Tiken mår bra! Om allt går bra och om en svensk kund inte går med på tik istället för hane så blir tiken min. Jag vågar nog inte ens hoppas, men jag är grymt tacksam för att de har mig så högt på listan. Vi pratar om hundar i världsklass.

Oavsett, tiken mår bra och jag hade ett långt och bra samtal med uppfödaren.
Fy fan vad kul!
 
Jag känner spontant att det beror lite på hur valpen beter sig. Det är ju en viss skillnad på att den är allmänt ointresserad av att hälsa, och att den visar rädsla och vill gömma sig när man närmar sig den. Det förstnämnda hade jag inte lagt så stor vikt vid, men är den rädd redan i den åldern är det ett varningstecken tycker jag.
När jag hälsade på Max var han den enda som låg kvar och sov hos mamman. Från den dagen han kom till mig sov han nos mot näsa och är min skugga så det behöver inte betyda så mycket om din tilltänkta valp inte ville hälsa :) Men känns det inte bra tycker jag du ska prata med uppfödaren.
Jag ska dit igen i helgen så får jag se. Är lite bränd sen den förra som också gick undan som liten. Hon är osäker på nya människor men väldigt go mot de hon känner. Jag vill ha en hund som är social och glad.
 
Om ni tar semestern omlott så kan ni vara hemma med valpen 8 veckor. Jag skulle ha både plan B, plan C och plan D innan jag tar hem en valp. I vårt fall så jobbar maken kontorstid och jag natt för att få ihop det med hundarna.
Att en kompis tar hand om hunden låter som en mindre bra plan, hon/han bör få nån ekonomisk ersättning. Vad gör ni om kompis ledsnar/flyttar/blir sjuk?
En hund får man räkna med lever 8-15 år.
Kan nån av er ha möjlighet att ta med på jobbet? Kan nån av er ändra arbetstider? Finns det fler alternativ till hundpassning än er kompis?
Sen så tror jag att om man inte redan har bra kontakter med uppfödare kan det bli svårt att köpa valp i sommar. Det är större efterfrågan på valpar än tillgång, kanske pga coronan (att folk blivit arbetslösa/permitterade, att det svårare att importera och smuggla hund osv).

Kompisen ska bara vara hundvakt till dess att hunden den är stor nog att kunna vara själv 3 timmar, sedan kommer jag åka hem på lunchen och rasta den. Självklart kommer hon få ersättning. Tyvärr ingen möjlighet att ta med till jobbet eller ändra några arbetstider.
Uppfödare har jag redan kontakt med, så om bara valparna överlever så finns det hund att hämta. Men, som du säger, vill jag vara säker på att vi har en lösning på hur vi ska ordna det om den kommer :)
 
Beroende på hur ni bor kan hundgård vara en lösning när hunden är stor nog. Du kan också kolla om det finns pensionärer i området som skulle kunna tänka sig att passa hunden när ni jobbar.

Bra idé, ska se om det finns någon trevlig pensionär som vill ha sällskap
 
Fy fan vad kul!
Ja men jag är glad oavsett tror jag. De kommer att para en annan superduktig tik i höst men får se. Jag sade åt dem att jag inte behöver en hund NU utan jag håller en plats öppen för intressanta kullar, och just denhär kullen var intressant. Så jag vet inte om jag är intresserade av någon annan tik.

Min egna whippettik kommer att paras om kanske ett år så jag vill nog helst inte ha någon valp just då. Blir det en intressant kull så tar jag en själv.
 
Har sovit ohemult gott inatt, jämförelsevis. Emiron har haft för vana att väcka mig vid 01.30 ungefär de senaste nätterna. I början blev jag nojig och gick ut och kissade honom men bestämde mig sen för att testa att bara säga åt honom att gå och lägga sig igen och det har funkat. Inatt var första gången på länge han inte väckte mig öht och jag har sovit som en klubbad säl tills hans vanliga morgontoalett som han vill ha vid 05 ungefär, sen tre timmars sovmorgon till och sen ville han ha frukost.

Det känns som att den där sega proppen börjar lossna nu. I början går man runt och är på helspänn hela tiden och man vågar inte chansa med något när man inte känner hunden. Minsta lilla pip kan betyda att den kommer kissa inne om 10 sekunder, eller inte. Nu börjar vi känna varandra mer ingående och han börjar också förstå mer vad som förväntas av honom och hur det funkar att bo här. Han har varit här i lite mer än 2 veckor och jag tycker att det hela går från klarhet till klarhet.
 
Har sovit ohemult gott inatt, jämförelsevis. Emiron har haft för vana att väcka mig vid 01.30 ungefär de senaste nätterna. I början blev jag nojig och gick ut och kissade honom men bestämde mig sen för att testa att bara säga åt honom att gå och lägga sig igen och det har funkat. Inatt var första gången på länge han inte väckte mig öht och jag har sovit som en klubbad säl tills hans vanliga morgontoalett som han vill ha vid 05 ungefär, sen tre timmars sovmorgon till och sen ville han ha frukost.

Det känns som att den där sega proppen börjar lossna nu. I början går man runt och är på helspänn hela tiden och man vågar inte chansa med något när man inte känner hunden. Minsta lilla pip kan betyda att den kommer kissa inne om 10 sekunder, eller inte. Nu börjar vi känna varandra mer ingående och han börjar också förstå mer vad som förväntas av honom och hur det funkar att bo här. Han har varit här i lite mer än 2 veckor och jag tycker att det hela går från klarhet till klarhet.
Härligt att läsa!

Peppar mig som förtvivlar på min slyngels toavanor. Han säger inte till alls. Han bara stannar mitt på golvet och släpper ut en pöl. Alternativ ståller sig och krystar. :meh:

Fascinerande att se hur han växer. Tidigare unghundar har bara blivit slingriga i kroppen och rangliga. Den här växer omväxlande framdel/bakdel. Just nu ser han ut som en överbyggd dragster. Baken är högre och större än framdelen. :D
 
Härligt att läsa!

Peppar mig som förtvivlar på min slyngels toavanor. Han säger inte till alls. Han bara stannar mitt på golvet och släpper ut en pöl. Alternativ ståller sig och krystar. :meh:

Fascinerande att se hur han växer. Tidigare unghundar har bara blivit slingriga i kroppen och rangliga. Den här växer omväxlande framdel/bakdel. Just nu ser han ut som en överbyggd dragster. Baken är högre och större än framdelen. :D
Vad har du testat när det kommer till rumsrenheten? När de väl börjat kissa är det ju omöjligt att bryta, men om du ser att han sätter sig och börjar krysta, vad gör du då?
 
Vad har du testat när det kommer till rumsrenheten? När de väl börjat kissa är det ju omöjligt att bryta, men om du ser att han sätter sig och börjar krysta, vad gör du då?
Galopperar bort till honom och lyfter ut. Samma med de gånger jag ser honom börja kissa. Jag hivar ut oss.

Det tråkiga är att han är så rörlig, eller vad jag ska kalla det. Han vandrar runt, leker med sin boll och är sällan precis bredvid mig. Jag upptäcker att det stinker hundskit och då har han lagt en hög nånstans. Jag får sniffa mig fram till var den är.

Försöker lösa det genom att vara ute stup i ett. Varannan timme ungefär är vi utomhus ett tag. Men det räcker itne alla gånger.
 
Galopperar bort till honom och lyfter ut. Samma med de gånger jag ser honom börja kissa. Jag hivar ut oss.

Det tråkiga är att han är så rörlig, eller vad jag ska kalla det. Han vandrar runt, leker med sin boll och är sällan precis bredvid mig. Jag upptäcker att det stinker hundskit och då har han lagt en hög nånstans. Jag får sniffa mig fram till var den är.

Försöker lösa det genom att vara ute stup i ett. Varannan timme ungefär är vi utomhus ett tag. Men det räcker itne alla gånger.
Och precis när jag skrivt detta upptäcker jag att det luktar. Går ut i köket och hittar en rejäl hög.
 
Torsten tycker matte är trist som behöver vila
20200522_110756(0).jpg
 
Galopperar bort till honom och lyfter ut. Samma med de gånger jag ser honom börja kissa. Jag hivar ut oss.

Det tråkiga är att han är så rörlig, eller vad jag ska kalla det. Han vandrar runt, leker med sin boll och är sällan precis bredvid mig. Jag upptäcker att det stinker hundskit och då har han lagt en hög nånstans. Jag får sniffa mig fram till var den är.

Försöker lösa det genom att vara ute stup i ett. Varannan timme ungefär är vi utomhus ett tag. Men det räcker itne alla gånger.
Jadu då vet jag inte riktigt. Har alltid varit lyckligt lottad personligen med hundar som blivit rumsrena av sig själv, utom sambons labbe som var ganska sen.
 
Jag känner spontant att det beror lite på hur valpen beter sig. Det är ju en viss skillnad på att den är allmänt ointresserad av att hälsa, och att den visar rädsla och vill gömma sig när man närmar sig den. Det förstnämnda hade jag inte lagt så stor vikt vid, men är den rädd redan i den åldern är det ett varningstecken tycker jag.
Inte alla valpar är framåt vid 5,5 vecka - dom utvecklas ibland lite olika i en valpkull. Min tik som jag sålt med bibehållen avelsrätt var noll intresserad av folk vid den åldern, men sen en vecka senare kom det fram :) Är idag världens socialaste tös.
Vänta en vecka och kika igen skulle jag föreslå spekulant.
 
Galopperar bort till honom och lyfter ut. Samma med de gånger jag ser honom börja kissa. Jag hivar ut oss.

Det tråkiga är att han är så rörlig, eller vad jag ska kalla det. Han vandrar runt, leker med sin boll och är sällan precis bredvid mig. Jag upptäcker att det stinker hundskit och då har han lagt en hög nånstans. Jag får sniffa mig fram till var den är.

Försöker lösa det genom att vara ute stup i ett. Varannan timme ungefär är vi utomhus ett tag. Men det räcker itne alla gånger.
Hur mycket är ni ute totalt sett? Med Ebrah gjorde jag så att vi var ute i skogen två gånger per dag (när hon blev äldre tog vi en skogstur per dag, men då längre sådan). Då sprang hon av sig all energi och när vi var hemma sov hon mest. Så fort hon vaknade eller hade ätit så gick vi ut. Det blev inte så många olyckor då, trots att hon var dålig på att säga till om att gå ut.
 
Hur mycket är ni ute totalt sett? Med Ebrah gjorde jag så att vi var ute i skogen två gånger per dag (när hon blev äldre tog vi en skogstur per dag, men då längre sådan). Då sprang hon av sig all energi och när vi var hemma sov hon mest. Så fort hon vaknade eller hade ätit så gick vi ut. Det blev inte så många olyckor då, trots att hon var dålig på att säga till om att gå ut.
Viär ute ganska mycket? Det är ju försommar och jag har en del att göra ute i trädgården och jag är ingen "inne-människa". Bor i stuga på landet

Maximalt kanske två timmar åt gången som vi är inomhus?
Han vilar bara efter att vi gjort vår längre promenad. Jag går i ungefär en timme. Stannar och vilar en eller två gånger under turen. När vi är bortom vägar och bebyggelse får han gå lös.

Nu medan jag ätit frukost har han lekt med sin boll och sina fleecekuddar. Han är inte så trött som jag skulle önska :D

Jag väntar på att han ska få in att toabestyr är en utomhussyssla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 766
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 479
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp