någon annan gren vi gillar bättre.

Vad är det för hälsotester som inte är ”krav” som du vill ska göras?
Frågar en nyfiken bara :)
 
Det är nog många som snarare anser hanen på 16 kg vara för nätt.

Visa bifogad fil 31918

Här är de bredvid varandra. Det är den bruna som väger ca 16,5. Den svartvita 20. Han sitter förvisso ner, men man ser ändå ganska tydligt en mer massiv front och sämre markfrihet.

Om du tvekar på lanchashire pga för breda fronter och utåtvridna tassar kan du nog stryka både pembroke och cardigan direkt.

Jag tycker att din brindle är fin. Även denna pembroke är fin enligt mig, då den har lite mer benlängd och avstånd mellan hund och mark.
31941
 
Vi har helt plötsligt bara en hund :cry:

Så valpplanerna vi hade börjat fundera lite lätt på blev helt plötsligt mycket mer angelägna. Helst skulle vi ha en valp redan i höst men jag jag lär inte hitta en kombination som passar in på mina kriterier då. Till våren 2020 har jag dock hittat 3 ev. intressanta kombinationer. Jag vill nämligen ha en valp med en för rasen iaf lite unik stamtavla för att förhoppningsvis kunna bidra med lite nytt blod i rasen iaf. om hunden skulle visa sig avelsduglig i framtiden.

Rasen är Australian kelpie och vi vill ha en mentalt stabil hund (social säkerhet är absolut prio 1) med mycket motor och kamplust och gärna bra grepp samt helst med en spännande stamtavla. Jag vill även att vissa hälsotester som inte är "krav" i rasen blir gjorda på föräldradjuren. Mycket möjligt att det bli en tik denna gång men inte helt säkert än. Det vi ska göra är att tävla i bruksspår och agility om vi inte helt plötsligt hittar någon annan gren vi gillar bättre.
Men nej, vad hände? :( Beklagar!

Men kul med valp och jag är jättenyfiken på vilka kombinationer du kikat på, då jag själv håller lite koll för att nån gång i framtiden eventuellt skaffa kelpie igen, och då är mentalt stabil/socialt säker i princip det enda på min kravlista... Om du vill får du gärna PM:a. :)
 
Vad är det för hälsotester som inte är ”krav” som du vill ska göras?
Frågar en nyfiken bara :)

Hjärtultraljud om avelsdjuren är under 10 år för att se hur mitralisklaffarna ser ut då MMVD förekommer i rasen. Hur vanligt det är finns inga exakta siffror på men jag vet om en del hundar som gått bort pga. den sjukdomen i "förtid", det räcker för att jag gör det jag kan för att minska risken att råka ut för det. Många uppfödare gör alltid hjärtultra innan avel men inte alla.
 
Men nej, vad hände? :( Beklagar!

Men kul med valp och jag är jättenyfiken på vilka kombinationer du kikat på, då jag själv håller lite koll för att nån gång i framtiden eventuellt skaffa kelpie igen, och då är mentalt stabil/socialt säker i princip det enda på min kravlista... Om du vill får du gärna PM:a. :)

Vår äldre kelpie (men inte gammal bara 7,5 år) blev biten av en huggorm i bakbenet och tyvärr blev han så dålig (hjärtat påverkades) att det krävdes flera dagars intensivvård för att han skulle ha en chans att bli bra. Med tanke på hur stressad och rädd han var av att ligga inne en natt samt att han var väldigt svårhanterad för personalen så tog vi beslutet att låta honom somna in. Ytterligare en anledning att inte det inte är kul med en socialt osäker hund, en hund utan hans rädslor hade haft mycket bättre chans att klara sig :(
 
Vår äldre kelpie (men inte gammal bara 7,5 år) blev biten av en huggorm i bakbenet och tyvärr blev han så dålig (hjärtat påverkades) att det krävdes flera dagars intensivvård för att han skulle ha en chans att bli bra. Med tanke på hur stressad och rädd han var av att ligga inne en natt samt att han var väldigt svårhanterad för personalen så tog vi beslutet att låta honom somna in. Ytterligare en anledning att inte det inte är kul med en socialt osäker hund, en hund utan hans rädslor hade haft mycket bättre chans att klara sig :(

Fy så ledsamt, jag beklagar 😢
 
Vår äldre kelpie (men inte gammal bara 7,5 år) blev biten av en huggorm i bakbenet och tyvärr blev han så dålig (hjärtat påverkades) att det krävdes flera dagars intensivvård för att han skulle ha en chans att bli bra. Med tanke på hur stressad och rädd han var av att ligga inne en natt samt att han var väldigt svårhanterad för personalen så tog vi beslutet att låta honom somna in. Ytterligare en anledning att inte det inte är kul med en socialt osäker hund, en hund utan hans rädslor hade haft mycket bättre chans att klara sig :(
Men oj :( Beklagar!
 
Vår äldre kelpie (men inte gammal bara 7,5 år) blev biten av en huggorm i bakbenet och tyvärr blev han så dålig (hjärtat påverkades) att det krävdes flera dagars intensivvård för att han skulle ha en chans att bli bra. Med tanke på hur stressad och rädd han var av att ligga inne en natt samt att han var väldigt svårhanterad för personalen så tog vi beslutet att låta honom somna in. Ytterligare en anledning att inte det inte är kul med en socialt osäker hund, en hund utan hans rädslor hade haft mycket bättre chans att klara sig :(

Jäkla huggormsskit. :( Beklagar!
 
Såklart dyker det upp en (iallafall vid första anblick) väldigt intressant kombination på tok för tidigt i mitt valpletande :p

Kunde de inte gjort den kombon on typ ett år? :mad::D
 
Kan ju säga att nu när Nike är 4, Nessie 3 och Nano fyller två i höst så börjar jag lite smått sukta efter en hund nummer fyra :p. Tänkte tidigast kanske till nästa vinter eller efter årskiftet om jag lyckas vänta så länge, jag har ännu inte bestämt ras. Kunde jag så skulle jag vilja ha Nessie fast på lite högre ben, den hunden har allt jag vill ha i en hund! Dock så är det rätt spretigt med aveln inom welsh corgi cardigan och att hitta en valpkull med alla rätt kan bli svårt. Pembroke känns också suktande men jag tror inte det blir lättare där och de är i mitt tycke snäppet små. Västgötaspets är absolut ett alternativ, jag har träffat många riktigt duktiga och trevliga men de känns ju inte lika humoristiska som corgis däremot verkar rasklubben rätt seriös. En till Mas kan också vara ett alternativ men där är det också spretigt och de är lite mer veka i mentaliteten än corgis samt reserverade mot främlingar (inget jätte-problem för oss dock). Mas är en rätt ny ras och jag har inte fått grepp om uppfödarna, därmot börjat se en hel del Mas på agilitytävlingar nu och de verkar överlag duktiga och rätt stabila.
 
ÄH! Sådant fixar du, det är ju inte som att Asni är en ouppfostrad odåga som inte kan någonting alls och därmed enbart skulle lära en valp massor av hyss. Hon är ju otroligt trevlig och bra.
Ett år mellan mina tre(!!), fungerar otroligt bra kan jag säga. :D
Ja alltså Asni är inte alls speciellt komplicerad att ha och göra med, så egentligen har jag nog inget att oroa mig för. Hon skulle nog bara tycka det var helfestligt att få en lillsyrra :D

Så det är inget konstigt att kontakta uppfödare när man redan har en unghund? 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 880
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 191
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 527
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 668
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp